Inget internet!! [efter att ha installerat ett okänt "antivirusprogram"]

Permalänk

Inget internet!! [efter att ha installerat ett okänt "antivirusprogram"]

Tjena!
Laddade ner ngn grejsimojs som hette Jdownloader från Jdownloader.org som skulle göra så jag kunde ladda ner VODs från twitch. Istället fick jag något "anti-virus" program som började skanna min dator och hittade massvis av fel, det kändes konstigt och jag ctr+shift+delete och stängde ner programmet och sen avinstallerade jag det från kontrollpanelen. Av någon anledning hade jag tagit bort Avast från datorn. Så jag laddade ner avast! och eset flr att skanna datorn. Eset hittade något konstigt okänt som jag raderade. Mitt internet funkade konstigt, fick errors på vissa sidor. Olika eset grejir tog 99% av "disken" på aktivitetshanteraren så jag gick in på kontrollpanelen för att avinstallera det. Samtidigt läste jag att man blr uppdatera drivrutiner när man får sånna där errors som jag googlade efter. När eset var färdig avinstallerat gick internetet på datorn ner och drivrutin uppdateringen avslutades, den sa att den skulle gå tillbaks till en tidigare verision av drivrutin och att ja skulle starta om datorn, eset sa också det så jag startade om och nu funkar inte internet. Jag har testat att felsöka med windows och kan heller inte återställa windows, står att det inte gick att återställa efter ett tag. Har ingen tidpunkt jag kan göra en system recovery till heller.
HJÄLP!

Rubrik förtydligad/tråd flyttad /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | EVGA 780-ti | FX-8320 | XPG 8GB 1600 MHz | OCZ Trion T150 | Seagate Barracuda 2TB | be quite! KRAFT 700w | Gigabyte GA-970A-DS3P | Windows 10 64-bit

Permalänk

Här är information jag har
Från felsökningen:UtskriftInternetanslutningar Information om utgivare

Hittade problem
Ett problem kan ha uppstått med drivrutinen för kortet EthernetEtt problem kan ha uppstått med drivrutinen för kortet Ethernet
Windows kunde inte automatiskt binda IP-protokollstacken till nätverkskortet. Inte åtgärdat Ej korrigerat
Det är problem med kortet 'Ethernet' Misslyckades
Konfigurera kortet 'Ethernet' Har inte körts

Ett problem kan ha uppstått med drivrutinen för kortet Anslutning till lokalt nätverkEtt problem kan ha uppstått med drivrutinen för kortet Anslutning till lokalt nätverk
Windows kunde inte automatiskt binda IP-protokollstacken till nätverkskortet. Inte åtgärdat Ej korrigerat
Det är problem med kortet kabelanslutet nätverk Misslyckades
Konfigurera kortet kabelanslutet nätverk Har inte körts

Hittade problem Identifieringsinformation

6 Ett problem kan ha uppstått med drivrutinen för kortet Ethernet Inte åtgärdat Ej korrigerat

Windows kunde inte automatiskt binda IP-protokollstacken till nätverkskortet.
Det är problem med kortet 'Ethernet' Misslyckades

Mer information om hur du löser problem med drivrutiner och maskinvara finns i Windows Hjälp och support.
InformationLogg för nätverksdiagnostik
Filnamn: 936E52DB-7F8A-4033-B570-CF574C38450A.Repair.1.etl

Konfigurera kortet 'Ethernet' Har inte körts

Konfigurera nätverkskortet för kommunikation med det här nätverket. Detta säkerställer att både TCP/IPv4 och TCP/IPv6 kan användas på nätverkskortet.

6 Ett problem kan ha uppstått med drivrutinen för kortet Anslutning till lokalt nätverk Inte åtgärdat Ej korrigerat

Windows kunde inte automatiskt binda IP-protokollstacken till nätverkskortet.
Det är problem med kortet kabelanslutet nätverk Misslyckades

Mer information om hur du löser problem med drivrutiner och maskinvara finns i Windows Hjälp och support.
Filnamn: 936E52DB-7F8A-4033-B570-CF574C38450A.Repair.2.etl

Konfigurera kortet kabelanslutet nätverk Har inte körts

Konfigurera nätverkskortet för kommunikation med det här nätverket. Detta säkerställer att både TCP/IPv4 och TCP/IPv6 kan användas på nätverkskortet.

Identifieringsinformation Expandera

InformationDiagnostikinformation (Nätverkskort)
Information om nätverkskort diagnos:

Information om drivrutin för nätverkskortet Anslutning till lokalt nätverk:

Beskrivning . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Tillverkare . . . . . . . . . . : Realtek
Leverantör . . . . . . . . . . : Realtek
Version . . . . . . . . . . . : 7.78.1218.2013
INF-fil . . . . . . . . . : C:\WINDOWS\INF\oem43.inf
INF-filens datum . . . . . . . . : den 11 februari 2014 11:40:02
Avsnittsnamn . . . . . . . . . : RTL8168E.ndi
Maskinvaru-ID . . . . . . . . . . : pci\ven_10ec&dev_8168&rev_06
Instansstatusflaggor . . . . . : 0x180200a
Enhetshanterarens statuskod . . : 0
IfType . . . . . . . . . . . . : 6
Fysisk medietyp . . . . . . . . : 14

InformationDiagnostikinformation (Nätverkskort)
Information om nätverkskort diagnos:

Information om drivrutin för nätverkskortet Ethernet:

Beskrivning . . . . . . . . . . : LogMeIn Hamachi Virtual Ethernet Adapter
Tillverkare . . . . . . . . . . : LogMeIn Inc.
Leverantör . . . . . . . . . . : LogMeIn Inc.
Version . . . . . . . . . . . : 15.28.40.464
INF-fil . . . . . . . . . : C:\WINDOWS\INF\oem6.inf
INF-filens datum . . . . . . . . : den 14 juli 2015 09:44:36
Avsnittsnamn . . . . . . . . . : Hamachi.ndi
Maskinvaru-ID . . . . . . . . . . : hamachi
Instansstatusflaggor . . . . . : 0x180200b
Enhetshanterarens statuskod . . : 0
IfType . . . . . . . . . . . . : 6
Fysisk medietyp . . . . . . . . : 0

Filnamn: 936E52DB-7F8A-4033-B570-CF574C38450A.Diagnose.0.etl

InformationAnnan nätverkskonfiguration och loggar
Filnamn: NetworkConfiguration.cab

Information om insamling
Datornamn: HJALMARS-DATOR
Windows-version: 10.0
Arkitektur: x64
Tid: den 15 april 2016 14:55:09

Information om utgivare Expandera

Nätverksdiagnostik i Windows
Identifierar problem med nätverksanslutningar.
Paketversion: 3.0
Utgivare: Microsoft Windows
Internetanslutningar
Hitta och åtgärda problem med att ansluta till Internet eller till webbplatser.
Paketversion: 3.0
Utgivare: Microsoft Corporation

Och cmd:

C:\Users\Hjalmar>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Hjalmars-Dator
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | EVGA 780-ti | FX-8320 | XPG 8GB 1600 MHz | OCZ Trion T150 | Seagate Barracuda 2TB | be quite! KRAFT 700w | Gigabyte GA-970A-DS3P | Windows 10 64-bit

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Sötast

Skulle rekommendera att formatera C:\ för att vara på den säkra sidan för att få bort virus och därefter köra scanning mot dina övriga partitioner.

Permalänk

Har inget internet i felsäkert läge med nätverksanslutning.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Hur ska jag ladda ner den när jag inte har något internet? har skivan med basic drivrutiner dock blr jag installera den? Kan inte bli ngt problem att det då finns två drivrutiner?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Skulle rekommendera att formatera C:\ för att vara på den säkra sidan för att få bort virus och därefter köra scanning mot dina övriga partitioner.

"Det går inte att formatera den här volymen

Innehåller den Windows-version du använder. Om du formaterar volymen kan datorn sluta fungera. Fornatera diskar och enheter - vanliga frågor och svar"

Visa signatur

Permalänk

@FlyingHippo: Kan du pinga google?

(öppna kommandotolken, skriv "ping 8.8.8.8", utan citationstecken och sedan enter).
Om du får svar här, så kan din dator kontakta google och google kan kontakta din dator.

återställ webbläsarinställningar;
sök internetalternativ i startmenyn -> avancerat-fliken -> "återställ..."

kolla så det inte ligger några proxyinställningar i webbläsaren, det kan också muppa till saker. internetalternativ -> Anslutningar-fliken -> LAN-inställningar, kolla så det ser rätt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingHippo:

"Det går inte att formatera den här volymen

Innehåller den Windows-version du använder. Om du formaterar volymen kan datorn sluta fungera. Fornatera diskar och enheter - vanliga frågor och svar"

Det gör du när du installerar Windows på nytt från din DVD eller USB-sticka.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlyingHippo:

Hur ska jag ladda ner den när jag inte har något internet? har skivan med basic drivrutiner dock blr jag installera den? Kan inte bli ngt problem att det då finns två drivrutiner?

Du skriver väll från något nu?

Men ja använd skivan

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Men ja använd skivan

Ser ju ut att han skickar från sin telefon.

Hur som helst, har han en tidigare drivrutin på skiva så är det ju bara att testa den. Den nuvarande fungerar ju inte ändå.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Det gör du när du installerar Windows på nytt från din DVD eller USB-sticka.

Har inte windows 10 på cd eller usb och det låter jävligt risky :s

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Men ja använd skivan

Precis som nämnt, skriver från telefonen

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlyingHippo:

Precis som nämnt, skriver från telefonen

Ladda ner filen på mobilen då och anslut den sedan till datorn och för över den ?

Permalänk
Skrivet av Containerfox:

@FlyingHippo: Kan du pinga google?

(öppna kommandotolken, skriv "ping 8.8.8.8", utan citationstecken och sedan enter).
Om du får svar här, så kan din dator kontakta google och google kan kontakta din dator.

återställ webbläsarinställningar;
sök internetalternativ i startmenyn -> avancerat-fliken -> "återställ..."

kolla så det inte ligger några proxyinställningar i webbläsaren, det kan också muppa till saker. internetalternativ -> Anslutningar-fliken -> LAN-inställningar, kolla så det ser rätt ut.

Nej får "...transmit failed..."

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Ladda ner filen på mobilen då och anslut den sedan till datorn och för över den ?

Gör det nu, överförde zip filen, körde setup.exe, startade om datorn oc ingen skillnad :s

Visa signatur

Permalänk

Jag funderar nu på att bara system återställa allt??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sök igenom med Malwarebytes i både vanligt och felsäkert läge.

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Sök igenom med Malwarebytes i både vanligt och felsäkert läge.

Gjort, hittade först 17 objekt som kunde vara möjliga hot. Löste tyvärr inte problemet x(((

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingHippo:

Gjort, hittade först 17 objekt som kunde vara möjliga hot. Löste tyvärr inte problemet x(((

Bästa vore om du installerade om Windows som många nämnt ovan, ISO fil går att få tag på internet som därefter lägger på ett USB.
Licensen hoppas jag dock att du kvar kvar..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Eftersom att varken avast eller malwarebytes hittar något problem och att det inte funkar i felsäkert läge börjar jag tro att det nog inte var något virus. Googlat på jdownloader.org och det verkar legit

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Bästa vore om du installerade om Windows som många nämnt ovan, ISO fil går att få tag på internet som därefter lägger på ett USB.
Licensen hoppas jag dock att du kvar kvar..

Låter jobbigt och som att det skulle kunna gå fel på vägen :s jag ska inte pröva en system återställning innan då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kan nog stämma, anledningen att jag föreslog Emsisoft är att jag har bra erfarenhet av dem. Då har jag även livstidslicens på malwarebytes. Emsisoft är mycket kompenta men i ditt fall kan det nog vara så att skadan inte går att reparera. Men Prova gära om du vill. De har även fått ett gäng utmärkelser den senaste tiden.
Här kan du kika och göra en egen bedömning om det är värt mödan.
http://blog.emsisoft.com/

Skrivet av FlyingHippo:

Eftersom att varken avast eller malwarebytes hittar något problem och att det inte funkar i felsäkert läge börjar jag tro att det nog inte var något virus. Googlat på jdownloader.org och det verkar legit

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Win 10 kan ju göra en formatering light, dvs rensa i stort sett allting och sen ominstallera utan att blanda in iso-fil mm. Jag har dock inte en aning om det räcker i detta fallet eller om ett eventuellt virus blir återinstallerat.

Permalänk
Rekordmedlem

Jdownloader är ett seriöst program som fungerar men du kan ju ha plockat ner nått mer tillsammans med det när du laddade hem det, programmet kan dessutom styra vissa routrar för att försöka byta dynamiska ipnummer för att kunna gå runt spärrar hos en del "downloadsiter" som blockerar mot för många nerladdningar från samma ipnummer så är jdownloader felkonfat kan det potentiellt ställa till det med nätverkskonfigurationen och vet man inte hur de avancerade inställningarna ska användas så ska man inte försöka använda dem.
Du kan alltså stöka till nätverksinställningarna med programmet och har du gjort det så är det kanske bäst att inaktivera programmet och återställa dator och kanske även routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingHippo:

Låter jobbigt och som att det skulle kunna gå fel på vägen :s jag ska inte pröva en system återställning innan då?

Börja med det, men om problemet kvarstår bör du formatera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jdownloader är ett seriöst program som fungerar men du kan ju ha plockat ner nått mer tillsammans med det när du laddade hem det, programmet kan dessutom styra vissa routrar för att försöka byta dynamiska ipnummer för att kunna gå runt spärrar hos en del "downloadsiter" som blockerar mot för många nerladdningar från samma ipnummer så är jdownloader felkonfat kan det potentiellt ställa till det med nätverkskonfigurationen och vet man inte hur de avancerade inställningarna ska användas så ska man inte försöka använda dem.
Du kan alltså stöka till nätverksinställningarna med programmet och har du gjort det så är det kanske bäst att inaktivera programmet och återställa dator och kanske även routern.

Jag avinstallerade programmet direkt när jag laddat ner det då det blrjade skanna datorn efter virus(brukar den göra det?).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Win 10 kan ju göra en formatering light, dvs rensa i stort sett allting och sen ominstallera utan att blanda in iso-fil mm. Jag har dock inte en aning om det räcker i detta fallet eller om ett eventuellt virus blir återinstallerat.

Hittade ingen fornateribg light efter snabb googling? Vilken är "hårdast" formatering light eller system återställning. Om system återställning, länk till guide av formatering light ples

Visa signatur

Permalänk

Viktig grej som jag inte nämnt är att internet för alla andra enheter i huset funkar

Visa signatur