Stress test av grafik kort och Fel vid spel av BF4

Permalänk

Stress test av grafik kort och Fel vid spel av BF4

Hej är det någon som vet ett bra stresstest för grafikkort, som man säkert kan ladda ner och köra?

Har ett Matrix HD7970 platinum, överklockat från fabriken. Det är också vattenkylt max temp 38-40 grader.
När jag spelar BF4 så händer det minst en gång per kväll att det kraschar Då får jag fel meddelande, drivrutin slutat att fungera och åter stälts. Provat att ta bort alla gamla drivrutiner och efter som det bara händer när jag spelar bf4 så gjorde jag en helt ny instalation av bf4 men det hjälpte inte. Provat både mantel och direktx. Tacksam för ider.

Kör i7 6700k
DDR416 3000mhVanganse lp
Mode kort Gaming m7 z170A
Grafik se ovan
ProZilens 720w
samsung ssd 260
intel ssd 260
Mekanisk på 1 terra.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag tycker det låter som ett drivrutinsfel. Även om hårdvarufel inte kan uteslutas, hur gammalt är ditt kort? För stresstest rekommenderar jag FurMark, det är gratis och har många olika inställningar att trixa med. Samt HWmonitor som ger dig en bra överblick. Testa även att köra DDU driver uninstaller innan du installerar en ny drivrutin för att va säker på att inget skräp från de förra ligger kvar. Hoppas du får ordning på det 😊

Permalänk

@Mejslarn:
Tack kortet är ca 2,5 år gammalt om byggt till vattenkylning ca 2 år sedan. Jag har inte använt DDu eller liknande. får prova tack för svar.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för dig, några framsteg?

Permalänk
Medlem

Ostabil OC brukar få drivrutinen att krascha. Om du fortfarande har problem, testa att sänka klockfrekvenserna till standard, eller lite under och se om problemen kvarstår.
Eller höj volten en aning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Ostabil OC brukar få drivrutinen att krascha. Om du fortfarande har problem, testa att sänka klockfrekvenserna till standard, eller lite under och se om problemen kvarstår.
Eller höj volten en aning.

Skickades från m.sweclockers.com

Drivrutinerna kan inte krasha, bara kortet i sig.

Permalänk
Avstängd

Händer mig också sen jag börjat använda amd's beta-drivrutiner. Fungerar felfritt i timmar för att sen plötsligt crasha, och är just i bf4 som du säger. hd7950 ghz edition crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Drivrutinerna kan inte krasha, bara kortet i sig.

Så när det står "drivrutinerna har slutat svara" så kraschar dom inte?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Ostabil OC brukar få drivrutinen att krascha. Om du fortfarande har problem, testa att sänka klockfrekvenserna till standard, eller lite under och se om problemen kvarstår.
Eller höj volten en aning.

Skickades från m.sweclockers.com

Men om kortet nu är överklockat från fabrik så bör den ju klara att jobba i den OC'n tycker man ju :/

@Codemaster
Men se till att rensa alla gamla drirutiner och installera om den du ska ha.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Så när det står "drivrutinerna har slutat svara" så kraschar dom inte?

Felmeddelandet "Display driver stopped responding and has recovered"

dyker upp när Windows upptäcker att grafikkortet tar längre tid än vanligt att utföra en beräkning, därför återställs allting den arbetar med.

Säga att drivrutinen krashar är enligt min mening fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Felmeddelandet "Display driver stopped responding and has recovered"

dyker upp när Windows upptäcker att grafikkortet tar längre tid än vanligt att utföra en beräkning, därför återställs allting den arbetar med.

Säga att drivrutinen krashar är enligt min mening fel.

Det är möjligt att rent tekniskt är det så som du säger.
Dock har jag aldrig hört någon, varken här eller någon annanstans, säga att grafikkortet kraschar.
Som användare ser man att drivrutinen slutar svara (kraschar).

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Lineri:

Men om kortet nu är överklockat från fabrik så bör den ju klara att jobba i den OC'n tycker man ju :/

Ja absolut det kan man tycka att den bör göra. Men som med allt annat blir det inte alltid som man tänkt sig. Det är i alla fall ett enkelt sätt att se om det är det som är felet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Det är möjligt att rent tekniskt är det så som du säger.
Dock har jag aldrig hört någon, varken här eller någon annanstans, säga att grafikkortet kraschar.
Som användare ser man att drivrutinen slutar svara (kraschar).

Skickades från m.sweclockers.com

https://support.microsoft.com/en-us/kb/2665946

"Your PC may temporarily hang or become unresponsive, and you receive the following error message:
Display driver stopped responding and has recovered"

Permalänk
Medlem

jag har Nvidia kort, drivrutinen slutar oxo svara, började för 1 månad sedan. Vet inte om det är en win 10 uppdatering eller en Nvidia uppdatering som stökar.

Har fått 2 updates till gfx kortet under denna månad, men de har inte löst problemen, så det lutar åt att det är win 10 som är buggigt

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

https://support.microsoft.com/en-us/kb/2665946

"Your PC may temporarily hang or become unresponsive, and you receive the following error message:
Display driver stopped responding and has recovered"

Vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag citerade var microsoft förklarar är orsaken till felmeddelandet.