Permalänk

vilket internet borde jag ha ?

tjena, jag har lite problem och hitta ett bredband som funkar för mig, det är två som andvänder mycket internet. Det andvänds till att Spela, titta film o.s.v så det går drygt 100gb eller mer per månad, jag hade behöft råd av vad för sorts bredband o.s.v som hade passat till oss, fiber finns inte tilljängligt, tack i förväg

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Skrivet av thesecret89:

tjena, jag har lite problem och hitta ett bredband som funkar för mig, det är två som andvänder mycket internet. Det andvänds till att Spela, titta film o.s.v så det går drygt 100gb eller mer per månad, jag hade behöft råd av vad för sorts bredband o.s.v som hade passat till oss, fiber finns inte tilljängligt, tack i förväg

har du inte glömt lite info som är viktig att veta om du vill ha tips på vad som funkar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Comhem eller vDSL om det finns tillgängligt annars ADSL, i värsta fall mobilt bredband.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Skrivet av SvanteP:

Comhem eller vDSL om det finns tillgängligt annars ADSL, i värsta fall mobilt bredband.

vykort, röksignaler, morse, 2 burkar & snöre?
inte en chans man kan ha mobilt bredband om man gör av med 100GB / månad

saxat från BBB

Citat:

* För att säkerställa en bra användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Bredbandsbolaget rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som för 4G överstiger 100 GB och för 3G 50 GB under de senaste 30 dagarna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vykort, röksignaler, morse, 2 burkar & snöre?
inte en chans man kan ha mobilt bredband om man gör av med 100GB / månad

saxat från BBB

Inte en chans? 4G är allt jag har där jag bor.
Har 2st 100GB/mån abonnemang och även ett obegränsat från Net1 som dock är avbeställt då det verkligen var värdelöst.

Är det 4G som är aktuellt så kan man inte tro att endast 1 abonnemang kommer räcka, därför är det smidigt att kunna ha fler - även fast det kostar en hel del.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Inte en chans? 4G är allt jag har där jag bor.
Har 2st 100GB/mån abonnemang och även ett obegränsat från Net1 som dock är avbeställt då det verkligen var värdelöst.

Är det 4G som är aktuellt så kan man inte tro att endast 1 abonnemang kommer räcka, därför är det smidigt att kunna ha fler - även fast det kostar en hel del.

ja men så bra Mobilt bredband från Net1 som suger eller betala dyrt för att få 100GB / månad.
tycker du det låter som en bra ide betala "dyrt" för nånting som är klart enklare med Fiber/bredband ?

TS bor i Stockholm, varför diskuterar vi dina förutsättningar ?
Net1 har bäst täckning just för att dom använder Lägre frekvenser 450 MHz-bandet,
givetvis borde du inte ha samma överföringshastighet som telia, Tele2, Telenor, som är uppe över 8-900Mhz 1800Mhz 2,1 GHz..
har du testat med en riktantenn för 450 MHz mot net1 basstation ?

Fyll på 20GB för 419 kr oj det blir dyrt i längden.
ja vet att det är möjligt men man måste vara rejält korkad om man betalar så mycket / GB, därför skriver jag "Inte en chans"
net1 marknadsförs för att man ska kunna ta med sig routern och att det ska funka på semestern, det är inget höghastighets internet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja men så bra Mobilt bredband från Net1 som suger eller betala dyrt för att få 100GB / månad.
tycker du det låter som en bra ide betala "dyrt" för nånting som är klart enklare med Fiber/bredband ?

TS bor i Stockholm, varför diskuterar vi dina förutsättningar ?
Net1 har bäst täckning just för att dom använder Lägre frekvenser 450 MHz-bandet,
givetvis borde du inte ha samma överföringshastighet som telia, Tele2, Telenor, som är uppe över 8-900Mhz 1800Mhz 2,1 GHz..
har du testat med en riktantenn för 450 MHz mot net1 basstation ?

Fyll på 20GB för 419 kr oj det blir dyrt i längden.
ja vet att det är möjligt men man måste vara rejält korkad om man betalar så mycket / GB, därför skriver jag "Inte en chans"
net1 marknadsförs för att man ska kunna ta med sig routern och att det ska funka på semestern, det är inget höghastighets internet.

399kr/Mån per 100GB/Mån abonnemang från Tele2, då är det en hastighet på ca 40Mbit/s.
TS skriver även att det inte finns fiber, vad väljer du då? 8Mbit ADSL eller 40Mbit 4G då det går åt runt 100GB/Mån? Fine om du laddar ner mycket eller kollar på högupplöst material på nätet, men då TS skriver "100GB eller mer" så tolkar jag det som runt 100GB.

Ang. Net1 så har jag en riktantenn, har full täckning men når inte ens 3Mbit längre. Mer runt 1-1.5Mbit som bäst.
Att fylla på datamängden är även otroligt onödigt, då är det billigare i längden att använda flera abonnemang så det förstår jag inte ens varför du tar upp?
Sen det du säger att man kan ta med sig sitt abonnemang, ja det kan du med de flesta 4G abonnemangen så länge det finns täckning där du ska vara. Net1 marknadsför sitt obegränsade 4G med 5-25Mbit/s och "upplevelse garanti" vilket jag anser(och betydligt många fler) är totalt skitsnack då de inte ens håller vad de lovat.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk

@Pamudas: TS kan inte ha fiber, valmöjligheten finns väl fortfarande om huset är uppkopplat till comhem ?
jag skulle välja hellre trådad VDSL/ADSL genom telefonledningen än 4G

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

har du inte glömt lite info som är viktig att veta om du vill ha tips på vad som funkar ?

jo, bor i malmberget nu

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Skrivet av thesecret89:

Finns det telefonuttag, finns det ComHem-uttag?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Om du väldigt gärna vill använda 4G skulle jag kolla efter BBB/Telenors gamla 4G abonnemang som ibland är till salu. De AB har helt fri nerladdning och jag tror dom kom 2011/12?. Jag har ett själv som jag bland annat använder på sommarstället och där gör vi av med ca 800-900GB under juli och jag har alltid haft full hastighet.

Tack för det BBB (å andra sidan använder jag det endast under ca 2 månader om året men får betala för 12 månader).

Permalänk
Skrivet av thesecret89:

jo, bor i malmberget nu

ja tror du helt missuppfattade mitt inlägg, läs det igen och tänk efter vilken info som du borde uppge.

Visa signatur