Permalänk
Avstängd

Hur lärde ni er bygga datorer?

Hej!

Så jag undrar hur ni lärde er bygga datorer? Eller ni bara köpte och följde manualen?

Jag ska snart göra mitt första bygge och har bara kollat på guider på internet och är därför nyfiken på hur ni lärde er

Permalänk
Medlem

@SweCake: YouTube, LinusTechTips.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk

YouTube. Jag använde mig dels av LinusTechTips, som tidigare nämnts, och olika populära videoklipp i ämnet. Också av Inets YouTube-video där dom bygger Sweclockers vinterdator 2015. Där dom i och för sig glömmer en skruv för moderkortet...

https://www.youtube.com/watch?v=16f0Jg7zwZs

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Började väl med att jag skulle byta grafikkort och processorn på en gammal dator när jag var runt 14. Läste nog på innan men var nog inte jätteförsiktig med prylarna! Men att byta kylpasta som sedan funkade bra första gången var en bedrift!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Heheh... YouTube och trial and error.

Permalänk
Medlem

Trial and Error.

Fick oftast ta hem gamla datorer från skolan som skulle kastas då jag var kring 10-12 år.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
99:e percentilen

Provade mig fram. Det mesta är tillverkat så att det inte går att koppla fel. Klart man gjorde de flesta klassiska misstag som till exempel att ta bort kylaren och sedan montera den igen (på en Phenom II) helt utan hänsyn till kylpastan, skruva fast ett moderkort utan distanser och dammsuga i datorn, men med tiden lärde man sig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Detta var way back in... 2003 tror jag: Efter att ha samlat på mig och monterat ner ett antal trasiga Pentium II-maskiner tog jag de delarna jag trodde skulle fungera och satte ihop dom på det viset jag trodde att dom skulle passa ihop. Otroligt nog blev det hela färdigt på bara någon dryg timma och den startade på första försöket. Vid det ögonblicket visste jag att jag skulle bygga många datorer framöver och så har det också blivit.

Permalänk
Medlem

Kikade nog bara i manualer tror jag. Det är ju faktiskt ganska förlåtande på så vis att allt (?) endast passar där det ska vara. Inte helt omöjligt att lista ut det mesta! Processorkylare kan vara lite luriga, dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Man fick prova sig fram, man lödade och misslyckades, det blev rätt dyrt ibland med andras datorer,
OS win 3.11 tror jag det var eller 3.1, är betydligt lättare idag.

Permalänk
Medlem

Provade mig fram. Var lugn och metodisk.

Permalänk
Medlem

På min tid fanns det inget Youtube, däremot ledde jag in ström i moderkortet oavsiktligt genom att koppla en molex på fel ställe med lite våld... nådens år 1996 tror jag. Så på den vägen...

Permalänk
Medlem

Provade mig fram. Var innan Youtube och sådana nymodigheter på tiden bredband var en bristvara. Cpu-socket var mer förlåtande på den tiden vad gäller böjda pins.

Permalänk
Medlem

I yngre dar var jag med min morbror när han byggde sina datorer, sen när en blev lite äldre och började få in egna pengar så var det bara att spara ihop till en rejäl gaming-burk och pröva själv. (Herr Linus Sebastian har också hjälpt en del med sina supervideos)

Visa signatur

"Life is a sexually transmitted disease and the mortality rate is 100%." - R. D. Laing

Permalänk
Medlem

Fick trasig dator som jag plockade isär och ihop igen, satt även och kikade på när pappa byggde dator 2001 - 2003 och framåt tills man bytte grafikkort på en dator man fick 2008 så satt man och spelade xbox,ps2 och körde mini-z för det mesta heh.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Trial and error, blev mycket kostsamt för föräldrarna när man "råkade" bränna någon CPU genom att ge den lite för mycket spänning. Som tur är hade jag aldrig nya saker som var up-to-date utan det var ett par år äldre plattformar.

Minns jag bytte min första CPU med farsan till hjälp när jag var 10, sedan var jag fast

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Jag satt och kollade på Galleriet i Sweclockers när folk byggde datorer steg för steg. Första gången kortslöt jag datorn då jag inte hade sett att man måste ha distanser till bakplåten hehe.. Det lärde man sig av ganska snabbt

Permalänk
Medlem

Hade redan tagit isär ett flertal stationära datorer när jag var 12-14, så jag grejade det utan guider när jag byggde min första dator vid 15 års ålder. Egentligen sitter jag faktiskt på precis samma dator som jag byggde då, men under åren har jag successivt uppgraderat komponenterna.

Just att ta isär elektronik var extremt roligt för mig då jag alltid var nyfiken på hur saker såg ut inuti och hur de fungerade. Ingen elektronisk apparat som skulle till tippen undkom mig och mina skruvmejslar

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Jag kollade jag massa videos hur, främst linus tech tips. Sedan när jag skulle bygga så hade jag en kompis som gjort det innan som gav två extra händer. Jag kunde allt utom fixa lagringsdisken men extra hjälp var bra då vi byggde mITX

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@SweCake:

Byggt sen jag var 12, så learn by doing..

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Hade en ngt äldre vän på början av 90 talet som sålde hårdvara , byggde min första dator 486sx25 tror jag det var på rena instruktioner av honom. Sen har det bara rullat på
Har mer eller mindre uppgraderat eller byggt nytt vart år sen dess, har blivet massor av hårdvara.

Dyr hobby hehe.

Skulle jag ge råd idag så är manualer o youtube bra ställe att söka hjälp på.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Sunt förnuft och envishet. Google på den tiden var lyx på mitt gamla modem

Permalänk
Medlem

Testade mig fram har alltid vart väldigt nyfiken på hur tekniska saker och ting fungerar. Ett av mina första "tekinik" minnen var att vi köpte en Vhs-spelare när jag var liten. Efter att jag sett filmen satt jag och tittade på spelaren och undrade vad som hände i denna lilla låda så att jag kunde titta på film. Så tog fram en skruvmeja och försökte ta reda på detta mysterium, skuvade isär hela vhs-spelaren morsan kommer in i rummet och går i taket! Men jag fick ihop den igen och den fungerade i många år till.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Avstängd

testat mig fram.. min enda fadäs är att jag krossade en cpu på 90 talet pga av felvänd kylare..

Permalänk
Medlem

Självlärd innan youtube tiden.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Sunt förnuft och envishet. Google på den tiden var lyx på mitt gamla modem

På min tid/start fanns inte internet. Då var det modem o bbs:er man fick logga in på

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Läste denna https://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildy...

sedan satt jag och kollade lite i min gamla färdigbyggda dator och lärde mig orden som nätagg, moderkort etc och kollade vart dem satt. Dammsög faktiskt också i min gamla dator, dock bara på botten men ändå, datorn hade en fläkt och den satt längst upp där bak, utsug. Annars fanns det ingen lufttillförsel eller ngt chassina förr i tiden hade ju ingen tanke på kylning

Men satt och kollade igenom delar och la ner massa i kundvagnen och beställde hem och monterade ihop, inte den snyggaste kabeldragningen men B+ iallafall och den startade på första så vart lite lättad då

Är inte så svårt sålänge man har koll på moderkortsdistanserna, cpu kylarmonteringen, hur led+, pwr on etc ska sitta på mobot (står i moderkortsmanualen) och de olika 6pins kontakterna från nätagget (som jag ändå tror har olika fyrkanter och cirklar så det inte ska gå att koppla fel) att en är EPS som är till cpu och pci-e 6 pin är till pci platserna (grafikkort).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Youtube och lite sunt förnuft! Våld och vaselin rekommenderas inte..

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

testat mig fram.. min enda fadäs är att jag krossade en cpu på 90 talet pga av felvänd kylare..

Ohhh.. jag har gjort samma sak.

Jag kan fortfarande höra det krasande ljudet av krossade processorkärna.

Jäkla Golden Orb....

/Erik

Permalänk
Medlem

Det var nog 12 år sedan. Då jag registrerade mig här.

Jag tror jag läste runt på forumet

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070