Snabbtest: Grafikprestanda i Hitman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Gnäll:
Äh, som vanligt lite tråkigt när Sweclockers prestandatestar speltitlar.

Ni testar Ultra i 1080p, 1440p och 4k.

Inget mer.

Kan ni inte bara lägg till typ Medium/Low 1080p?

Skulle tippa på att 70-80% av Sweclockers ändå spelar på hårdvara som inte kan hantera mer än low eller medium i 1080p. Visst är det intressant att se hur den toppmoderna hårdvaran klarar av de högre upplösningarna, men ibland kan det vara kul för gemene man att se hur "medelmåtta" hårdvara står sig.

Alla har inte i7 5960x och ett Titan, de flesta lirar på någon fx8350/i5 och typ ett gtx 380 eller 960.
Visserligen har ni med dessa grafikkort i era tester, men i de testerna är de ju solklart sämst.

Lösning 1:
Om det innebär jättejättemycket mer arbete tycker jag att ni kan köra 1080p Low, 1440p Ultra, 4k Ultra, eller 720p Ultra, 1080p Ultra, 1440p Ultra och 4k Ultra.

Lösning 2:
Nu är ju jag bara en sur jävel, men om jag hade vart er så hade jag anpassat det "lägsta" testet när ni spelar spel så att er Sommardator har omkring 60 fps i 1080p på så höga inställningar som möjligt, då det ger en hyffsad spelupplevelse enl. de flesta. Sommardatorn är även något som de flesta här på Sweclockers mer eller mindre kan matcha. Alla får ett hum om hur deras datorer står sig, och alla blir glada!

Sant, äldre eller billigare kort går också fint att spela med. Mitt gamla GTX680 som presterar nästan exakt som GTX960 fungerar jättebra i medium/high tom i 1440P med dom flesta spel. Går det för långsamt, byt till 1080P så är kortet hemma.

Visst är det kul med den snabbaste hårdvaran men det är också kul att veta vad det lägsta som är användbart är. Visserligen vet man på ett ungefär att det är just GTX960 och Radeon 380(X), men hårda siffror på i vilka inställningar det ger 60fps vore intressant för många. Behöver man verkligen gå low? Räcker inte medium? osv

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ain0k:

Gnäll:
Äh, som vanligt lite tråkigt när Sweclockers prestandatestar speltitlar.

Ni testar Ultra i 1080p, 1440p och 4k.

Inget mer.

Kan ni inte bara lägg till typ Medium/Low 1080p?

Skulle tippa på att 70-80% av Sweclockers ändå spelar på hårdvara som inte kan hantera mer än low eller medium i 1080p. Visst är det intressant att se hur den toppmoderna hårdvaran klarar av de högre upplösningarna, men ibland kan det vara kul för gemene man att se hur "medelmåtta" hårdvara står sig.

Alla har inte i7 5960x och ett Titan, de flesta lirar på någon fx8350/i5 och typ ett gtx 380 eller 960.
Visserligen har ni med dessa grafikkort i era tester, men i de testerna är de ju solklart sämst.

Lösning 1:
Om det innebär jättejättemycket mer arbete tycker jag att ni kan köra 1080p Low, 1440p Ultra, 4k Ultra, eller 720p Ultra, 1080p Ultra, 1440p Ultra och 4k Ultra.

Lösning 2:
Nu är ju jag bara en sur jävel, men om jag hade vart er så hade jag anpassat det "lägsta" testet när ni spelar spel så att er Sommardator har omkring 60 fps i 1080p på så höga inställningar som möjligt, då det ger en hyffsad spelupplevelse enl. de flesta. Sommardatorn är även något som de flesta här på Sweclockers mer eller mindre kan matcha. Alla får ett hum om hur deras datorer står sig, och alla blir glada!

Jag var inne på att köra ultra i 1080p, för att sänka i högre, tex medel-high i 1440 och låg i 4k.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

DX12 är hittills en flopp för dom spel som har försökt med det.

Men Tom Clancy's The Division och Far Cry Primal, är Ubisoft spel så man kanske inte ska förvänta sig så mycket vid lansering. Vänta några månader så har dom patchat spelet till en fungerande nivå. Hitman har alltid varit pro-AMD så det säjer sig själv.

Inte oväntat att allt man hör är ursäkter.. inte ens här kan the Ori rädda dig.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag var inne på att köra ultra i 1080p, för att sänka i högre, tex medel-high i 1440 och låg i 4k.

