Permalänk

SB Live! 5.1

Jag köpte ett SB Live 5.1 i vintras men jag måste installera om det 3-4 ggr i månaden eftersom det står PCI device found och datorn känner inte av kortet utan det bara piper.
Jag har för övrigt ett väldigt gammalt moderkort, ca 6 år
Sen när det funkar så vill jag installera de nyaste drivrutinerna eftersom det blir sån extrem skillnad då. Men då står det ungefär "Systmet hittar inget soundblasterkort". Men det står SB Live! i enhetshanteraren. Detta har funkat förrut men inte längre!
Nån som vet vad som kan vara fel?

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400+@2205MHz AIUHB | 2x256mb Twinmos Winbond PC3200 | ATI Radeon 9700pro | 120gb HDD | Aopen H600B

Permalänk

Har du testat att uppdatera från enhetshateraren? Om du inte vet så kan jag förklara sedan. Och har du testat att installera windowsuppdates creative drivers som ingår i uppdateringen avwin. Efter dem kan det fungera oxå med de andra vanliga.
Annars kolla här
http://alive.singnet.com.sg/drivers/
då de har compaqdrivers som du kan ladda ner hela cd.:n ifrån

ftp://ftp.compaq.com/pub/softpaq/sp20501-21000/SP20920.exe

Permalänk

Tackar ska testa lite.
Återkommer om det strular mera.

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400+@2205MHz AIUHB | 2x256mb Twinmos Winbond PC3200 | ATI Radeon 9700pro | 120gb HDD | Aopen H600B

Permalänk
Hedersmedlem

Låter fan som att nånting är glapp...

Permalänk

Men om datorn är helt sur, som min efter allt slit, så kan du testa kxdrivers
http://kxproject.spb.ru/index.php?skip=1
igentligen för folk som någon anledning vill köra cubase från ett creativekort(Teetow förbjude) och funkar bra från min compaq duron 750 som jag använder till att köra divx mm, på tvn. Alla andra drivers från creative bara spraka o sprattla eller vad det heter på svenska. Kx är ett gäng ryssar tror jag som gör drivers till live, audigy1,2 med låg latancy. Detta innebär att det är snabbare reaktion mellan en synt och ljudkortet och låter live.Annars så slår man en tangent och ljudet kommer senare, otäckt. Men med dessa drivers så kan man kicka igång ett gammalt livekort så att det fungerar med program som tex, cubase utan problem, ända ner till 2,33 latency. Då man ändå omsamplar allt till 16bitar så räcker live! till synthinspelningar. Men med mikrofoninspelning så vill man ha frekvensen på upp till 16 hela tiden. Ock med live! så blir det i verkligheten bara kanske 10-14. Med 24bitar så när man omsaplar sedan till 16bit(cdstandard) blir maxkurvan hela tiden 16bit. Bara i dvd-spelare kör de ljud i 24bit. I musik änsålänge 16bit. Det sägs att man bara kan höra upp till 16sampling, men att spela in 16bitar behövs minst 24. Det kommer säkert att bli 24bit 96khz cdskivor inom tre år då på dvd-format då musiken tar större plats med större samplingfrekvens. Kanske även det blir standard med fler låtar än nu då från LP till CD så kom det till en två tre låtar till. En 24bit låt är 50% större, en låt igenomsnitt är idag 40mb. 40mb+50%= 60mb. En dvd har plats till upp till 7GB. Det blir 116 låtar per CD(dvd). Orealistiskt med 100+, men tror att det kommer att bli fler.
Jag är ingen expert, men med vad jag har snappat upp så stämmer detta, annan åsikt?

Permalänk
Hedersmedlem

Starta ny topic så kan vi gå lös ordentligt

Permalänk

Hmm jag tog ur en sladd från cd spdf för jag hade redan en i cd-in.. tyckte det stod and och inte or
Men nu funkar det fint.. dunkah dunk

Visa signatur