MSI lanserar cylinderdatorn Vortex

Permalänk
Melding Plague

MSI lanserar cylinderdatorn Vortex

Efter avtäckandet på årets CES-mässa lanserar nu MSI sin Mac Pro-inspirerade dator Vortex. Toppkonfigurationen bjuder bland annat på Core i7-6700K och dubbla Geforce GTX 980 i SLI.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

T.om dyrare än Mac Pro

Permalänk
Medlem

Hujj, vilket asrede
men prestandan kan man väl knappst klaga på, fast det nu går att få samma prestanda för mycket mindre pengar antar jag !

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Onekligen intressant produkt, men skulle vilja se innanmätet, höra den(helst slippa) och prestandatester. Prislappen var onekligen inte att leka med.

Permalänk

450W för hela kalaset med 980 SLI.
Högeffektsnätagg är verkligen så överskattat

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

T.om dyrare än Mac Pro

Jag trodde Mac Pro kostade 2999 samt 3999 dollar? Så står det då på deras hemsida. Instegsmodellen är i alla fall billigare än Apples variant sen samma pris på den mer påkostade modellen.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Låter nog förjävligt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hm, hade inte R9 Nano passat perfekt här storleksmässigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Hm, hade inte R9 Nano passat perfekt här storleksmässigt?

De anväder ju MXM ändå så storleken är liten ändå. Vet inte om AMDs fury kort finns i MXM?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Administrativ avgift

Lian Li vi vill ha Cylinderchassin tack <3 med matx stöd , 2x980TI sli support.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@Qn1f3: Typ såhär?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DDemis:

T.om dyrare än Mac Pro

Det är den ju inte. Grundutförandet av Mac pro kostar $2999 och då får du en fyrkärnig Xeon (har för mig det är en 1620v2) på 3,7 GHz. Det vill säga en Xeon-version av 4820K. Vortex har en 6700K som är nyare och högre klockad men har mindre cache. Generellt lär Vortex vinna när det kommer till processorprestanda. Mac Pro har 12 GB DDR3 som standard och Vortex har 16 GB DDR4. MAc Pro skickar med två AMD FirePro D300 vilket är två 7870 fast med lägre klockfrekvens mot två GTX 960 som borde vara i runda slängar 25 % snabbare styck. Båda har totalt 256 GB PCIe SSD men Mac Pro har ingen möjlighet att koppla in en HDD. På anslutningsfronten har Apple fler Thunderbolt men det är Thunderbolt 2 och inte 3.

Konfigurerar man upp Mac Pro med 32 GB RAM och de kraftigaste GPUerna som är dubbla 7970 landar man på $4499 vilket är $500 mer än MSI som då har betydligt mer GPU-prestanda med sina dubbla GTX 980.

Så på instegsmodellen betalar du $800 mer för en Apple som har lägre prestanda förutom möjligtvis i vissa väldigt nischade fall. Fast lite svårt att jämföra dem med tanke på att de har lite olika inriktning. MSI har ju byggt en speldator medan Apple har byggt något annat som är inriktad på någon sorts professionell användning. Exakt målgrupp är lite oklar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Se där ja, en papperskorg.

Det var iallafall mitt första intryck när jag såg bilderna.
Inget för mig det här, på tok för högt pris för prestandan.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant koncept faktiskt, att de lyckats få in så mycket i ettt 6.5l chassi. Detta kan direkt jämföras mot t.ex. NCASE M1, som med sina 12.5l får in "endast" ett mITX kort och en fullstor GPU (om man kör med ett SFX nätagg). Vill gärna se fler tillverkare satsa på mindre chassin där man kan få in så mycket som möjligt och samtidigt ha ett så bra luftflöde som möjligt (MSI verkar ha lyckats bra där med denna PC).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

De anväder ju MXM ändå så storleken är liten ändå. Vet inte om AMDs fury kort finns i MXM?

Aha, det förklarar saken! Google hittar bara rykten om Fury och MXM, så det kanske inte är tillgängligt än.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det är den ju inte. Grundutförandet av Mac pro kostar $2999 och då får du en fyrkärnig Xeon (har för mig det är en 1620v2) på 3,7 GHz. Det vill säga en Xeon-version av 4820K. Vortex har en 6700K som är nyare och högre klockad men har mindre cache. Generellt lär Vortex vinna när det kommer till processorprestanda. Mac Pro har 12 GB DDR3 som standard och Vortex har 16 GB DDR4. MAc Pro skickar med två AMD FirePro D300 vilket är två 7870 fast med lägre klockfrekvens mot två GTX 960 som borde vara i runda slängar 25 % snabbare styck. Båda har totalt 256 GB PCIe SSD men Mac Pro har ingen möjlighet att koppla in en HDD. På anslutningsfronten har Apple fler Thunderbolt men det är Thunderbolt 2 och inte 3.

Konfigurerar man upp Mac Pro med 32 GB RAM och de kraftigaste GPUerna som är dubbla 7970 landar man på $4499 vilket är $500 mer än MSI som då har betydligt mer GPU-prestanda med sina dubbla GTX 980.

Så på instegsmodellen betalar du $800 mer för en Apple som har lägre prestanda förutom möjligtvis i vissa väldigt nischade fall. Fast lite svårt att jämföra dem med tanke på att de har lite olika inriktning. MSI har ju byggt en speldator medan Apple har byggt något annat som är inriktad på någon sorts professionell användning. Exakt målgrupp är lite oklar.

Fast GPU prestanda är inget man köper en Mac Pro för sen är det ju lite skillnad på CPU'erna som sitter i dem

CPU i MSI Vortex (oavsett modell)

CPU i värsta Mac Pro

Permalänk
Medlem

@hultron: Typ sådär, du är en pärla. Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Se där ja, en papperskorg.
Det var iallafall mitt första intryck när jag såg bilderna.
Inget för mig det här, på tok för högt pris för prestandan.

Cylindrical knights approve of this design.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Den här trailern bara gick och gick och gick och gick.
Grymt imponerande hur de har fått in den mängden prestanda i det lilla chassit, fast priset som följer med den bragden är för hög för mitt intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

T.om dyrare än Mac Pro

Jag har för mig man kan konfigurera mac pro så den kostar över 100 000kr om man vill.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

450W för hela kalaset med 980 SLI.
Högeffektsnätagg är verkligen så överskattat

Tänkte precis samma sak!

Permalänk
Medlem

Prisjakt: Apple Mac Pro 100 000 Kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Det var ingen fin skapelse

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FlippsyFlipp:

Fast GPU prestanda är inget man köper en Mac Pro för sen är det ju lite skillnad på CPU'erna som sitter i dem

CPU i MSI Vortex (oavsett modell)

CPU i värsta Mac Pro

Ja man kan lägga in kraftigare CPU om man vill men då sticker priserna all världens väg också. Det jag svarade på var påståendet att Vortex var dyrare än Mac pro vilket är fel. Den är i alla rimliga jämförelser billigare, eller i alla fall mindre dyr.

Sen skrev jag också att det inte är en helt bra jämförelse eftersom de har olika inriktning vilket du hade sett om du läst hela inlägget.

Varför man köper en Mac Pro är fortfarande lite oklart. Konceptet med kompakt design faller rätt snart när man inser att man behöver en hög med externa chassin på skrivbordet också om man vill använda den till diverse professionella saker. Filmredigering kräver DAS med massa hårddisk och eventuellt externa PCIe-chassin för diverse dedikerade beräkningskort. Även grafiker lär vilja stapla på en hög externa diskar även om de nog kan klara sig med USB. Har inte riktigt hittat något scenario där man behöver mycket CPU och GPU-prestanda i ett extremt litet format samtidigt som man inte behöver några andra enheter och där utseendet är viktigt. Det är en allmänt udda produkt. Imponerande rent designmässigt men det var många som väntat på en uppföljare på 2010 Mac Pro som blev besvikna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja man kan lägga in kraftigare CPU om man vill men då sticker priserna all världens väg också. Det jag svarade på var påståendet att Vortex var dyrare än Mac pro vilket är fel. Den är i alla rimliga jämförelser billigare, eller i alla fall mindre dyr.

Sen skrev jag också att det inte är en helt bra jämförelse eftersom de har olika inriktning vilket du hade sett om du läst hela inlägget.

Varför man köper en Mac Pro är fortfarande lite oklart. Konceptet med kompakt design faller rätt snart när man inser att man behöver en hög med externa chassin på skrivbordet också om man vill använda den till diverse professionella saker. Filmredigering kräver DAS med massa hårddisk och eventuellt externa PCIe-chassin för diverse dedikerade beräkningskort. Även grafiker lär vilja stapla på en hög externa diskar även om de nog kan klara sig med USB. Har inte riktigt hittat något scenario där man behöver mycket CPU och GPU-prestanda i ett extremt litet format samtidigt som man inte behöver några andra enheter och där utseendet är viktigt. Det är en allmänt udda produkt. Imponerande rent designmässigt men det var många som väntat på en uppföljare på 2010 Mac Pro som blev besvikna.

Den står sig inte lika bra som när den kom såklart men med en ny uppdatering så borde de flesta brister rättas till: Bra ställe för att hålla koll på när man inte bör köpa en Apple produkt.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

Dom borde göra denna formfaktor en standard. Så man kan köpa grafikkort. Etc som passar och sen säljs chassin de hade varit drömmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att det är häftigt att man tryckt in så mycket i en så litet dator chassi men är det värt pengarna, nej det är det inte.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Efter avtäckandet på årets CES-mässa lanserar nu MSI sin Mac Pro-inspirerade dator Vortex. Toppkonfigurationen bjuder bland annat på Core i7-6700K och dubbla Geforce GTX 980 i SLI.

Läs hela artikeln här

Många fps som går förlorade när dom inte satt åtminstone 5820k i sli konfigurationen, dessutom med 1070 och 1080 som kommer ut om bara ett par månader blir knappast många ex av Vortex sålda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixus:

Den står sig inte lika bra som när den kom såklart men med en ny uppdatering så borde de flesta brister rättas till: Bra ställe för att hålla koll på när man inte bör köpa en Apple produkt.

Det finns en anledning varför Mac Pro 5.1 fortfarande är glödhet på Blocket. Den anledningen heter Mac Pro 6.1. Jag har jobbat (och jobbar) en hel del inom digital post produktion (en av de klassiska marknaderna för Mac Pro) och dom macfrälsta där blev GALET besvikna på den senaste Mac Pro:n. 6.1 har aldrig stått sig bra, inte ens när den kom. Det "alla" nu hoppas på är en Mac Pro 7.1 som är modulär och enkel att uppgradera / expandera precis som 5.1. Soptunnan, precis som den gamla kuben hoppas vi blir kortlivad. Vi får väl se på måndag Men de flesta tror väl att det dröjer längre tyvärr..

Dock har en Mac med ID:t AAPLJ951 tydligen dykt upp i El Capitan. Så man kan ju hoppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Fast GPU prestanda är inget man köper en Mac Pro för sen är det ju lite skillnad på CPU'erna som sitter i dem

CPU i MSI Vortex (oavsett modell)

CPU i värsta Mac Pro

Den är just att man inte behöver så kraftiga cpuer som apple har tänkt med mac pro eftersom att de har tagit bort möjligheten till flera cpuer i en dator. Bara ett 6700K har ett övertag på Xeon E5 1620 v2. Sen måste man även tänka på att mac pro har 3 år gammal hårdvara i sig och kostar 32 995 kr i grundutförandet.