Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

@strejf: Har inte kommit så långt ännu. Bara windows defender. Inte avast alltså. Vet att den kan skapa problem. Tänker inte lägga in något innan det löst sig med aktivitetsfält/ startmeny då det verkar som om jag får installera om datorn igen. Får jag det så blir det fan linux istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av franz4:

@strejf: Har inte kommit så långt ännu. Bara windows defender. Inte avast alltså. Vet att den kan skapa problem. Tänker inte lägga in något innan det löst sig med aktivitetsfält/ startmeny då det verkar som om jag får installera om datorn igen. Får jag det så blir det fan linux istället.

Avast är inte det enda som krånglar i Windows 10. Jag har själv provat Kaspersky, AVG, Eset, BitDefender och Avira... inget av dem fungerar felfritt ännu. Visserligen är det inte alla det krånglar för heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Avast är inte det enda som krånglar i Windows 10. Jag har själv provat Kaspersky, AVG, Eset, BitDefender och Avira... inget av dem fungerar felfritt ännu. Visserligen är det inte alla det krånglar för heller.

Det märkliga är att mina egna byggen funkar i stort sett felfritt medan min relativt nya hp envy laptop flippar ut fullständigt gång på gång. Jag köper inte hyllningarna av windows 10 rakt av. Det ÄR alldeles för buggigt. Det är scysst att använda och ser trevligt ut men det känns inte riktigt färdigt faktiskt. Tror dom blev skitnödiga av kritikstormen mot windows 8.

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande problem med att jag inte kan skriva till mina egna hårddiskar. Hjälper inte med take ownership. Vad göra?
Får mig att vilja installera Windows 7 igen

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att det var väldigt trevligt o se på min surfplatta att Windows 10 har bra stöd för mobila modem/nätverk. Nu vill man ju inte använda något annat

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bättre än windows 8 iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enyxodin:

Bättre än windows 8 iaf!

Vetifan. Tog man bara bort smart-phone beteendet ( classic shell eller start 8) så var det ett riktigt trevligt och snabbt och dessutom mindre buggigt OS.

Permalänk
Medlem

Kan patchar döda möss?
Började lagga i WoW, så skulle starta om datorn, då fanns det patchar (kb3154132 & kb3147458). Efter omstart funkade inte musen. Har startat om flera gånger, testat olika usb2 och 3 portar samt en annan mus, men mössen vägrar leva.. Mitt usb tgb funkar

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Kan patchar döda möss?
Började lagga i WoW, så skulle starta om datorn, då fanns det patchar (kb3154132 & kb3147458). Efter omstart funkade inte musen. Har startat om flera gånger, testat olika usb2 och 3 portar samt en annan mus, men mössen vägrar leva.. Mitt usb tgb funkar

Borde inte kunna det. Har du testat musen i en annan dator

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Fortfarande fult som stryk dock

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Borde inte kunna det. Har du testat musen i en annan dator

Båda mössen fungerar på en annan dator samt att musen fungerar i uefi, men inte inne i windows

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Båda mössen fungerar på en annan dator samt att musen fungerar i uefi, men inte inne i windows

hmmmm..... ingen aning i så fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

hmmmm..... ingen aning i så fall

Ominstallerar datorn.. Musen fungerar även vid win installation.. Skyller på patcharna!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Ominstallerar datorn.. Musen fungerar även vid win installation.. Skyller på patcharna!

Vad för mus är det vi pratar om? Jag har inte haft något problem med mina möss under 10:an

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har haft 3 möss totalt som jag varvat mellan under 10:an, jag har inte heller haft nåt problem med nån av dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad för mus är det vi pratar om? Jag har inte haft något problem med mina möss under 10:an

Skrivet av Adam West:

Har haft 3 möss totalt som jag varvat mellan under 10:an, jag har inte heller haft nåt problem med nån av dom.

En mionix modell äldre och sen testade jag även mx510, ingen av dem funkade.. Jag har kört win 10 sen tidig beta och har aldrig tidigare haft problem, men idag efter patchning så fungerade ingen av mössen i windows, men de fungerade i uefi samt windows setup.. Har ominstallerat nu och nu fungerar mössen igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

En mionix modell äldre och sen testade jag även mx510, ingen av dem funkade.. Jag har kört win 10 sen tidig beta och har aldrig tidigare haft problem, men idag efter patchning så fungerade ingen av mössen i windows, men de fungerade i uefi samt windows setup.. Har ominstallerat nu och nu fungerar mössen igen

Ytterst konstigt, sitter själv (eller satt fram tills för 3 månader sen) med en Naos 3200. Utöver att deras egna totalt värdelösa mjukvara hängde sig så fort man skulle ändra en inställning, dpi/färg whatever vilket resulterade i att man inte kunde göra några förändringar alls i stort sett så funkade den bra.
Den buggen låg dock hos Mionix själva vilket dom själva medgav på sitt supportforum.

Utöver det har den fungerar ypperligt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Windows 10 fungerar riktigt bra här, har det installerat på 7 datorer varav två laptops. Inte mer problem än vad det brukade vara i Windows 7, snarare mindre, det mesta är dessutom snabbare från installation till allt annat.

Såg att ni snackade om bildvisningsprogram, ett bra alternativ som är fritt dessutom är XnViewMP. Det är lite som ACDSee och Irfanview på samma gång och open source.

Antivirus verkar 360 Total Security som ett bra alternativ, Kinas flaggskeppsprogram, det har möjlighet till flera antivirusmotorer bla bitdefender och avira samt kör med en molnbaserad motor ovanpå så att även 0-day attacker skall hinnas med.

Jag har tom gått över till Windows 10 på hemmaservern, det tuggar på hur fint som helst 24/7. Linux har bara körts i WMWare på senaste tiden, vilket fungerar såpass bra att det inte känns som om det finns något behov att köra det direkt på hårdvaran.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Kan uppdateringen ha varit en USB drivrutin?
Vad jag är inne på är att jag haft Windows 10 installationer där USB'n slutat fungera för att Microsoft tyckt att att någon annan drivrutin var en bättre match än den som var installerad. Installera den gamla från tillverkaren har lagat musen i de fallen. Det hade varit enklare än att installera om, och Microsoft borde rimligtvis försöka uppdatera drivrutinen igen, när du nu installerat om.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av franz4:

Det märkliga är att mina egna byggen funkar i stort sett felfritt medan min relativt nya hp envy laptop flippar ut fullständigt gång på gång. Jag köper inte hyllningarna av windows 10 rakt av. Det ÄR alldeles för buggigt. Det är scysst att använda och ser trevligt ut men det känns inte riktigt färdigt faktiskt. Tror dom blev skitnödiga av kritikstormen mot windows 8.

Det kanske har att göra med att det är HP? Alla HP-datorer jag har haft har strulat eller gått sönder alldeles för snabbt. Till och med Elitebooksen vi hade på jobbet hade en tendens att få en massa problem så nu kör vi Thinkpads istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kan uppdateringen ha varit en USB drivrutin?
Vad jag är inne på är att jag haft Windows 10 installationer där USB'n slutat fungera för att Microsoft tyckt att att någon annan drivrutin var en bättre match än den som var installerad. Installera den gamla från tillverkaren har lagat musen i de fallen. Det hade varit enklare än att installera om, och Microsoft borde rimligtvis försöka uppdatera drivrutinen igen, när du nu installerat om.
B!

Just USB drivrutin har jag kört det den som kom med windows innan med. men om man kollar info om deras senaste patch så fixar det just "usb problem", eller, har sönder ännu mer

nu hade det kanske varit enklare att fixa drivrutin än att ominstallera, men jag tyckte att det var ett bra tillfälle att rensa ur lite skit..

Patcharna som gick på var för flash player samt så var det en ny cumulative som lyfte os till .218

Update: Microsoft released the changelog for KB3147458, and here it is:

This update includes quality improvements and security fixes. No new operating system features are being introduced in this update. Key changes include:

Improved reliability for Internet Explorer 11, .NET Framework, wireless LAN, Microsoft Edge, Windows Update, logon, Bluetooth, network connectivity, map apps, video playback, Cortana, USB, Windows Explorer, and Narrator.

Fixed issue with connectivity of USB devices until OS restart.

Improved discoverability of printers when a device resumes from sleep.

Fixed issues with lock screen.

Support for visual voicemail on dual SIM phones.

Fixed issue with audio playback using Groove music and other music apps on a phone.

Fixed issue with revised daylight savings time.

Fixed additional issues with shutdown delays, Narrator, Cortana, roaming data usage, buying apps in the Store, video playback, facial recognition, Bluetooth pairing, Microsoft Edge, logon, Internet Explorer 11, Live Tile updates, .NET Framework, and Microsoft Installer (MSI).

Improved security for CSRSS to address security feature bypass.

Fixed additional security issues with Security Account Manager Remote Protocol, HTTP.sys, secondary logon, Microsoft Graphics component, .NET Framework, CSRSS, Microsoft Edge, and Internet Explorer 11.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Det här var en bra lista med några av nyheterna i den kommande uppdateringen. Den kommer att byggas på ju närmare sommaren vi kommer.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kanske har att göra med att det är HP? Alla HP-datorer jag har haft har strulat eller gått sönder alldeles för snabbt. Till och med Elitebooksen vi hade på jobbet hade en tendens att få en massa problem så nu kör vi Thinkpads istället.

Har själv en HP Elitebook som är drygt 5 år gammal och den har fungerat felfritt under dessa år. Men iofs har jag ju fortfarande Win7 installerat på den.....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Kan väl göra en liten återkoppling då det var ett par månader sedan jag skrev i den här tråden.

ALLA datorer hemma körs nu med Windows 10 och inget annat.

Finns i dagsläget inget att klaga på och så här i efterhand fattar jag inte varför jag var emot Windows 10 från första början.
Behöver nog åka tillbaka i tiden och klappa till mig själv tror jag i det avseendet.

Kan inte heller minnas att NSA har varit och ringt på ännu under den här tiden.

Nej men sköter man sig och inte lägger ut allt för känslig information om sig själv behöver man inte oroa sig och så var det ju även med de äldre Windows versionerna.

Känner mig mer säker med Windows 10 än vad jag gjorde tidigare.
Kör med Windows Defender, Malwarebytes Anti-Malware, Anti-Exploit, brandväggen på, Firefox med Ad-Block och UAC på MAX.

Windows 10 är här för att stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Nej men sköter man sig och inte lägger ut allt för känslig information om sig själv behöver man inte oroa sig och så var det ju även med de äldre Windows versionerna.

Den klassiska kommentaren.... av folk som inte orkar tänka ett steg längre. De äldre versionerna var inte i närheten, av vad Win10 samlar in.

Skrivet av anon183825:

Känner mig mer säker med Windows 10 än vad jag gjorde tidigare.
Kör med Windows Defender, Malwarebytes Anti-Malware, Anti-Exploit, brandväggen på, Firefox med Ad-Block och UAC på MAX.

Ja, vi vet ju alla hur bra Windows Defender har varit genom åren...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Den klassiska kommentaren.... av folk som inte orkar tänka ett steg längre. De äldre versionerna var inte i närheten, av vad Win10 samlar in.

Ja, vi vet ju alla hur bra Windows Defender har varit genom åren...

Låt dem samla in informationen vet ja om dem nu är så himla intresserade av min GitHub, otaliga emulationsforum, Sweclockers statistik etc.
En vanlig dag för mig på internet består av just det jag nämnde ovanför.

Vad Windows Defender beträffar så kanske inte det är det mest robusta som finns, men det duger och har gjort i 7 år.

Det är ju viktigt att hålla sig ajour med all annan mjukvara så då ser jag inget större problem i att använda Windows 10, det senaste operativsystemet som är den viktigaste mjukvaran man har på datorn.

Jag har länge varit bakåtsträvare men om alla är på samma plattform och håller sig ajour så minskar ju säkerhetsriskerna och det har ju alla nytta av i slutändan, till och med du!

Jag gör min del för att hålla mig själv säker och alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Låt dem samla in informationen vet ja om dem nu är så himla intresserade av min GitHub, otaliga emulationsforum, Sweclockers statistik etc.
En vanlig dag för mig på internet består av just det jag nämnde ovanför.

Vad Windows Defender beträffar så kanske inte det är det mest robusta som finns, men det duger och har gjort i 7 år.

Det är ju viktigt att hålla sig ajour med all annan mjukvara så då ser jag inget större problem i att använda Windows 10, det senaste operativsystemet som är den viktigaste mjukvaran man har på datorn.

Jag har länge varit bakåtsträvare men om alla är på samma plattform och håller sig ajour så minskar ju säkerhetsriskerna och det har ju alla nytta av i slutändan, till och med du!

Jag gör min del för att hålla mig själv säker och alla andra.

Bara för att du inte har "något att dölja", så finns det andra som inte vill vara lika öppna med sitt privatliv. Har inte heller något att dölja, men vill inte att hela mitt privatliv kartläggs. Använder för den delen inte Facebook eller andra sociala medier heller..

Men största anledningen till varför jag vänder mig emot hela insamlingsbiten, är att den kan missbrukas.. Inte att den gör det, utan kan.. och då känner jag att det är bättre att mota Olle vid grinden. Ett ställningstagande helt enkelt..

Finns många exempel på folk som sitter med undermåliga virusskydd och tycker de är så bra, medans datorn är full med virus, för att AV:t inte registrerar virusen... Men det säger ju inte till, så då finns det ju inga virus på datorn....

Kan inte säga att jag varit en bakåtsträvare, men jag satte punkt vid Win10.. och efter hur Microsoft började uppträda.

Eftersom jag inte kommer ha någon mer Windowsdator i mitt hem, behöver du inte vara orolig att jag skulle göra något osäkert för dig..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Finns många exempel på folk som sitter med undermåliga virusskydd och tycker de är så bra, medans datorn är full med virus, för att AV:t inte registrerar virusen... Men det säger ju inte till, så då finns det ju inga virus på datorn....

Det här diskussionen har jag haft många gånger med mycket folk och "överbevisat" dem gång på gång genom installera ett AV dom tycker är bäst och sen posta en bild på hur även det AV programmet tycker att min dator har 0 virus... Surfa med förnuft så duger defender alldeles utmärkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Det här diskussionen har jag haft många gånger med mycket folk och "överbevisat" dem gång på gång genom installera ett AV dom tycker är bäst och sen posta en bild på hur även det AV programmet tycker att min dator har 0 virus... Surfa med förnuft så duger defender alldeles utmärkt.

Så länge man surfar med förnuft ja, men handen på hjärtat, hur många gör det? Rätt som det är trycker man på en länk som man inte skulle eller går in på någon hemsida som är smittad etc..

Lite som att säga att Windows Defender fungerar, så länge du inte är ute på nätet... för du kan inte lita på det.

Guess what..! Min nya Mac levererades för en stund sedan..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av franz4:

Är nog HP som inte får ordning på sina drivrutiner mer än att Windows 10 är buggigt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz