Microsoft maskerar Windows 10-reklam som säkerhetsuppdatering för Windows 7/8.1

Permalänk
Medlem

Är väl bara för Windows att fortsätta sin plan med att ha ett OS som dom kommer ha support till.Och låta dom som ej vill få välja själva att sitta kvar på ett windows som ej kommer ha support..Varför tjata på dom användarna.

Är väl upp till var och en vad man vill köra med.Ett OS med support eller ett utan pick and choose

Själv har jag kört Win 10 sen RTM och har ingen plan på att nergradera till 7an igen

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag uppgraderade från Windows 7 till Linux Mint.

Det tycker jag att ni andra borde med.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller någon av de andra Linux-distributionerna iallafall.

Gick bara tillräckligt många över till Linux så kunde vi sätta lite press på utvecklarna.

För tillfället är Linux så extremt litet när det gäller "vanliga klienter".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Samma meny finns faktiskt i windows 8 ;).

Nice.

Har inte suttit så mycket med Win 8, det har jag helt missat.
Problemet är ju att man där har en startmeny man måste byta, så det faller bort när man gör det :=/

Skrivet av Atropos:

Tror jag vet var hackarna kommer satsa mest på härnäst
https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/02/17/us-dep...

Hitta ett hål, hacka USAs försvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atropos:

Nej, systemet blev inte hackat. Hemsidan blev hackat och någon hade lagt upp en egen iso som var bakdörrad.
I fallet av Windows har MS redan bakdörrat det från start med reklam, möjligheten att göra din dator till botnet etc.

Permalänk
Medlem

Finns det en lista som uppdateras med alla uppdateringar man skall undvika för att få reklam för Windows 10 i Windows 7? Dedikerad "Låt mig köra Windows 7 och lämna mig i fred"-lista som uppdateras med "säkerhetsuppdateringar" som skall avinstalleras med mera?

Jag är tvungen att använda Windows på datorer i familjen då dom är beroende av BankID och vet inte knappt hur man använder musen. Windows är det enda dom kan och Windows 7 kan göras enkelt och så dom känner sig trygga och inte får en panikattack om något konstigt händer. Att starta mobilen som hotspot för att komma åt internet dom två gånger i månaden internet används för att betala räkningar är mycket avancerat ingrepp som kan trigga panik. GNU/Linux är alltså inget alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

En fast månadsavgift för operativsystemet i fråga när tillräckligt många har gått över till Windows 10.

Microsoft har lovat att alla enheter som uppgraderas till Windows 10 kommer att få livstids gratis support på den enheten.

Att börja med en månadsavgift efter sådana löften vore självmord för företaget och därmed oerhört osannolikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vatten:

Finns det en lista som uppdateras med alla uppdateringar man skall undvika för att få reklam för Windows 10 i Windows 7? Dedikerad "Låt mig köra Windows 7 och lämna mig i fred"-lista som uppdateras med "säkerhetsuppdateringar" som skall avinstalleras med mera?

Jag är tvungen att använda Windows på datorer i familjen då dom är beroende av BankID och vet inte knappt hur man använder musen. Windows är det enda dom kan och Windows 7 kan göras enkelt och så dom känner sig trygga och inte får en panikattack om något konstigt händer. Att starta mobilen som hotspot för att komma åt internet dom två gånger i månaden internet används för att betala räkningar är mycket avancerat ingrepp som kan trigga panik. GNU/Linux är alltså inget alternativ.

Lär dem att använda mobilt Bank-ID. Klarar man av att använda Bank-ID på datorn så gör man det också i mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror tanken bakom är större än support, XP och liknande. De har råd med det, och support måste ges till dessa "äldre" OS ändå, då det är inte EOL än.

Men tänk så här.... DX12. Microsoft har levt på DirectX och dens värld sedan Windows 95/98 tiden. Det har varit det incitament som tryckt ner alla konkurrenter. Spel = DX.

Idag finns alternativ. Microsoft var inte ens först ut med grunden till nästa gen API, då Mantle kom och rörde om i grytan rätt bra. Samtidigt så ser MS att både Google och Apple öser ut nya OS utan extra kostnad, där de själva tar betalt. Linux marknaden har tagit mer eller mindre över server marknaden och Android/OSX äger portabla marknaden.

Ut kommer sen ett API som gör att spel kan köra på alla dessa. Vulkan.
Plötsligt finns en framtid där du kan ha ett hyfsat likt och optimalt sätt att spela spel, rendera grafik i ren allmänhet på allt mellan telefon till PC. Windows... behövs inte längre. (?)...

Deras egen DX12 som redan till julen förra året skulle ha "många" titlar har först nu Q2 nästan fått några titlar detta år. Samtidigt är Vulkan redo och kan användas...

Paniken MS måste se, deras OS med DX12 är inte monopol längre. Deras gamla OS kommer stödas av Vulkan men inte dem. De behöver kunna sälja denna extra användardata från folk för att kunna sakta gå över till samma modell som Google & Apple med att ge bort nyare versioner...

De sitter mellan ett problem och en hård vägg just nu. De måste få monopol, och dominans med Windows 10, annars är DX12 inget alternativ för utvecklarna. Om DX faller, faller poängen med Windows, då alternativ finns. Faller Windows och deras miljö, så faller MS.

Detta är min teori till varför de är så besatta... de kämpar för varje användare, för de måste.

Jag tror inte DX12 har så stor betydelse. Trots allt är det en minoritet som använder sina datorer för spel. Typ de som är 25 år och yngre. Tror det är mer företagsmarknaden som Microsoft tjänar sina pengar på. Men många här på sweclockers ser bara sin egen verklighet, de har datorerna som spelmaskiner. Visst det är inte en obetydlig andel som spelar spel men jag tror knappast det är en avgörande stor massa. Å andra sidan växer datorspelarna upp och har de hittat alternativ så kanske det inte finns anledning att börja köpa Windowslicenser bara för att de startar företag.

Permalänk
Medlem

Microsoft beter sig som telefonförsäljare numera, tjata hål i huvudet bara så går folk med på att din deal. Precis som med telefonförsäljare anar man att nåt större är på gång, att dealen inte så fördelaktig som den påstås. Det borde finnas ett NIX register för uppdateringarna så man slapp lusläsa informationen om dem alla.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

billigare att ge support till en produkt istället för tre produkter

Nej. De kommer inte undan W7 underhållet än på lite drygt 4 år.

Skrivet av houze:

Det är dyrt och omständigt att ha utveckling och support på flera olika versions-spår, så det finns ett väldigt klart och tydligt incitament från Microsofts sida att bli av med gammla saker som bara kostar dem pengar.

Nej det är det inte.
De måste likväl ge support i drygt 4 år till.

Skrivet av Oneone:

De vill att folk ska köra Windows 10 det är ju inte så konstigt , Windows 7 är end of support och Windows 8.1 är inte så poppis... Kör Windows 10 så slipper ni reklamen om Windows 10

Nej, fel igen. W7 har support i ca 4 år till.

Skrivet av FatherOfThree:

Det är rimligen lika dyrt att underhålla gamla versioner under utlovad supporttid, vare sig det är 1000000 eller 1000000000 användare kvar på plattformen.

Förmodligen handlar det istället om att göra big bucks, genom att sälja den användarinformation som Win 10 helt ogenerat samlar in och vidarebefordrar till MS.

Precis, likt Google gör på gmail, youtube etc.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Är väl bara för Windows att fortsätta sin plan med att ha ett OS som dom kommer ha support till.Och låta dom som ej vill få välja själva att sitta kvar på ett windows som ej kommer ha support..Varför tjata på dom användarna.

Är väl upp till var och en vad man vill köra med.Ett OS med support eller ett utan pick and choose

De måste ju hålla den support de har sålt OSet med, annars lär de bli stämda.

Men med det sagt, hade de gjort det du säger, dvs låta de som inte vill vara kvar utan att störa dem som F, så hade jag tyckt det var en kanon bra ide. Inget tvång, inget "uppgradera nu". Utan okej, jag vet om det, jag väljer "nej tack" och sen är det klart.

Som det är nu är de i nivå med telefonförsäljare som ringer och stör en hela tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. De kommer inte undan W7 underhållet än på lite drygt 4 år.
Nej det är det inte.
De måste likväl ge support i drygt 4 år till.
Nej, fel igen. W7 har support i ca 4 år till.
Precis, likt Google gör på gmail, youtube etc.

har inte sagt att dom kommer undan det. dom kan däremot skära ned på det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. De kommer inte undan W7 underhållet än på lite drygt 4 år.
Nej det är det inte.
De måste likväl ge support i drygt 4 år till.
Nej, fel igen. W7 har support i ca 4 år till.
Precis, likt Google gör på gmail, youtube etc.

Okej, end of mainstream support.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tror inte DX12 har så stor betydelse. Trots allt är det en minoritet som använder sina datorer för spel. Typ de som är 25 år och yngre. Tror det är mer företagsmarknaden som Microsoft tjänar sina pengar på. Men många här på sweclockers ser bara sin egen verklighet, de har datorerna som spelmaskiner. Visst det är inte en obetydlig andel som spelar spel men jag tror knappast det är en avgörande stor massa. Å andra sidan växer datorspelarna upp och har de hittat alternativ så kanske det inte finns anledning att börja köpa Windowslicenser bara för att de startar företag.

Jag tittade det på från 20 års historia, faktum att PC marknaden är vikande, utom på just spelfronten och att företagsservrar idag kör mer Linux än Windows, med råge.
Om något så är det mer vanligt att företag använder OSX, Linux än du tror, och MS har inget att hämta, egentligen, från dessa företag. Det som har hållit grepp tidigare är just Office programmen, men dessa "hyr" du nu och finns till tex OSX.

Så jag ser mer än "min verklighet", men med tanke på att Enterprise verken får gratis uppgradering, inte får "reklamen", eller något. Vad får dig att tro något annat?

Tänk på att Windows för konsumenter idag är som Google, det samlar användardata i större mängder. De säljer inte OSet längre, de säljer mer troligen användardata, likt andra. För att kunna göra det måste du ha många användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag börjar undrar varför de är så kåta på att alla ska uppgradera till Windows 10. Det kan ju inte bara vara av omtanke om användarna. Vad har de för incitament?

Data mining - Big Data är Big Money numera. hur tror ni facebook och andra har blivit så stora.

Permalänk
Medlem

Fult att göra på detta viset. Å andra sidan ser jag ingen anledning att inte uppgradera till W10. Jag hoppas fler hänger med på W10 tåget så att microsoft kan lägga all krut på W10 istället för att ge stöd till utdöda OS.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vänta nu, har du suttit vid datorn 24 timmar om dygnet i 6 månader?

Annars tycker jag att du borde kunna planera ganska enkelt att installera innan du ska gå och sova? Eller vad menar du med att du inte har möjlighet att uppgradera?

Jag tillsammans med några kompisar från plugget har en ganska kraftfull dator, byggd i slutet av 2013, som har varit påslagen nära inpå 24/7 sedan våren 2014 (endast avstängd då vi monterar nya komponenter eller behöver göra några mindre uppdateringar, och tyvärr så har den fått dessa "Uppgradera till W10 nu!" uppdateringarna). Den används exklusivt för kompilering av program samt beräkningar av algoritmer och även simuleringar som mer eller mindre tar flera timmar att göra. Vi valde Windows 8.1 Pro just för att det var gratis via Microsoft Dreamspark, samt för att många av de program vi använder oss har ett väldigt bra stöd i detta OS. Vi har planerat att uppgradera till Windows 10 ett tag nu men har inte haft tid med detta, speciellt då det kommer att ta ett tag att ominstallera alla program (att uppgradera till Windows 10 utan en ren installation kommer garanterat att skapa problem, och det är inget vi tänker göra) och för att datorn just nu kör med en väldigt viktig (för oss) simulering som har hållit på i snart 78h.

TL;DR - Vi kommer att uppgradera till Windows 10 så fort vi har tid, men att bli påtvingad att göra detta av Microsoft är inte OK då mycket tid lagt på viktigt arbete kan försvinna. Hoppas detta klargör saken för dig!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Nej, fel igen. W7 har support i ca 4 år till.

Windows 7 och 8.1 har support till 17:e juli 2017 på Skylake och nyare hårdvara.

"Going forward, as new silicon generations are introduced, they will require the latest Windows platform at that time for support. This enables us to focus on deep integration between Windows and the silicon, while maintaining maximum reliability and compatibility with previous generations of platform and silicon. For example, Windows 10 will be the only supported Windows platform on Intel’s upcoming “Kaby Lake” silicon, Qualcomm’s upcoming “8996” silicon, and AMD’s upcoming “Bristol Ridge” silicon."

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/01/15/window...

Skrivet av Icte:

Jag tillsammans med några kompisar från plugget har en ganska kraftfull dator, byggd i slutet av 2013, som har varit påslagen nära inpå 24/7 sedan våren 2014 (endast avstängd då vi monterar nya komponenter eller behöver göra några mindre uppdateringar, och tyvärr så har den fått dessa "Uppgradera till W10 nu!" uppdateringarna). Den används exklusivt för kompilering av program samt beräkningar av algoritmer och även simuleringar som mer eller mindre tar flera timmar att göra. Vi valde Windows 8.1 Pro just för att det var gratis via Microsoft Dreamspark, samt för att många av de program vi använder oss har ett väldigt bra stöd i detta OS. Vi har planerat att uppgradera till Windows 10 ett tag nu men har inte haft tid med detta, speciellt då det kommer att ta ett tag att ominstallera alla program (att uppgradera till Windows 10 utan en ren installation kommer garanterat att skapa problem, och det är inget vi tänker göra) och för att datorn just nu kör med en väldigt viktig (för oss) simulering som har hållit på i snart 78h.

TL;DR - Vi kommer att uppgradera till Windows 10 så fort vi har tid, men att bli påtvingad att göra detta av Microsoft är inte OK då mycket tid lagt på viktigt arbete kan försvinna. Hoppas detta klargör saken för dig!

Man bör först och främst prova en in-place uppgradering vilket är metoden som de flesta av 200+ miljoner datorer har använt sig av för att skaffa Windows 10. Strular det med något så kan man testa en ren installation, men det är sällsynt. Fördelen med in-place är också att du enkelt kan backa tillbaka till Windows 8.1 med några musklick i menyerna eftersom att hela den installationen sparas i Windows.old.

En simulering på 78h är dock inte så lång tid i jämförelse med de 4380h som ni har haft på er än så länge att uppgradera. Speciellt med tanke på att en uppgradering tar cirka 30 minuter på en snabb och modern dator.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hjälpsam

Your PC will be upgraded.
Resistance i futile.

Får känslan av att MS vill att folk skall gå över till Windows 10.
Undrar om det inte vore bättre om de lugnade sig lite, sådant här riskerar att göra folk arga.
Och varför inte utöka erbjudandet till Vista och XP? även det skulle ju öka antalet användare.
Själv har jag uppgraderat och är nöjd, men många trivs ju med W7 eller W8.1.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Ok detta kanske är lite offtopic men kände att jag behövde skriva av mig..
Jag testade att uppgradera från windows7 till 10 i tre dagar och mycket var bättre så som snabb uppstart, dx12stöd och lite krimskrams men tyvärr vägde nackdelarna över. Ingen kontroll över vilka uppdateringar som installeras, många inställningar har bantats bort/blivit integrerade (för alla användare är korkade och vill inte joxa runt) alt-tab eller windowsknappen funkade inte i spel (kanske fixas i nån update) etc etc.
När jag skulle rulla tillbaka till windows7 så var det 6-7 steg som försökte få mig att stanna kvar vilket gjorde mig mer irriterad^^

Windows10 känns lite grann som ett OS för pensionärer och andra noviser som vill komma igång med att betala räkningar utan en massa knussel men som ett steg i helt fel riktning för den som har hängt med länge och vill ha kontroll över vad som händer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hölmiz:

Jag börjar undrar varför de är så kåta på att alla ska uppgradera till Windows 10. Det kan ju inte bara vara av omtanke om användarna. Vad har de för incitament?

För du är produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag tittade det på från 20 års historia, faktum att PC marknaden är vikande, utom på just spelfronten och att företagsservrar idag kör mer Linux än Windows, med råge.
Om något så är det mer vanligt att företag använder OSX, Linux än du tror, och MS har inget att hämta, egentligen, från dessa företag. Det som har hållit grepp tidigare är just Office programmen, men dessa "hyr" du nu och finns till tex OSX.

Så jag ser mer än "min verklighet", men med tanke på att Enterprise verken får gratis uppgradering, inte får "reklamen", eller något. Vad får dig att tro något annat?

Tänk på att Windows för konsumenter idag är som Google, det samlar användardata i större mängder. De säljer inte OSet längre, de säljer mer troligen användardata, likt andra. För att kunna göra det måste du ha många användare.

Tror det inte bara är på mitt jobb man är tvungen att använda Windows då det är det enda som tillåts på företagsnätverket. Och så ser man på majoriteten av alla datorer som säljs med Windows så har de bara integrerad grafik, de duger alltså inte att spela spel på. I mitt fall är det Windows 7 vi tvingas använda för tillfället.

http://jonpeddie.com/publications/market_watch/
•Discrete GPUs were in 31.28% of PCs
Vilket alltså innebär att 69% kör med endast integrerad grafik.
Och det är knappast alla som har en diskret GPU som spelar spel och de som enbart har integrerad grafik lär knappast ha spel som högsta prioritet.

Men den kategorin köper färdiga datorer med det OS det råkar ha och kommer heller inte aktivt förhindra eventuell uppgradering till Windows 10. Plötsligt har de bara fått in det vare sig de vill eller inte och nästa dator (om de inte nöjer sig med surfplatta/mobil) den kommer då att ha Windows 10 redan från början, såvida de inte köper en MAC.

Javisst körs Linux på servrar men dock inte av den inkompetenta IT-avdelningen där jag jobbar, de har bara Windows även på servrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Microsoft har lovat att alla enheter som uppgraderas till Windows 10 kommer att få livstids gratis support på den enheten.

Rätta mig om jag har fel, men gällde inte detta enhetens livstid, baserat på kriterier som Microsoft (mig veterligen) inte definierat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag tittade det på från 20 års historia, faktum att PC marknaden är vikande, utom på just spelfronten och att företagsservrar idag kör mer Linux än Windows, med råge.
Om något så är det mer vanligt att företag använder OSX, Linux än du tror, och MS har inget att hämta, egentligen, från dessa företag. Det som har hållit grepp tidigare är just Office programmen, men dessa "hyr" du nu och finns till tex OSX.

Så jag ser mer än "min verklighet", men med tanke på att Enterprise verken får gratis uppgradering, inte får "reklamen", eller något. Vad får dig att tro något annat?

Tänk på att Windows för konsumenter idag är som Google, det samlar användardata i större mängder. De säljer inte OSet längre, de säljer mer troligen användardata, likt andra. För att kunna göra det måste du ha många användare.

Marknadsandelar är irrelevant, det säger egentligen ingenting utan ett sammanhang. Faktum är att majoriteten av MS's omsättning kommer från enterprise sidan och det är enorma summor. PC-sidan av Windows utgör endast 15% av omsättningen, gamers ännu mindre, förmodligen runt 1-3%. Om du då tror att Dx12 och gamers på något sätt dikterar Windows riktning så håller jag inte med. Office på OSX är inte samma sak som på Windows, Excel är 32bit enkeltrådat utan alt-kommandon vilket gör den värdelöst för att skapa finansiella modeller. Visst, enklare saker fungerar, men då kan man likväl använda LibreOffice.

Sedan så säljer Google inte användardata, de säljer endast adspace. Att sälja användardatan skulle vara som att sälja alla patent kring sin kärnverksamhet, m.a. självmord.

Permalänk
Medlem

Första misstaget är att installera IE11 i Win7 överhuvudtaget. Det finns ju ingen anledning, när man ändå kör Firefox eller Chrome. Windows har ju lika dålig säkerhet med IE9 och IE11...

Det blir väl en uppdatering till Win10 i framtiden, men då blir det på en nyinstallerad dator som endast har en fet Steam-SSD och inget privat. Jag kan dock inte se att jag behöver det före Q4 2017, så det är ingen brådska... Win7 fungerar fint med min DX11 gpu. Om 18 månader så kanske det inte är det fulaste Windows genom tiderna längre...heller. OK, rant over!

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

har inga problem med att uppgradera, gillar windows 10 MEN testat clienter hos företag och det finns massor med applikationer som inte funkar i windows 10 så det finns just nu inget val än att hänga kvar i windows 7 miljö till att det är löst.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Windows 10 är fullt av spionskit som Nsa osv använder till sin fördel det finns redan exempel på det. Vill du fortfarande köra Windows så kan du alltid köra Mozilla Firefox / Chrome o skita i IExplorer helt o hållet ......

Permalänk
Medlem

Gud, det måste vara lidande för dom som sitter kvar i 7, 8 och 8.1 till dom som är osäkra än och vilja komma till 10an. Kan säga med varma ord att Windows 10 är exakt lika perfekt som Windows 7 och 8.1. Samt att det känns framtidssäkert och spelen fungerar avsevärt snabbare än när jag satt med 8.1 nu senast.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zarkov2:

Rätta mig om jag har fel, men gällde inte detta enhetens livstid, baserat på kriterier som Microsoft (mig veterligen) inte definierat?

Det har du helt rätt i.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

En simulering på 78h är dock inte så lång tid i jämförelse med de 4380h som ni har haft på er än så länge att uppgradera. Speciellt med tanke på att en uppgradering tar cirka 30 minuter på en snabb och modern dator.

Vad är det med dig egentligen? Trollar du eller är det bara så att du helt enkelt inte förstår?

Detta är inte den enda simulering vi hållit på med som tagit 78h - vi har under 99% av tiden under dessa två år (d.v.s. ca 24h * 365 * 2 = 17520h och inte 4380h) haft non-stop simuleringar eller algoritmer som körts. En uppdatering till Windows 10 kanske tar 30 min ja, men sedan tar det lite väl över en vecka att dra in installationer på alla de >200 program vi har, kalibrera dessa en och en och se till att de fungerar som de ska. Runt 30% av programmen som vi använder oss av har hamnat i ett E.O.L. stadium och vi vet ej hur dessa fungerar med Windows 10, vilket kräver att vi testar dem på en separat dator med Windows 10. Om de inte fungerar blir vi tvungna att hitta andra liknande program, vilka oftast kräver en licensavgift (d.v.s. högre kostnader för oss), eller att vi själva portar programmet till Windows 10 (vilket är svårt då mer än hälften av dessa program inte har öppen källkod).

Så nej, käre strejf - det tar inte "bara 30 min" att uppgradera en dator till Windows 10 för oss. Inte alla använder sina datorer för enklare ändamål som spel och surf (som jag antar att du gör med din dator) - det finns många som använder sina datorer för jobb där en uppgradering helt enkelt inte är ett optimalt tillvägagångssätt.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII