Nvidia Geforce GTX 970 och GTX 980 ersätts av Pascal med GDDR5X till Computex

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Wiggin:

Volvo kommer anmäla Nvidia för namnintrång.

Man undrar lite hur Nvidia klarade sig när de släppte 740

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Heter inte deras modellserie 'XC' eller missar jag något nu?

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man undrar lite hur Nvidia klarade sig när de släppte 740

Klarade Amazon sig undan advokaterna så är det nog inga problem att det funnits kort som hetat 240 och 740.

Permalänk
Snusfri

Längtar, mitt 680 svettas lite väl mycket ibland i 2160p
Tur att man öppnade ett separat datorsparkonto i vintras så man kan shoppa ett Pascal när dom släpps

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

X70/X80/X90 klingar klart bättre än 1070/1080, men det lägger sig fel i munnen åt mig när man lägger till "GTX" innan.

Att slå ihop det däremot.
GT-X70 osv...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Om X80Ti släpps i sommar så är det nog få som blir lyckligare än jag.

Vill ha 30-50% bättre prestanda än vad jag hade med mina två 970's (tror inte det kan vara helt omöjligt). VRAM som inte sätter käppar i hjulet i tyngre spel samt möjligheten att köra med ett kort då jag nu kört CF/SLI i fyra olika omgångar.

Permalänk
Medlem

Inväntar AMD modeller samt tester innan jag bestämmer mig.. Med ny skärm med freesync eller g-sync i krokarna med så blir man tvungen att hålla sig till en sida ett par år framåt.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Inväntar AMD modeller samt tester innan jag bestämmer mig.. Med ny skärm med freesync eller g-sync i krokarna med så blir man tvungen att hålla sig till en sida ett par år framåt.

Det här är anledningen till att jag sitter kvar på min gamla skärm, vet inte än vilket grafikkort det blir och då kan jag inte köpa skärm heller. Nvidia skulle ju kunna lägga till FreeSync så de har båda men det kommer nog aldrig hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

X70/X80/X90 klingar klart bättre än 1070/1080, men det lägger sig fel i munnen åt mig när man lägger till "GTX" innan.

Kanske går tillbaka till GT serien

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Jag tror personligen ingen av de första modellerna kommer mäta sig med ett 980Ti men jag hoppas jag har fel.

Jag tror att det nya "80-kortet" kommer att slå GTX 980 Ti. Vore väldigt konstigt om det inte gjorde det.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Nej det kommer dom inte.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Angående namngivandet. Va det detta som fick Corsair att byta namn på sina senaste AIO?

Permalänk

Vad tror ni korten kommer kosta när de släpps?

Permalänk
Entusiast

Läser i tråden på overclockers, vissa där tror inte att korten kommer komma ut förrän Q3 då massproduktionen av GDDR5X inte kommit igång än.

Hoppas att det florerar mycket felaktiga rykten och att vi får se korten i, ja iaf juli

När korten släpps så tror jag på ungefär samma siffror som när 970, 980 och 980Ti släpptes med nån kronas påslag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Klarade Amazon sig undan advokaterna så är det nog inga problem att det funnits kort som hetat 240 och 740.

Var väl bara i Sverige den fick heta AmaZon, i övriga världen byttes Z mot ett S...

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Nja, om du kollar igenom Sweclockers arkiv innan lanseringen av GTX 970 och 980 så fanns det inte mycket att gå på före september månad då korten lanserades. Det var faktiskt bara veckan innan som specifikationer och bilder började dyka upp.

Hm, där ser man. Tja, de har ju en såpass dominerande ställning att de inte har mycket att tjäna på att prata om framtiden, de vill väl sälja sina nuvarande kort så gott det går helt enkelt. Men det bristande DX12-stödet kvarstår. Även om de inte vill prata teknik än, så borde de ju ha samarbeten med spelutvecklare som jobbar med DX12. Men Nvidia har bara 1 eller 2 på gång, medan AMD har över ett dussin.

Vi får väl se

Skrivet av Devil May Cry:

Du tar nog det hela lite för personligt.

???

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imtottson:

Vad tror ni korten kommer kosta när de släpps?

4000kr för ersättaren till GTX 970
6000kr för ersättaren till GTX 980
8000kr för ersättaren till GTX 980 Ti

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Beror troligen på att AMD's GPU också snart lanseras, och man inte vill avslöja för många detaljer som kan ge konkurrenten en chans att tweaka deras kort så dom ligger snäppet över.

Ja, precis. Det var väl ett tag sedan båda lagen lanserade ungefär samtidigt. Har snarare legat med 6-9 mån mellanrum, och då slår man på stora trumman tidigt för att få konsumenter att vänta med inköp och därmed snuva motståndarlaget på försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Var väl bara i Sverige den fick heta AmaZon, i övriga världen byttes Z mot ett S...

Nej, den hette Volvo 122 i övriga världen. Volvo namngav den Volvo Amason men mopedtillverken Kreidler hade redan det namnet så Volvo bytte till Amazon i Sverige och 122 i övriga världen.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

I övriga världen fick den olika sifferbeteckningar och blev 120-serien.
https://www.volvoclub.org.uk/press/releases/2006/amason-over-...

"1957 rullade de första bilarna ut på marknaden, till priset 12 600 kronor. Genast var namnfejden igång. Namnet Amason valdes för dess associationer till vackra krigarkvinnor i grekisk mytologi. Namnet skulle vara en motvikt till Volvos maskulina image, men hade just plockats till en tysk moped. Namnfejden resulterade i att namnet Amazon, s ändrades till z, bara kunde användas i Norden. I resten av världen gick bilen under olika sifferbeteckningar."
http://www.svd.se/volvo-amazon-fyller-50-ar-i-sommar

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

4000kr för ersättaren till GTX 970
6000kr för ersättaren till GTX 980
8000kr för ersättaren till GTX 980 Ti

Får hoppas det blir större prestandaskillnad mellan korten jämfört med 970/980. 980 var inte värd priset över 970 för den extra prestandan man fick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag längtar skiten ur mig och vilja se hur snabbare dom är mot min 980Ti.

Jag hoppas på denna grafikkorts listan.

GTX Titan vX (Namn?) , HBM2? 16 - 24GB?
GTX 1090, GDDR5x - 16 GB (Dubbla 1080)
GTX 1080, GDDR5x - 8GB
GTX 1070, GDDR5x - 8GB

Jag gissar på följande:

xTitan HBM2 32GB
x80ti GDDR5X 12GB
x80 GDDR5X 8GB
x70 GDDR5X 6GB
x60 GDDR5X 4GB
x50 GDDR5X 2/4GB

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Läser i tråden på overclockers, vissa där tror inte att korten kommer komma ut förrän Q3 då massproduktionen av GDDR5X inte kommit igång än.

Hoppas att det florerar mycket felaktiga rykten och att vi får se korten i, ja iaf juli

När korten släpps så tror jag på ungefär samma siffror som när 970, 980 och 980Ti släpptes med nån kronas påslag...

Fast nu är ju Juli faktiskt början av Q3. Så "så sent som Q3", är ju inte så sent om man tänker efter :P. Men ja, extremt många felaktiga rykten som florerar på nätet. Vissa är patetiskt dåliga påhitt som är helt obvious att det är helt ogrundad info taget från luften

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LeVvE:

Får hoppas det blir större prestandaskillnad mellan korten jämfört med 970/980. 980 var inte värd priset över 970 för den extra prestandan man fick.

Ja skillnaden mellan 970 och 980 motiverade verkligen inte att slänga upp en bra slant i skillnad. Jag lyckades få mina två 970's för 6000 för över ett år sedan. Skulle jag köpa två 980 av liknande modell idag så skulle det kosta 11000... ja även vid tiden för mitt inköp var väl priset detsamma för 980's. Har faktiskt inte sett så många här på swec som körde på 980's...

Att det sen kostar en bra slant utan att öka linjärt i prestanda är dock något vi är ganska vana och fullt medvetna om

Dock ser jag svårigheter med att göra en så pass stor ökning mellan x70 och x80. Först och främst förväntar sig många att x70 ska vara ett gäng procent bättre än 970, sen ska x80 vara visst många procent bättre än x70. Då måste sen i sin tur x80Ti vara ett visst gäng bättre än x80... Då kommer hoppet mellan 980Ti och X80Ti vara ganska stort, hur blir det sen med X-Titan eller vad fan det nu kommer heta? Tanken är kanske att HBM2 ska hoppa in och göra skillnad där?

Jag skulle dock inte grina om det nu var så att x80Ti kommer visa en massiv prestanda och är beredd att gå närmare 10 papp om jag får en redig ökning mot mina gamla 970's samt möjligheten att för första gången på mina fyra senaste setups få "testa" hur det är med ett kort igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag gissar på följande:

xTitan HBM2 32GB
x80ti GDDR5X 12GB
x80 GDDR5X 8GB
x70 GDDR5X 6GB
x60 GDDR5X 4GB
x50 GDDR5X 2/4GB

GP100 kommer troligast bara ha stöd för en minnestyp då HBM2 och GDDR5/X skiljer sig så fundamentalt åt. Alltså kommer även ett eventuellt x80Ti ha HBM2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag gissar på följande:

xTitan HBM2 32GB
x80ti GDDR5X 12GB
x80 GDDR5X 8GB
x70 GDDR5X 6GB
x60 GDDR5X 4GB
x50 GDDR5X 2/4GB

Om X70 och X80 är samma krets i grunden så kommer de nog inte att ha olika minnesbussar.
X70 och X80 på 8GB, X60 på 6GB och X50 på 3/6GB låter mera troligt.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv

"Enligt uppgifter till SweClockers lanserar Nvidia först och främst direkta ersättare till Geforce GTX 970 och GTX 980. En källa gör också gällande att den första vågen ska innehålla en ersättare för GTX 980 Ti, dock inte det prestandamässigt snarlika GTX Titan X som ska vara fortsatt tillgänglig en överskådlig tid framöver"

Känns som att det som isf ersätter 980Ti ÄR x80 som borde gå om 980ti i prestanda vilket gör 980Ti irrelevant. Att titan x fortsätter säljas borde isf bero på andra användningsområden än spel som rendering osv (antagligen mer ram på detta än x80), precis som titan black som fortsattes säljas ett bra tag efter att Maxwell släpptes pga DP prestanda.

Permalänk

@FredrikMH: Hur mycket bättre tror du ersättaren till 970 presterar kontra vanliga 970'n just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Längtar, mitt 680 svettas lite väl mycket ibland i 2160p
Tur att man öppnade ett separat datorsparkonto i vintras så man kan shoppa ett Pascal när dom släpps

Ska visst till banken imorgon! 500/månaden på ett datorsparkonto vore ju inte fel!

Skrivet av Wiczor:

Att slå ihop det däremot.
GT-X70 osv...

Fast heter inte Nvidea's "media"-grafikkort GT?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Ny MacBook Pro 15" med dedikerat Pascal tack.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.