Permalänk

2st Fiberuttag hemma hur koppla in?

Jag bor i en brf lägenhet och har 2st fiberuttag hemma. Den första sitter i hallen och den andra i vardagsrummet. Den som är i hallen sitter det en kort patch kabel mellan båda utgångarna ( som en bygling)

Jag hade tänkt mig att koppla in router i hallenuttaget och köra trådlöst + dator inkopplat trådat i routern. Uttaget i vardagsrummet hade jag tänkt koppla in tv och medieboxen. Är detta möjligt eller kan man bara använda ett uttag per gång?

Hur ska man göra?

Permalänk

har du fiber eller lanuttag ?

gissar att det är lanuttag vet inte äns om det fins patchkablar för fiber.
dvs att du har en sån här eller liknande med 2 lanportar.
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/insta...

i hallen borde du isf kunna plocka bort patchkabeln och montera en router mellan ingången och kabeln som leder in till vardagsrummet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Permalänk

dvs det är vanlig laningång till lägenheten och fiberkonverteraren sitter nån annanstans i huset.

ska fungera att bara koppla in en router imellan den ena är inkommande anslutning och den andra är en vidarekoppling in i vardagsrummet.

den inkommande kontakten ska in i wan på routern och den andra på någon av lanportarna så kan du koppla på dig både i hallen på ledig port i routern eller kontakten i vardagsrummet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakeplisken:

Det är väl bara och prova? Får du internet i bägge så funkar det förmodligen. Vi kan inte säga huruvida det funkar eller inte utan att veta hur exakt hur det är konstruerat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hej,

Du skall ha fått en router av Telia, tyvärr måste man använda denna ifall man vill nyttja alla tjänsterna.

Så som det ser ut hemma hos dig måste du koppla in den i vardagsrummet.

Koppla en TP-kabel mellan uttaget i vardagsrummet till porten det står "Internet" på i den medföljande routern. Sedan kopplar du in övrigt i de andra uttagen (ibland kan man koppla LAN-sladden till en egen router) alternativt om du kopplar den till en switch så flera enheter kan få nät.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Mod:

Hej,

Du skall ha fått en router av Telia, tyvärr måste man använda denna ifall man vill nyttja alla tjänsterna.

Så som det ser ut hemma hos dig måste du koppla in den i vardagsrummet.

Koppla en TP-kabel mellan uttaget i vardagsrummet till porten det står "Internet" på i den medföljande routern. Sedan kopplar du in övrigt i de andra uttagen (ibland kan man koppla LAN-sladden till en egen router) alternativt om du kopplar den till en switch så flera enheter kan få nät.

nej det måste han inte alls...

har själv telia och räcker att han har kabeln in till vardagsrummet i lanport 1 på telias "smartrouter" så kan han koppla tv osv i den

kör själv med deras router i hallen mellan ingånen till lägenheten och vidare in till vardagsrummet där jag har en switch för att dela ut internet till telias iptv, media datorn osv fungerar utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ditt fiber kommer från "AA01", sen kan du koppla en LAN-port på routern till "B01".
"B01" är bara en vidarekoppling till ditt vardagsrum så du kan få ut internet genom den.

För att förtydliga så är din "B01" enbart som en dold nätverkskabel.
Precis som att du skulle dra en kabel från routern i hallen rakt över golvet in till vardagsrummet.

EDIT: Detta är till liten del en gissning, men min syster har samma setup i sin lägenhet.
2st uttag i hallen med en kort bygling, som hon sedan får internetåtkomst i vardagsrummet.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk

Vad är anledningen till att de lämnar första inkopplingen byglat? Ska jag bara ta bort byglingen?

Permalänk
Skrivet av snakeplisken:

Vad är anledningen till att de lämnar första inkopplingen byglat? Ska jag bara ta bort byglingen?

de brukar göra så ifall man vill ha routern och hela kittet i vardagsrummet

Visa signatur

Permalänk

@Rouge of Darkness:

Ok då är jag med!

Trodde man bara kunde välja att använda endast en kopplings punkt

Permalänk
Medlem

Kan även förtydliga att man inte alls behöver använda telias router. Bara att ringa till dem och be dem skicka ut en Inteno switch. (Ibland även kallad tjänstefördelare av vissa.)

Angående koppling så ska routerns wan port kopplas mot AA01 som folk har sagt. Sen ska en av lan portarna kopplas mot B01 om du vill få ut så du kan koppla en tv i vardagsrummet.

Om man väljer att köra med en inteno så ska AA01 kopplas mot en port som är märkt EXT1. Sen ska ens egna router då kopplas mot LAN1. LAN2 ska kopplas mot en tvbox. (arris eller motorola) Vill man få ut den i vardagsrummet så kopplas med andra ord LAN2 från "Inteno" till B01 sen kopplas tvboxen in i vardagsrummet.

Mvh
Mattias