Vad krävs för att hosta egna servrar?

Permalänk
Inaktiv

Vad krävs för att hosta egna servrar?

Hej,

Jag sitter här i tankarna om att fixa mig en egen server"dator", vad är det man behöver tänka på? Vilken hårdvara behöver man? Vilka övriga kostnader gäller? Hur bra lina behöver man ha?

Jag tänkte ha:
- TS3 server
- Minecraft server
- Rust server
... Det kan tillkomma mer!

Hur ser er setup ut och vad har ni för servrar rullandes?

Permalänk
Medlem

Vad är det man behöver tänka på?

Sök efter liknande trådar och läs igenom dem då du säkert kan få många svar där.

Annars skulle jag först och främst säga planering. Försök tänk ut exakt vad du skall använda den till. Vilka tjänster ska servern tillhandahålla? Hur många användare kommer använda de olika tjänsterna? Hur många samtidigt?

Vilken hårdvara behöver man?

Det beror helt på vad servern ska ha för tjänster. Vissa kräver snabba processorer, vissa mycket minne och vissa tjänar på processorer med flera kärnor eller en kombination av de tre. Ska servern ha lagring? Hur mycket? Är det viktig data som lagras? Är det viktigt med tillgänglighet?

Vilka övriga kostnader gäller?

El, internetabonnemang, reservdelar och ev. licenskostnader.

Hur bra lina behöver man ha?

Det beror också helt på vad det är för tjänster servern ska tillhandahålla. Finns det fiber in till huset/fastigheten är det självklart bäst annars är det VDSL eller ADSL du får förlita dig på.
Kan du få fast IP från din leverantör så underlättar det en hel del då du slipper stöka med DynDNS eller liknande.

Permalänk
Avstängd

Har en i3 6100, 16gb ECC ram, XX antal TB med lagring, en SSD till system OS (mest för jag hade en liggandes men även då jag litar mer på SSD'n än diskarna jag äger), sitter fint i ett Fractal Design Define XL.

Är på väg att installera hela servern, med Proxmox som bas, och sedan ett par distar linux m.m. efter behov.
Det jag kommer installera till grunden är Deluge, flexget, plex media server, samba, ftp, men även owncloud, teamspeak server. Sedan blir det nog lite lek i diverse VMs för att testa div. roliga projekt.

Men som Boom sa, det gäller att planera i förväg vad du vill ha och sedan köpa hårdvaran efter detta.

Jag gillar ECC minne i en server som ska vara stabil dock, gärna kombinerat med raid5 eller dyl - behövs såklart inte om det är lite skitsamma om du förlorar någonting.

Permalänk
Medlem

Jag har kört CS 1.6, minecraft, rust, CS GO, Ventrilo, TS3.. och säkert något mer som jag inte kommer på nu.

Jag kan säga att med 100/100 kommer man väldigt långt. Jag gjorde en battle royale mode till CSGO förut och hostade flera CSGO servrar. Det var ganska populärt dom första veckorna innan det tinade bort. När det var som mest hade jag totalt 8 Servrar uppe med 30 slots på alla servrar. Servrarna var nästan konstant fulla i ungefär 3 - 4 dagar innan min internet leverantör bytte ip för mig... Jag han då uppmäta att dom ungefär 240 personerna som var inne på mina servrar med en tickrate på 64 drog mellan 70 till 95% av min upplandnings hastighet. Ram användningen för alla dom 8 servrarna var inte ens över hälften vad jag kommer ihåg men cpu användningen låg nog på ungefär 50 till 80%.

Jag har ingen erfarenhet av stora rust eller minecraft servrar men det jag har märkt är att dom drar mer ram en vad CSGO gör. 6 - 8GB för minecraft och rust är nog inte helt fel. Så länge du inte har max players under 20.

Dom flesta spel servrarna brukar vara gjorda så att dom bara kan använda en kärna av processorn. Se till att den processorn du använder inte bara har många kärnor utan också ligger runt 2,66ghz och uppåt.

För länge sedan körde jag någon 1.6 server på ADSL. 16/1,4 ungefär. 14 slots var max vad som funkade någorlunda.

Servern jag använder:
CPU: 2x L5640
RAM: 8Gb ram
Moderkort: Supermicro X8DAL-i

Internet:
100/100

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-P II | Intel Core i7 9700K | GTX 1070 | 16GB DDR4 2666MHz | Corsair RM750X | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Hej,

Jag sitter här i tankarna om att fixa mig en egen server"dator", vad är det man behöver tänka på? Vilken hårdvara behöver man? Vilka övriga kostnader gäller? Hur bra lina behöver man ha?

Jag tänkte ha:
- TS3 server
- Minecraft server
- Rust server
... Det kan tillkomma mer!

Hur ser er setup ut och vad har ni för servrar rullandes?

Otråligt "dålig" hårdvara.. du kan köpa en kontorsdator på blocket för några hundlappar och ställa i en garderob och done.
Sen krävs lite förnuft och lite terminal kunskaper om du ska ge dig på linux vilket är rekommenderat till en server

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det enda man bör tänka på i första steget (hårdvarukrav kommer du märka sen om det fungerar långsamt pga långsam server) är internetuppkopplingen och vad du lovar utåt.

Om du har massor av andra användare som ska använda dina tjänster så tänk på att dom kommer bli mäkta irriterande om inte servern/linan är stabil och finns tillgänglig alltid.

Om du har en ADSL-uppkoppling eller liknande är det uppströmshastigheten som är avgörande. När någon ansluter till din server så laddar dom hem från dig, dvs din server skickar upp data och har du 1-2Mbit uppströmshastighet så blir det lätt chokat.

Jag hade rekommenderat minst 10Mbit (helst inte xDSL-teknik). Just DNS osv går enkelt att lösa med en dynamisk dns-provider. Jag har Telia här och jag får kanske ny ip en gång om året eller vart annat år, så det är egentligen det minsta problemet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

@Bonzajen: Kör med den i signatur, rullat på fint i 4 år nu

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Man lär tänka på att ha backup om användare ska spara sin data (t.ex Minecraft server).
Ska man ha mer än en handfull användare behövs minst 10Mbit upp för voip eller spel. Min ts3 server brukar maxa ut kring 200KB/s upp med 20-30 användare inne.
På 200 dagar har den skickat ut 170GB.

En cs1.6 server tog väl 20KB/s per spelare med rätt inställningar, antar att en 128 tick cs:go drar lite över det (verkar dra närmare 50KB/s, aka 0.5Mbit~).

Driver man en hemsida med bilder lär man ju kunna få ut hela bilden på 1-2 sekunder.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

En cs1.6 server tog väl 20KB/s per spelare med rätt inställningar, antar att en 128 tick cs:go drar lite över det (verkar dra närmare 50KB/s, aka 5Mbit).

0,4Mbit inte 5Mbit

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

0,4Mbit inte 5Mbit

Mjo, tankevurpa

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga kör virtualisering ex virtualbox.
Där kan du mixa med linux eller windows core .
Det blir även lättare att fördela ramminne och kärnor och anpassa efter det.
En annan fördel är snapshot som underlättar ifall något skulle krascha eller att du behöver återställa något eller rent av kanske flytta över till en annan burk.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

Det enda man bör tänka på i första steget (hårdvarukrav kommer du märka sen om det fungerar långsamt pga långsam server) är internetuppkopplingen och vad du lovar utåt.

Om du har massor av andra användare som ska använda dina tjänster så tänk på att dom kommer bli mäkta irriterande om inte servern/linan är stabil och finns tillgänglig alltid.

Om du har en ADSL-uppkoppling eller liknande är det uppströmshastigheten som är avgörande. När någon ansluter till din server så laddar dom hem från dig, dvs din server skickar upp data och har du 1-2Mbit uppströmshastighet så blir det lätt chokat.

Jag hade rekommenderat minst 10Mbit (helst inte xDSL-teknik). Just DNS osv går enkelt att lösa med en dynamisk dns-provider. Jag har Telia här och jag får kanske ny ip en gång om året eller vart annat år, så det är egentligen det minsta problemet.

Jag hade tänkt ha:

TS3: 100+ slots
MC Server: 100+ slots
Rust Server: 100+ slots

Vad skulle allt detta kosta i runda slängor?

Jag antar att man minst behöver en 100/100 lina?

Hårdvarumässigt, hur skulle det se ut i kostnad?

I slutändan är det kanske billigare att hyra ändå?

Permalänk
Medlem

Behövs ju ingen direkt märkvärdig dator för hosta server på.

De är snarare stabilt internet som behövs.

Men ska man hosta server på riktigt så bör man rekommendera U1 eller U2 server.
Tar nästan ingen plats och har du bara 1 så kan man ju montera den under en hylla eller något och skippa rackskåp.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Jag hade tänkt ha:

Det är absolut billigare att hosta själv om du ska ha allt övertid och är övertygad om att fylla dessa servrar till fullo.
TS3 drar inget vidare så där behöver du inte oroa dig så mycket när det kommer till minecraft så skall du tänka ca 1gb ram/15 spelare + plugins samt en decent CPU jag är inte så haj på rust då där kan jag inte svara

Glöm inte att du behöver en licens om du ska ha över 32 personer inne på din ts3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Jag hade tänkt ha:

Kommer du köra med mycket plugins och sånt så kommer minecraft dra ganska rejält med ram och processorkraft. Och då springer kostnadera fort iväg

Permalänk
Medlem

@UMJ: u1 och u2 säger ingenting om serverns kapacitet. Dessutom har de en tendens att med sina små fläktar vara mer högljudda och är inte alltid lämpliga för hemmiljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boombaaz:

@UMJ: u1 och u2 säger ingenting om serverns kapacitet. Dessutom har de en tendens att med sina små fläktar vara mer högljudda och är inte alltid lämpliga för hemmiljö.

Finns självklart flera olika modeller av U1 och U2 server, vad syftet var med satsa på någon av sådan modeller är just att dem är smalare och lättare och ställa och gömma bort i ett hem, än en fysisk burk som är bra mycket högre.

De är ju bara kolla på dell.se eller liknade under server

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Finns självklart flera olika modeller av U1 och U2 server, vad syftet var med satsa på någon av sådan modeller är just att dem är smalare och lättare och ställa och gömma bort i ett hem, än en fysisk burk som är bra mycket högre.

Mini burkar i ITX format går ju att köpa som små towers med... För att få ett vettigt hemma chassi kanske man vill gå på ett rack-chassi, eller, inte. Det beror lite på ens avsikter. Ska man bara ha en burk är nog min åsikt att det inte är lönt, och då har jag ett fullhöjds-skåp stående i vardagsrummet. I dagsläget lite slöseri med utrymme, det sitter 5x2U Eaton UPS (9130 + batterikabinett) i botten, och 3x4U Chieftech chassin ovanpå det, varav ett är tomt...

En garderobsserver är med fördel ett "stort" chassi, oavsett om man väljer rack, eller standard tower, eftersom det ger mer flexibilitet med uppgraderingar, och bättre kylningslösningar.

Redundanta lösningar så långt det går, allt från speglade diskar, till fläktar i push-pull konfiguration, så även om man inte riktigt är där när något slutar fungera, så fortsätter systemet fungera, är tacksamt. Oftast är improviserade garderobsservrar inte riktigt lika flitiga med att skicka ett email och tala om att en fläkt bråkar, en disk har gått offline, osv, som dyrare total-lösningar från någon leverantör är.

Ett mellanting är ju annars den evigt populära microservern från HP... Ingen personlig favorit, men de är omåttligt populära.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jakob55:

Kommer du köra med mycket plugins och sånt så kommer minecraft dra ganska rejält med ram och processorkraft. Och då springer kostnadera fort iväg

Jo det blir väl att man måste trycka in alla plugins som går så att alla blir nöjda! ^^

Så det skulle behövas ca 8 gb ram bara för Minecraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Jo det blir väl att man måste trycka in alla plugins som går så att alla blir nöjda! ^^

en tummregel i minecraft brukar vara 100mb ram per spelare med lagomt med plugins, då har man lite andrum uppåt och den verkliga mänken ligger nog kring 75mb/spelare, 8gb kan gå men jag skulle kört på med 16gb till minecraft först och sen kolla minnesanvändningen och ligger den en bit under 8gb om du slår ut det på hundra spelare skulle jag flytta dom där 8gb extra till nåt annat (är ju inte lönt och ligga och pusha gränsen så kommer du upp i 7ish så ha mer än 8 i alla fall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Skrivet av fax110:

en tummregel i minecraft brukar vara 100mb ram per spelare med lagomt med plugins, då har man lite andrum uppåt och den verkliga mänken ligger nog kring 75mb/spelare, 8gb kan gå men jag skulle kört på med 16gb till minecraft först och sen kolla minnesanvändningen och ligger den en bit under 8gb om du slår ut det på hundra spelare skulle jag flytta dom där 8gb extra till nåt annat (är ju inte lönt och ligga och pusha gränsen så kommer du upp i 7ish så ha mer än 8 i alla fall)

När jag hade en server förut så brukade vi vara upp mor 20 spelare inne och det tog närmare 6-7GB ram på min server. Den hade inte överdriver med plugins, men dom mest viktiga i alla fall. Så det lär du behöva mer om du ska ha 100 slots och plugins