Behövs optisk enhet (DVD-läsare/brännare) numera?

Permalänk

Behövs optisk enhet (DVD-läsare/brännare) numera?

Hej beställde ny dator från Inet för någon dag sen (valde komponenter själv).

Fick nu ett mail om bekräftelsen där de också skrev:

"Jag utgår från att du medvetet inte har beställt med någon optisk enhet (DVD-läsare/brännare)"

På min förra dator minns ja inte senast ja använde det och visst är det väl så att det används mindre och mindre numera?

Vad är era åsikter om detta, borde ja ta med det ändå? Har ni isf nåt tips om en billig som funkar? Från Inet då isf.

Tack

Permalänk
Medlem

Har inte någon i burken jag byggde i höstas, befriande och bättre, snyggare kabeldragning med bättre luftgenomströmning . Men plockade en extern läsare/brännare från jobbet om det skulle behövas (ännu inte )

Permalänk

Ok så om det skulle behövas nångång så finns det alltså externa man kan köpa och koppla in?

Permalänk
Permalänk

Tack för snabba svar! Då behåller jag datorn utan och får väl köpa till om det nu skulle behövas

Permalänk
Medlem

Enda är väll om du har ett riktigt windows (fodral med skiva) så är det ju rätt lätt att installera windows. Annars kan man ju installera via usb minne och sånt idag men för just ominstallation av windows tycker jag skivan är smidigast för mig då jag inte orkar lära mig installera via usb, om/när jag gör det så lär jag inte ha någon som helst användning av en skivläsare, men om så vore så har Asus endel snygga externa skivläsare

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Ok jo det är nog det ända som jag ser att en skivläsare skulle behövas till isf, alltså om man behöver installera om windows.

Annars har jag en Laptop med skivläsare ifall det skulle va nåt också.

Mvh framtiden är här

Permalänk
Medlem

Har inte haft någon optisk läsare på någon av mina 3 senaste datorer så jag tror du klarar dig

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Enda är väll om du har ett riktigt windows (fodral med skiva) så är det ju rätt lätt att installera windows. Annars kan man ju installera via usb minne och sånt idag men för just ominstallation av windows tycker jag skivan är smidigast för mig då jag inte orkar lära mig installera via usb, om/när jag gör det så lär jag inte ha någon som helst användning av en skivläsare, men om så vore så har Asus endel snygga externa skivläsare

Var länge sen jag installerade OS från skova. Bara att ladda ner ISOn från microsoft med medföljande programvara för att göra usbminnet bootbart. Oftast slipper man uppdatera allt för länge sen som med en utdaterad skiva. Har dock en extern läsare då jag ibland rippar nån film.

Permalänk
Medlem

Har det på mina stationära windowsdatorer. På den ena har jag använt den en gång för jag fick med windows på skiva. Har en extern till macarna, använde den till att rippa alla CD/DVD-skivor men det är några år sen med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag har haft samma i 10 år. Ibland behövs det ju, som idag när jag installerade en ny dator, jag har ju OS på DVD så... Och drivisar och annat kommer ju ofta på CD, fick 3 st idag med nya datorn så... Och hade min inte funkat, det var ju ett tag sen den användes, så blev jag erbjuden en gratis av en vän som samlar på sig gamla grejor.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk

Behövs och behövs.. Det är väl en smaksak. Jag har en. Tycker det är bra att ha. Fortfarande.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

som nämnts tidigare , smaksak .

beror väl på hur du tänkt installera ditt os ?

själv har jag klarat mig utan i flera år , mest för att jag körde windows 7 på usb och uppgraderade sen till 10 via datorn. De flesta spel är ju online numera ändå.

Permalänk
Medlem

Även jag som älskar skivor känner att mediet dalar. Blu-ray slog tyvärr aldrig igenom riktigt, fortfarande är det många jag känner som saknar det och en del vet inte ens vad det är. Jag känner ingen som har en brännare, ens en enkel, och brännbara skivor känns ganska dyra, även om de i runda slängor kostar runt hälften per GB. Jag har rätt dålig erfarenhet av produktionen av BD-filmer, textningen är ofta skit, mediet utnyttjas sällan till nåt vettigt och helt allmänt känns allt lite sämre när det kunde varit så mycket bättre. Dessutom är BD-filmformatet inte specificerat för 1080p i annat än 24 bilder/s, vilket är helt efterblivet. Har dock fått antytt att de flesta spelare har stöd för mer, men jag vet inte hur det fungerar med kompatibilitet.

Nej, det behövs inte. Personligen har jag dock en god infrastruktur uppbyggd kring skivor, eller vad jag ska säga. Jag har en hel del brännbara skivor på lager av olika slag, och jag har en del säkerhetskopior, uppdaterade OS och fullt uppdaterade program på brända skivor, allt för att kunna leva ett liv utan tillgång till internet. Jag litar inte på att USB-minne håller, dessutom är det fortfarande dyrare, men gapet har blivit väldigt litet för det långsammaste minnet, dock tar det evigheter att skriva, och man undrar om datorn har hängt sig under tiden. Jag har dessutom en hel del spel på skivor, och föredrar att ha spel på skiva för framtidens skull. Jag är lite av en prepper på det sättet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian