Är jag dum som vill köpa en Macbook istället för windowsmaskin inför Chalmerslivet?

Permalänk

Är jag dum som vill köpa en Macbook istället för windowsmaskin inför Chalmerslivet?

Ska börja läsa informationsteknik på chalmers (programmeringskurs) och jag är i behov av en laptop till mina studier (civilingenjör 5-årig).

I hela livet har jag haft en windowsmaskin och jag känner att dom ofta blir långsamma, särskilt laptops. Min skoldator är helt värdelös, trots att jag försöker ta hand om den. Jag har redan en stabil windowsmaskin hemma som jag spelar på, så detta blir min portabla andradator helt enkelt.

Mina behov:
Programmera (köra något tyngre program mao)
Surfa, youtube, streama (twitch/netflix etc) och ladda ner film, lagra film (minne på macbook för lite?!?!)
Något som klarar sig länge och som inte ger upp efter tredje året som en konventionell skoldator hade gjort
Budget... det blir en studentpresent så man kan väl tänka sig att om familjerna lägger ihop blir det väl ett tak på 10k kanske. Men finns det en superdator för elva så nämn gärna den också.

Så jag frågar er -- är jag dum som vill bort från windowslaptops? Många av mina kompisar har Macbooks och säger att dom är "jättenöjda" och att jag "verkligen borde köpa en". Men jag är emot Apple när det gäller mobiler och vägrar köpa en iPhone igen. Men det känns som att Apple verkligen har lyckats med sina bärbara datorer, att dom är stabila och förutsägbara, att dom har bra batteritid och att dom helt enkelt fungerar och håller länge, till skillnad från de windowslaptops jag haft.

Har jag fel? Vilka datorer kan passa mig? Är Macbooks något att investera i jämfört med en windowsdator?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Köper du på apple's hemsida kan du väl välja hur mycket lagring du vill ha? Annars kan man ju alltid lägga till en extern hårddisk får någon hundralapp, annars alltid bra som backup. Sen windows eller mac spelar inte någon större roll, så länge du inte helt och hållet gör en kass installation av windwos med massa program på startup. Har haft båda som skoldatorer och det spelar ingen roll. En strjärna i guldkanten dock för att apple inkluderade "Keynote" (Power point) och vad dom nu kallade word och excel. Även lite andra program följde med som jag tyckte jag hade nytta utav. Eftersom jag aldrig själv har köpt en macbook så vet jag inte om dom följer med som ett basutbud, men gör dom det så är det ju positivt

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

om programvaran du behöver för din utbildning finns för mac också ser jag ingen anledning att du inte skulle kunna köpa en macbook. jag är jättenöjd med min macbook pro. otroligt fin skärm, fantastisk batteritid, i särklass bästa pekplattan jag har varit med om, vacker, välbyggd och känns rapp för mina användningsområden. nackdelen är väl att kylningen är undermålig, den blir lätt varm och högljudd vid belastning, men det är väl något man får ta när den är så lätt och tunn med ett så stort batteri som den faktiskt har.

sedan vet jag inte varför du är "emot apple när det gäller mobiler". om du verkligen vägrar att köpa en iphone så kanske du har några moraliska problem med företaget eller något? då lär det ju även påverka din inställning gällande att köpa en mac. annars verkar det ju vara en vansinnig inställning då du omöjligt kan veta vad som händer i framtiden och kanske vill ha någon iphone då.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av wahlmat:

Köper du på apple's hemsida kan du väl välja hur mycket lagring du vill ha? Annars kan man ju alltid lägga till en extern hårddisk får någon hundralapp, annars alltid bra som backup. Sen windows eller mac spelar inte någon större roll, så länge du inte helt och hållet gör en kass installation av windwos med massa program på startup. Har haft båda som skoldatorer och det spelar ingen roll. En strjärna i guldkanten dock för att apple inkluderade "Keynote" (Power point) och vad dom nu kallade word och excel. Även lite andra program följde med som jag tyckte jag hade nytta utav. Eftersom jag aldrig själv har köpt en macbook så vet jag inte om dom följer med som ett basutbud, men gör dom det så är det ju positivt

Ska han gå Chalmers får han hela office-paketet gratis.

Spelar ingen större roll vilken man väljer, det finns gott om folk från båda lägren. Kör på det du är mest bekväm i.

EDIT: Sen måste jag fråga om TS jämfört windowsdatorer i samma prisklass som Macbooks? Går man upp i det prissegmentet kan man t.ex. få en XPS 15 som gör ett väldigt bra jobb med att konkurrera mot Macbooks.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Testa kanske slänga på Linux på laptopen och se hur det lär funka?

Sedan kan du inte jämföra bärbara från olika prisklasser, du kan inte förvänta dig samma kvalite av en 4000kr bärbar och en från 10000+ När det kommer till Mac och andra bärbara i samma prisklass så håller de liknande kvalite tycker jag, så valet hamnar om man vill ha OSX eller inte.körandes på laptopen.

Att utveckla på Mac kan ibland införa iritationsmoment men det kan även Windows för den delen om inte mer ibland.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofenstrom:

Ska börja läsa informationsteknik på chalmers (programmeringskurs) och jag är i behov av en laptop till mina studier (civilingenjör 5-årig).

I hela livet har jag haft en windowsmaskin och jag känner att dom ofta blir långsamma, särskilt laptops. Min skoldator är helt värdelös, trots att jag försöker ta hand om den. Jag har redan en stabil windowsmaskin hemma som jag spelar på, så detta blir min portabla andradator helt enkelt.

Mina behov:
Programmera (köra något tyngre program mao)
Surfa, youtube, streama (twitch/netflix etc) och ladda ner film, lagra film (minne på macbook för lite?!?!)
Något som klarar sig länge och som inte ger upp efter tredje året som en konventionell skoldator hade gjort
Budget... det blir en studentpresent så man kan väl tänka sig att om familjerna lägger ihop blir det väl ett tak på 10k kanske. Men finns det en superdator för elva så nämn gärna den också.

Så jag frågar er -- är jag dum som vill bort från windowslaptops? Många av mina kompisar har Macbooks och säger att dom är "jättenöjda" och att jag "verkligen borde köpa en". Men jag är emot Apple när det gäller mobiler och vägrar köpa en iPhone igen. Men det känns som att Apple verkligen har lyckats med sina bärbara datorer, att dom är stabila och förutsägbara, att dom har bra batteritid och att dom helt enkelt fungerar och håller länge, till skillnad från de windowslaptops jag haft.

Har jag fel? Vilka datorer kan passa mig? Är Macbooks något att investera i jämfört med en windowsdator?

Tack på förhand.

Pröva att sätta in en SSD i din skollaptop och se ifall det fungerar först och främst!

Ifall du bestämmer dig för att köpa en ny dator så kan jag verkligen rekommendera Macbook Retina. Mycket bra kvalitet, aldrig något strul och riktigt, riktigt bra batteritid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

PC-nörd och linuxfantast som jag är kan jag ändå rekommendera Apples bärbara. Har en vit Macbook 2009 som jag använder dagligen. Kommer nog hålla livet ut (?).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Nej, varför skulle du vara det? En dator, speciellt en bärbar handlar ju om mycket mer än bara ren och skär prestanda. Kan inte klaga på min skoldators prestanda för vad vi har den till men den är ju ren skit i andra aspekter. Som @Commander nämnde så handlar det nog mer om man vill köra OS X eller ej då i samma prisklass får du i princip lika bra grejer generellt.

PS: Nya Macbooks kommer antagligen lanseras snarast och kommer säkert finnas att köpa i slutet på sommaren, du borde väl även få studentrabatt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofenstrom:

Ska börja läsa informationsteknik på chalmers (programmeringskurs) och jag är i behov av en laptop till mina studier (civilingenjör 5-årig).

I hela livet har jag haft en windowsmaskin och jag känner att dom ofta blir långsamma, särskilt laptops. Min skoldator är helt värdelös, trots att jag försöker ta hand om den. Jag har redan en stabil windowsmaskin hemma som jag spelar på, så detta blir min portabla andradator helt enkelt.

Mina behov:
Programmera (köra något tyngre program mao)
Surfa, youtube, streama (twitch/netflix etc) och ladda ner film, lagra film (minne på macbook för lite?!?!)
Något som klarar sig länge och som inte ger upp efter tredje året som en konventionell skoldator hade gjort
Budget... det blir en studentpresent så man kan väl tänka sig att om familjerna lägger ihop blir det väl ett tak på 10k kanske. Men finns det en superdator för elva så nämn gärna den också.

Så jag frågar er -- är jag dum som vill bort från windowslaptops? Många av mina kompisar har Macbooks och säger att dom är "jättenöjda" och att jag "verkligen borde köpa en". Men jag är emot Apple när det gäller mobiler och vägrar köpa en iPhone igen. Men det känns som att Apple verkligen har lyckats med sina bärbara datorer, att dom är stabila och förutsägbara, att dom har bra batteritid och att dom helt enkelt fungerar och håller länge, till skillnad från de windowslaptops jag haft.

Har jag fel? Vilka datorer kan passa mig? Är Macbooks något att investera i jämfört med en windowsdator?

Tack på förhand.

Vad är det för skollaptop du har?
Många skolor har ofta rejält slöa maskiner.

Tycker du ska välja fabrikat/modell och OS efter vad du är bekvämast med.
En Mac är inte bättre än en Windows (eller linux) dator om bygge och komponenter är i motsvarande klass.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har en Macbook Late 2008 som jag fortfarande kör med, visserligen gillar den inte 720p 60fps videos på youtube vilket jag stör mig lite på men den är ju nästan 8 år gammal så får väll egentligen inte klaga, blir nog att byta upp den till en ny Air när nästan gen kommer. Men de håller verkligen bra och tar man hand om den så är det absolut inga problem att klara 5 års studier. Med de sagt så är det ju inte så att det inte finns andra märken som också kommer klara det eller Apple produkter som inte kan göra det. Finns ju alltid risken att man får ett dåligt exemplar. Likt dig så har jag haft dåliga erfarenheter av andra laptops vilket gör att jag drar mig till Macbooks nu mer. Kort så är det som med mobiler att de är så gämna och så bra att det egentligen inte spelar någon roll längre. Man köper tänket i systemet nu mer och inte hårdvaran hela vägen som man gjorde när man köpte första datorn. Finns inga dåliga system, förutom Windows då som är satan själv

Permalänk
Medlem

ja har en macbook där ja testade linux på. Inte bra på linux tyvärr men ja lyckades inte få en viss driver som nästa är en dealbreaker för mig att rulla så bra. Att man inte kan skrolla med dubbla fingrar på touchpaden.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Det blir just tufft att köra windows igen sedan när du lärt dig hur bra sleep och andra funktion faktiskt kan fungera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

ja har en macbook där ja testade linux på. Inte bra på linux tyvärr men ja lyckades inte få en viss driver som nästa är en dealbreaker för mig att rulla så bra. Att man inte kan skrolla med dubbla fingrar på touchpaden.

Måste gå att komma runt det, jag menar jag har fått dubbelfinger scroll stöd på laptops som aldrig haft det i Windows. Vilken mac var det?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Själv har jag en macbook air sen snart 2 år tillbaka och den rullar på fint utan lagg och fortfarande med bra batteritid. Jag har däremot en stationär windows-dator som fått göra de tyngsta jobben(alla tunga program) som jag även flyttar till vid längre sessioner då jag vill ha fullstort tangentbord och mus men sådant skulle man även kunna ha till laptopen. Tangentbordet och musen är bra på macen men det är bättre med särskilt de "riktiga" mössen men även tangentbord.

Gällande Macbook den nya modellen så tror jag inte riktigt på den då man inte har alla de vanliga uttagen(främst usb men även skärmkontakt). Sedan är prestandan i en sådan inte heller jättebra, har för mig att till och med den nya macbook air är kraftfullare.

Jag skulle därför rösta för att du kollar vilka program du kommer behöva och se hur kraftfull dator du behöver innan du väljer(definitivt så att allt är kompatibelt) men att vad jag upplevt hittills så klarar sig OS X bra på sämre hårdvara jämfört med windows och att datorn håller sig rapp en längre tid men då ska man komma ihåg att jag inte slängt på jättemånga program på datorn.

Permalänk
Medlem

En bland största fördelelarna med Apples datorer är att Apple föredrar skärmar i 16:10-upplösning och trackpad som är mycket bra. Apples trackpad från 2006 slår fortfarande dom flesta i PC-världen idag. Skärmen är ofta bra men tyvärr är det bara blanka alternativ idag.

Om man kan anpassa sig till hur Apples tänker att man skall använda deras operativsystem så är det mycket trevligt. Tyvärr tvingar dom på användare iTunes som alltid återinstalleras. En viss tangent = iTunes startar oavsett. Sedan är det irriterande att Apples slår ihop F-tangenterna med multifunktioner. För den som kör terminalprogram som Midnight Commander vet hur denna kombinationsidioti skapar ett helvete. Men detta var mitt snäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

En bland största fördelelarna med Apples datorer är att Apple föredrar skärmar i 16:10-upplösning och trackpad som är mycket bra. Apples trackpad från 2006 slår fortfarande dom flesta i PC-världen idag. Skärmen är ofta bra men tyvärr är det bara blanka alternativ idag.

Om man kan anpassa sig till hur Apples tänker att man skall använda deras operativsystem så är det mycket trevligt. Tyvärr tvingar dom på användare iTunes som alltid återinstalleras. En viss tangent = iTunes startar oavsett. Sedan är det irriterande att Apples slår ihop F-tangenterna med multifunktioner. För den som kör terminalprogram som Midnight Commander vet hur denna kombinationsidioti skapar ett helvete. Men detta var mitt snäll.

jag tycker nog att det är bättre att det är volym-kontroll och liknande utan fn-tangenten och att man får hålla in fn för f-tangenterna. det beror naturligtvis på vilka man använder mer men jag använder i stort sett aldrig f-tangeterna och tyckte att det var väldigt jobbigt att behöva använda två händer för att höja och sänka volymen på min gamla laptop. jag tror att de flesta hellre ser den lösningen apple valt än den andra men naturligtvis passar den inte alla.

att skärmen är blank är inte något jag stör mig på heller, tycker att den gör ett bra jobb på att stoppa reflektioner så mycket som möjligt och den blanka ytan gör att det ser väldigt fint ut.

Permalänk
Datavetare

En riktigt trevlig egenskap med MBP/OSX är att man både får en grafik miljö där det finns saker som MS Office och en rad andra program som tyvärr saknas till Linux.

Men man får också en äkta UNIX-miljö och så länge man inte arbetar med Linux-specifika saker så har man alla effektivitetsfördelar med att helt kunna styra sitt system från ett skal (OSX har en rad skalverktyg som gör det möjligt att styra det mesta OSX-specifika också).

Sedan som redan påpekats: all HW på MBP fungerar normalt sett som förväntat, och det varje gång. Får ändå ge cred till den 2013/14 års XPS15 jag har nu, är första Windows-dator jag haft där suspend/resume varit extremt nära 100 %-igt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jag tycker nog att det är bättre att det är volym-kontroll och liknande utan fn-tangenten och att man får hålla in fn för f-tangenterna. det beror naturligtvis på vilka man använder mer men jag använder i stort sett aldrig f-tangeterna och tyckte att det var väldigt jobbigt att behöva använda två händer för att höja och sänka volymen på min gamla laptop. jag tror att de flesta hellre ser den lösningen apple valt än den andra men naturligtvis passar den inte alla.

att skärmen är blank är inte något jag stör mig på heller, tycker att den gör ett bra jobb på att stoppa reflektioner så mycket som möjligt och den blanka ytan gör att det ser väldigt fint ut.

Jag hade hellre föredragit helt separata tangenter för ljudvolym och liknande. på nästan alla datorer idag finns det utrymme för fler tangenter men ändå så kompromissar dom bort och gör bärbara datorers tangentbord handikappade istället som äldre Thinkpads som är som ett desktoptangentbord utan numpad och i lite mindre format.

Lenovo har på senare Thinkpad tänkt ut en kompromislösning, capslock för Fn. Där man kan välja om det skall vara F-tangenter eller multimediatangenter. En kompromiss som duger men ändå irriterande att dom klämmer in flera funktioner på samma tangent när det inte behövs. Om det är plastprist enligt Lenovo, varför inte gå tillbaka till 16:10? Med den standarden blir datorn smalare och tillverkarena kan inte få dit den förbannade numpaden på 15"-datorerna och göra hela tangentbordsupplägget helt utan harmoni med plattan och vanliga tangentbordet inte centrerad med skärmen.

Permalänk

För det första, du är inte dum eller något liknande. Tyvärr tror jag inte att du kommer undan med en dator för 10-11K. Det skulle vara en Air eller vanlig MacBook.
1. Du kan ta en air och uppgradera till 8GB(från 4GB) minne, det kostar 1,1K men skulle inte kalla det för en superdator. Med uppgraderat minne: 11,1K för 11-tum, 12,1K för 13-tum.
+ PCI SSD, lätt
-Ingen retina, klenare Processor

2. Du kan köpa en 13-tum MacBook Pro utan retina för 12,3K men här har du inte SSD och även här har du endast 4GB minne, likt Air kostar det 1,1K att uppgradera till 8GB minne. Tot: 13,4K
-+500GB men HDD
Ska du lägga till 256GB SSD lagring får du betala 3,8K, då är det mer värt att köpa en 13-tub MacBook Pro med retina.

Ditt problem blir nog att lagra film på datorn då lagring är vad jag skulle kalla dyrt. Att ha 8GB minne känns helt lugnt, efter 3 år går garantin ut och då man man själv slänga in 16 GB SO-DIMM (kostar 900kr på Inet, om 3 år är det säkert mindre). Nu på senare tid börjat limma skruvarna blå så de ser om man öppnat dem själv... Då ryker garantin och eventuell apple care så man kan inte slänga in en större SSD själv. Märkligt nog kan man inte lägga till större lagring, vilket jag tycker är konstigt då minne och CPU kan uppgraderas.

Personligen skulle jag rekommendera en 13-tum MacBook med retina för 16,5K men det är tyvärr över din budget, men då har man GB 256 PCI-lagring och 8GB minne. Du kan inte lösa lagring med en extern SSD? Eller som jag personligen gör, ha en NAS på vinden så att du kan streama från ditt 3TB biblioitek (y).

Kan tillägga att personliga favoriten är 15-tum MacBook Pro (med retina, finns bara det på 15-tum) den dyra 27,5K modellen kan man även spela på. Men ska man bara ha den som mediadator, skapande och bara för nöje räcker den billiga 22K, i alla fall om du har en NAS.
Men varnar dig, har du haft en 15 tum är det svårt att gå tillbaka till 13-tum. Lika så har du haft retina är det smärtsamt att gå tillbaka till 1080p, riktigt smärtsamt.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Inaktiv

Du skall helt klart välja en Mac. Bland utvecklare så är Mac mycket vanligt, kanske dominerande. Det är mest om det är något CAD-program du måste köra som du blir påtvingad Windows. Windows går dessutom mot att bli reklamfinansierat och du får du vad du betalar för.

Mac och Ubuntu är t.ex. de primära miljöerna för Android-utveckling (inte Windows). Med utveckling i siktet kan du behöva köra virtualiserat och då skulle jag vilja rekommendera 16GB RAM och minst 256 GB SSD.

Köp bara inget just nu, hela Mac-familjen är på väg att uppgraderas:

http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag aldrig köpa en macbook. Däremot är iPhones och iPads ett undantag när det gäller Apple produkter, där finns det ingen konkurrent tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

2. Du kan köpa en 13-tum MacBook Pro utan retina för 12,3K men här har du inte SSD och även här har du endast 4GB minne, likt Air kostar det 1,1K att uppgradera till 8GB minne. Tot: 13,4K
-+500GB men HDD
Ska du lägga till 256GB SSD lagring får du betala 3,8K, då är det mer värt att köpa en 13-tub MacBook Pro med retina.

12400kr kostar det för en mbpr med 128gb ssd.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3039934

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Själv skulle jag aldrig köpa en macbook. Däremot är iPhones och iPads ett undantag när det gäller Apple produkter, där finns det ingen konkurrent tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

För mig är det tvärtom, avskyr iPhones men Macbooks är riktigt sköna att använda.

Permalänk
Medlem

Körde själv mac rätt igenom informationsteknik på chalmers. mycket trevligt, skulle valt samma igen.

Bra batteritid, välfungerande viloläge och ett unixsystem gör den utmärkt lämpad för att gå in och ut ur föreläsningar, göra programmeringslabbar och ssha med linuxmaskiner.
En stor fördel är även en välfungerande trackpad, så du inte behöver ha en mus till. Vilket jag fortfarande vill ha på PC-/Linuxsidan.

Fördelen med en stängd plattform, när du faktiskt ska jobba och inte leka, är att det är ovanligt med drivrutinsstrul och pill. Lite tråkigare kanske, men grejerna gör vad de ska.

Vad mer kan jag säga, min macbook från 2010 använder jag fortfarande dagligen, har 72% av originalkapaciteten på batteriet efter 600 cykler.

När jag pluggade fick man 10% studentrabatt från apple. Utnyttja det!

Skrivet av Vatten:

Sedan är det irriterande att Apples slår ihop F-tangenterna med multifunktioner. För den som kör terminalprogram som Midnight Commander vet hur denna kombinationsidioti skapar ett helvete. Men detta var mitt snäll.

Det går att välja om knapparna ska vara default F-tangenter eller default multifunktion. Men det kanske stör ändå?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Sitter i nästan samma sits som dig, TS.

Jag ska också börja studera till civilingenjör i höst - dock i kemiteknik, och inte IT. Således kan jag inte uttala mig om vilken prestanda du behöver ha för diverse programmeringsverktyg, men jag kan dock uttala mig om bytet från Windows till OS X.

Köpte min första Macbook förra veckan faktiskt och är extremt nöjd. Likt dig så har jag en rejäl stationär dator, som jag spelar på etc, så för min del räckte det med basvarianten av MacBook Pro - 128GB SSD och 8GB RAM. Finns ingen anledning för mig att ha större lagringskapacitet då jag har allt jag vill lagra på min stationära. Hur mycket behöver du egentligen lagra som du inte kan lagra på din stationära?

Jämfört med bärbara Windows-maskiner jag har haft tidigare så är denna guld. Trodde först att jag skulle behöva sätta mig och plugga på OS X, men allt fungerar som en dröm. Personligen skulle jag vilja påstå att OS X känns mer logiskt än vad Windows gör. Ångrar inte mitt köp en sekund. Visst, 12 300 kr, som jag betalade för den, är mycket pengar om du jämför med vad du får i en stationär för samma summa, men det är utan tvekan värt det, enligt mig.

Underbar IPS skärm på 2560x1600, grym touchpad med forcetouch som inte bör underskattas, uppemot 10 timmars batteritid i Netflix och cirka 7 timmar i Safari. Batteritiden kan vara värd att ha i åtanke - man ska ju förhoppningsvis kunna ha den en heldag i skolan utan att behöva ta med laddare. Ditt program är säkerligen mer datorkrävande än mitt, men så resonerade jag.

Har väldigt svårt att tro att jag skulle köpa en bärbar dator från någon annan än Apple efter detta.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av versions:

12400kr kostar det för en mbpr med 128gb ssd.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3039934

Ja... men 128GB är i det absolut klenaste laget om du ska ha filmer på datorn, 8st 1080p videos, sedan går datorn segt :/

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk

Ja, det är du.

Köp en Dell XPS istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Ja... men 128GB är i det absolut klenaste laget om du ska ha filmer på datorn, 8st 1080p videos, sedan går datorn segt :/

Så lagra dina filmer på en usb-sticka eller ett minneskort, om du måste ha 1080p-filmer på skoldatorn.

Finns ju exempelvis den här (och billigare kopior på den)
http://eu.minidrive.bynifty.com/

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv

Macbook är bra, men de kostar därefter.

Mitt råd är att lära sig arbeta med virtuella maskiner, alla maskiner blir dåliga om man slänger in en massa skit i dem. Nej skaffa en ny virtuell maskin för typ av arbete du gör.

Sedan tycker jag 128GB ssd är väldigt snålt, visst det finns ssd ssd på usb kontakt, men både prestandan och säkerheten blir dåligt då.

Mitt råd till alla inom skolan är att det oftast inte är någon brådska med laptop, det man brukar göra de första åren är matematik.

Jag skulle ha köpt någon typ sån här:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/231547-a...
Arbetar du på rätt sätt med virtuella maskiner så blir den ej slö. Dessutom är det ett litet jobb att formatera om skiten så du har alla program och konfigurationer på separata vm.

Permalänk

Operativsystemet kommer inte att påverka dina studier, så länge du kan använda det. Programmeringskurserna kommer att fungera lika bra oavsett om du kör Windows, Linux eller OS X. Precis som tidigare, välj efter operativsystem istället. Dell XPS serie är riktigt fina, likaså Macbooks. Varför? Därför att de är premiumdatorer för över 10 000.

Jag köpte en begagnad Macbook Air för att få en lätt och smidig dator som jag använder till surf och terminal.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!