Köpa, komplettera eller lösa router/wifi.

Permalänk
Medlem

Köpa, komplettera eller lösa router/wifi.

Hej har precis flyttat till en stor lägenhet på 100kvm, 4 rum utformad avlångt.
Uttaget/routern som är av märket Telia TG99VAT (den som kom med) är belägen i hallen.
Det är en bra lång bit med många väggar från 50talet från resten av lägenheten.

Ska jag köpa en ny router (tips?) eller 230 förstärkare som jag hittade efter att ha googlat runt lite.

Här kommer ett annat problem.
Jag ska börja jobba hemifrån och har en laptop workstation på väg med tillhörande (dyrare) router som ska agera VPN tunnel mellan min arbetsstation och jobbservern.

Här kommer inte min sambo kunna vara inkopplad, den är dessutom ej utrustad med WIFI, så från jacket i väggen (100/100), till jobbroutern, från jobbroutern till den routern vi har, en ny eller komplettera med 230 förstärkare?

Hängde ni med?
Är jag tekniskt okunnig någonstans så rätta mig gärna.

Alla lösningar, köp tips välkomnas varmt.
Ot: Snart är det vår, de sopade gatorna idag
MVH Sturgis

Oattraktiv topic
Permalänk
Vila i frid

När du vet vilka prylar du fått från jobbet - hör av dig då. Men det låter som en site-to-site lösning, onödigt tillkrånglat. Vanligen kör man en VPN-klient på datorn hemma mot en VPN-server på jobbet.

Jag själv kör tvärt om, dvs en OpenVPN-server här hemma som jag låter t.ex. min mobiltelefon (vpn-klient) ansluta sig mot när jag är ute på vift.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen:

Då återkommer jag imorgon bitti när jag är på jobbet.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen:

Vi har en röd liten nätt FIREBOX X5 Edge

Så vad föreslår ni?
Vi jobbar ibland men sällan emot säpo så vi har ganska höga krav på vår säkerhet kan ju tilläggas.
Det finns en stor server på kontoret som vi jobbar mot där alla filer finns.
Vi låter inga utanförstående ansluta till nätverket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturgis:

Vi har en röd liten nätt FIREBOX X5 Edge

Den var en ganska gammal sak:
Product
Firebox X Edge
X50, X15, X5, X50W, X15W, X5W

End of Sale (EOS)
25 Oct 2006

End of Life (EOL)
25 Oct 2009

Från http://www.watchguard.com/wgrd-resource-center/end-of-life-po...

Skrivet av Sturgis:

så från jacket i väggen (100/100), till jobbroutern, från jobbroutern till den routern vi har, en ny eller komplettera med 230 förstärkare?

Avlämning/vägg <-> din egen router (bef eller ny) <-> jobbroutern <-> din arbetsstation. Dvs jobbroutern/FW ovan bakom/efter din egen router - inte tvärtom.

Permalänk
Vila i frid

Det du behöver göra är att port-forwarda TCP 443, 1723 och UDP 500, 1194, 1701, 4500 till FIREBOX X5 Edge från din egna router så täcker det de flesta VPN protokoll. Enligt manualen räcker det nog med UDP port 500 dvs IPSEC.

Permalänk
Medlem

@Tanis:
Mmmm jag fick den som de bytte ut.