Donald Trump: kan han vinna presidentvalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag ska inte behöva bevisa för någon att de är farliga. Andra ska behöva bevisa för mig att de är ofarliga och ändå ska jag har rätten att kunna neka. Så ser jag på saken.

Jag håller inte med om det påståendet.

Det är ungefär som diskussionen om guds existens. Vi ateister säger att det inte finns någon gud för att det inte finns några bevis för att han finns. Samma som att vi säger att vaccin inte leder till autism för att det inte finns några bevis för att det gör det (finns motbevis som sagt). Den religiöse påstår att gud finns och då ligger bevisbördan på denne. Samma som att du påstår att vaccin är farliga och då ligger bevisbördan på dig.

Men visst, vaccin kanske inte är 100% nyttiga men dom är i alla fall bättre än sjukdomarna. T.ex vaccinerar jag mig just nu mot japansk encefalit. Det är två sprutor och jag har tagit den första. Fick inga biverkningar alls av den första. Googla den sjukdomen och läs vad den gör. Låter inte så trevligt va? Då kanske det är bättre att ta två sprutor i armen och riskera väldigt milda biverkningar (huvudvärk resten av dagen, kanske lite feber) än att få en allvarlig hjärnsjukdom som det inte finns botemedel mot.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Det är ungefär som diskussionen om guds existens. Vi ateister säger att det inte finns någon gud för att det inte finns några bevis för att han finns. Samma som att vi säger att vaccin inte leder till autism för att det inte finns några bevis för att det gör det (finns motbevis som sagt). Den religiöse påstår att gud finns och då ligger bevisbördan på denne. Samma som att du påstår att vaccin är farliga och då ligger bevisbördan på dig.

Men visst, vaccin kanske inte är 100% nyttiga men dom är i alla fall bättre än sjukdomarna. T.ex vaccinerar jag mig just nu mot japansk encefalit. Det är två sprutor och jag har tagit den första. Fick inga biverkningar alls av den första. Googla den sjukdomen och läs vad den gör. Låter inte så trevligt va? Då kanske det är bättre att ta två sprutor i armen och riskera väldigt milda biverkningar (huvudvärk resten av dagen, kanske lite feber) än att få en allvarlig hjärnsjukdom som det inte finns botemedel mot.

Bryter mig in här lite snabbt, frågan om vaccin bland folk utan foliehatt handlar sällan om vaccin i sig. Utan mer det dåliga i att få alla samtidigt istället för att dela upp dem med någon månads mellanrum, precis som du gör nu.
Du säger själv att du drabbats av milda biverkningar, tänk då en nyfödd med taskigt eget immunförsvar som får flera olika vaccin samtidigt.

Notera att jag är neutral i frågan.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Miljöpartiet ungdomsförbundet ville till och med göra de lagligt ha sex med syskon de är så jävla sjukt lögjligt partierna håller på driva i frågor, känns inte ens seriöst och de vågar inte heller ta tag i problem som finns.

Nu var det väl ändå Liberalernas ungdomsförbund och frågan i sig är egentligen inte något att höja på ögonbrynen för, det är liberalt att själv få välja vem man vill ha sex med. Nu är det något som de flesta inte vill göra, samma gäller att ha sex med någon som är ful, mycket äldre, invandrare, fattig, dålig personlighet, missbrukare, kvinnomisshandlare, homosexuell, otrogen, någon på jobbet, någon i samma klass etc (endast exempel på att alla har olika smaker, ingen värdering från min sida).
Det enda de säger är att om två vuxna personer vill ha sex med varandra så ska de få ha det på sättet de vill utan att det är olagligt. Det handlar inte om att två syskon ska få skaffa barn tillsammans, då detta ökar risken för missbildningar etc.

Om man sedan tar steget längre och ser till vad som ökar risken för missbildningar så kanske sex även bör förbjudas helt för missbrukare, folk över ~35 (komplikationer, missbildningar, adhd etc ökar med åldern), rökare, överviktiga, personer med medfödda missbildningar etc om skälet är att det kan leda till graviditet med risk för barnets hälsa.

Det handlar om att kunna vara lite pragmatisk då och då också, tyvärr så är dagens politiker extremt mediekåta och stöter sig helst inte med någon. Våran Stefan något enormt så, tystaste killen i klassen med anledningen att han inte vet varken ut eller in. Personligen så önskar jag att politiker som går på känsla istället för kunskap skulle avsättas, de tillför inget till ett land. För socialdemokraterna så grundas deras politik på omtanke medan sverigedemokraterna och fi grundas på missnöje/hat.

Liberalernas ungdomsförbund vet jag inte mycket om, men av just den absurda nyheten så låter det som att de är omdömeslöst rättvisa oavsett vad man tycker om saken ifråga.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Att du var vänster visste jag inte?

Måste ju svara så ingen får för sig något:

Jag är mot högern och jag är mot vänstern och jag är mot SD. Är även mot mitten såklart.

Dock inte för att jag tycker politiker är lögnare, dumma i huvudet eller något annat (även om vissa självklart är det). Det är helt enkelt så att jag ideologiskt inte står på deras sida i en mängd frågor.

Faktum är att jag helst sett ett sammarbete mellan moderaterna, sossarna och kanske ett par till där man kompromissar fram lösningar. Politiken just nu är alldeles för konfrontativ och mot sammarbete; det leder ingenvart.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kal[i]ium:

"Skrivet av lolight:
Jag ska inte behöva bevisa för någon att de är farliga. Andra ska behöva bevisa för mig att de är ofarliga och ändå ska jag har rätten att kunna neka. Så ser jag på saken."[/i]

Det är ungefär som diskussionen om guds existens. Vi ateister säger att det inte finns någon gud för att det inte finns några bevis för att han finns.

Intressant. Rent logiskt så går det inte säga så, för det blir logiskt fel. Det är som att säga att "El finns inte för just jag har aldrig kunnat mäta det". Jag tror att du menar, "Tror inte på gud just nu pga avsaknad av bevis". Det är vad man kallar agnostisk ateism. Du är väl inte gnostisk ateist? Som säger att gud aldrig kan finnas Och det är bevisat? Nog om detta.

Citat:

Samma som att vi säger att vaccin inte leder till autism för att det inte finns några bevis för att det gör det (finns motbevis som sagt). Den religiöse påstår att gud finns och då ligger bevisbördan på denne. Samma som att du påstår att vaccin är farliga och då ligger bevisbördan på dig.

Som jag ser det så är bevisbördan oviktig i frågan. Det handlar om frihet, jag valfrihet. Just nu funderar jag på köpa en högtryckstvätt. Nu är det så bra att jag kan köpa det märke som jag gillar. De dåliga märkena kan jag rata och de jag känner är bra kan jag välja. Det kallas valfrihet, marknadsekonomi och det fungerar så bra.
Faran med att tänka kollektivistiskt är att, du då väljer åt någon alla. Du säger att samhället ska få bestämma över individen. Du tar bort individens valfrihet och frihet.
Om man har valfrihet att välja om man vill ta just det vaccinet (alla vacciner är olika, en del kan vara farliga) då sätter det press på tillverkaren att både göra ett bra vaccin och dels även bevisa det.
Nej, valfrihet är alltid bra. Nu är tanken som så att ur någon form av altruism så ska samhället tvinga dig att ta vaccin. - För ditt eget bästa. Som det så fint heter. Nej, det köper jag inte.

Citat:

Men visst, vaccin kanske inte är 100% nyttiga men dom är i alla fall bättre än sjukdomarna.

Det är just valfriheten jag kritiserar inte att finns vacciner. Där har vi USA, de är mycket mer för valfrihet och Trump eller rep. de vill naturligtvis har valfrihet. Men dem. de vill nu tvinga att alla måste ta sprutor.
Lite märkligt kan jag tycka. Om bara 1% vägrar ta sprutor mot vanliga sjukdomar så har dessa sjukdomar noll chans att sprida sig och dessutom kommer de bara drabba den som inte har tagit sprutan.

Citat:

T.ex vaccinerar jag mig just nu mot japansk encefalit. Det är två sprutor och jag har tagit den första. Fick inga biverkningar alls av den första. Googla den sjukdomen och läs vad den gör. Låter inte så trevligt va? Då kanske det är bättre att ta två sprutor i armen och riskera väldigt milda biverkningar (huvudvärk resten av dagen, kanske lite feber) än att få en allvarlig hjärnsjukdom som det inte finns botemedel mot.

Bara för att de funkar på dig. Kanske det inte funkar på alla? Jag vet att läkare har som order att det främsta de ska göra är att lyssna på vad människan säger. Detta pga att alla är vi olika och det finns människor som ha mycket speciella kroppar som man måste behandla på ett specifikt sätt. För annars går det inte bra.
Om man då tex vet att man är en sådan människa. Ska man då ändå tvingas ta sprutor, pga att de funkar på 99% av alla andra? När man vet att släkten har erfarenhet av något dåligt?

Jag är dock inte förvånad att vi väljer det kollektiva. Svenskar är väldigt kollektiva. När vi hade kristendom, jag då var vi de mesta kristna och hårdast med att läsa bibeln. Då skulle ALLA läsa och kunna den utantill och vi hade förhör ute i stugorna på bibeln och vad det stod i den.

Permalänk
Avstängd

@Triffid: Intressant. Ska bli kul att höra hur du ser på saker. För dagens partier täcker in det mesta i åsikter. Om man ändå känner att man står helt utanför dessa åsikter så måste man ha några helt andra tankar kring mål och metoder? Utveckla gärna, om det tex finns något parti i utlandet som du känner att då kan sympatisera mycket med. Eller är du helt enkelt opolitisk? Känner att du inte gillar politik, partier och visioner överhuvudtaget? Det är en växande grupp som är sådana. I USA är det välj just sådana som Trump jagar. Soffliggare som bara hatar de befintliga systemen och partierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Intressant. Rent logiskt så går det inte säga så, för det blir logiskt fel. Det är som att säga att "El finns inte för just jag har aldrig kunnat mäta det". Jag tror att du menar, "Tror inte på gud just nu pga avsaknad av bevis". Det är vad man kallar agnostisk ateism. Du är väl inte gnostisk ateist? Som säger att gud aldrig kan finnas Och det är bevisat? Nog om detta.
Som jag ser det så är bevisbördan oviktig i frågan. Det handlar om frihet, jag valfrihet. Just nu funderar jag på köpa en högtryckstvätt. Nu är det så bra att jag kan köpa det märke som jag gillar. De dåliga märkena kan jag rata och de jag känner är bra kan jag välja. Det kallas valfrihet, marknadsekonomi och det fungerar så bra.
Faran med att tänka kollektivistiskt är att, du då väljer åt någon alla. Du säger att samhället ska få bestämma över individen. Du tar bort individens valfrihet och frihet.
Om man har valfrihet att välja om man vill ta just det vaccinet (alla vacciner är olika, en del kan vara farliga) då sätter det press på tillverkaren att både göra ett bra vaccin och dels även bevisa det.
Nej, valfrihet är alltid bra. Nu är tanken som så att ur någon form av altruism så ska samhället tvinga dig att ta vaccin. - För ditt eget bästa. Som det så fint heter. Nej, det köper jag inte.
Det är just valfriheten jag kritiserar inte att finns vacciner. Där har vi USA, de är mycket mer för valfrihet och Trump eller rep. de vill naturligtvis har valfrihet. Men dem. de vill nu tvinga att alla måste ta sprutor.
Lite märkligt kan jag tycka. Om bara 1% vägrar ta sprutor mot vanliga sjukdomar så har dessa sjukdomar noll chans att sprida sig och dessutom kommer de bara drabba den som inte har tagit sprutan.
Bara för att de funkar på dig. Kanske det inte funkar på alla? Jag vet att läkare har som order att det främsta de ska göra är att lyssna på vad människan säger. Detta pga att alla är vi olika och det finns människor som ha mycket speciella kroppar som man måste behandla på ett specifikt sätt. För annars går det inte bra.
Om man då tex vet att man är en sådan människa. Ska man då ändå tvingas ta sprutor, pga att de funkar på 99% av alla andra? När man vet att släkten har erfarenhet av något dåligt?

Jag är dock inte förvånad att vi väljer det kollektiva. Svenskar är väldigt kollektiva. När vi hade kristendom, jag då var vi de mesta kristna och hårdast med att läsa bibeln. Då skulle ALLA läsa och kunna den utantill och vi hade förhör ute i stugorna på bibeln och vad det stod i den.

Påstår man att valfrihet alltid är bra ser man på verkligheten med ideologiska skygglappar. Valfrihet är bra i mångt och mycket, men knappast överallt. Vi är helt enkelt inte tillräckligt intelligenta som ras eller för den delen empatiska nog för att ha total frihet. Det finns alldeles för många bevis för detta i olika delar av världen idag.

Sedan är det ju också så att valfrihet eller en fri marknad många gånger står i kontrast till statliga verksamheter då statliga mångar gånger (ex systembolaget, fd bilprovning, apoteket osv) faktiskt har kvalitét som högsta mål och då tjänar medborgarna bättre än företag inom den fria marknaden där kvalité och att tjäna pengar många gånger står emot varandra.

