Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken skärm ska man välja? Freesync g-sync.

Permalänk
Medlem

Vilken skärm ska man välja? Freesync g-sync.

Hej alla Sweclockare!

Som rubriken lyder här jag tänkt spendera mina skattepengar på en schysst skärm denna sommar.. Jag är ingen höjdare på skärmar och tänkte kolla med er om köpråd osv. Budgeten är 6-7k

Mvh

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Freesync = AMDgraffe, g-sync = Nvidia. Vilket grafikort du har styr alltså vilken skärm du skall köpa OM fresync/g-synk är viktigt för dig.
Skall du i framtiden gå över till AMD skall du alltså ha en skärm med freesync. Stannar du med Nvidia skall du ha en skärm med g-sync

IPS skärm = mmo osv (IPS skärmar har långsamma pixlar, responstid) bra färger och betraktningsvinklar.
TN- skärm = FPS shooters och snabba racingspel. (TN har snabba pixlar, Lite sämre färger och betraktningsvinklar men mycket najsigare att spela snabba spel med.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ska du sitta på nvidia så är denna ett självklart köp. http://www.sweclockers.com/test/20186-acer-xb270hu-predator-i...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Freesync = AMDgraffe, g-sync = Nvidia. Vilket grafikort du har styr alltså vilken skärm du skall köpa OM fresync/g-synk är viktigt för dig.
Skall du i framtiden gå över till AMD skall du alltså ha en skärm med freesync. Stannar du med Nvidia skall du ha en skärm med g-sync

IPS skärm = mmo osv (IPS skärmar har långsamma pixlar, responstid) bra färger och betraktningsvinklar.
TN- skärm = FPS shooters och snabba racingspel. (TN har snabba pixlar, Lite sämre färger och betraktningsvinklar men mycket najsigare att spela snabba spel med.

Ser ut att bli denna då. Satan vilka pengar.. puh*

https://www.inet.se/produkt/2205243/asus-27-rog-swift-pg278q-...

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ska du sitta på nvidia så är denna ett självklart köp. http://www.sweclockers.com/test/20186-acer-xb270hu-predator-i...

Tack ska undersöka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

När vi snackar mellan rog swift och acern så är acern att föredra då där saknas nackdelen med ips nästan helt och den är bättre på andra apekter som inte TN panelen i asusen klarade av lika bra

Läs hela båda testerna swec gjorde så kan du dra din slutsats. De gjorde testet av acern efter asusen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

När vi snackar mellan rog swift och acern så är acern att föredra då där saknas nackdelen med ips nästan helt och den är bättre på andra apekter som inte TN panelen i asusen klarade av lika bra

Läs hela båda testerna swec gjorde så kan du dra din slutsats. De gjorde testet av acern efter asusen

Det lutar åt acern faktiskt.. Synd att den är så jävla ful.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

@scj:
Det har du så rätt i. Att Acer inte fattat det m att det inte riktigt är okej att ha el så ful skärm

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en XB271HU som är storebror till XB270HU. Det jag kan säga om den är att Acer har gjort ett fantastiskt jobb med panelen som sådan. Sen håller jag med om att 270 är strykful men IPS-panelen är riktigt bra. Har du tålamod kan du göra som mig och vänta tills 271 finns till nedsatt pris. Köpte min för 6990 och ångrar det inte en sekund med tanke på både utseende och G-Sync 2.0 osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Jag sitter med en XB271HU som är storebror till XB270HU. Det jag kan säga om den är att Acer har gjort ett fantastiskt jobb med panelen som sådan. Sen håller jag med om att 270 är strykful men IPS-panelen är riktigt bra. Har du tålamod kan du göra som mig och vänta tills 271 finns till nedsatt pris. Köpte min för 6990 och ångrar det inte en sekund med tanke på både utseende och G-Sync 2.0 osv.

Gjorde exakt samma sak, riktigt nöjd med min XB271.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Jag sitter med en XB271HU som är storebror till XB270HU. Det jag kan säga om den är att Acer har gjort ett fantastiskt jobb med panelen som sådan. Sen håller jag med om att 270 är strykful men IPS-panelen är riktigt bra. Har du tålamod kan du göra som mig och vänta tills 271 finns till nedsatt pris. Köpte min för 6990 och ångrar det inte en sekund med tanke på både utseende och G-Sync 2.0 osv.

Vart köpte du denna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Vart köpte du denna?

Skickades från m.sweclockers.com

Komplett.se

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

@Vardagsrum:

Jag har för mig att jag såg någon typ av kampanj på predator serien för ett tag sedan. Har dock aldrig gillat acer så la inte ner något intresse i den kampanjen.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

@Vardagsrum:

Jag har för mig att jag såg någon typ av kampanj på predator serien för ett tag sedan. Har dock aldrig gillat acer så la inte ner något intresse i den kampanjen.

Nä jag har alltid sett Acer som lite "B", men dem här skärmarna är riktigt bra. Tittade mest på Asus variant PG279Q först för att jag alltid gillat Asus och tyckte att designen kanske var strået vassare än Acer, men efter att jag tittade på en hel del recensioner på Youtube så förstod jag det som att dem två skärmarna är så gott som precis lika bra och när det då var rea på Acer så slog jag till. Som sagt så ångrar jag det inte alls. Speciellt inte efter att jag läst om alla brister i QC Asus verkar ha där man får skicka skärmar fram och tillbaka en 4-5 gånger innan man får en som funkar ordentligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Nä jag har alltid sett Acer som lite "B", men dem här skärmarna är riktigt bra. Tittade mest på Asus variant PG279Q först för att jag alltid gillat Asus och tyckte att designen kanske var strået vassare än Acer, men efter att jag tittade på en hel del recensioner på Youtube så förstod jag det som att dem två skärmarna är så gott som precis lika bra och när det då var rea på Acer så slog jag till. Som sagt så ångrar jag det inte alls. Speciellt inte efter att jag läst om alla brister i QC Asus verkar ha där man får skicka skärmar fram och tillbaka en 4-5 gånger innan man får en som funkar ordentligt.

Skönt att slippa strul! Kan tillägga att jag i stort sätt aldrig spelar annat än cs och wow. Väldigt sällan jag spelar mer krävande spel.. Jag börjar ifrågasätta mig själv, kanske är helt oändligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Blev denna för 6990 nu när dem hade kampanj Hoppas att IPS panelen lever upp till förväntningarna!

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/228982-a...

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

@scj:

En sak ja tror du missade dock var att kolla upp hur mycket problem det är med den och dom flesta andra dyra gaming skärmarna.
Massor med fel med döda pixlar, blb, ghosting, damm i skärmen osv osv.
Finns att läsa om du söker här på sweclockers i forumet och även på prisjakt o andra sidor.