Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk

@heffaklumpmamma
Har som sagt en G602 och tycker den fungerar utmärkt för spel och den kostade 599 kr vilket är klart mer prisvärt i mitt tycke än de 1900 kr. Den kör också med Logitech Gaming Software.

edit: batteriluckan som är en rejäl plastbit väger 3.0 gram så 109 gram (tom 103 gram) med lite tejp över kan man komma ner i kanske om man jagar de sista grammen utan att fysiskt modiera/förstöra musen, det går också att byta till litium AAAA batteri, men de är svindyra, från 6 gram till kanske 4 gram, och en vikt på 107 gram.

ett par bilder på AAAA batterier mm
http://imgur.com/b1NgF5G
http://imgur.com/N9MJtQT

Permalänk
Medlem

Jahapp, köpte ju nästan precis en G502. Behöver väl egentligen inte trådlöst men prylbögen i mig suktar...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Mustest! *fnitter*

Näe, min MX 1000 lever ännu! Fick nya skatez häromdagen till och med.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Mustest! *fnitter*

Näe, min MX 1000 lever ännu! Fick nya skatez häromdagen till och med.

Har en MX 1000 också men den håller på att dö, dra fönster etc funkar dåligt då den släpper det, men den är som backup till MX 600 som sensorn verkar hoppa omkring lite, lite oprecis, men annars duger den till att surfa och spela lite men om man vill ha spelkänsla blir det G602 då man kan ställa ställa in DPI och en massa tumknappar, 6 stycken kan man programmera om man vill och som funkar bra vid skrivbords-surf med lite appar som smidigt tas fram.

Permalänk
Medlem

Saknar att G500 inte finns att köpa längre.
Denna kanske är bra men för dyr och gillar inte utseendet på denna eller G502.

Sist blev det en SteelSeries Sensei Pro Grade som är ganska bra, men lika bra kvalitet som en G500 har den inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Den här väger bara 107 gram och är nära "ideal vikten" 100 gram för spelmöss.
Har en trådlös G602 (tom 106 gram) som drivs med 2xAA 1.5V batteri eller ett AA, men jag har satt i ett AAAA batteri och fått ner vikten från 152 gram till 112.1 gram och ändå drygt en vecka spel/surftid.

PS skulle kontrollera vikten på den och då visade det 117.9 gram, det visade sig att vågen behövde nya batterier utan batt-low indikering, och då var vikten korrekt 112.1 gram.

Hur får du in ett aaaa batteri i din 602? Jag kör ett aaa med aa adapter. Mycket a här

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Skrivet av kakan86:

Hur får du in ett aaaa batteri i din 602? Jag kör ett aaa med aa adapter. Mycket a här

Titta på bilderna ovan. Har gjort några ghetto-mods med bla en metall-clips som tejpas fast på ett AAA batteri samt en liten tejpbit att hålla det på plats, idiotsäkert.
Ett par varianter för hållare till AAAA batterier, dels att ta plaströret från en klädhängare och såga av det till lämlig längd samt en liten bit aluminiumfolie/matfolie som man viker ihop och klipper av med en sidavbitartång och formar den till den lite och stoppar i röret. Har en för tangentbordet som ersätter 2xAA med 2xAAAA i ett sådant längre rör, funkar toppen.

Den andra metoden, som syns på bild ovan, är att ta några sugrör av typ mindre ca 2 mm diameter som jag hade och göra typ en bambumatta som man virar runt AAAA batteriet och några tejpbitar, väger mindre samt fyller ut till AA-passform uppnås, inte helt runt hela AAAA, samt en liten bit folie enligt ovan, det funkar perfekt.

http://imgur.com/T5DIEV0
(ledsen för att bilden blev underexponerad och fått fixats till men AAAA batterie-konverteraren syns iallafall nät det sitter på plats i G602.

edit: priser för AAAA batterier är dock rejält höga jämfört med AA, trots att de är ca 1/4 kapacitet/speltid men borde vara liknande kostnad om inte mindre då det är mindre material som behövs etc men det är marknaden som styr, hur många som säljs totalt sett, tillgång/efterfrågan. Det kostar tex på Inet 49 kr + 29 kr frakt = 78 kr för 2 st AAAA batterier dvs 36 kr styck.
Det går att få tag på på andra webbshopar lite billigare men det behövs inte då det är mycket enkare att köpa ett 9V batteri (viktigt med beteckningen 6LR61) som innehåller 6 st AAAA batterier på långt fler ställen eller på webben. Det är bara att ta en tång och öppna och klippa av metallbitarna som är mellan dem då 6 x 1.5 V blir 9V (hittade av en slump flera guider, på hur, på youtube). Är just nu nere på 2.91 kr per AAAA batteri (alkaliska), kjell&Co, helt överkomligt.
edit2: Köpte iofs en 2 pack 9V batteri i en Kjell&Co butik för 34.90 kr men ser nu att på webben tillkommer frakt på 49 kr, det krävs att man kommer upp till 300 kr för att det skall bli fraktfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Då måste jag fråga dig?

Är det utseendet du går efter ?
Eller hur du trivs med musen?

En kompetent gamingmus med avskalad design (?)

Hur ska den se ut?

Personligen skiter jag i hur den ser ut, bara den gör det jag kräver, och att alla fingrar trivs med det jag gör.
För visst är det viktigast (?) ELLER ?

Tyckte inte mina MX 518 såg så bra ut i början heller, men satan vad jag älskar dom.

Så, vad är problemet!

Ok. DU skiter i hur de ser ut. Men vi är många som gillar snygga prylar. Skall JAG svara på hur den ska se ut? Apples prylar är snygga, tycker jag. Magic mouse är skitfin. Men ingen gamingmus. Jag vill ha något åt det hållet. Som jag sade innan så är smaker olika. Och gamingmöss är säkert sköna att spela med. Men vackra är de ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

Helt klart åt rätt håll, men inte riktigt så man vill ha en. Ser ut som en vanlig mus. Men snyggare än gamingmöss generellt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

En tanke till swec, när/om ni recenserar möss så hade det varit fint med lite jämförelsebilder mot andra vanliga/klassiska modeller om ni har några sådana som ligger och skräpar. Så man får en bättre känsla för höjd/längd/bredd än att enbart läsa max-måtten från specarna.
Dom två viktigaste faktorerna är ju alltid vilken sorts storlek/form du gillar, och att sensorn är duglig. Dpi, hz, batteritid och färgen på interfacet spelar ju mindre roll om den är anpassad för gorillahänder eller dvärgknogar lixom

Permalänk

Hade tänkt föra över bilder från min mobil, samsung S7, till min PC. Har aldrig haft en mobil förut så jag har mycket att lära mig. Hittade dock denna youtbue video
https://www.youtube.com/watch?v=rN4IkE9Sn70

...och ser så att det går att koppla in musen, Logitech G602 Gaming Mouse, till den via OTG USB adaptern och musmottagaren, enligt video ovan även tangentbord, om det är en unifying receiver vilket den inte, bara Gaming Mouse, men mitt trådlösa tangentbord + mus (logitech comfort cordless keyboard + MX 600) går på en annan mottagare via 2 st usb portar. Testade G602 musen och det funkade direkt, vilket kan vara bra om man vill slippa massa fingeravtryck på touchskärmen hehe, testade senare att enbart koppla in usb-mottagaren från tangentbordet och det funkade också direkt, skönt om man vill sitta någotstans och knappa in på mobilen med ett riktigt tangentbord, tyvärr har jag musen i en PS/2 port så det krävs att jag stänger av datorn och letar upp PS/2-to-USB adaptern för att sedan smärtfritt flytta usb-mus-och-tangentbords-mottagaren till mobilen.

Det borde även funka med andra möss tex Logitech G900 Chaos Spectrum. Det funkar säkert på andra mobiler också men som sagt har aldrig haft någon förut utan bara fast telefon.

http://www.tomshardware.com/news/logitech-g900-chaos-spectrum...

Hittade bara den video när där musen kopplas in till laddningskabeln som sedan går till en usb port.
https://www.youtube.com/watch?v=ywtBraEyU9I

Det ser lite omständigt att göra flera gånger i veckan, 24 timmars speltid med RGB-belysningen aktiverad, det blir väl som med min logitech MX 1000 mus som jag numera ställer i mottagarensinbyggda laddare varje kväll om jag enbart använder den.

Då funkar det smidigare med G602, längre mellan laddningarna, dock har jag inte testat att sätta den gaming-mode och spela intensivt så det kanske är liknade speltid totalt sett. Här är en liten förenklad beräkning med olika batterier och gaming/ekonomi läge.

G602 ........ 2 x AA Alkaline skall räcka i 1250 timmar i economy-mode och 240 timmar
................. i performance/gaming-mode med alkaline batterier.

................................. alkaline batterier
................................. economy
................................. 1250 2xAA .... 625 AA .... 312.5 AAA .... 156.2 AAAA
................................. gaming
................................... 240 2xAA .... 120 AA ........ 60 AAA ......... 30 AAAA

dvs 30 timmar på ett AAAA batteri om skulle spela hela tiden, vilket då är rätt nära 24 timmar för Logitech G900 Chaos Spectrum eller inaktiverad RGB blir det 32 timmar.

Jag spelar dock inte så mycket så då är det smidigt att bara koppla om den till ekonomi-läge och få 156,2 timmar, enligt ovan, vilket inte går med G900.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

Men nu får Logitech ge sig..... vem gillar dom nya designerna ? G400s där var det sista bra musen dom gjorde utseende mässigt/ergonomi.

Gör en ny MX518/g400/g400s men omron 20milj clikcks å samma sensor som g502 tack.

Håller med till 100%! Vad hände med den serien? Jag har en G400 och vet inte alls vad jag skulle ta mig till om den gav upp. Finns ju inga alternativ?!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

2000kr för den här musen tycker jag verkar rimligt. För er som tycker den är dyr finns det billigare 99kr möss på Kjell.se

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem

Borde ju vara ett minus på priset. Löjligt högt. Sure musen kanske är bra. Men kostnaden...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Håller med till 100%! Vad hände med den serien? Jag har en G400 och vet inte alls vad jag skulle ta mig till om den gav upp. Finns ju inga alternativ?!

Jag har/haft testat många möss senaste tiden(G400,G400s,G402,ec1,mionix naos,castor,å fler....) . Testade Zowie za11 den sålde mig även om jag generellt gillar mer ergonomiska möss. Men fick rum med mer av handen på za11 tack vare den är lite högre baktill å mer av min hand ligger på musen. Köpte även en till när dom släppte samma modell fast med omron 20mil clicks.

Älskade G400s tycker det är synd att Logitech har gått på hela den här "Gamer" looken, som tyvärr gör dom väldigt oergonomiska å massvis med knappar som är ivägen som jag själv inte använder. T.ex g402 är väldigt small och tar upp lite av handen (modellen större händer ).

Så hade dom gjort en ny G400 med Pixart PMW 3366 å omron 20milj clicks hade jag å du å troligen många blivit väldigt glada! lessen för off topic...

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst samtliga av dessa mus-recensioner sedan deras ej för distanta inkarnation här på sweclockers har jag kommit fram till att dessa helt enkelt ej bör ges någon utmärkelse, eller att ett team på minst en handfull olika personer bör arbeta på mus recensioner tillsammans, för mycket subjektivitet har spelat in i samtliga, vilket innebär att många kommer enbart se utmärkelsen(vilken i Sverige kan anses som en av de absolut mest eftertraktade) och köpa en produkt som ej lever upp till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Precis, batteritiden!
Om jag kör 2-4 timmar per kväll, 5-7 dagar i veckan håller min g602 sig i närmare 3 månader på 2st bra AA-batterier..
Visst, den blir lite tyngre, men det är ju helt sjukt bra batteritid.
32h? Naw, skulle inte tro det, är ju löjligt lågt :/

Skojar du eller? Sover du aldrig? Om du spelar 32h i sträck så tror jag du har andra mycket större problem än din batteritid. Du kan bara ladda medan du sover... Så kommer du aldrig märka av att den är urladdad ens. Ett av de stora problemen med trådlösa möss är också vikten av dem, och batterier väger mycket.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Ja den är dyr, men Logitech är rätt extrema i sin utveckling och tillverkning och när man sett hur de arbetar så förstår man att det kostar och att kvaliteten är i allmänhet väldigt hög, i alla fall i spjutspetsprodukterna.

Linustech har ju en video på en fabriksguidning från Omron och Logitech:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Sitter på min gamla G500, kanske bara jag men jag gillar "tunga" möss och dess passform. Precis som gamla MX510/518.

Dock verkar det bli G502:an men skulle absolut vilja ha G900 men 1900:- är för mkt det är fortfarande bara en "jävla" datormus.

Dock gillar jag Logitech, har alltid varit bra för mig, kört både mus och TB jämt från dem.

Men smaker det så kostar det tydligen.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

2000kr för den här musen tycker jag verkar rimligt. För er som tycker den är dyr finns det billigare 99kr möss på Kjell.se

Inte speciellt mycket dyrare än mitt tangentbord, så jag har inget problem med priset. Interfacegrejer som mus, tangentbord och skärm betalar jag gärna dyrt för bara de är riktigt bra.

