Microsoft bygger in Ubuntu i Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft bygger in Ubuntu i Windows 10

Under Microsofts pågående utvecklarkonferens Build går företaget ut med att de bygger in stöd för Ubuntu Linux i Windows 10, vilket ska ge app-stöd utan virtualisering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

HOly sh*t

Permalänk

Jag blev tvungen att kolla dagens datum.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Det här är ju till för webbutvecklare som utvecklar mot Linux. Det är enkelt att göra i Linux och Osx. men mer krångligt i windows. Node, Python, Rails o.s.v funkar helt enkelt inte lika bra på windows. Det här är en lösning på det problemet.

Jag ser dock inte att jag själv nånsing skulle använda detta.

Permalänk
Medlem

"... vilket innebär att de grafiska användarmiljöerna från Linux-marknaden inte ingår. Biblioteken som byggs in gör att Linux-applikationerna ser ut som de ska"

Utseendet ingår inte, men de ser ut som de ska? Lite motsägelsefullt.

De fungerar som de ska antar jag att det menas?

Jag är lite nyfiken på vad det exakt innebär. Vad menas med "app-stöd", då "appar" för mig är likvärdigt med "icke-native begränsade lättviktsprogram"? Var är kopplingen till just specifikt Ubuntu?

Fritolkning: målet är att ersätta behovet av cygwin?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Trodde det var imorgon man skulle dra april-skämt?

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt goda nyheter!

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja se Microsoft släppa Visual Studio för Linux (nej inte VS Code).

Hoppas mer av .NET ramverket öppnas upp också, mycket har öppnats upp, men jag är inte riktigt säker hur mycket, eller vad som är kvar.

Permalänk

Oväntat men riktigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Datavetare

Hade varit underbart om man lanserat detta första april!

För att understryka vad det handlar om här, det handlar inte om något likt WINE på Linux eller Cygwin på Windows utan detta är "native" stöd för Linux-systemanrop mot NT-kärnan.

Man har alltså lagt till en "ELF-loader" (ELF är formatet som används av Linux binärer) och ett "environment subsystem" som implementerar Linux systemanrop, Win32 APIet är inte alls inblandat. Cygwin är en översättning från POSIX -> Win32 -> NT-kärnan något som inte är optimalt, WINE är WIN32 -> POSIX -> Linux-kärnan medan detta är POSIX -> NT-kärnan och "vanliga" Windows-program är Win32 -> NT-kärnan.

Resultatet är att man verkligen kör Ubuntus binärer (inget kompileras om) direkt på NT-kärnan, även saker som "apt-get" kommer fungera så det kommer vara som att köra Ubuntu server i textläge fast direkt på NT-kärnan.

Varför gör man detta? Svaret är "molnet", Linux är det totalt dominerade systemet här så allt utvecklas med Linux som modell. Ska Windows ha någon chans att bli relevant här måste man ha klanderfritt stöd för de ramverk (som t.ex. Docker) som tas för givet i molnet. Just Docker bygger på väldigt Linux-centrerad teknik i form av "OS level virtualization", d.v.s Linux containers. Utgår från att detta "environment subsystem" stödjer de Linux-anrop som behöver för detta.

Andra exempel är NodeJS, Python och liknande. Även om dessa miljöer redan idag fungerar på Windows så finns det ofta delar som inte alls är lika effektiva under Windows, finns också delar som förutsätter vissa POSIX-finesser (t.ex. fork()). Allt detta kommer nu fungera identiskt under Windows som under Linux!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Verktyg som kommandoterminalen Bash ska stödas fullt ut, och andra utvecklarinriktade verktyg som make, grep och gawk lär också stödas.

Bash i all ära men om det är så att väldigt många verktyg i GNU userland saknas så känns det halvt döfött. Hoppas kan man att det mesta ingår men vir får väl se.

Citat:

Ubuntu på Windows 10 är dock utvecklarfokuserat, vilket innebär att de grafiska användarmiljöerna från Linux-marknaden inte ingår.

En av de riktigt stora fördelarna med Linux är ju just de grafiska användarmiljöerna (fönsterhanterare så som skrivbordsmiljöer). Blir lite som att köra halva ekosystemet och då finns ju idag redan Cygwin med flera. Men vi får väl se hur det visar sig fungera.

Och gällande "appar", inklduerar det även grafiska, om så ifall vilka? Endast X11, wayland eller nyttjande via portat Qt/GTK osv? Vågar inte ropa hej utan fler detaljer men än dock intressant med en riktig terminal i Windows. Nu krävs det bara att systemet kan styras via den.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Först pakethanterare och sen detta, snart får ni 4 virituella skrivbord också.. Allt är "nyuppfunnet" av ms..

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Avstängd

Playstation 3 och 4'a emulatorer enklare att göra nu då de är Linux baserade?

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För att understryka vad det handlar om här, det handlar inte om något likt WINE på Linux eller Cygwin på Windows utan detta är "native" stöd för Linux-systemanrop mot NT-kärnan.

Stort tack för förtydligandet, nu är jag med.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Helt väntat. Steve Balmer är en Clown som hade helt fel strategi. Men i och med Nadella och Windows 10 tycker jag Microsoft är på rätt spår igen. Det här hade jag på känn. Synd bara att de småfjösar och inte går all in från början. Men men, "the floodgates are open", och snart lär det bli ännu mer integration

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.5*

Tagit bort trollande inlägg/flamebait.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel86:

Först pakethanterare och sen detta, snart får ni 4 virituella skrivbord också.. Allt är "nyuppfunnet" av ms..

Jaså, du hänger inte med i svängarna?

Det sistnämnda finns redan i Windows 10.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/04/16/virtua...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel86:

Först pakethanterare och sen detta, snart får ni 4 virituella skrivbord också.. Allt är "nyuppfunnet" av ms..

det finns redan virtuella skrivbord i Windows 10 haha

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

då hoppas jag att denna funktion läggs i enterprice delen av windows om en privatperson ändå inte kommer ha nytta av detta. vill inte att windows tar upp mer plats än de redan gör

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@backfeed: Användarmiljöerna är de grafiska skrivbordsystem som används på Linux, i Ubuntus fall är det Unity, men andra exempel är KDE och Gnome. Dessa skulle alltså inte köras på Windows 10, så du skulle inte kunna sitta och jobba i en Unity-miljö. De bibliotek och funktioner som utgör utseende och funktionerna i användarmiljöerna byggs däremot in i Windows 10-biblioteken så att applikationerna både ser ut och fungerar som de ska. Grunden för användarmiljön finns där alltså, men inte själva användarmiljön i sig.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Varför gör man detta? Svaret är "molnet"

Inte bara. Microsoft sa på BUILD att de vill göra det enklare att utveckla open source och open source programvara på Windows och att det har varit besvärligt fram till idag enligt den feedback de har fått.

Skrivet av Kuufukuji:

Och gällande "appar", inklduerar det även grafiska, om så ifall vilka? Endast X11, wayland eller nyttjande via portat Qt/GTK osv? Vågar inte ropa hej utan fler detaljer men än dock intressant med en riktig terminal i Windows. Nu krävs det bara att systemet kan styras via den.

Nej, ingenting grafiskt. Endast textbaserade applikationer.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

De bibliotek och funktioner som utgör utseende och funktionerna i användarmiljöerna byggs däremot in i Windows 10-biblioteken så att applikationerna både ser ut och fungerar som de ska.

Det är just "utseende" som jag hakar upp mig på, för så vitt jag förstått ingår inget grafiskt alls i detta (för det ingår väl ingen implementation av t.ex. X "grafikserver"?), om man nu inte räknar textutskrifter som grafik?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av loevet:

@backfeed: Användarmiljöerna är de grafiska skrivbordsystem som används på Linux, i Ubuntus fall är det Unity, men andra exempel är KDE och Gnome. Dessa skulle alltså inte köras på Windows 10, så du skulle inte kunna sitta och jobba i en Unity-miljö. De bibliotek och funktioner som utgör utseende och funktionerna i användarmiljöerna byggs däremot in i Windows 10-biblioteken så att applikationerna både ser ut och fungerar som de ska. Grunden för användarmiljön finns där alltså, men inte själva användarmiljön i sig.

Jag blir inte klokare för det. Både artikeln och ditt förtydligande låter som att man ska kunna köra Ubuntuprogram med grafiskt användargränssnitt under Windows, och det är väl knappast fallet?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

då hoppas jag att denna funktion läggs i enterprice delen av windows om en privatperson ändå inte kommer ha nytta av detta. vill inte att windows tar upp mer plats än de redan gör

Är det för att din SSD är 240 grambit som det står i din signatur?

Skämt åsido; det finns många privatpersoner som kommer ha nytta av detta så jag ser ingen anledning att begränsa det till enterprise förutom pengar.

Ditt inlägg gör mig mycket intresserad måste jag säga.
Varför oroar du dig över platsen som Windows tar?
(Jag skämtar inte så svara gärna seriöst för jag är nyfiken).

Permalänk
99:e percentilen

Det här är helt fantastiskt! En riktig CLI fullmatad med oumbärliga verktyg på Windows; nu skulle man faktiskt kunna använda uttrycket "det bästa av båda världar".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Långt ifrån allt verkar dock fungera. Windows har ju länge dragits med en katastrofal terminalemulator-miljö som inte förstår sig på rader korrekt.

Så allt som har med ncurses lär väl skita sig katastrofalt sålänge microsoft inte ger sig på att fixa kommandotolken och bli med standardiserade.

Applikationer i all ära, det krävs fortfarande en vettig terminal för detta också. Och kommer microsoft nu äntligen att börja använda sig av unix-systemens line break. Eller ska man behöva köra verktyg som dos2unix varje gång man redigerar ett dokument...

Den som lever får se. Men MS har några tusen timmar till de behöver lägga innan detta verkar användbart.

Permalänk
Medlem

@Daniel86:

Har funnits för windows ett tag. ingår i win10, för Vista-8.1 tankar man ner det från microsofts TechNet.
https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/cc817881

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@backfeed: Microsoft har inte gått ut med detaljer runt exakt vilka bibliotek eller funktioner som byggs in i Windows 10. En implementation av X11 kan vara en del av detta, så att applikationerna inte behöver modifieras, men en annan möjlighet är att de bara bygger in stöd för Linux-funktionerna och exponerar detta i Windows-applikationer (tänk Windows-wrapper som kör 100% Linux-kompatibel version av Bash).

Spontant känner jag att det skulle kräva en del extraarbete köra Linux-applikationer i en Windows-wrapper, det öppnar upp för en del kompatibilitetsproblem, vilket inte skulle hända om de faktiskt lägger till stöd för X11 och kanske även Unity som GUI-ramverk. Men det återstår att se, det är mycket möjligt att Microsoft förklarar detta mer i detalj under resten av mässan.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av loevet:

@backfeed: Användarmiljöerna är de grafiska skrivbordsystem som används på Linux, i Ubuntus fall är det Unity, men andra exempel är KDE och Gnome. Dessa skulle alltså inte köras på Windows 10, så du skulle inte kunna sitta och jobba i en Unity-miljö. De bibliotek och funktioner som utgör utseende och funktionerna i användarmiljöerna byggs däremot in i Windows 10-biblioteken så att applikationerna både ser ut och fungerar som de ska. Grunden för användarmiljön finns där alltså, men inte själva användarmiljön i sig.

Nyheten är väl att man får tillgång till Ubuntus userspace (i kontrast till kernelspace) på Windows? Tycker det vore bra om det nämndes i artikeln, tillsammans med en förklaring av skillnaden mellan de två.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis underlättar detta utveckling av plattformsoberoende programvaror. Bör ju gynna både Linux och Windows om det går att köra samma program i båda plattformarna. Återstår att se hur det funkar i praktiken. Antar att det blir något liknande cygwin i funktionalitet, alltså ganska begränsat men ändå användbart. Men detta är ändå inget som gör att jag kommer att byta ut mitt Arch Linux mot Windows 10.