Förstå mig rätt. Jag tror att vi behöver lite av varje i samhället. Där finns områden där den fria marknaden fungerar väl men det finns också andra ex skolor, sjukvård m.m där vi måste se till enbart kvalité för medborgarnas bästa.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Muslimer är ingen ras, eller sitter du och projicerar? Det är fult med förutfattade meningar så du vet.
Men eftersom du tycker det är så viktigt att muslimer ska finnas i USA får du gärna förklara varför du tycker så.
Kom ihåg, du får inte använda känslor, välgörenhet eller mat som argument.

För att USA har religionsfrihet. För att man inte ska straffa alla för handlingarna av få om det inte finns en anledning. Om man ska förbjuda muslimer från att vara i USA så måste man även förbjuda de kristna som begått ett flertal terrorattentat i USA.

Känslor, välgörenhet, eller mat har inget att göra med det. Just välgörenhet eller mat har jag extremt svårt att se vad de har med diskussioner i allmänhet att göra

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

För att USA har religionsfrihet. För att man inte ska straffa alla för handlingarna av få om det inte finns en anledning. Om man ska förbjuda muslimer från att vara i USA så måste man även förbjuda de kristna som begått ett flertal terrorattentat i USA.

Känslor, välgörenhet, eller mat har inget att göra med det. Just välgörenhet eller mat har jag extremt svårt att se vad de har med diskussioner i allmänhet att göra

Du har inte svarat på frågan. Frågan var vilket egenvärde det finns i att ha muslimer i USA?

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Nej. Det är inte bara de som frivilligt inte tar vaccin som drabbas. En av anledningarna till att alla ska ta vaccin är för att ge skydd till de som inte kan ta vaccin av olika anledningar. Om inga runt dem kan släpa dit sjukdomen så är risken minimal att de får den. Om ett gäng vägrar ta vaccin så kommer plötsligt sjukdomen spridas även till dem som inte kan ta vaccinet. Och tyvärr så är vaccinmotstånd väldigt sällan baserat på vetenskap. Minns hur några på högstadiet visade en video på youtube om hur någon blev "autistisk av fågelinfluensavaccinet" och plötsligt vägrade 50% ta vaccin pga man får autism. Det är farligt för samhället om denna grupp ska få sprida sjukdomar pga ovetenskapliga konspirationsteorier.

Valfrihet är trevligt. Men jag tar gärna tvång framför spanska sjukan som dödade mellan 50 och 100 miljoner personer. Jämför det med fågelinfluensan 2009 som dödade omkring 201 000 personer. Eller polio som vi fått bort i de flesta länder i värden på grund av vaccin.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Du har inte svarat på frågan. Frågan var vilket egenvärde det finns i att ha muslimer i USA?

De jobbar och bidrar till ekonomin. Om du förbjuder muslimer från att komma in så tar du bort en stor del av världens befolkning och minskar därför USAS marknad och gör det till ett mycket mindre konkurrenskraftigt land. Vilket egenvärde finns det att ha kristna i USA? Vilket egenvärde finns det att ha ateister i USA? Samma egenvärde som det finns att ha muslimer där.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

@Triffid: Intressant. Ska bli kul att höra hur du ser på saker. För dagens partier täcker in det mesta i åsikter.

De flesta av mina åsikter täcks in av något parti, ifall vi räknar in piratpartiet. Problemet är att inget parti täcker in majoriteten av mina åsikter på ett bra sätt.

Skrivet av lolight:

Om man ändå känner att man står helt utanför dessa åsikter så måste man ha några helt andra tankar kring mål och metoder?

Om man får drömma hade jag gärna sett en vidareutveckling av vårt statsskick. Problemen som jag ser idag är att partier svartmålar och blockerar varandra istället för att sammarbeta och nå en pragmatisk, sund och vettig lösning. Positionerna är alldeles för låsta pga att man inte kan tänka sig sammabeta med parti X för <insert anledning som inte är relevant till frågan i sak>. Mer fokus måste läggas på att lyssna på vetenskapen och man måste ha utrymme att ta beslut som kanske tom ogillas av majoriteten av folket förutsatt att vissa kriterier är uppfyllda. Målet är att skapa mer stabilitet och långsiktighet, man ska inte kunna riva upp saker varannan mandatperiod. Man borde även göra något åt okunniga väljare som inte vet vad de röstar på eller förstår effekterna av det hela (lösningen bör stavas utbildning).

Politikerna måste få incitament att svälja sin stolthet/partilojalitet/gammal gnoll.

Skrivet av lolight:

Eller är du helt enkelt opolitisk? Känner att du inte gillar politik, partier och visioner överhuvudtaget? Det är en växande grupp som är sådana.

Nej snarare tvärtom. Problemet är att mina visioner är alldeles för stordragna för systemet vilket gör mig irriterad på det hela, jag lever 200 år i framtiden och kan erkänna att jag blundar för många mindre problem vi har idag eftersom de inte finns med i min vision av framtiden. Självklart går jag dock och röstar i alla val av vikt jag har rösträtt i, för jag är ändå relativt påläst om vad partierna vill och står för dvs min röst är viktig i ett system där en inte obetydlig mängd personer ges makt utan att ens ha någon aning om implikationerna av vad de beslutar om (jag talar om okunniga väljare nu, i min mening demokratins akilleshäl).

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

De jobbar och bidrar till ekonomin. Om du förbjuder muslimer från att komma in så tar du bort en stor del av världens befolkning och minskar därför USAS marknad och gör det till ett mycket mindre konkurrenskraftigt land. Vilket egenvärde finns det att ha kristna i USA? Vilket egenvärde finns det att ha ateister i USA? Samma egenvärde som det finns att ha muslimer där.

Intressant att du inte kan få fram något argument alls för specifikt muslimers egenvärde i USA vilket är vad jag frågar efter. Jag har inte frågat om kristna eller ateister utan muslimer som du tycker måste finnas i USA.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

De flesta av mina åsikter täcks in av något parti, ifall vi räknar in piratpartiet. Problemet är att inget parti täcker in majoriteten av mina åsikter på ett bra sätt.

Om man får drömma hade jag gärna sett en vidareutveckling av vårt statsskick. Problemen som jag ser idag är att partier svartmålar och blockerar varandra istället för att sammarbeta och nå en pragmatisk, sund och vettig lösning. Positionerna är alldeles för låsta pga att man inte kan tänka sig sammabeta med parti X för <insert anledning som inte är relevant till frågan i sak>. Mer fokus måste läggas på att lyssna på vetenskapen och man måste ha utrymme att ta beslut som kanske tom ogillas av majoriteten av folket förutsatt att vissa kriterier är uppfyllda. Målet är att skapa mer stabilitet och långsiktighet, man ska inte kunna riva upp saker varannan mandatperiod. Man borde även göra något åt okunniga väljare som inte vet vad de röstar på eller förstår effekterna av det hela (lösningen bör stavas utbildning).

Politikerna måste få incitament att svälja sin stolthet/partilojalitet/gammal gnoll.

Nej snarare tvärtom. Problemet är att mina visioner är alldeles för stordragna för systemet vilket gör mig irriterad på det hela, jag lever 200 år i framtiden och kan erkänna att jag blundar för många mindre problem vi har idag eftersom de inte finns med i min vision av framtiden. Självklart går jag dock och röstar i alla val av vikt jag har rösträtt i, för jag är ändå relativt påläst om vad partierna vill och står för dvs min röst är viktig i ett system där en inte obetydlig mängd personer ges makt utan att ens ha någon aning om implikationerna av vad de beslutar om (jag talar om okunniga väljare nu, i min mening demokratins akilleshäl).

Kom igen, ge oss en kort sammanfattning av din utopi. Vilka finns där, hur ser t.ex. markägande ut, vad äts och hur tillverkas maten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Intressant att du inte kan få fram något argument alls för specifikt muslimers egenvärde i USA vilket är vad jag frågar efter. Jag har inte frågat om kristna eller ateister utan muslimer som du tycker måste finnas i USA.

"De jobbar och bidrar till ekonomin. Om du förbjuder muslimer från att komma in så tar du bort en stor del av världens befolkning och minskar därför USAS marknad och gör det till ett mycket mindre konkurrenskraftigt land. " Citat mig själv. Det är definitivt ett argument för muslimers egenvärde i USA. Det är ett grundläggande ekonomiskt argument. Om man förbjuder muslimer från att vara i USA så kommer USAs ekonomi att ta ett steg tillbaka, något som påverkar alla där. Vi pratar om butiksägare, vanliga anställda, idrottsstjärnor, chefer, och andra, som plötsligt skulle försvinna och om USA förbjud muslimer. Personer som bidrar till samhället och dess ekonomi. Sen har vi självklart turismpengar som försvinner också. Det argumentet har inget med känslor, välgörenhet, eller mat att göra, utan det är ett rakt av ekonomiskt argument.

Jag sa inte att det måste finnas muslimer. Jag sa att de har samma rätt som alla andra att finnas.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

"De jobbar och bidrar till ekonomin. Om du förbjuder muslimer från att komma in så tar du bort en stor del av världens befolkning och minskar därför USAS marknad och gör det till ett mycket mindre konkurrenskraftigt land. " Citat mig själv. Det är definitivt ett argument för muslimers egenvärde i USA. Jag sa inte att det måste finnas muslimer. Jag sa att de har samma rätt som alla andra att finnas

1. Det är inte något som är exklusivt för muslimer, i.e. inget egenvärde.
2. ... i USA.

Skrivet av Marinlik:

... du kan inte förbjuda 1.6 miljarder inträde i USA...

Betyder att de måste få komma in. Varför? Har du gått på myten att alla är lika? (Jag tänker inte skriva 'lika värde' eftersom det inte bara är ett Svenskt påfund utan även en felöversättning.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

1. Det är inte något som är exklusivt för muslimer, i.e. inget egenvärde.
2. ... i USA.
Betyder att de måste få komma in. Varför? Har du gått på myten att alla är lika? (Jag tänker inte skriva 'lika värde' eftersom det inte bara är ett Svenskt påfund utan även en felöversättning.)

Nej. Det är inte exklusivt för muslimer. Men räkna det som att du förbjuder 1.6 miljarder av jordens befolkning från att komma in. Det har en stor ekonomisk effekt. Det är ett egenvärde i personerna. Vilket är det viktiga. Det är en personfråga, inte en religionfråga. Att förbjuda muslimer från att vara i USA är inte bara att förbjuda en religion, utan 1.6 miljarder enskilda personer där många av dem redan idag bidrar oerhört mycket till USAs ekonomi. Speciellt inom turism där det är 1.6 miljarder personer som plötsligt inte kan åka på semester till USA och ge dem pengar. De som redan är medborgare försvinner direkt och de kan inte ersättas bara så där. Det finns inte en pool med massa oanställda VDs och idrottsstjärnor som skulle vara lika bra om de muslimska på i den rollen om de muslimska försvann. Då hade de redan haft jobb.

Ge gärna bevis på att muslimer av någon anledning är sämre än andra. Det behövs för att bygga ett argument om att just de ska förbjudas, det kanske är några andra som ska förbjudas. Faktabaserat, inga känsloargument.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

Nej. Det är inte exklusivt för muslimer. Men räkna det som att du förbjuder 1.6 miljarder av jordens befolkning från att komma in. Det har en stor ekonomisk effekt. Det är ett egenvärde i personerna. Vilket är det viktiga. Det är en personfråga, inte en religionfråga. Att förbjuda muslimer från att vara i USA är inte bara att förbjuda en religion, utan 1.6 miljarder enskilda personer där många av dem redan idag bidrar oerhört mycket till USAs ekonomi. Speciellt inom turism där det är 1.6 miljarder personer som plötsligt inte kan åka på semester till USA och ge dem pengar. De som redan är medborgare försvinner direkt och de kan inte ersättas bara så där. Det finns inte en pool med massa oanställda VDs och idrottsstjärnor som skulle vara lika bra om de muslimska på i den rollen om de muslimska försvann. Då hade de redan haft jobb.

Ge gärna bevis på att muslimer av någon anledning är sämre än andra. Det behövs för att bygga ett argument om att just de ska förbjudas, det kanske är några andra som ska förbjudas. Faktabaserat, inga känsloargument.

1. Bra då håller vi med varandra.
2. Du kan alltså inte komma med någon anledning till att specifikt muslimer ska få komma in.
3. Jag har inte sagt att de är sämre, projicerar du nu igen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

1. Bra då håller vi med varandra.
2. Du kan alltså inte komma med någon anledning till att specifikt muslimer ska få komma in.
3. Jag har inte sagt att de är sämre, projicerar du nu igen?

Varför ska specifikt människor få komma in? Det är samma argument

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Jag har låst tråden tills vidare och så får vi se om det finns möjlighet att rensa den, då ämnet i sig fortfarande är aktuellt. Vissa sidoämnen, vilka när de först dök upp hade viss koppling till ämnet, har återigen dykt upp, samt att andra helt ovidkommande ämnen lagts till, vilket börjar göra tråden svårläst.

/KimTjik