Permalänk
Medlem

DAC - Behöver jag en?

Jag har ett par hörlurar, AKG550, och undrar lite hur stor skillnad ni upplevt att en DAC gör för ett par lurar i den prisklassen? Mitt moderkort står i min signatur. Inget internt ljudkort är installerat. Tycker ni er DAC är värd besväret?

Jag vill främst spela på datorn, men kommer även att lyssna på en del råfiler av musik då jag själv spelar elgitarr i ett band. Dock är detta inte mina produktionslurar utan mer för all-around då jag producerar via helt annan utrustning. Hur stor skillnad gör en DAC i en sådan miljö för er?

AKG550-lurar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=281384 (väldigt bra pris just nu för övrigt)

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem

Nej, inte värt det på dom lurarna. Byt lurar först.

Tips: HD600, HD650, Fidelio X2, Hifiman HE-400S

Brukar finns bra HD600 eller HD650 på beg marknaden, bra köp.

Permalänk
Medlem

@Larri
Hej,
Jag har själv AKG K550 och jag byggde en DAC baserad på Asahi Kasei's chip ak4396. Jag tycker skillnaden är som natt och dag! Mycket större "ljudbild" eller vad man nu ska kalla det. Mycket trevligare med en DAC. Så jag rekommenderar starkt att kolla på en DAC

Ebay finns en färdigbyggd variant av DACen som jag byggde. Notera att det antagligen är andra konningar i den än vad jag har, så jag kan inte riktigt säga om den låter bra eller inte då skillnaden mellan konningar är enorm.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

@Windisch: I see Kul! Något att forska vidare lite kring då med andra ord. Är du nöjd med lurarna i övrigt? Mina AKG kommer nämligen med posten imorgon!

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem

@Larri

Mycket trevliga lurar överlag. Dock så fick jag lite ont uppe på huvudet i början när jag bytte från Siberia V2. Antar att det är för att V2'orna inte lägger något tryck på huvudet alls. Men nu när jag har vant mig sitter de riktigt skönt!

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

@Windisch: Du är inte den enda som sagt att dom fått ont precis där du nämner så jag ska se till att vaddera dom lite extra om det krävs hoppas min sladd inte går sönder allt för fort med tanke på att man inte kan byta ut den...

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att du troligtvis behöver en förstärkare också. DAC står för digital analog converter, och konverterar endast den digitala signalen från datorn till en analog signal som hörlurarna kan spela upp (ljudkortet på moderkortet innehåller så klart redan en DAC, annars skulle du inte få ut något ljud). Signalen från DAC:en behöver dock förstärkas om du ska få ut någon vettig ljudvolym, så du behöver antingen en DAC och en förstärkare, eller en kombinerad DAC+förstärkare.

Permalänk
Rekordmedlem

Troligtvis behövs en dac såvida du inte enbart lyssnar på lpskivor men om dacen sitter på ett ljudkort eller är en mer påkostad fristående modell som du kopplar till en hörlursförstärkare är en annan sak.
Du behöver alltså alltid en dac om det handlar om digitalt lagrad musik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Värt att tänka på är att du troligtvis behöver en förstärkare också. DAC står för digital analog converter, och konverterar endast den digitala signalen från datorn till en analog signal som hörlurarna kan spela upp (ljudkortet på moderkortet innehåller så klart redan en DAC, annars skulle du inte få ut något ljud). Signalen från DAC:en behöver dock förstärkas om du ska få ut någon vettig ljudvolym, så du behöver antingen en DAC och en förstärkare, eller en kombinerad DAC+förstärkare.

Japp, I know en förstärkare är jag redan uppkopplad till Tack för förtydligandet.

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Mobileztore

Jag har en portabel Förstärkare med DAC, och jag tycker att det gör en stor skillnad (använder den tillsammans med min dator, och ibland till min mobil). Vill dock påpeka att jag använder mig av lite billigare hörlurar än vad du har köpt

Om du är osäker på vad för Förstärkare/DAC ska köpa, börja med någonting relativt enkelt och sedan uppgradera så småningom.

Visa signatur

Hi-fi enthusiast och ägare av www.mobileztore.se

Permalänk
Inaktiv

En hörlursförstärkare kommer göra större skillnad, gärna en med inbyggd DAC. T.ex. Fiio E10K är populär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

En hörlursförstärkare kommer göra större skillnad, gärna en med inbyggd DAC. T.ex. Fiio E10K är populär.

Hehe *se nedan*

Har TS sett denna?
http://www.sweclockers.com/marknad/125103-fiio-e10k-dac-amp

Äger själv en Fiio E18 och är sjukt nöjd.
Har testat den med både mina B&W P7, Denon AH-D750 samt mina Sony MDR-1A och upplever ett riktigt stort lyft på samtliga.