Ny mobil; Köpråd Android VS WPH10

Permalänk

Ny mobil; Köpråd Android VS WPH10

Hej swec, jag går i tankarna på ny mobil och jag undrar mest vad ni rekommenderar..

Jag har alltid varit lite av en android "fantast", jag har haft lite av varje faktiskt, mestadels Nexus dock.
Nu börjar både min S5a och Nexus 5 ge upp så jag får börja fundera på ny telefon.

Jag har faktiskt försökt att undvika allt som har med windows att göra MEN jag kan inte riktigt motstå att snegla mot Windows 10 telefonerna, frågan är om det är värt att chansa.
Jag har inte någon direkt budget, ska se om jag kan ta på mitt abonnemang annars är det nog begagnat som gäller, där får man mycket Lumia för pengarna vad jag märkt..
Kina telefoner är till viss del intressant..

Så va säger ni, är det värt att chansa på Windows Phone eller är det en ny Android telefon som gäller?

Vad jag gör med telefonen;
Surfar, webbläsaren går väldigt ofta faktiskt.
Smsar en del.
Ringer en massa.
9gagar och swecklockar (sista är under webbläsaren).

Telefonen får gärna vara mindre än mina nuvarande därför är z5C en stark motståndare för Android laget, dock är flyet i Windows Phone rätt bra vad jag märkt!

Sidenote, senast jag använde Windows Phone på heltid var HTC HD2 med WinPH 6.5, denna telefonen med Snapdragon av senare modell hade varit perfekt, en av dem bästa telefonerna som jag ägt! (dock var den ännu bättre med Android 2.3 och Sense.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Hej swec, jag går i tankarna på ny mobil och jag undrar mest vad ni rekommenderar..

Jag har alltid varit lite av en android "fantast", jag har haft lite av varje faktiskt, mestadels Nexus dock.
Nu börjar både min S5a och Nexus 5 ge upp så jag får börja fundera på ny telefon.

Jag har faktiskt försökt att undvika allt som har med windows att göra MEN jag kan inte riktigt motstå att snegla mot Windows 10 telefonerna, frågan är om det är värt att chansa.
Jag har inte någon direkt budget, ska se om jag kan ta på mitt abonnemang annars är det nog begagnat som gäller, där får man mycket Lumia för pengarna vad jag märkt..
Kina telefoner är till viss del intressant..

Så va säger ni, är det värt att chansa på Windows Phone eller är det en ny Android telefon som gäller?

Vad jag gör med telefonen;
Surfar, webbläsaren går väldigt ofta faktiskt.
Smsar en del.
Ringer en massa.
9gagar och swecklockar (sista är under webbläsaren).

Telefonen får gärna vara mindre än mina nuvarande därför är z5C en stark motståndare för Android laget, dock är flyet i Windows Phone rätt bra vad jag märkt!

Sidenote, senast jag använde Windows Phone på heltid var HTC HD2 med WinPH 6.5, denna telefonen med Snapdragon av senare modell hade varit perfekt, en av dem bästa telefonerna som jag ägt! (dock var den ännu bättre med Android 2.3 och Sense.)

Här är en åsikt: https://www.youtube.com/watch?v=XMNgfEVk8oo

Permalänk
Skrivet av creativ:

Skumt att jag inte hittat den när jag googlat men men..
Det känns som att det är tråkigt med så många buggar dock är det största problemet att jag inte riktigt kan hitta någon motsvarande telefon i pris när det gäller begagnat.
Har du förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag sitter på WP 10 på min Lumia 930 och är väldigt nöjd, känns som de konstant förbättrar från version till version. Nu vet jag inte om det fortfarande är så men på min flickväns LG G3 så kan man inte "spara" webbläsar flikarna om man stänger ner dem i aktiviteshanteraren(?) men det kan man på WP 10 något som jag verkligen uppskattar och nu verkar det som om de löst problemet med att man inte kunde ha mer än 6 flikar.

I överlag är jag väldigt nöjd med min WP och då jag inte använder den mer än att till ringa/smsa/surfa och spotify känner jag att jag intr behöver någon android, men gillar man nya appar så är android nog ett bättre val.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Sitter på en One Plus 2, och för 4k är det en bra telefon som inte lever upp till Flagship Killer motto, men de tar stora steg varje gång de uppdaterar mjukvaran i alla fall. De använder en tämligen Android Stock grundlig Android version så det är inte mycket till Bloatware och man har bra koll över den. Man behöver dock vara medveten om att man nog behöver kunna sina appar för att få det bästa ur den då Googles music, kalender och kamera är under all kritik enligt mig.

Permalänk
Medlem

Har själv en lumia 930 som privat telefon och en iPhone 5s som jobb tränings mobil.
Har även testat en del android telefoner i olika sammanhang.

Min personliga åsikt är iPhone över android när det gäller appar.
Men Windows phone över dem båda när det gäller användarvänlighet, integration och framförallt hur kontakter är upplagt. Har kört för lite android om man får ordnat det någorlunda bra. Men kontakter appen på iPhone är ett stort skämt.

Så är du ingen som ska spela de nyaste mobil spelen, så kör hårt på WP 10. Sen finns det special appar som inte finns på alla system.
Kör själv en träningsapp som finns på android och IOS, men android appen är långt ifrån lika uppdaterad och därtill sade utvecklaren att Android är mycket problematiskt när det gäller bluetooth tillbehör. Finns inget enkelt svar om mobiler stöder specifika tekniker eller inte

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Jag sitter på WP 10 på min Lumia 930 och är väldigt nöjd, känns som de konstant förbättrar från version till version. Nu vet jag inte om det fortfarande är så men på min flickväns LG G3 så kan man inte "spara" webbläsar flikarna om man stänger ner dem i aktiviteshanteraren(?) men det kan man på WP 10 något som jag verkligen uppskattar och nu verkar det som om de löst problemet med att man inte kunde ha mer än 6 flikar.

I överlag är jag väldigt nöjd med min WP och då jag inte använder den mer än att till ringa/smsa/surfa och spotify känner jag att jag intr behöver någon android, men gillar man nya appar så är android nog ett bättre val.

Windows 10 och 8.1 spelar mindre roll för mig just nu, inom en snar framtid hade jag ju gärna tagit del av alla nya appar (lite som att köpa en iphone 4s idag med ios 7 på).
Det du snackar om är en "feature" i google chrome som går att stänga av då har du flikarna i en app istället för separata (jag har gjort detta).

Hur ser batteri tiden ut, och hur flyter allt på de lite billigare modellerna? (600 för en 640 LTE är inte helt dumt)

Och hur ser RDP ut på Windows phone(?), appen till android är inte bäst!

Skrivet av Foolwolf:

Sitter på en One Plus 2, och för 4k är det en bra telefon som inte lever upp till Flagship Killer motto, men de tar stora steg varje gång de uppdaterar mjukvaran i alla fall. De använder en tämligen Android Stock grundlig Android version så det är inte mycket till Bloatware och man har bra koll över den. Man behöver dock vara medveten om att man nog behöver kunna sina appar för att få det bästa ur den då Googles music, kalender och kamera är under all kritik enligt mig.

2an är lite stor (över typ 5.3 ") min flickvän har idag min LG G3a som var och är alldeles för stor för mig! (använde mobilen till annat när jag köpte den dock så då var den ett bra köp.)
Blir det något från 1+ är det X!

Skrivet av Wyver:

Har själv en lumia 930 som privat telefon och en iPhone 5s som jobb tränings mobil.
Har även testat en del android telefoner i olika sammanhang.

Min personliga åsikt är iPhone över android när det gäller appar.
Men Windows phone över dem båda när det gäller användarvänlighet, integration och framförallt hur kontakter är upplagt. Har kört för lite android om man får ordnat det någorlunda bra. Men kontakter appen på iPhone är ett stort skämt.

Så är du ingen som ska spela de nyaste mobil spelen, så kör hårt på WP 10. Sen finns det special appar som inte finns på alla system.
Kör själv en träningsapp som finns på android och IOS, men android appen är långt ifrån lika uppdaterad och därtill sade utvecklaren att Android är mycket problematiskt när det gäller bluetooth tillbehör. Finns inget enkelt svar om mobiler stöder specifika tekniker eller inte

Iphone blir det nog inte att tala om då min flickvän hade en innan och jag är inte alls förtjust i den!
Windows Phone har något.. specielt! (i mitt tycke med menyn)
Spelar inga mobil spel så direkt, har 3 st installerade varav 1 som jag måste ta bort pga 16 gbs utrymmet (hearthstone).

Tacksam för svaren och det lutar åt en begagnad WinPhone mest pga att pengarna är det lite tajt med.

Men är det värt att köpa t.ex en 640 LTE, hur ser utrymmet osv ut när det är 8gb?
Hur flyter det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Windows 10 och 8.1 spelar mindre roll för mig just nu, inom en snar framtid hade jag ju gärna tagit del av alla nya appar (lite som att köpa en iphone 4s idag med ios 7 på).
Det du snackar om är en "feature" i google chrome som går att stänga av då har du flikarna i en app istället för separata (jag har gjort detta).

Hur ser batteri tiden ut, och hur flyter allt på de lite billigare modellerna? (600 för en 640 LTE är inte helt dumt)

Och hur ser RDP ut på Windows phone(?), appen till android är inte bäst!

De flesta stora appar kommer ju till WP, mer de små udda som inte finns.

Aahaaa, då ska jag säga det, tack!

Jag tycker den är bra, beror på hur mycket jag använder den, men låter jag den bara ligga klarar den 24-36h, men om jag använder dem normalt så klarar den sig för att ladda sig på natten, enda gången är om jag surfar på dåligt 4g då klarar den kanske 4-6h beroende på men helt klart bättre än min gamla 4S.

Antar du menar Remote Desktop? Har faktiskt inte testat det än, men är intresserad av det så återkommer när jag testat.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

De flesta stora appar kommer ju till WP, mer de små udda som inte finns.

Aahaaa, då ska jag säga det, tack!

Jag tycker den är bra, beror på hur mycket jag använder den, men låter jag den bara ligga klarar den 24-36h, men om jag använder dem normalt så klarar den sig för att ladda sig på natten, enda gången är om jag surfar på dåligt 4g då klarar den kanske 4-6h beroende på men helt klart bättre än min gamla 4S.

Antar du menar Remote Desktop? Har faktiskt inte testat det än, men är intresserad av det så återkommer när jag testat.

Ända problemet är att sparbanken inte har någon app vad jag kan hitta (ingen officiell i alla fall!)

Så den är inte sämre eller bättre än motsvarande android?

Yep, det "riktiga" som är inbyggt i windows!

Gör det, men det kan inte tänka mig att det blir sämre än på Android där jag inte alltid kan ansluta till Windows 8 och tidigare genom RDP (kan även inte ansluta till Linux RDP heller, detta går dock på datorn med windows 10..)

Permalänk

Detta är inte en bump utan en ny frågeställning.. (eftersom jag inte verkar kunna redigera mitt första inlägg..)
1, är det värt att satsa på en Windows 10 framför windows 8.1?
2, vad ska man leta efter i en Windows Phone, (AMOLED hade ju varit skönt för att kunna ha always on.)
2.33 vad ska man ha för CPU, "räcker" det med en snapdragon 400/410?
2.66, vad ska man ha för mängd RAM(?), räcker 1GB?
3, Vilken modell finns att köpa ganska billigt? (gärna från Nokia eran pga priset!)

Permalänk
Medlem

Z5c är en ganska fantastisk liten sak. Kalla mig fanboy, men den har hittills aldrig svikit och då har jag haft den i fält och på strapatsövningar utan problem. Inget problem med bloating.
Den stora nackdelen är baksidan i glas som gör den hal som en ål, plus att glas spricker. My two cents.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Skrivet av Baalex:

Z5c är en ganska fantastisk liten sak. Kalla mig fanboy, men den har hittills aldrig svikit och då har jag haft den i fält och på strapatsövningar utan problem. Inget problem med bloating.
Den stora nackdelen är baksidan i glas som gör den hal som en ål, plus att glas spricker. My two cents.

Jo den har varit i mina tankar så många gånger och hela tiden tänker jag "nästa månad, desa håller nog" och när man inte har pengarna till ett "flaggskepp " så slutar dem i stort sätt att fungera..
Min nuvarande tanke är att jag ska testa på något nytt, och se hur jag tycker om Windows Phone 8.1/10, gillar jag de fortsätter jag nog annars är det Android nästa, vilket antagligen blir sony med en compact modell!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

De flesta stora appar kommer ju till WP, mer de små udda som inte finns.

Aahaaa, då ska jag säga det, tack!

Jag tycker den är bra, beror på hur mycket jag använder den, men låter jag den bara ligga klarar den 24-36h, men om jag använder dem normalt så klarar den sig för att ladda sig på natten, enda gången är om jag surfar på dåligt 4g då klarar den kanske 4-6h beroende på men helt klart bättre än min gamla 4S.

Antar du menar Remote Desktop? Har faktiskt inte testat det än, men är intresserad av det så återkommer när jag testat.

Du har möjligvis inte testat det? Elgiganten har rea på 640 så den kostar just nu 990 sek så tänkte köpa en på hemvägen (blå och svary är tyvärr inte på rea utan bara vit och orange)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne:

Förlåt att jag inte svarat, studier har tagit tid.

Och har tyvärr inte testat. Men är hemma typ 1630-1700 kan testa då om det inte är för sent.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne: Har själv en 640 LTE, fyfan vad kass.. Fick den gratis via Tele2, den är helt ok för surf, men det finns inga webbläsare i butiken så den enda webbläsaren som finns är Microsoft Edge, vilket lider med säkerhetsproblem. Finns nästan inga appar av värde, och de appar som finns ligger ÅR efter de andra i uppdateringsfaser. Kameran är inget att hurra för heller, och den känns riktigt plastig och den blir varm väldigt fort. KÖP INTE Windows Phone om du vill ha någon sorts app säger jag bara. Kan också tillägga att det inte vad jag vet finns någon officiell 9GAG-app till Windows Phone, och om du använder Steam finns det ingen sådan heller, så du kan inte ha "2-stegsverifiering."

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

@TheBasicOne:

Förlåt att jag inte svarat, studier har tagit tid.

Och har tyvärr inte testat. Men är hemma typ 1630-1700 kan testa då om det inte är för sent.

Det blev ett köp och det har fungerat bra hitintills..

Skrivet av Seziuo:

@TheBasicOne: Har själv en 640 LTE, fyfan vad kass.. Fick den gratis via Tele2, den är helt ok för surf, men det finns inga webbläsare i butiken så den enda webbläsaren som finns är Microsoft Edge, vilket lider med säkerhetsproblem. Finns nästan inga appar av värde, och de appar som finns ligger ÅR efter de andra i uppdateringsfaser. Kameran är inget att hurra för heller, och den känns riktigt plastig och den blir varm väldigt fort. KÖP INTE Windows Phone om du vill ha någon sorts app säger jag bara. Kan också tillägga att det inte vad jag vet finns någon officiell 9GAG-app till Windows Phone, och om du använder Steam finns det ingen sådan heller, så du kan inte ha "2-stegsverifiering."

Hitintills har jag hittat 1 app som jag hade velat ha, sparbanken, men den visste jag sedan innan att det inte fanns!
Steams 2stegsverifering har jag aldrig använt, använder mig av Mail modellen då det är smidigare för min del om mobilen dör..
Även om det inte finns en officiell 9GAG app så finns det nog någon som är bra nog av 3e part..
plastig är även nexus 5 och samsung s5 så det är inte något jag lägger mycket tyngd på, sedan var faktiskt bakkameran bättre än vad jag trodde, kan inte tänka mig att den är sämmre än vad Nexus 5ans kamera är som duger..
Vad är det för säkerhets problem med edge, och är det samma på Desktop som Mobil?
Varm har den absolut inte varit, kolla så du inte har en defekt för min är svalare än LG G3, Nexus 5, Samsung s5, IPhone 5s med tetris igång på alla!

För övrigt tack för svaren och jag är nöjd med den så här långt, stabilt är det med!

Permalänk
Medlem

Vad bra att det går bättre för dig än mig. Kan inte få det att funka xD

Men sen är det inget jag tror jag är i behov av så ingen förlust

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne: Vet ej om säkerhetsproblemen är fixade, men om du surfade i "privat-läge" var det samma sak som om du surfade i vanligt läge, cookies och sökhistorik sparades m.m

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

@TheBasicOne: Vet ej om säkerhetsproblemen är fixade, men om du surfade i "privat-läge" var det samma sak som om du surfade i vanligt läge, cookies och sökhistorik sparades m.m

Detta är redan fixat.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Vad bra att det går bättre för dig än mig. Kan inte få det att funka xD

Men sen är det inget jag tror jag är i behov av så ingen förlust

Det fungerar rätt ok, bättre än vad Samsungs UI gjorde (det blev segare än segast när lollipop updaten kom)

Skrivet av Seziuo:

@TheBasicOne: Vet ej om säkerhetsproblemen är fixade, men om du surfade i "privat-läge" var det samma sak som om du surfade i vanligt läge, cookies och sökhistorik sparades m.m

Inget jag direkt använder.:)

Skrivet av NoNamesWayne:

Detta är redan fixat.

Säkerheten? (i såfall skönt att veta)