Fast vad är vitsen med 4k om resten av spelet blir skitfult? Bättre att de testar Low medium high och ultra på alla upplösningar hellre informativa tester än ut stressade.
Även 720p tester kan vara intressanta för HTPC användare dock behövs kanske inte Fury X osv testas i så låg.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag var inne på att köra ultra i 1080p, för att sänka i högre, tex medel-high i 1440 och låg i 4k.

Nej det är fel metod.

Folk som sitter på 1440p skärmar eller 4k skärmar och har för avsikt att spela på dem har för det mesta hårdvara för att driva i Ultra trots den höga upplösningen.

Samtidigt har de flesta med 1080p skärm inte hårdvaran för att driva spel i Ultra på dem, såvida dem inte har 144hz skärmar, men då hamnar man återigen på ruta ett då low tier grafikkort inte klarar av dessa spel i ultra 144hz.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

1080p i 144hz duger gott åt mig, tycker upplösningar över det inte är värt det i dagsläget, man tappar för mycket prestanda i vad man får tillbaka i grafik.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Kul hur alla bara blåser upp detta till en stor grej. Tycker alla kort presterar ungefär där de ska. Gissar på att grafikminnet tar stryk på 970 i högre upplösningar vilket gör att det tappar mycket. I 1080p är det ju snabbare än 390. Det som är riktigt tråkigt är att det verkar som det behövs mycket mer tid än vi trodde att få ut bra DX-12 stöd. Gissar på att DX11 kommer vara det som gäller hela året ut.

Dessutom tesar de bara i ultra, de kan vara någon feature som flyter bättre på AMDs kort som är aktiverad i det läget. Tror inte något kort kommer ha problem att få spelet att flyta med rätt inställnningar.

Tycker swec borde sortera grafen på lägsta FPS också, inte på medelvärde. Medelvärde är inte lika viktigt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kul hur alla bara blåser upp detta till en stor grej. Tycker alla kort presterar ungefär där de ska. Gissar på att grafikminnet tar stryk på 970 i högre upplösningar vilket gör att det tappar mycket. I 1080p är det ju snabbare än 390. Det som är riktigt tråkigt är att det verkar som det behövs mycket mer tid än vi trodde att få ut bra DX-12 stöd. Gissar på att DX11 kommer vara det som gäller hela året ut.

Dessutom tesar de bara i ultra, de kan vara någon feature som flyter bättre på AMDs kort som är aktiverad i det läget. Tror inte något kort kommer ha problem att få spelet att flyta med rätt inställnningar.

Tycker swec borde sortera grafen på lägsta FPS också, inte på medelvärde. Medelvärde är inte lika viktigt.

Visst är väl det som kommer efter / minstavärde?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Också lite tveksam till att vara så nitisk med att bara köra ultra.
Är så ofta som det är någon inställning som fuckar till grejer ganska rejält i ultra tycker jag. Noll visuell skillnad men tappar prestanda så att det skriker om det.

Permalänk
Hjälpsam

En del säger att Nvidia är kass på DX12, andra att AMD saboterar för Nvidia i Hitman, båda sidor har fel.

Faktum är att om du sitter med en FX8370 och ett GTX980Ti, så tjänar du väl så mycket att gå över till DX12, som du gör med en FX8370 och ett AMD Fury X.
http://www.computerbase.de/2016-03/hitman-benchmarks-directx-...

Man skall komma ihåg att testerna visar resultet med absolut starkaste CPU:r, en av DX12s största finesser är att man klarar sig med en enklare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tråkigt att ni börjat blockera artiklar

Tycker det är tråkigt att ni börjat blockera artiklar för människor som använder sig av AdBlock förstår hur ni tänker att ni behöver överleva på det ni gör.

Däremot på det sättet ni och många andra presenterar reklam på sina sidor ger ett väldigt negativt intryck.
Nu får vi en känsla att gå in på Aftonbladet där alla reklaminlägg är större än själva artikeln.

Mitt råd är att ha mindre reklambanners så kan säkert fler som använder AdBlock på er sida tänka sig att surfa till er sida på vanligt vis.
Tyvärr så har hela reklambranschen gjort detta misstaget vilket har lett till att AdBlock blev populärt bland alla surfare.

Med Reklam:
http://sv.tinypic.com/r/2pza3w4/9

Google Cache:
sök på SweClockers klicka på pilen vid länken välj "Cached" ger samma resultat fast utan reklam.
Google plockar inte heller upp reklam i sina Cachade sidor vilket jag förstår med tanke på att de skulle få onödigt jobb på sina servers.

Vet inte vad ni tänkte uppnå med detta, men jag tror ni kan förlora på det i längden!
Jag kunde valt att inte göra detta inlägg men kände att någon behövde ta upp det med Er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av looopy:

Tycker det är tråkigt att ni börjat blockera artiklar för människor som använder sig av AdBlock förstår hur ni tänker att ni behöver överleva på det ni gör.

Däremot på det sättet ni och många andra presenterar reklam på sina sidor ger ett väldigt negativt intryck.
Nu får vi en känsla att gå in på Aftonbladet där alla reklaminlägg är större än själva artikeln.

Mitt råd är att ha mindre reklambanners så kan säkert fler som använder AdBlock på er sida tänka sig att surfa till er sida på vanligt vis.
Tyvärr så har hela reklambranschen gjort detta misstaget vilket har lett till att AdBlock blev populärt bland alla surfare.

Med Reklam:
http://sv.tinypic.com/r/2pza3w4/9

Google Cache:
sök på SweClockers klicka på pilen vid länken välj "Cached" ger samma resultat som utan reklam.
Så google plockar inte heller upp reklam i sina Cachade sidor vilket jag förstår med tanke på att de skulle få onödigt jobb på sina servers.

Vet inte vad ni tänkte uppnå med detta, men jag tror ni kan förlora på det i längden!
Jag kunde valt att inte göra detta inlägg men kände att någon behövde ta upp det med Er.

Så du skriver ett OT inlägg i valfri random tråd du hittar för att du inte tycker att folk som skapar något skall få betalt? Låter ju helt rimligt.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

@HugSeal: Inte random denna artikeln är blockad!

Sedan tycker jag de ska få betalt det var inte det jag skrev, tycker bara att många Siter har för stora reklaminlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av looopy:

@HugSeal: Inte random denna artikeln är blockad!

Sedan tycker jag de ska få betalt det var inte det jag skrev, tycker bara att många Siter har för stora reklaminlägg!

Det finns en tråd att diskutera detta i. Det är ju bara att acceptera om de ska få pengar behövs reklam och de får antagligen mer pengar ju större och mer ivägen den är. För de har ju flera gånger sagt att de inte tror det blir tillräckligt många betalande om de låter folk betala för sig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam

Jag är ändå ganska nöjd med reklamen på Sweclockers, inga blinkande discobanners, inga reklamvideos och ingen reklam för spelbolag, sådant hatar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Ser bara fler o fler titlar där FuryX Spöar 980ti och till o med Titan X, o dx12 har inte ens slagit igenom på länge vägar...

Men? Ännu ett spel där 4 gb vram räcker till i både 1440p och 4k uhd och tar prestandatoppen med? Så många som visste innan att det inte skulle fungera med bara 4gb vram?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Känns som att hela grafik-marknaden är en enda röra just nu. Nya kort på G samtidigt som övergången mellan DX11 och DX12 tycks strula som bara den. Om ett halvår eller så är det säkert betydligt lugnare, just nu känns det lite som att hela området befinner sig i limbo.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En del säger att Nvidia är kass på DX12, andra att AMD saboterar för Nvidia i Hitman, båda sidor har fel.

Faktum är att om du sitter med en FX8370 och ett GTX980Ti, så tjänar du väl så mycket att gå över till DX12, som du gör med en FX8370 och ett AMD Fury X.
http://www.computerbase.de/2016-03/hitman-benchmarks-directx-...

Man skall komma ihåg att testerna visar resultet med absolut starkaste CPU:r, en av DX12s största finesser är att man klarar sig med en enklare.

Jag ska testa nya Tomb Raider med dx11 vs 12 på min gamla 1055T, ska bli intressant om det ger någon skillnad.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag ska testa nya Tomb Raider med dx11 vs 12 på min gamla 1055T, ska bli intressant om det ger någon skillnad.

Låter som sagt intressant, låt oss höra hur det gick.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Låter som sagt intressant, låt oss höra hur det gick.

På dev-bloggen påstår de att 970+ 2600k med dx12 på high ger 60fps jämfört mef 46fps på DX11:
http://tombraider.tumblr.com/post/140859222830/dev-blog-bring...

Inte illa pinkat.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

På min tid så köpte man ett spel sen var det inget mer med det. Men jag fattar inte detta nu på Steam så finns det 3 spel.
Köp HITMAN™ - FULL EXPERIENCE
Köp HITMAN™ - INTRO PACK
Köp HITMAN™ - UPGRADE PACK

Vilken ska man köpa då?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindebring:

På min tid så köpte man ett spel sen var det inget mer med det. Men jag fattar inte detta nu på Steam så finns det 3 spel.
Köp HITMAN™ - FULL EXPERIENCE
Köp HITMAN™ - INTRO PACK
Köp HITMAN™ - UPGRADE PACK

Vilken ska man köpa då?!

De har valt att släppa spelet i 6 olika episoder som släppts eftersom under året.
FULL = Förköp alla + bonusmaterial
INTRO = Köp Intro + Paris episode (enda som släpts hittils)
UPGRADE = köp till 5 (Återstående) episoder till ditt INTRO-pack.

Så billigare att köpa full än att uppgradera intro.
Men, gillar du inte spelet så betalar du bara för intro-delen om du bara köper den, osv.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk

Tack ska du ha. Då köper jag hela spelet

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Något som gör spelet speciellt intressant ur en hårdvarusynpunkt är faktumet att det agerar reklampelare för Microsofts lågnivågränssnitt DirectX 12

Jag vet inte vems fel det är. Antingen är DirectX 12 inte färdigt eller så har inte IO kompetensen att använda sig av det. Det gick inte ens att starta spelet med DX12. Väntade mig varken prestandaförbättring eller annat som vänder uppochned på min världssyn - men ta mig fan starta spelet kan man väl kräva?

Man blir så trött på att saker börjar användas och lanseras innan det är riktigt färdigt.

Permalänk
Medlem

Såg detta testet i en annan tråd:
http://www.guru3d.com/articles_pages/hitman_2016_pc_graphics_...
Detta är verkligen ett spel där AMD krossar Nvidia.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Undrar ingen hur "Nvidia" spel med PhysX, Gameworks, VXGI och Hairworks PÅ skulle se ut, samt hur höga FPS man kan få ut idag med AMD's Fury X m.m. ?

Vore kul att se tester som visar när allt är PÅ max (inkl. PhysX m.m.) Inte där man tar bort vissa effekter bara för att AMD inte stöder det.
Det lär nog lagga på max antar jag. Spelet blir totalt ospelbart. 5 FPS kanske eller?

Listan på ett sådant spel skulle visa hur ett GTX8800 skulle krossa Amd's Fury X kort om inte värre. (Ta detta med en nypa salt nu)

Jag tycker det är skapliga och spelbara nivåer Nvidia korten hamnar på, men att 390x hamnar så pass högt är bara ++++ för alla de som köpt det kortet.... tycker mer synd om de som köpt dyrare AMD/NVIDIA kort i detta spel iallafall. Få se hur många som köper spelet? Lär nog inte sälja mycket för PC Gamers med Nvidia medelklass kort.

Simma lugnt vänner...

MVH

Kan det vara så att dessa game makers har hittat något i AMD korten som inte finns i Nvidias hårdvara... ? Annars verkar de vara lite sämre på att göra spel som funkar bra på de flesta medelklass korten ute.

Hittade detta ang. PhysX m.m. på AMD's kort...
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2791916/lag-installi...

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen på updpatering från Nvidia. Har två 980 Ti och kollar in i en vägg på första banan - får ca 90 fps. Och spelet ser inte ens särskilt snyggt ut :/

Skrivet av ClintBeastwood:

Såg detta testet i en annan tråd:
http://www.guru3d.com/articles_pages/hitman_2016_pc_graphics_...
Detta är verkligen ett spel där AMD krossar Nvidia.

Tror det är något fel på din länk. Eller så är det ditt ordval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Hoppas verkligen på updpatering från Nvidia. Har två 980 Ti och kollar in i en vägg på första banan - får ca 90 fps. Och spelet ser inte ens särskilt snyggt ut :/

Tror det är något fel på din länk. Eller så är det ditt ordval.

Var sarkastiskt skrivet till de som skriker om Gamewrecks i tid och otider.

Jag kanske ska vara glad att jag inte köpte spelet. Tänkte ha ett spel maraton nu i dagarna och spela en massa SP spel, men får du så dåliga resultat i Hitman så känns det ju inte som ett spel man ska köpa. Har redan skippat Far Cry "5" pga att folk rapporterade problem.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

Många som rekomenderar att man kör på DX11 i stället för DX12, detta gäller även AMD-kort.
Jag misstänker också att man bör ha 16GB för att få bra flyt i DX12, detsamma gäller RoTR.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |