Opera satsar på native adblocking

Permalänk
Medlem

Opera satsar på native adblocking

Opera har lagt in native adblocking i sin developer version.
Källa: http://www.opera.com/blogs/desktop/2016/03/native-ad-blocking...

De anser att reklam har blivit alldeles för bloatat och tar för mycket av din bandbredd. Blockeringen kommer att fungera så att användaren får aktivera den på sidor hen inte vill se reklam på. Blockeringen kommer inte vara på direkt vid installation. De argumenterar att deras native blocking är snabbare än Adblock Plus. Ingen information om hur snabbare det är jämfört med uBlock Origin. I kommentarerna diskuteras det också möjligheten att få in samma funktion i de mobila webbläsarna, vilket de verkar vilja göra så småningom. Detta kommer väl vara utmärkt tillsammans med Opera Turbo för de som har begränsad mängd surf.

Min egen åsikt är att jag tycker det är en bold strategy som förmodligen tyvärr bara kommer att leda till user agent sniffing. (Sånt är enkelt att komma runt dock.) Men jag ser ett behov av detta med tanke på att malvertising ökade med 325% 2015. Kan inte reklamleverantörerna garantera till 110% att deras nätverk inte kan bli kapat av folk som vill få in malware i folks maskiner så kommer jag personligen att fortsätta använda uBlock Origin och ScriptSafe/NoScript eller uMatrix/Ghostery överallt.

1st party ads kan jag kanske tillåta så länge de inte är animerade, kör scripts eller spelar ljud. 3rd party är tyvärr enligt mig för osäkert att lita på. Sen när man väl använder ett addon som gör att antalet förfrågningar på en sida bara inkluderar 1st party så blir man lite bortskämd med på hur snabbt allting går. Det kan jag inte förneka. Men sånt är nog på tok för krångligt för de flesta då det krävs att man vet vilka grejer som ska vitlistas för att komma åt visst innehåll.

Kan detta leda till att reklamen blir bättre? Svårt att tro det med tanke på hur lite användare Opera har. (Själv tycker jag det är den bästa och snabbaste chromium-webbläsaren. Men det är en annan historia. ) Kan dock se i spåkulan att adblocking bara kommer att öka oberoende vilken webbläsare som används. Apple inkluderar ju även "content" blocking i iOS9. Microsoft lade till tracking protection i Internet Explorer. Sponsrade artiklar och innehåll kommer också nog att öka i antalet skulle jag kunna tro. Vart är framtiden för webben på väg? Vad tror ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har inte brytt mig om någon ad-blocking tjänst ännu men det kommer bli mer och mer obligatoriskt efterhand webbsidorna envisas med att implementera mer störande reklam.
Det är självklart så att det behöver annonsera om de skall kunna finansiera sina sidor men när det poppar upp lite all möjlig reklam som stör surfandet så bli man rejält irriterad. Dock så finns det sidor som sköter detta snyggt och lägger reklamen där de syns utan störa, likt Sweclockers, men det är en utdöende trend..

Med det sagt så tycker jag att Opera är en trevlig alternativ webbläsare till chrome som jag använder mest så att de inför denna funktion kan få fler att fixa alternativa lösningar.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Opera hade Native-adblocking för ett par år sen. Men de tog bort det när de gjorde om Opera till Chrome-look-alike.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin