Permalänk
Medlem

Hjälp med fläktstyrning

Jag har för nuvarande näst intill ingen fläktstyrning. Jag har ett Corsair Hydro H80 utan Corsair Link, med tillkommande fläktar monterade på vattenblocket. 3-stegs knappen på vattenblocket fungerar, men det verkar som att denna enbart ställer in fläkthastigheten utan någon fläktkurva som beror på vatten/CPU temperatur. Jag har ett MSI P67A-GD55 (B3) MOBO med E7681IMS V4.3 firmware. Har ställt in CPU Smart Fan Target och CPU Min.Fan Speed i BIOS, vilket fungerar men verkar även här bara handla om en binär övergång från Min.Fan Speed till 100% då target temp nås.

Har i övrigt ett Lancool PC-K62 chassi med tillkommande frontfläkt och de två toppfläktarna monterade. De sistnämnda fläktarna är anslutna till SYSFAN3 och SYSFAN4, men av någon anledning kan jag ej kontrollera dessa i BIOS (se bild) och de verkar köras på 100% hela tiden.

Allt detta resulterar så klart i att min dator låter som ett flygplan. Jag hade tänkt fixa detta genom att köpa ett tystare chassi, tystare fläktar och eventuellt en fläktkontroller. Hittills så hade jag tänkt:

  • Fractal Design Define R5

  • 3 st Noctua NF-A14 140mm PWM (till chassi)

  • 2 st Noctua NF-F12 120mm PWM (till H80 kylaren)

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera dessa fläktar som förväntar sig PWM signal dock. Finns det någon PWM 4-pin på mitt MOBO som jag kan splitta till chassifläktarna? Och isåfall, hur kan jag kontrollera PWM signalen beroende på t.ex. mainboard system temp? Fungerar Corsair H80 med PWM fläktar?

Om mitt MOBO helt saknar PWM funktionalitet (/och om H80 ej fungerar med PWM) så tänkte jag att en fläktkontroller kanske är ett bättre alternativ. Har hittills kollat på BitFenix Recon, men denna verkar inte ha support för PWM. Kan jag på något sätt konvertera output effekten av kontrollern till en PWM signal som fungerar med fläktarna? Eller kommer den kunna kontrollera fläktarna väl utan PWM? Om inte, finns det någon annan bra fläktkontroller med PWM support?

Som synes är det mycket som är oklart för mig så lite hjälp skulle uppskattas. Är även öppen till helt andra förslag om jag missat något fiffigt som gör det jag behöver.

Permalänk
Medlem

TL;DR: Vad är den bästa fläktstyrningslösningen med dessa komponenter?

  • Fractal Design Define R5

  • MSI P67A-GD55 B3

  • Corsair Hydro H80

  • 3 st Noctua NF-A14 140mm PWM (till chassi)

  • 2 st Noctua NF-F12 120mm PWM (till H80)