AMD nästa arkitekturer är Vega och Navi – Polaris hoppar över HBM2

Permalänk
Medlem

Så efter Vega och Navi kommer... Empire? Alliance ? Team secret?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Street Fighter (II) och Legend of Zelda: Ocarina of Time kopplar jag namnen till.

Har inte spelat något av spelen mer än någon timme, men vad referat det till?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

@hölmiz:
Fy skam! Sätt dig ner och spela lite kvalitespel nu! Streetfighter II och Zelda: Ocarina of Time är klassiker Du borde spela dem endast för ditt eget nöje om inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Så här såg deras resultat ut 2015 (taget från anandtech):

http://www.anandtech.com/show/9976/amd-reports-q4-2015-result...

Edit: Och om du missat den här notisen här på swec:

http://www.sweclockers.com/nyhet/21815-amd-kniper-marknadsand...

Tack

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Med tanke på att HBM2 i så fall bara skulle ha funnits i korten i det absoluta toppsegmentet så tror jag inte att detta beslut kommer att göra någon skillnad. HBM är ändå en sprillans ny teknik och med detta beslut så kanske man försöker hålla nere priset. För den absolut största konsumentklassen så gör detta beslut ingen skillnad. För de få entusiaster som eventuellt planerade att införskaffa R9 Fury II (eller vad nu kortet kommer att heta) så är det kanske inte lika roligt. För mig personligen så spelar det egentligen ingen roll eftersom jag ändå inte tänker köpa de korten. Jag håller mig till typ motsvarigheten av GTX 970/390.

Precis. AMD har ju ganska nyligen pratat om att satsa på att få in så mycket prestanda så möjligt i kort som kostar runt 2000, för det är där de flesta köper spelkort. HBM(2) platsar definitivt inte där.

Skrivet av hölmiz:

Navi heter fen i Ocarina of Time som är Links följeslagare, och Vega är en karaktär i Street fighter II. Seså, sätt nu igång och spela världens bästa spel

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Yeeeeeeeeeees och damm. Där rök förhoppningen på något revolutionerande hos AMD.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Yeeeeeeeeeees och damm. Där rök förhoppningen på något revolutionerande hos AMD.

Varför? Sen om vi jämför aktörerna så kommer Nvidia med största sannolikhet inte ha något med HBM2 förrän nästa år heller.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Då blir det helt ny dator i januari. Zen och vega om båda är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Så om korten hetat Polaris och allt annat var identiskt så hade förhoppningen varit kvar? Förklara hur det går till. Det var ju kännt sedan tidigare att HBM2 inte skulle finnas förrän mot slutet av året. Att korten i fråga heter Vega borde inte ändra på någons förhoppningar tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashwind:

Då blir det helt ny dator i januari. Zen och vega om båda är bra.

Just nu pekar det på att Zen kan komma i Oktober. Och Vega verkar vara i slutet av detta året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

För fan hur länge ska man behöva dras med detta jäkla 7970?

Sitter i samma båt. Det är för bra för att man ska vilja uppdatera till något som redan finns på marknaden och för dåligt för att ge den fulla spelupplevelsen i nyare spel.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Bättre att köpa allt på en gång då jag gillar större helg projekt. Synd att man inte har råd att bygga en ny dator i veckan

Permalänk
Medlem

Blir säkert ett köp i höst, men kraven är minst dubbla prestandan som mitt överklockade gtx 970 samt 8GB vram och max 5000-6000kr. Sen om det sitter HBM/HBM2/GDDR5X det bryr jag mig egentligen inte om.....=)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hölmiz:

Hehe, ser att du redan blivit besvarad (och tvingad att spela ). Jag bidrar med wikia-artiklarna för båda:
http://streetfighter.wikia.com/wiki/Vega & http://zelda.wikia.com/wiki/Navi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashwind:

@Aleshi: Bättre att köpa allt på en gång då jag gillar större helg projekt. Synd att man inte har råd att bygga en ny dator i veckan

Ja jag sitter redan och funderar på hur man bygger ett lämpligt mITX-chassi. Sånt kan man sysselsätta sig med tills dess.

Permalänk
Medlem

@Semjonov:

öh du kan ju redan köpa ett 980ti eller titan x som e dubbla prestandan av ditt 970 jue.

jag känner att dubbla prestandan av just ett 980ti/titan x e vad som skulle locka mig till ett nytt gfxkort, men räknar att den nya generationen kommer la vara ca 40% kraftfullare än dagens gen. tittar då tebax till hur det va senast när företagen gick ner i nod storlek.

vad jag eg vill ha e ex en fet apu nu, mena det finns ju dual gpu kort spottar ut massa värme så en snabb cpu med en snabb gpu med hbm minnen på hade inte varit fel. tänk er en dator lika stor som dagen grafikkort. hade varit sweeeet.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter Polaris kommer Vega, en arkitektur som ska ge ytterligare förbättrad energieffektivitet och HBM2. Därefter är det dags för Navi med en hittills okänd minnesteknik.

Läs hela artikeln här

Att varken Nvidia eller AMD använder HBM2 i kommande kort får mig att misstänka kartelluppgörelse för att maximera vinsten då GDDR5/X är betydligt billigare. Jag hoppas innerligt att alla gamers håller igen plånboken och visar de att detta inte är ok.

Permalänk
Medlem

@Dem8n: problemet e nog att det inte finns någon gpu som ens maxar gddr5 än väl, så 500GB/sec med bara första gen av hbm1 räcker mer än väl skulle jag tro.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Att varken Nvidia eller AMD använder HBM2 i kommande kort får mig att misstänka kartelluppgörelse för att maximera vinsten då GDDR5/X är betydligt billigare. Jag hoppas innerligt att alla gamers håller igen plånboken och visar de att detta inte är ok.

Nu är det ju så att de har samma leverantörer/minnestillverkare, och att det dessutom tar tid att tillverka halvledare och att du först måste ha HBM2-minnet från tillverkaren färdigutvecklat och produktionen intrimmad, klar för produktion för att sen få vänta ca 6 månader efter serieproduktionsstart innan du får några kretsar. Bara de olika litografiska stegen tar många månader. Hynix verkar börja massproduktion av HBM2 med större kapacitet i andra halvan av 2016, och det passar väl med att kort kommer ut i början av 2017. Micron verkar ha lagt krut med GDDR5X, men hur som helst är det först i år som Samsung och Hynix börjar massproduktion av HBM2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Varför? Sen om vi jämför aktörerna så kommer Nvidia med största sannolikhet inte ha något med HBM2 förrän nästa år heller.

Exakt, Nvidia kan omöjligt släppa HBM(2) före AMD, det var väl menat att AMD skulle vara före med att släppa kort med HBM(2) eftersom AMD var med och utvecklade HBM?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@Semjonov:

öh du kan ju redan köpa ett 980ti eller titan x som e dubbla prestandan av ditt 970 jue.

jag känner att dubbla prestandan av just ett 980ti/titan x e vad som skulle locka mig till ett nytt gfxkort, men räknar att den nya generationen kommer la vara ca 40% kraftfullare än dagens gen. tittar då tebax till hur det va senast när företagen gick ner i nod storlek.

vad jag eg vill ha e ex en fet apu nu, mena det finns ju dual gpu kort spottar ut massa värme så en snabb cpu med en snabb gpu med hbm minnen på hade inte varit fel. tänk er en dator lika stor som dagen grafikkort. hade varit sweeeet.

hur får du 50% till dubbel prestanda?

Permalänk
Medlem

@versions:

ke? så ett 980ti/titan x e inte som 2st 970 dvs dubbelprestanda? vad får du 50% från?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacozz:

Hmm. Är det bara jag som tror att man kommer att använda hbm (1) på dessa? Det måste vara oekonomiskt att bara använda hbm på en enda krets (Fijji) för att sedan lägga ner den. Jag tror att att man åtminstone på den större av Polaris, (10), kommer köra hbm (1). Nåja vi får väl se.

HBM 1 kommer bara i max 4GB vram och har problem som kan göra att överklockning och annat blir lidande. Att slänga in HBM v1 när HBM v2 finns tillgänglig och antagligen fixat problemen vore rent idiotiskt med tanke på att båda antagligen kostar lika mycket att implementera men samtidigt har den första versionen fortfarande kvar sina barnsjukdomar.

Skrivet av Aleshi:

Tror inte att det är fråga om någon försening eller något här. HBM2 skulle komma först mot slutet av året, det har vi vetat länge. Både Pascal och och Polaris ska komma under första halvan av året. Det är helt enkelt så att de får släppa de första korten i nya serien med GDDR5/+ och toppkorten med HBM2 lite senare.
De skjuter inte upp HBM2 till någon senare serie, korten i denna serien som har HBM2 kommer senare än de utan helt enkelt.

Det har ryktats sedan tidigare att HBM2 bara skulle dyka upp i korten i högsta prestandasegmentet och sett historiskt så brukar dessa anlända en bra bit efter "mainstream" korten. Mainstreamkorten hos Nvidia kommer att köra med GDDR5X. Samma gäller antagligen Polaris från AMD. Detta är alltså inget nytt på horisonten.

Skrivet av Trädörr:

Men det gäller att hålla i handtaget annars stängs dörren.

Om man nu inte sparkat in den. Läs Radeon 9800 vs Geforce 4. ATI (som senare blev uppköpt av AMD) sopade banan med konkurrenterna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@versions:

ke? så ett 980ti/titan x e inte som 2st 970 dvs dubbelprestanda? vad får du 50% från?

Permalänk
Skrivet av hakan78:

Det är på cpu delen som amd blöder.dock så går deras apuer bra. På grafiksegmentet så börjar det se bättre ut för amd på bta länge. Men den som kan hur såg deras bokslut ut för kvartal 4 och totalt?

Med Zen så tar dom nog igen det i cpu delen med😀

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Koyaanis:

Sitter i samma båt. Det är för bra för att man ska vilja uppdatera till något som redan finns på marknaden och för dåligt för att ge den fulla spelupplevelsen i nyare spel.

Jaa eller hur... går inte motivera en uppgradering i dagsläget på 5-7 tusen när man vet att de sjunger på sista versen. En utdragen sista vers.

Permalänk
Hjälpsam

Det där är inte 50%, det är 40%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det där är inte 50%, det är 40%.

142/98≈1,45
149/98≈1,52
158/101≈1,56

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av versions:

142/98≈1,45
149/98≈1,52
158/101≈1,56

Jag tittade lite slarvigt, missade att det 970 jag kikade på inte var referens
142/101≈1,40, borde varit 142/98≈1,45.

Men du har rätt, 50% är en bra siffra, med tanke på vad tredjepartskort ger.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

HBM 1 kommer bara i max 4GB vram och har problem som kan göra att överklockning och annat blir lidande. Att slänga in HBM v1 när HBM v2 finns tillgänglig och antagligen fixat problemen vore rent idiotiskt med tanke på att båda antagligen kostar lika mycket att implementera men samtidigt har den första versionen fortfarande kvar sina barnsjukdomar.

Det har ryktats sedan tidigare att HBM2 bara skulle dyka upp i korten i högsta prestandasegmentet och sett historiskt så brukar dessa anlända en bra bit efter "mainstream" korten. Mainstreamkorten hos Nvidia kommer att köra med GDDR5X. Samma gäller antagligen Polaris från AMD. Detta är alltså inget nytt på horisonten.

Om man nu inte sparkat in den. Läs Radeon 9800 vs Geforce 4. ATI (som senare blev uppköpt av AMD) sopade banan med konkurrenterna.

AMD kör GDDR5/HBM året ut. Nvidia kör GDDR5 året ut. Nästa år kör båda GDDR5/GDDR5x(AMD?)/HBM2 och AMD även med HBM. HBM är båttre än GDDR5x, så undrar om AMD kommer anamma det. AMD har redan 18 månader försprång på tekniken i produktion så deras produktionslinje är nog ekonomiskt bättre lämpad för HBM. Man får inte glömma det skall till en interposer också. Kanske när GDDR5x är tillräckligt billigt byts GDDR5 ut.