Jag har dock en G502 som jag är nöjd med. Denna har färre knappar än G502 också, vilket är synd. Tycker knapparna på G502 är precis lagom antal och bra placering generellt. Det enda som är dåligt på G502 är hjulet och dynorna (på min i alla fall). Hoppas de släpper en ny variant av G502 längre fram med samma hjul som denna. Då blir det uppgradering.

Permalänk
Medlem

Fan! Blev ju nästan riktigt glad när jag såg artikeln.. "Äntligen! Nästa G600" Tänkte jag.
Önskar de kunde komma ut med en ny version av G600.
Jävligt bra medföljande programvara, och hemskt glad i ringfinger knappen, men skulle vilja ha bättre "feedback" från sidoknapparna och speciellt från ringfinger knappen som jag inte vet om jag håller ner eller inte de flesta gånger.

Någon som vet något om en ny MMO mus från logitech btw?

Det priset dock.. för en vanlig jäklans mus är det saftigt!
Man kan ju få en riktigt bra mus för typ en femhundring när det gäller möss med bara två sidoknappar.

Permalänk
Medlem

Har "gamingmouse"-at med min trådlöa Logitech M705 länge och det går så bra så.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag kör med en g502 sedan nått år tillbaka och det enda som stör mig är sladden som skall ligga och se hemsk ut över hela bordet. G900 ser intressant ut, att slippa sladden men få fortsätta använda pmw3366 är ett stort plus! Det blir till att lägga en beställning på den!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Tycker det är roligt att folk gnäller på priset på 1900 riksdaler men att skärmar med senaste tekniken för 4K och G-sync osv kan kosta en bra bit över 10000, eller grafikkort för 12000 osv.

Vill man ha det bästa får man vara beredd att betala för det också.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Ni glömde något!

Nackdelar:
- O V E R P R I C E D M A D N E S S

Permalänk
Medlem

Väntar på reviews ifrån erfarna mustestare på overclock osv innan jag skulle köpa denna.
Följt alla trådar på oc.net och även Cpate ifrån logitech gällande g900.

Priset må vara högt men den ligger runt samma pris som Steelseries sensei wireless, vilket är helt värdelös precis som ALLA andra trådlösa möss gällande latency på alla punkter.

Vikten är fortfarande för tung, men ändå godkänd bra för vara trådlös.

Kanske har dom lyckats med en bra trådlös mus, vore iaf något då dom är första som lyckats med det.

Permalänk

Är den diskmaskinssäker ? Jobbig att rengöra annars..

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

Men nu får Logitech ge sig..... vem gillar dom nya designerna ? G400s där var det sista bra musen dom gjorde utseende mässigt/ergonomi.

Gör en ny MX518/g400/g400s men omron 20milj clikcks å samma sensor som g502 tack.

Håller med!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

1200:- sparad och sladd på köpet, blev en G502

Det kan vara "najs" med trådlöst, men med den merkostnaden blir det svårt att försvara svanslöst.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Håller med här med. Form/utseendemässigt sett så var min gamla G400 den bästa mus jag haft (R.I.P) och efter att den la av så har jag suttit på tjejens överblivna G400s som känns som exakt samma mus med undantag för några billiga dekaler. När den lägger av så väntar en Steelseries Rival 100 i byrålådan.
Så vad är den gemensamma nämnaren? Pris och utseende och funktionalitet (vikt, grepp mm). Att en trådlös mus kan kosta kan jag förstå, speciellt med de egenskaper som G900 visar upp, men glappet mellan den och en av ovan nämnda möss gör det ointressant för mig.

Utöver det så återstår ju bara det löjliga och plastiga utseendet, och då menar jag inte plastigt som i själva materialet, utan när den ska se ut som en-farkost-från-ett-närliggande-solsystem-fast-byggd-i-plast, plastig. Den utseendemässiga utformningen är ju inte på något sätt gjord för att "ligga rätt i handen" utan bara för att den "ska se så där häftig ut" vilket den kanske gör för en del.

Hur den känns att hålla i är dock olika för alla, och jag skulle lätt kunna köpa den för prestandan och ifall den (sitt utseende till trots) ligger bra i handen, men inte riktigt för det priset då det i jämförelse med vad jag använder idag inte är motiverat för fem öre.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB