Oculus leveranser av Rift försenas ytterligare

Permalänk
Melding Plague

Oculus leveranser av Rift försenas ytterligare

Lanseringen av Oculus Rift har kantats av problem och försenade leveranser. Nu skjuter bolaget åter på utskicken till kunder som var tidigt ute med att förbeställa VR-headsetet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Japp. Vid bokning stod det april. För några dagar sedan fick jag veta att det kommer i slutet av juni. Blir ju bjuden på världens dyraste fraktavgift i alla fall. Men ja, LOL.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Detta är väldigt tråkigt för de som beställt och får vänta ytterligare. Det är även negativt att en såhär nischad produkt stöter på problem redan från start.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vanligt oförekommande i dagens samhälle att tillverkare lyckas leva upp till sina egna ord verkar det som.
Med tanke på hur pass stor hypen varit kring både Occulus och Vive har jag svårt att förstå varför man inte lägger beställningar på de komponenter som nu saknas långt innan....i god tid.
Beklagligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

De finputsar väl de sista övervakningsdetaljerna

Nä men allvarligt... Vem vill på riktigt ha nu när de har erkännt att de är i maskopi med Facebook och inte utesluter "full on" övervakning i framtiden?

Källa: http://www.lazygamer.net/gaming-news/oculus-details-privacy-p...

“Facebook owns Oculus and helps run some Oculus services, such as elements of our infrastructure,” Oculus told UploadVR in an email, “but we’re not sharing information with Facebook at this time. We don’t have advertising yet and Facebook is not using Oculus data for advertising .”

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fick nyss tracking number till mitt Vive. Så glad att jag tveka med att beställa riften.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt glad att jag beställde en komplett VR-upplevelse. Man får inga motion controllers med den försenade Riften.

Permalänk
Medlem

En mycket relevant poäng som CNN Money (http://money.cnn.com/2016/04/12/technology/oculus-rift-launch...) lyft fram här är att utvecklare som satsat på Oculus nu blir utan intäkter under en mycket lång period, vilket kan vara förödande för små aktörer.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De finputsar väl de sista övervakningsdetaljerna

Nä men allvarligt... Vem vill på riktigt ha nu när de har erkännt att de är i maskopi med Facebook och inte utesluter "full on" övervakning i framtiden?

Källa: http://www.lazygamer.net/gaming-news/oculus-details-privacy-p...

“Facebook owns Oculus and helps run some Oculus services, such as elements of our infrastructure,” Oculus told UploadVR in an email, “but we’re not sharing information with Facebook at this time. We don’t have advertising yet and Facebook is not using Oculus data for advertising .”

Alltså facebook kommer ju att göra en VR-variant av facebook det är ganska givet. Och att den då kommer att använda sig av facebook med allt det innebär är ganska uppenbart. Och eftersom allt som körs på en rift körs genom oculus home så kommer den ju att göra allt som facebook gör. Så de är ju iaf ärliga med att det kommer komma. Men om det blir ett krav att köra med det påslaget så kan de ju fara åt helvere!!

Jävla pajas lansering i övrigt... hur svårt ska det vara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Alltså facebook kommer ju att göra en VR-variant av facebook det är ganska givet. Och att den då kommer att använda sig av facebook med allt det innebär är ganska uppenbart. Och eftersom allt som körs på en rift körs genom oculus home så kommer den ju att göra allt som facebook gör. Så de är ju iaf ärliga med att det kommer komma. Men om det blir ett krav att köra med det påslaget så kan de ju fara åt helvere!!

Jävla pajas lansering i övrigt... hur svårt ska det vara...

Ja, det verkar ju som de kan fara åt helvete. http://www.geek.com/games/oculus-rift-is-always-connected-wil...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Proffsmobbare

Om det resulterar i en bättre produkt för slutkund, är det nog ingen dum idé.

Istället kan man fråga sig om konkurrensen mellan VR-tillverkare har gått för långt, där i princip samtliga aktörer lovar men inte kan uppfylla. En ond cirkel driven av konsumenterna?

Permalänk
Medlem

Vaaaaaaa håller de inte vad dem lovat, hur kan det vara så ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu ska vi bara halvt måla fan på väggen https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4ddj1g/what_oculus_n...

Just nu så verkar de hålla sig på mattan eller de är iaf inte värre än alla andra men de lovar ju inte att de ska fortsätta så. Kan ju inte vara så svårt att säga att typ " basic oculus home functionality will never send any personal user data but some applications might in the future."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Nu ska vi bara halvt måla fan på väggen https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4ddj1g/what_oculus_n...

Just nu så verkar de hålla sig på mattan eller de är iaf inte värre än alla andra men de lovar ju inte att de ska fortsätta så. Kan ju inte vara så svårt att säga att typ " basic oculus home functionality will never send any personal user data but some applications might in the future."

Nej det är ju det. Om de dyrt och heligt lovat att de absolut inte samlar in mer data än nödvändigt för att produkten skall fungera, och sedan att den datan i sin tur aldrig kommer användas för att kartlägga individen som använder produkten i någon form, då hade jag kunnat gå med på att det var OK, men nu säger de ju mer eller mindre rakt ut att det ligger i pipen. Man kan bli illamående för mindre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Dat Xbone controller though!

(Mervärdet som kan bli en black om foten för systemet om inte de riktiga kontrollerna kommer ut i år, då utvecklarna inte har så mycket annat att optimera för.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Detta skulle enligt företaget själva innebära en försening på cirka två veckor"

Återigen: Nej! Det var aldrig tal om någon försening på två veckor. Man sade att man skulle uppdatera beställarnas leveransfönster inom två veckor.

Vidare så är det många som fått sitt leveransfönster ändrat till maj som precis fått pengar dragna och information om att deras Rift håller på att skickas. Det handlar alltså i många fall om något fel med uppdateringen av leveransfönstret snarare än om en försening på två månader.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Dom datumen är att ta i
Många som fick datumet i maj har fått sina skickade igår

Dom tog i för att det inte ska vara mer tjafs

Permalänk
Medlem

Det ryktas om att det är Xbox kontrollern och wifi dongeln som står för "komponentbristen". Enligt ett overifierat låångt inlägg på reddit. Microsoft hade helt enkelt inte tagit höjd för de som skulle skeppas med riften...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

@Fade:

Tvivlar starkt på att det är någon brist på handkontroller eller wifi donglar hos Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

@Fade:

Tvivlar starkt på att det är någon brist på handkontroller eller wifi donglar hos Microsoft.

Du tror de sitter på 300 000st i överflöd? Som företag försöker man alltid hålla nere lagret och hålla det ganska nära efterfrågan. Att ha saker på lager kostar.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Det ryktas om att det är Xbox kontrollern och wifi dongeln som står för "komponentbristen". Enligt ett overifierat låångt inlägg på reddit. Microsoft hade helt enkelt inte tagit höjd för de som skulle skeppas med riften...

Detta har avfärdats som trams dock, i dessa lägen är det nog bättre att lita på officiella källor snarare än anonyma ryktesspridare.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Det ryktas om att det är Xbox kontrollern och wifi dongeln som står för "komponentbristen". Enligt ett overifierat låångt inlägg på reddit. Microsoft hade helt enkelt inte tagit höjd för de som skulle skeppas med riften...

Det inlägget har dementerats av Oculus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Detta har avfärdats som trams dock, i dessa lägen är det nog bättre att lita på officiella källor snarare än anonyma ryktesspridare.

Har inte sett någon verkligen avfärda det. Däremot är det nog ingen som litar blint på det, som jag skriver Overifierad källa.

Pratar man lager generellt så skulle det mkt väl kunna vara en sådan här sak.

Skrivet av aniron:

Det inlägget har dementerats av Oculus.

Skickades från m.sweclockers.com

Där ser man det har jag missat, kan du länka?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Har inte sett någon verkligen avfärda det. Däremot är det nog ingen som litar blint på det, som jag skriver Overifierad källa.

Pratar man lager generellt så skulle det mkt väl kunna vara en sådan här sak.

https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4ei5vx/this_is_what_...

Användaren i fråga jobbar på Oculus.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Gott, han skriver även att man har löst problemet. Då räknar vi med att det inte blir mer förseningar pga samma komponentbrist iaf.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Avbeställa Rift och köp Vive istället verkar vara det vettiga att göra i det här läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Avbeställa Rift och köp Vive istället verkar vara det vettiga att göra i det här läget.

För en försening på 1-2v ? Som de dessutom ersätter med att skeppa fraktfritt.

Låter mer dumt än vettigt...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:
Citat:

I totally agree that communication aspect here could have been handled much better. I am sure if we knew what we know now, completely different decisions would had been made (yes, I know, easy to say now). And now: believe me, the team would love to officially announce what exactly is going on, but contractual agreement absolutely prevent us from disclosing any details about the deal with Microsoft publicly - and this includes nature (or even existence) of any problems, if/when they arise.

Skulle mycket väl kunna vara kontrollern och/eller andra komponenter..
Jag antar att detta är första hårdvaru-produktlanseringen någonsin från detta företaget.
Så kanske inte 100% oväntat med förseningar.

Permalänk
Medlem

Oculus Rift kanske väntar på att Apple ska uppgradera deras "klena datorer".

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

" We've also increased our manufacturing capacity to allow us to deliver in higher quantities, faster. "

Uh-oh, RIP Kvalitetskontroll?

Spelar ingen roll för mig dock, skulle aldrig köpa den första uppsättningen av en såpass ny typ av produkt även om de haft DK-kits. Bättre att vänta på att vardagsanvändarna har fått säga sitt och köpa en där mycket är åtgärdat och förbättrat.

Sen lär det ju inte bli en Facebook Rift heller utan nästa Vive-variant känns mycket mer aktuell.