Bygga hackintosh - bökigt?

Permalänk
Avstängd

Bygga hackintosh - bökigt?

Hej

Funderar på att bygga en hackintosh, dels för att det är billigare och dels för att jag vill dualboota med windows. Har dock läst lite om processen och det verkar en aning bökigt med drivrutiner etc, är det värt att lägga ner tid och kan man få OSX att fungera 100% korrekt?

Tanken är att bygga något som efterliknar mac mini, liten men kraftfull. Inget spelande eller tunga program kommer köras utan enbart till studier och filmtittande.

Tacksam för svar

Permalänk
Skrivet av justinbeaver:

Hej

Funderar på att bygga en hackintosh, dels för att det är billigare och dels för att jag vill dualboota med windows. Har dock läst lite om processen och det verkar en aning bökigt med drivrutiner etc, är det värt att lägga ner tid och kan man få OSX att fungera 100% korrekt?

Tanken är att bygga något som efterliknar mac mini, liten men kraftfull. Inget spelande eller tunga program kommer köras utan enbart till studier och filmtittande.

Tacksam för svar

Nej, det är inte värt att lägga ner energi och tid för att fixa en med dualboot.
Du kan inte använda vilket moderkort som helst, utan det måste vara ett specifikt om datorn ska funka bra.
Drivrutiner för ljud, nätverk och grafikkort måste du fixa eftersom det inte är något som medföljer.

Alltså: NEJ, det är inte värt energin och pengarna att bygga en hackintosh.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk

Jag skulle säga att det är rätt så enkelt. Kolla in http://www.tonymacx86.com och deras buyers guide om du ska köpa nya prylar så får du grejer som funkar mer eller mindre out of the box. Stöter du på problem med något så finns det nästan alltid lösningar i deras forum.

Det som dock är värt att nämna är att iMessage kan vara rätt krångligt att få igång och att uppdateringar direkt i osx inte är att rekommendera. Då är det bättre att göra en clean install när det kommer en ny 10.xx version.

Dualboot är också rätt smidigt så länge du har Windows på en fysisk HDD och osx på en annan.

Permalänk
Medlem

Du kan dualboota på mac också via bootcamp väldigt enkelt och smidigt och dualboota med Win. Enkelt också att ställa in vilket operativsystem som ska startas upp som "standard" och vill man boota upp det andra operativet så är det bara att hålla inne "alt" knappen under uppstart.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Jag skulle avråda av allt vax hackintosh heter. Det medför allt för stora risker gällande stabilitet för att det skulle vaea värt det. Allt för tidskrävande och stora risker vid uppdateringar etc.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Tack för era svar. Jag är medveten om att man kan dualboota med en Mac men jag kan inte rättfärdiga priset på stationära Mac eller Mac mini. Jag har kikat på Tonys sida men det verkar som ni säger att det är ganska bökigt med uppdateringar bla. Jag bygger en pc istället och får koppla in min MBA till skärmen, tror nog det är bästa lösningen. Så får jag över pengar till en 4k skärm eller dylikt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag har kört hackintosh länge i över 10 år och det funkar bra. Nu har jag 4 hackintoshar med i7 3770 k. Strunta i tonymac gå till insanelymac punkt com istället det är där allt händer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon270561:

Jag har kört hackintosh länge i över 10 år och det funkar bra. Nu har jag 4 hackintoshar med i7 3770 k. Strunta i tonymac gå till insanelymac punkt com istället det är där allt händer.

Vad är din setup och hur gör man med uppdateringar etc? Tex när en ny version av osx släpps?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag har olika moderkort i dom men två av dom är specialkonstruerat från en kickstarter kampanj AOS moderkort från QUO computers. Det var Gigabyte som byggde dom på beställning och ombord sitter bara macvänliga prylar så då dvs några år sedan så var det vara att stoppa os x skivan och installera.

En kör på mavericks och en på yosemite och än så länge funkar det att uppgradera utan större strul. Den tredje är en standard GA maskin. Har inte beteckningar här just nu men det är ändå gamla grejor så det blir dyrare att köpa den hårdvaran ny än att köpa modern.

I och med att jag inte har behövt böka så mycket med det på några år så jag har ingen koll på vad som krävs och vad som gäller nu och oftast när jag har byggt en ny så har jag bara kopierat en gammal hårddisk och fixat drivarna och eventuellt meck som behövs genom att läsa på på insanely mac.

Men grunden kan man nog säga är att det måste finnas stöd i os x för din hårdvara annars måste nån fixa det eller om man har tur så dyker hårdvaran eller liknande av annat fabrikat upp i en ny mac modell och då läggs dom drivarna till. Ibland kan det funka direkt men ibland får man ändra lite i dom själv eller fråga om hjälp på forumet.