Högskoleingenjör i byggnadsteknik - Frågor.

Permalänk
Medlem

Högskoleingenjör i byggnadsteknik - Frågor.

Hej

Efter 1 år av jobb efter gymnasiet så har jag tänk börja på universitet nu till höst.
Jag läste teknik och har alltid haft intresse för att bli ingenjör. Jag vet inte exakt inom vad men jag har alltid haft intresse för bygge. Och hoppas att få hjälp här med några frågor. Så jag hittade Högskoleingenjör i byggnadsteknik.

Innan jag tar det stora steget vill jag självklart veta lite mer om utbildningen, jag har tankar att läsa den på Linköping universitet eller även fast jag bor i Stockholm.

1: Linköping http://www.liu.se/utbildning/program/byggnadsingenjor?l=sv

2: Mälardalen http://www.mdh.se/utbildning/program/byggnadsingenjor

1. Hur ser arbetsmarknaden ut Högskoleingenjör i byggnadsteknik?
3. Hur svårt är det att ta sig igenom utbildningen - jag har inte svårt för matte och men tycker att det är kul när man väl förstår, fysik är väll sådär kul, men det funkar och kan vara riktigt intressant när det inte är abstrakt.
4. Vilken av högskolorna håller hög standard på just denna inriktning? Högskoleingenjör i byggnadsteknik?

Vore otroligt tacksam om nån eller några kunde svara på mina frågor

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Hej

Efter 1 år av jobb efter gymnasiet så har jag tänk börja på universitet nu till höst.
Jag läste teknik och har alltid haft intresse för att bli ingenjör. Jag vet inte exakt inom vad men jag har alltid haft intresse för bygge. Och hoppas att få hjälp här med några frågor. Så jag hittade Högskoleingenjör i byggnadsteknik.

Innan jag tar det stora steget vill jag självklart veta lite mer om utbildningen, jag har tankar att läsa den på Linköping universitet eller även fast jag bor i Stockholm.

1: Linköping http://www.liu.se/utbildning/program/byggnadsingenjor?l=sv

2: Mälardalen http://www.mdh.se/utbildning/program/byggnadsingenjor

1. Hur ser arbetsmarknaden ut Högskoleingenjör i byggnadsteknik?
3. Hur svårt är det att ta sig igenom utbildningen - jag har inte svårt för matte och men tycker att det är kul när man väl förstår, fysik är väll sådär kul, men det funkar och kan vara riktigt intressant när det inte är abstrakt.
4. Vilken av högskolorna håller hög standard på just denna inriktning? Högskoleingenjör i byggnadsteknik?

Vore otroligt tacksam om nån eller några kunde svara på mina frågor

Tack

Kan tyvärr inte säga så mycket om högskolorna men kan svara på de andra frågorna

1. Arbetsmarknaden ser bra ut och det är hyfsat lätt att få jobb i nuläget. Du kan vid färdig utbildning exempelvis bli arbetsledare hos ett av byggföretagen men det finns även en del konsultjobb(dock lättare att komma in på dessa med en civilingenjörsexamen).

2. Allt är relativt men skulle vilja påstå att utbildningen är rullar på rätt bra efter man tagit sig förbi matten. I ettan läser man matte och grundkurser inom fysik, miljö och byggvetenskap. I tvåan går man in på fördjupar man sig och i trean tillämpar man sina kunskaper i exempelvis projektarbeten(iaf på LTH).

3. Kan tyvärr inte svara säkert på denna men tror de flesta universiteten håller en hög standard. Finns det civilingenjörsutbildningar på skolan så är det oftast samma lärare där som man har i de fördjupande kurserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Hej

Efter 1 år av jobb efter gymnasiet så har jag tänk börja på universitet nu till höst.
Jag läste teknik och har alltid haft intresse för att bli ingenjör. Jag vet inte exakt inom vad men jag har alltid haft intresse för bygge. Och hoppas att få hjälp här med några frågor. Så jag hittade Högskoleingenjör i byggnadsteknik.

Innan jag tar det stora steget vill jag självklart veta lite mer om utbildningen, jag har tankar att läsa den på Linköping universitet eller även fast jag bor i Stockholm.

1: Linköping http://www.liu.se/utbildning/program/byggnadsingenjor?l=sv

2: Mälardalen http://www.mdh.se/utbildning/program/byggnadsingenjor

1. Hur ser arbetsmarknaden ut Högskoleingenjör i byggnadsteknik?
3. Hur svårt är det att ta sig igenom utbildningen - jag har inte svårt för matte och men tycker att det är kul när man väl förstår, fysik är väll sådär kul, men det funkar och kan vara riktigt intressant när det inte är abstrakt.
4. Vilken av högskolorna håller hög standard på just denna inriktning? Högskoleingenjör i byggnadsteknik?

Vore otroligt tacksam om nån eller några kunde svara på mina frågor

Tack

1. Tror den ser bra ut. Min flickvän läste motsvarande på Chalmers, och har inte haft några större svårigheter med att få jobb.

2. Jag tror inte att utbildningen är särskilt abstrakt - det man räknar på är nog extremt konkret, och väldigt tillämpbart.

3. Min bror pluggar på MDH i Eskilstuna - dock inte byggingenjör - det verkar hemskt rörigt. För mig slår ju LIU absolut högre än MDH när det kommer till utbildningar, men det är min högst personliga åsikt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Hej

Jag har själv studerat Byggnadsteknik på Linköpings Universitet och tog examen för ett år sedan och jobbar idag som projektledare. Tänk på att utbildningsort är i Norrköping, inte Linköping. Dock är Norrköping en väldigt trevlig stad och har bara positivt att säga kring det.

1. Just nu är arbetsmarknaden otroligt het. För två år sedan var faktiskt just Byggnadsteknik vid Linköpings Universitet den utbildning som gav flest jobb efter examen i hela Sverige (ca 95% fick jobb direkt). Rykten går dock att den är som hetast nu och kommer att kulminera något framöver, även om den fortfarande kommer vara het så att säga.

2. För egen del så var utbildning inga problem. Jag hade istället hoppats att den var svårare och ställde mer krav. Svårast var första året med mycket matte och mekanik men det grejar man om man lägger ner lite tid.

3. Kan ingenting om Mälardalens Högskola, medan Linköpings Universitet är rikskänd. Så statusmässigt ligger ju Linköping före, men kvalitet på utbildning kan jag inte uttala mig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skotten1991:

Hej

Jag har själv studerat Byggnadsteknik på Linköpings Universitet och tog examen för ett år sedan och jobbar idag som projektledare. Tänk på att utbildningsort är i Norrköping, inte Linköping. Dock är Norrköping en väldigt trevlig stad och har bara positivt att säga kring det.

1. Just nu är arbetsmarknaden otroligt het. För två år sedan var faktiskt just Byggnadsteknik vid Linköpings Universitet den utbildning som gav flest jobb efter examen i hela Sverige (ca 95% fick jobb direkt). Rykten går dock att den är som hetast nu och kommer att kulminera något framöver, även om den fortfarande kommer vara het så att säga.

2. För egen del så var utbildning inga problem. Jag hade istället hoppats att den var svårare och ställde mer krav. Svårast var första året med mycket matte och mekanik men det grejar man om man lägger ner lite tid.

3. Kan ingenting om Mälardalens Högskola, medan Linköpings Universitet är rikskänd. Så statusmässigt ligger ju Linköping före, men kvalitet på utbildning kan jag inte uttala mig om.

Hej, tack för svaret ledsen att jag svarar nu har varit på sjukhus de senaste dagarna.

Jag var i Norrköping campus förra veckan det såg ut att vara en trevlig och mysig stad. Det är synd att de inte har bostadsgaranti mer.

Det ända problemet jag har med allt är ju matten. I gymnasiet så pluggade jag nästan inte till de andra ämnena och fick ändå C-B som betyg på proven. Men när det kom till matten så pluggade jag flera timmar varje dag och kämpade med det men ändå så fick jag bara E. Jag vet inte vad problemet är.

Jag har alltid haft intresse för bygge och ser fram emot utbildningen och studentlivet men jag har seriöst mardrömmar om matten. Ibland kan jag inte sova jag bara tänker om matten är så svår och jag inte klarar av den och misslyckas med livet och gör mina föräldrar besvikna.

Tror du att nån som mig har en chans med matten?

Permalänk
Skrivet av TsExi:

Hej, tack för svaret ledsen att jag svarar nu har varit på sjukhus de senaste dagarna.

Jag var i Norrköping campus förra veckan det såg ut att vara en trevlig och mysig stad. Det är synd att de inte har bostadsgaranti mer.

Det ända problemet jag har med allt är ju matten. I gymnasiet så pluggade jag nästan inte till de andra ämnena och fick ändå C-B som betyg på proven. Men när det kom till matten så pluggade jag flera timmar varje dag och kämpade med det men ändå så fick jag bara E. Jag vet inte vad problemet är.

Jag har alltid haft intresse för bygge och ser fram emot utbildningen och studentlivet men jag har seriöst mardrömmar om matten. Ibland kan jag inte sova jag bara tänker om matten är så svår och jag inte klarar av den och misslyckas med livet och gör mina föräldrar besvikna.

Tror du att nån som mig har en chans med matten?

Studier är inte på liv och död. Misslyckas med en kurs är det inte mer än så. Du har hur många försök som helst på dig att klara tentan. Skulle det vara så att matten är för svår så är det ju bara att att välja någon annan utbildning efter ett år, men med en erfarenhet rikare. Du vet ju inte för ens du har provat. Sen gällande dina föräldrar.. När du går på universitetet är du vuxen och har bara dig själv att leva upp till. Gör bara ditt bästa så kommer ingen klandra dig.

Kan rekommendera att läsa en förberedande mattematik kurs över sommaren: http://www.sommarmatte.se/kurser/kurs-a/linkopings-universite...

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har läst till Civilingenjör i samhällsbyggnad på MDH. Så mina första 3 år motsvarade den utbildningen du kikar på. Nu är det dock så att just MDH har bytt lärare, upplägg och lite annat sedan jag tog examen. Tror och hoppas att det har blivit en förbättring, inte för att det var några problem för min del. Men MDH har tidigare inte varit i topp på information och struktur. Klurade man dock ut hur saker fungerade så rullade det på.

Utbildningen i sig är väldigt bra och jag samt alla mina kamrater fick jobb direkt (2013) både vi som läste civil och de som gick 3 år. Som inriktning har jag läst till konstruktör och jobb finns det gott om, mitt företag söker hela tiden nya medarbetare.

Kuggar tentor gör de flesta. Det viktiga är att inte låta något släpa efter för länge. Bäst är att se en kuggad tenta som en möjlighet till repetition (och därmed bättre inlärning) och bara på den igen.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av skotten1991:

Studier är inte på liv och död. Misslyckas med en kurs är det inte mer än så. Du har hur många försök som helst på dig att klara tentan. Skulle det vara så att matten är för svår så är det ju bara att att välja någon annan utbildning efter ett år, men med en erfarenhet rikare. Du vet ju inte för ens du har provat. Sen gällande dina föräldrar.. När du går på universitetet är du vuxen och har bara dig själv att leva upp till. Gör bara ditt bästa så kommer ingen klandra dig.

Kan rekommendera att läsa en förberedande mattematik kurs över sommaren: http://www.sommarmatte.se/kurser/kurs-a/linkopings-universite...

Tack så mycket för svaret.

Kostar den förberedande mattematik kursen något?

Permalänk
Skrivet av TsExi:

Tack så mycket för svaret.

Kostar den förberedande mattematik kursen något?

Nej. Tror till och med att du kan få lite CSN-pengar för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Hej

Efter 1 år av jobb efter gymnasiet så har jag tänk börja på universitet nu till höst.
Jag läste teknik och har alltid haft intresse för att bli ingenjör. Jag vet inte exakt inom vad men jag har alltid haft intresse för bygge. Och hoppas att få hjälp här med några frågor. Så jag hittade Högskoleingenjör i byggnadsteknik.

Innan jag tar det stora steget vill jag självklart veta lite mer om utbildningen, jag har tankar att läsa den på Linköping universitet eller även fast jag bor i Stockholm.

1: Linköping http://www.liu.se/utbildning/program/byggnadsingenjor?l=sv

2: Mälardalen http://www.mdh.se/utbildning/program/byggnadsingenjor

1. Hur ser arbetsmarknaden ut Högskoleingenjör i byggnadsteknik?
3. Hur svårt är det att ta sig igenom utbildningen - jag har inte svårt för matte och men tycker att det är kul när man väl förstår, fysik är väll sådär kul, men det funkar och kan vara riktigt intressant när det inte är abstrakt.
4. Vilken av högskolorna håller hög standard på just denna inriktning? Högskoleingenjör i byggnadsteknik?

Vore otroligt tacksam om nån eller några kunde svara på mina frågor

Tack

Jag jobbar i branschen och har mycket god insikt i utbildningen pga nyrekryteringar.
Jag vill också slå ett slag för KTH, bäst rykte i branschen.

1. Väldigt bra. Snarare svårt att inte få jobb om man kan skriva ett hyfsat CV och inte gör bort sig på intervjun. Ofta behöver du inte ens visa betyg.
3. Om man är normalbegåvad klarar man den med normalt studietempo.
4. Som ovan. Tror dock alla skolor håller hög standard men KTH har mycket bra rykte bland rekryterare. Absolut sämst har Nackademins "ingenjörs" linje.

Kör hårt och välkommen till en rolig bransch!

/e

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Jag jobbar i branschen och har mycket god insikt i utbildningen pga nyrekryteringar.
Jag vill också slå ett slag för KTH, bäst rykte i branschen.

1. Väldigt bra. Snarare svårt att inte få jobb om man kan skriva ett hyfsat CV och inte gör bort sig på intervjun. Ofta behöver du inte ens visa betyg.
3. Om man är normalbegåvad klarar man den med normalt studietempo.
4. Som ovan. Tror dock alla skolor håller hög standard men KTH har mycket bra rykte bland rekryterare. Absolut sämst har Nackademins "ingenjörs" linje.

Kör hårt och välkommen till en rolig bransch!

/e

Hej , tack för svaren.

Jag läste på flahback om man väljer MDH som ingenjör så är det inge ide att söka jobb med en examen från MDH då skolan är skit. Alla arbetsgivare bara slämger din ansökan så snabbt de ser MDH är detta sant?

Jag har lätt för alla ämnen förutom matematik där måste jag lägga ner massor med tid men jag ska göra mitt bästa då jag verkligen vill jobba inom bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Hej , tack för svaren.

Jag läste på flahback om man väljer MDH som ingenjör så är det inge ide att söka jobb med en examen från MDH då skolan är skit. Alla arbetsgivare bara slämger din ansökan så snabbt de ser MDH är detta sant?

Jag har lätt för alla ämnen förutom matematik där måste jag lägga ner massor med tid men jag ska göra mitt bästa då jag verkligen vill jobba inom bygge.

Det är nog en överdrift. Men jag skulle absolut rekommendera dig KTH om du ändå bor här. Vill du plugga på annan ort, ta Chalmers. I Stockholm är många föreläsare på KTH aktiva i branschen också vilket kan ge dig en fot in. Antar det är liknande i gbg.

Ok. Matten är inte så svår om du bara ger det den tid som krävs. Det är högt tempo jämfört på gymnasiet men inga problem om man bara närvarar skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Bor man i huvudstaden söker man självklart KTH eller, om man vill flytta på sig, Chalmers.

Matematiken på högskoleingenjörslinjerna är inte så svår. Det folk kuggar på är att de inte kan de enkla grundreglerna i matematik, typ log-lagar, trigometri, etc, vilket är sorgligt. Läs lite matematik på din fritid och prova några tentor. Ju mer du kan av grunderna desto enklare blir allt. Om du ändå tycker det är svårt finns det basår och basterminer Själv tycker jag det mest hänger på hur bra självdisciplin man har.

Läser första året till ingenjör i maskinteknik.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Jag jobbar själv i branschen och kan säga att jobb finns det gott om. Vill du garantera platser så ska du prioritera mycket praktik om så är möjligt. Hade du tänk att jobba ute i produktionen så är den lilla praktik du kan få betydligt mer lärorik än några år i bänken.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Bor man i huvudstaden söker man självklart KTH eller, om man vill flytta på sig, Chalmers.

Matematiken på högskoleingenjörslinjerna är inte så svår. Det folk kuggar på är att de inte kan de enkla grundreglerna i matematik, typ log-lagar, trigometri, etc, vilket är sorgligt. Läs lite matematik på din fritid och prova några tentor. Ju mer du kan av grunderna desto enklare blir allt. Om du ändå tycker det är svårt finns det basår och basterminer Själv tycker jag det mest hänger på hur bra självdisciplin man har.

Läser första året till ingenjör i maskinteknik.

Hej, tack för svaret.

Jag bor i Stockholm. Menar seriöst jävligt rädd för KTH matematiken har en kompis som fick 1.95HP och 22 poäng i gymnasiet men ändå så klarade han inte första tentan på matte.

Sedan tänker jag ta en förberedande mattematik kurs under sommaren. Hoppas det hjälper men måste veta först hur man anmäldr sig och sånt.

Tack

Permalänk

Läser idag på KTH och kommer nog välja byggnadsingenjör till hösten.

Har några kompisar som läser i Örebro som är väldigt nöjda. Många blir rekryterade innan examen om man skulle vilja det. Det byggs överallt där, om jag inte minns fel är det Sveriges tredje snabbaste växande stad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

Läser idag på KTH och kommer nog välja byggnadsingenjör till hösten.

Har några kompisar som läser i Örebro som är väldigt nöjda. Många blir rekryterade innan examen om man skulle vilja det. Det byggs överallt där, om jag inte minns fel är det Sveriges tredje snabbaste växande stad

Hej

Menar du då Byggteknik och design, högskoleingenjör?

De har 1.00 på högskoleprovet jag fick 1.15 tror du att jag har någon chans att komma in där?

Permalänk
Medlem

@TsExi: Matten kommer inte vara enklare på någon annan respektabel teknisk högskola. Om jag inte minns helt fel så anses MAI på LiU har bland den svåraste, om inte den allra svåraste matten i Sverige.

Att din kompis som var duktig i gymnasiet kuggade första tentan är inte konstigt alls. Jag läser civ ing industriell ekonomi och var flera här som gick in med inställningen att matten skulle vara chill eftersom den var lätt i gymnasiet. Om man istället hade svårt med matten i gymnasiet så är man redan inne i tankesättet att man måste jobba järnet och därför klarade tentan bra.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

@TsExi: Matten kommer inte vara enklare på någon annan respektabel teknisk högskola. Om jag inte minns helt fel så anses MAI på LiU har bland den svåraste, om inte den allra svåraste matten i Sverige.

Att din kompis som var duktig i gymnasiet kuggade första tentan är inte konstigt alls. Jag läser civ ing industriell ekonomi och var flera här som gick in med inställningen att matten skulle vara chill eftersom den var lätt i gymnasiet. Om man istället hade svårt med matten i gymnasiet så är man redan inne i tankesättet att man måste jobba järnet och därför klarade tentan bra.

Du har rätt. Jag ska ta en förberedande mattematik kurs över sommaren och hoppas att det kommer att hjälpa mig

Permalänk
Medlem

@TsExi: Om du väljer liu skulle jag tipsa om att kolla lite på den inledande mattekursen som alla ingenjörer läser. Den kallas i folkmun grunken och går iaf på campus valla i Linköping under kurskoden tatm79. Det är i princip matte 1-4 med små inslag från matte 5 som läses på heltid första 1,5 månaderna.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

@TsExi: Om du väljer liu skulle jag tipsa om att kolla lite på den inledande mattekursen som alla ingenjörer läser. Den kallas i folkmun grunken och går iaf på campus valla i Linköping under kurskoden tatm79. Det är i princip matte 1-4 med små inslag från matte 5 som läses på heltid första 1,5 månaderna.

Ska ta en titt tack för tipset min vän.

Någon annan rekommenderade http://www.sommarmatte.se/kurser/ det ser mycket lovande ut och man pluggar hemma igenom datorn.

Permalänk
Skrivet av TsExi:

Hej

Menar du då Byggteknik och design, högskoleingenjör?

De har 1.00 på högskoleprovet jag fick 1.15 tror du att jag har någon chans att komma in där?

Ja precis, det programmet ska btw flytta in till campus. Det ligger ute i Haninge nu
Svårt att säga år från år! Jag har en polare som ska söka in till hösten med ungefär samma förutsättningar ^^ Chansa så får du se. Sen tror jag inte matten skiljer sig så hemskt mycket åt på olika utbildningsplatser i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

Ja precis, det programmet ska btw flytta in till campus. Det ligger ute i Haninge nu
Svårt att säga år från år! Jag har en polare som ska söka in till hösten med ungefär samma förutsättningar ^^ Chansa så får du se. Sen tror jag inte matten skiljer sig så hemskt mycket åt på olika utbildningsplatser i landet.

Campus Stockholm är ganska fint. Utbildningen har haft 1:00HP två år i rad nu så den borde inte höjas eller sänkas så mycket.

Permalänk
Medlem

Läs all förberedande matte du kan och läs även all matte du kan på gymnasiet. Du kommer ha nytta av den sen om du ska plugga någon ingenjörslinje.

Jag har själv pluggat till civilingenjör i medieteknik i Norrköping men dom som gick bygg läste in samma matte som oss, antar att dom läste en enklare matte. Hur som helst så tyckte jag att matten första året inte var så fasligt svårt. Visst, analys 2 kuggade jag tentan men det var snarare för att jag hade bristande studiemotivation framåt sommaren. Sen i tvåan så blev det ganska svårt, vektoranalysen kuggade 59 av 72 studenter på så det var en ganska svår kurs om man säger så. Men tror inte att byggarna läser den.

Campus Norrköping är jäkligt nice dock, bra studentliv och bra föreningar och så. Tror inte du behöver oroa dig så mycket för att det inte finns någon bostadsgaranti, när jag började så var det bara en i min klass på ca 70 pers som inte hade boende och det var för hen hade varit lat/glömsk. Ställer du dig i kö hos Studentbostäder nu kommer du definitivt att hitta bostad sen när det är dags.

Norrköping som stad är helt ok också. Ganska fin stad med industrilandskapet, åbackarna osv. Dock en hel del gängrelaterat våld tyvärr.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

Läser idag på KTH och kommer nog välja byggnadsingenjör till hösten.

Har några kompisar som läser i Örebro som är väldigt nöjda. Många blir rekryterade innan examen om man skulle vilja det. Det byggs överallt där, om jag inte minns fel är det Sveriges tredje snabbaste växande stad

Som ingenjör sitter du väldigt sällan på samma ort som projekten byggs om du kanske inte jobbar på en väldigt liten firma.

Permalänk
Skrivet av Sunshine914:

Läser idag på KTH och kommer nog välja byggnadsingenjör till hösten.

Har några kompisar som läser i Örebro som är väldigt nöjda. Många blir rekryterade innan examen om man skulle vilja det. Det byggs överallt där, om jag inte minns fel är det Sveriges tredje snabbaste växande stad

Lite OT men vet inte vad du grundar ditt påstående att Örebro är Sveriges tredje snabbast växande stad på. Tvivlar inte på att det byggs mycket där, men det bygg mer i flera andra städer. Enligt SCB så växer bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Helsingborg och Norrköping snabbare än Örebro sett till befolkningsökning.

Kollar man på kommuner där flest bygglov söks så är detta top 10-listan från 2015, där Örebro inte ens finns med:
Norrtälje: 1 064
Uppsala: 799
Göteborg: 777
Österåker: 645
Kungsbacka: 538
Linköping: 519
Södertälje: 504
Eskilstuna: 501
Luleå: 477
Norrköping: 470

Arbetar på ett stort internationellt byggföretag. Vår Regionchef menar att Norrköping just nu är den mest strategiska orten i Södra Sverige för alla byggföretag att etablera sig i (efter Stockholm). Detta mycket på grund av att Ostlänken kommer stanna i staden (och inte utanför som i andra städer), dess hamn samt närheten till Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skotten1991:

Lite OT men vet inte vad du grundar ditt påstående att Örebro är Sveriges tredje snabbast växande stad på. Tvivlar inte på att det byggs mycket där, men det bygg mer i flera andra städer. Enligt SCB så växer bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Helsingborg och Norrköping snabbare än Örebro sett till befolkningsökning.

Kollar man på kommuner där flest bygglov söks så är detta top 10-listan från 2015, där Örebro inte ens finns med:
Norrtälje: 1 064
Uppsala: 799
Göteborg: 777
Österåker: 645
Kungsbacka: 538
Linköping: 519
Södertälje: 504
Eskilstuna: 501
Luleå: 477
Norrköping: 470

Arbetar på ett stort internationellt byggföretag. Vår Regionchef menar att Norrköping just nu är den mest strategiska orten i Södra Sverige för alla byggföretag att etablera sig i (efter Stockholm). Detta mycket på grund av att Ostlänken kommer stanna i staden (och inte utanför som i andra städer), dess hamn samt närheten till Stockholm.

Tack för denna fakta

Permalänk
Skrivet av skotten1991:

Lite OT men vet inte vad du grundar ditt påstående att Örebro är Sveriges tredje snabbast växande stad på. Tvivlar inte på att det byggs mycket där, men det bygg mer i flera andra städer. Enligt SCB så växer bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Helsingborg och Norrköping snabbare än Örebro sett till befolkningsökning.

Kollar man på kommuner där flest bygglov söks så är detta top 10-listan från 2015, där Örebro inte ens finns med:
Norrtälje: 1 064
Uppsala: 799
Göteborg: 777
Österåker: 645
Kungsbacka: 538
Linköping: 519
Södertälje: 504
Eskilstuna: 501
Luleå: 477
Norrköping: 470

Arbetar på ett stort internationellt byggföretag. Vår Regionchef menar att Norrköping just nu är den mest strategiska orten i Södra Sverige för alla byggföretag att etablera sig i (efter Stockholm). Detta mycket på grund av att Ostlänken kommer stanna i staden (och inte utanför som i andra städer), dess hamn samt närheten till Stockholm.

Mindes fel, det ska vara bostadspriserna* enligt min kompis som pluggar där^^

Permalänk

Pluggar faktiskt just byggnadsteknik i Norrköping så kan svara på en hel del frågor. Matten är problem för en del, men skulle säga att det finns bäst resurser och möjligheter till att klara den gentemot andra svåra kurser, som till exempel mekanik. Efter varje matematikföreläsning har vi minst en lektion där man kan få hjälp.

Fixa bostad ska inte vara några problem, i alla fall inte om du klarar av att bo i korridor ett tag.

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //