Microsoft maskerar Windows 10-reklam som säkerhetsuppdatering för Windows 7/8.1

Permalänk
Melding Plague

Microsoft maskerar Windows 10-reklam som säkerhetsuppdatering för Windows 7/8.1

Microsoft fortsätter hetsa användare av Windows 7 och 8.1 att uppgradera till Windows 10. Det senaste tilltaget är att baka in annonsering i en säkerhetsuppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag börjar undrar varför de är så kåta på att alla ska uppgradera till Windows 10. Det kan ju inte bara vara av omtanke om användarna. Vad har de för incitament?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Inaktiv

Microsoft känns inte alls påträngande nu för tiden. Microsoft har blivit mer utav en listig dörrförsäljare, som lever på provision för att betala hyran på sin hyresrätt i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag börjar undrar varför de är så kåta på att alla ska uppgradera till Windows 10. Det kan ju inte bara vara av omtanke om användarna. Vad har de för incitament?

billigare att ge support till en produkt istället för tre produkter

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Snyggt m-soft: "Uppseendeväckande i sammanhanget är att KB3146449 inte installeras separat utan är inbakad i KB3139929, som är en faktisk säkerhetsuppdatering för Internet Explorer 11. Det enda sättet att avinstallera annonsfunktionen är således att också ta bort säkerhetsuppdateringen helt och hållet."

Snart kommer användarna inte ha något val än att uppgradera till Win10.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

There is no such thing as a free lunch
Men nej MS, ni lär bara tappa ännu mera, Applehysterien håller på att lägga sig!
Slemmiga Google borde snart tappa då det borde vara glasklart även för kreti och pleti vad detta företags egentliga intentioner är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag börjar undrar varför de är så kåta på att alla ska uppgradera till Windows 10. Det kan ju inte bara vara av omtanke om användarna. Vad har de för incitament?

Skrivet av Christley:

billigare att ge support till en produkt istället för tre produkter

Exakt detta skulle jag tro. De är dessutom livrädda för att hamna i Windows XP-situationen igen där folk inte tycker att man behöver något nyare för att man har kunnat köra samma dator i åtta år utan problem.

Sen så är Windows 10 en mycket bättre distributionsplatform för flera nya produkter som Microsoft driver rätt hårt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag börjar undrar varför de är så kåta på att alla ska uppgradera till Windows 10. Det kan ju inte bara vara av omtanke om användarna. Vad har de för incitament?

Det är dyrt och omständigt att ha utveckling och support på flera olika versions-spår, så det finns ett väldigt klart och tydligt incitament från Microsofts sida att bli av med gammla saker som bara kostar dem pengar.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

De vill att folk ska köra Windows 10 det är ju inte så konstigt , Windows 7 är end of support och Windows 8.1 är inte så poppis... Kör Windows 10 så slipper ni reklamen om Windows 10

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att Microsoft är förbannade när folk är sega med att uppgradera när det är gratis och allt. Ayy underhålla en produkt som man dessutom inte kan hålla på och smådutta med uppdateringar med är ju ett drömscenario... De har ju till och med gått så långt så att det går att uppgradera "non-genuine", så varför är folk så motsträviga?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att win7 är antikt och att win8 är psykisk misshandel i form av mjukvara, kanske det är dags att folk uppdaterar.
Förutom att MS spionerar på dig vilket de förmodligen redan gjorde finns det ingen anledning att inte uppgradera, speciellt när man fick självmordstankar av win8.

Permalänk
Hedersmedlem

De däringa indierna som ringer och påstår att de är från Microsoft-supporten kanske talat sanning från första början? Taktiken börjar ju konvergera. Man börjar ju ärligt undra hur ett så stort företag som Microsoft kan missbruka sina kunders förtroende på detta sättet. Häpnadsväckande!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera till GNU/Linux istället.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Snart börjar väl dom skicka ut brev till användare som inte uppgraderat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk

Bara gnäll

"Enligt en källa till Infoworld kommer annonsering för Windows 10 visas när användare öppnar upp en ny flik i webbläsaren."

Herregud, vad är problemet? Uppgradera eller byt till nåt annat operativ så slipper ni detta oerhörda störningsmoment. Whiners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Urverk:

"Enligt en källa till Infoworld kommer annonsering för Windows 10 visas när användare öppnar upp en ny flik i webbläsaren."

Herregud, vad är problemet? Uppgradera eller byt till nåt annat operativ så slipper ni detta oerhörda störningsmoment. Whiners.

Eller bara byt webbläsare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fast sådant här motverkar ju dem själva. Folk känner avsky och kanske bestämmer sig byta till MAC eller Linux hellre än att skaffa sig Windows 10 om de inte tillåts att fortsätta med sina äldre Windows-versioner. Hade de däremot varit mindre aggressiva och istället bara låtit tiden ha sin gång kanske fler skulle uppgradera av fri vilja. Låt folk ha möjligheten att köra vidare med sitt gamla och gör istället Windows 10 så bra att folk väljer det för att det är bra, inte för att de måste.

Jag tycker Windows 10 är helt OK som OS, men gillar inte sättet de försöker tvinga på folk uppgraderingen. Kör för övrigt mest Linux. Men måste jag installera Windows så väljer jag hellre Windows 10 än Windows 7 då jag gärna vill ha något modernt out of the box och slippa installera uppdateringar i flera dagar. Windows 10 är alltså tillräckligt bra för att man ska kunna välja det utan aggressiv marknadsföring eller påtvingande uppdateringar. Men det känns ändå skönt att ha ett alternativ till Windows att luta sig tillbaka mot av både ideologiska och praktiska skäl.

Å andra sidan så kanske man kan slippa den där reklamen i Explorer 11 genom att köra någon annan webbläsare? Folk lär sig snabbt hur man kringgår eventuella problem som uppstår. Ytterligare en anledning att inte köra Microsofts webbläsare kanske inte var syftet med reklamen men det kan mycket väl bli konsekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

billigare att ge support till en produkt istället för tre produkter

Skrivet av houze:

Det är dyrt och omständigt att ha utveckling och support på flera olika versions-spår, så det finns ett väldigt klart och tydligt incitament från Microsofts sida att bli av med gammla saker som bara kostar dem pengar.

Skrivet av Ozzed:

Jag kan förstå att Microsoft är förbannade när folk är sega med att uppgradera när det är gratis och allt. Ayy underhålla en produkt som man dessutom inte kan hålla på och smådutta med uppdateringar med är ju ett drömscenario... De har ju till och med gått så långt så att det går att uppgradera "non-genuine", så varför är folk så motsträviga?

Det är rimligen lika dyrt att underhålla gamla versioner under utlovad supporttid, vare sig det är 1000000 eller 1000000000 användare kvar på plattformen.

Förmodligen handlar det istället om att göra big bucks, genom att sälja den användarinformation som Win 10 helt ogenerat samlar in och vidarebefordrar till MS.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Själv hamnar jag på sandlådenivå när påtryckningarna sker på detta viset. OM MS hade nöjt sig med att " här, varsågoda, nästa Windows för dem som vill ha. Gratis är det med" så hade jag varit mer intresserad.
Som det är nu ställer jag mig hela tiden frågan varför MS ska ha något att säga till om vilket OS jag använder och tvärvägrar av ren princip (+all information om dold övervakning och informationsinsamling) att uppgradera!
Dessutom är det fortfarande problem med Win10 och vissa program. T.ex min Internetbank som fungerar uselt om alls med Win 10. Detta är iofs inte MS fel men gör det än mer ointressant att uppgradera....

Angående Linux som alternativ så är stödet för många av de program jag använder dåligt eller obefintligt ens med Wine. Annars hade Linux varit klart mer intressant än Win10 ur många aspekter!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade från Windows 7 till Linux Mint.

Det tycker jag att ni andra borde med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det är rimligen lika dyrt att underhålla gamla versioner under utlovad supporttid, vare sig det är 1000 eller 1000000000 användare kvar på plattformen.

Förmodligen handlar det istället om att göra big bucks, genom att sälja den användarinformation som Win 10 helt ogenerat samlar in och vidarebefordrar till MS.

nej det är det inte. används en produkt av 100m personer så behöver supportteamet vara stort. säg 1000 man. man måste fortsätta supporta med viktiga uppdateringar snabbt vilket kräver många utvecklare som endast fokucerar på w7. om w8 används av 50m och w10 av 350m så behöver dom ha många specifika delar.

ligger det 10m på w7 och w8 kombinerat och istället 800m på w10 så kan du dra ned på kostnaderna för w7 och w8, och sätta ett specialcrew för w10. enklare att ha backlog för 1 produkt än 3

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Helvetesdiktatur

Jag har stängt av ALLA uppgraderingar för jag har väldigt många "gamla" spel som blir ospelbara i W10 det ogiltigförklarar dem.
Microsoft har våldtagit mej och mina spel. Behövs det så tar jag bort internet och kör detta över en androidplatta. Detta beteende av Microsoft är diktaturförfarande som Stalins Gulagarkipelag= dödsfängelse.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NodCommander:

Jag uppgraderade från Windows 7 till Linux Mint.

Det tycker jag att ni andra borde med.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man inte gillar spel så visst.
Linux över lag är ju tyvärr som med hönan och ägget...

Inga spel finns för Linux för att användarbasen inte finns och ingen användarbas finns där för att det inte finns några spel. (Ja jag vet att det har blivit bättre men det är fortfarande extremt mycket som saknas).
Dessutom har det ju bevisats att spel som till exempel körs med SteamOS presterar markant sämre än om samma konfigurationer skulle köra spelet med Windows.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Snusfri

I fail to see the problem.

Microsoft vill att du uppgraderar till Windows 10 och visar information om detta när du öppnar en ny tab i IE, rackarns vad elakt och hemskt...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Gjorde en uppgradering av min Win 7 installation till Win 10, den blev inte helt lyckad och fick några felmeddelanden varje gång jag startade datorn. Men inte värre än att jag kunde leva med det i nån vecka för att testa och se vilken version jag skulle välja att göra en clean install av.

Gillade inte första intrycket av Win 10 så gick tillbaka till det beprövade 7 men rekommenderar alla som inte testat redan att göra det. Nu har jag ju om jag förstått det rätt min windows licens färdigt godkänd gratis för Win 10 till den dag i framtiden jag ser en anledning att byta och bäst av allt: inga mer störande popups eller annat spam om att uppgradera i Win 7!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Christley:

nej det är det inte. används en produkt av 100m personer så behöver supportteamet vara stort. säg 1000 man. man måste fortsätta supporta med viktiga uppdateringar snabbt vilket kräver många utvecklare som endast fokucerar på w7. om w8 används av 50m och w10 av 350m så behöver dom ha många specifika delar.

ligger det 10m på w7 och w8 kombinerat och istället 800m på w10 så kan du dra ned på kostnaderna för w7 och w8, och sätta ett specialcrew för w10. enklare att ha backlog för 1 produkt än 3

Well. Det sker ingen nyytveckling för windows 7 i nuläget oavsett anvdändarbas utan det handlar om att täppa igen säkerhetshål vilket behöver göras oavsett användarbas. Företagslösningarna kräver säkerheten så den delen behöver de lägga samma slant på oavsett.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så j*vla lågt, Microsoft. Att bli tvingad att uppgradera när man själv inte vill.. Detta är ju rena diktaturen!

Skrev i en annan tråd där en person blev plötsligt tvingad att installera till Windows 10 mitt under en runda i ett online-spel. Själv har jag en dator som jag använder för beräkningar av olika algoritmer som ibland kan ta upp emot 10h att göra, och att förlora all data genom att bli påtvingad att uppgradera till 10 hade ju f*n inte varit OK. Säger inte emot att W10 är bättre än W8.1, men när man inte har tid eller möjlighet att uppgradera och ändå blir tvingad att göra detta.. Nej, fy skäms.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icte:

Säger inte emot att W10 är bättre än W8.1, men när man inte har tid eller möjlighet att uppgradera och ändå blir tvingad att göra detta.. Nej, fy skäms.

Seså, du skulle ha planerat och installerat Windows 10 den 29:e Juli 2015 vid release och undkommit dessa problem.
Du har bara dig själv att skylla!

***bort/mod***

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Livsnjutare 😎

Äsch, Windows 10 fungerar ju riktigt bra nu så varför inte uppdatera bara ?

Folk på företag etc. får ju inte "skiten" iom att de är med i en domän

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Det är rimligen lika dyrt att underhålla gamla versioner under utlovad supporttid, vare sig det är 1000000 eller 1000000000 användare kvar på plattformen.

Förmodligen handlar det istället om att göra big bucks, genom att sälja den användarinformation som Win 10 helt ogenerat samlar in och vidarebefordrar till MS.

Dessutom så inbillar jag mig att deras återkommande ansträngningar för att bygga bort användaren mer och mer från kontroller och inställningar har ett annat mål: ta över användarens dator för att kunna sälja in möjlighet att blocka piratade program och media.

Du abonnerar på deras OS + att de då har kontroll på både inställningar och uppdateringar (redan hänt). Hur svårt ska det då vara att sälja till filmbolag x att blocka uppspelning av film y på din dator?