Sony Playstation 4K har kodnamn "NEO" och mer än dubblerad grafikprestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Jo absolut, om det nu är så att det är 14 nm vi talar om.
Tycker spec visar att det ska vara samma prylar men "klockade". Får därför stora varningstrianglar framför ögonen.

Blir det som du säger tar jag emot det med öppna armar!

Tycker specsen visar att det är mycket mer än bara klockade prylar.

Hela GPUn verkar gå in på mer än det dubbla i TF.

Även att det är en nyare variant av GCN visar att vi pratar om ett ganska stort fall framåt på GPUn.

Sen är frågan allt omkring? WiFi upp till ac nu? HDMI 2.0? UHD BluRay?

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Skulle vara trevligt om spel som släppts innan i 30 fps låses upp till 60 fps.

Nej nej, 30fps ger ju en bättre och mer cinemstisk upplevelse

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ignostic:

Nej nej, 30fps ger ju en bättre och mer cinemstisk upplevelse

30fps är lika roligt att titta på som diabilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Köpte min PS4 för sex månader sen, känner mig lite lurad. Köper PC i framtiden.

Känner du dig lurad varje gång det kommer ett nytt grafikkort också?

Skrivet av magkliarn:

Spontan reaktion: stackars utvecklare.

Inte nog med att marknaden segmenteras i konsol/PC (förlåt Nintendo, du får inte vara med i den här liknelsen), nu ska dessutom konsoltillverkarna inbördes segmentera sina produkter.

På kort sikt är ju detta jättetrevligt för oss konsumenter, ny häftig hårdvara som ger möjligheter till bättre framerate och coolare grafik. Frågan är bara vad som händer om 2-3 år när PS5 släpps. Ska utvecklare droppa PS4 helt? Känns det ok för folk som köpt sin "nya" konsol för bara ett par år sen? Eller ska de fortsätta köra på båda PS4 modellerna? Eller kanske bara NEO?

I praktiken måste det finnas ett tak för hur många plattformar utvecklare kan/hinner med att stödja. När Nintendo började med sin Wii-serie var det rätt uppenbart att många studios släppte dem helt. Nu har vi PS4+NEO, XBONE och PC. Ponera att Microsoft hade gjort ett liknande drag som Sony nu, då står vi här med inte mindre än 5(!) plattformar som folk förväntar sig ska leva och frodas sida vid sida. Frågan är hur hållbart det är.

Fast så har det ju alltid varit. Det har alltid varit väldigt stora skillnader i hårdvaran mellan olika konsoler. Det är ju bara nu de senaste 2½ åren med PS4 och Xbone som de varit lika, och då har ju ändå de flesta spel fortsatt att komma till både PS3 och 360, vilka skiljer sig rätt mycket mellan varandra och väldigt mycket mellan dem och PS4/Xbone.

Så ja, vi har redan 5 plattformar.

Historiskt sett har bakåtkompatibilitet varit ovanligt, och när det funnits har det oftast fungerat halvbra, så det är inget nytt eller konstigt heller.

Det är ju ingen skillnad i arkitekturen mellan PS4 och 4,5 verkar det som, så det blir i praktiken som en förinställning för grafiken bara, vilket knappast kan räknas som en ny plattform. API:er och verktyg torde vara samma, alltså borde det hela vara precis som på PC idag.

Att ha olika förinställningar för grafiken på konsoler beroende på hårdvaruexpansion är heller inget nytt, det fanns redan till Nintendo 64.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_64_accessories#Expansi...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

1. Står att det handlar om ny arkitektur så det är inte samma version av GCN som i nuvarande PS4.

2. Med tanken på 36 stycken CU ger 2305 SP så finns det klara tecken på att det är Polaris 10 vi pratar om.

3. VR på PS4 är lägre specat än Vive/Oculus och kommer köra på lägre upplösning.

4. Eftersom konsol har mycket mindre middlewear så får du alltid ut mer av en konsol mot en pc med alla faktorer lika.

Så ja för PSVR kommer detta räcka gott och väl.

Tror målet här är är att låsa VR titlarna till 60 FPS x 1920 x 1080

Det jag du och alla andra behöver DÅ och ännu mera i framtiden är GPU-prestanda, det existerar ingen "middlewear" att tala om gällande GPU beräkningar. En bra VR upplevelse lär behöva mer än det där!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Fast du är ju lite inne på det själv i ditt inlägg. Hade vi vetat att Sony planerade snabbare modeller när vi gjorde våra köp hade vi nog hållit i pengarna. Nu har Sony fortfarande inte kommenterat något vad gäller ny PS4-modell vad jag sett men ryktena är rätt trovärdiga och många.

Sony har inte gjort något sådant tidigare. Revisioner av konsoller har ju gjorts, PS4 är inne på sin andra. Prestandaskillnaden blir, om ryktena stämmer stor. Lite riskabelt med tanke på att PS4 är en plattform som sålt konsoller på löften om att spel ska komma. Drygt två år in så har det varit dåligt med nya exklusiva spel, mest multiplattform och (HD) remakes från främst PS3.

Nintendo 64 hade förvisso utbyggbart minne men det gjordes på befintlig konsoll också. Antingen fick man med minnet när man köpte ett spel denna ingick med (Majoras Mask och Donkey Kong 64 hade utgåvor där den ingick minns jag) eller köpte den löst. Den kostade dessutom någon hundring så var inga stora kostnar, speciellt med tanke på vad spelen kostade.

Ingen tvekan om att PS4 är en slö konsoll. Jag har själv spelat Until Dawn de senaste dagarna. Ett underbart spel men där FPS'en är lite väl låg. Jag har missat knapptryck pga att spelet inte hunnit rendera QTE-sekvensen innan tiden tagit slut vilket är rätt störande, samt laggande karaktärer. Inte ens Peter Stormare klarar av att stryka över det.
Nu är det samtidigt ett val som utvecklaren och Sony valt att göra där grafik prioriterats över FPS. Ett spel som faktiskt skulle kunna vara intressant att se hur den fungerar med en snabbare PS4'a.

Som ägare av en PS4 så är det hela förstås rätt störande men jag hoppas att Sony lyckas hitta en smidig lösning på det hela. En inbyteskampanj hade jag inte tackat nej till, beroende på vilket pris den nya skulle hamna på förstås. 2000kr + gammal PS4 hade jag lätt tagit. Men 3000kr och uppåt.... tveksamt. Då njuter jag nog hellre i sub 30-FPS på de fåtal exklusiva titlar som lär dyka upp.

Är man ute efter en PS4 idag så bör man avvakta tills Sony snackar om vad de tänkt lansera. Lite som med just de nya grafikkorten som är på väg ut i sommar, om kiselguden så vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Nej.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Verkar lovande!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Om den har samma ytterformat så känns det som om den antingen blir varmare eller mer högljudd än originalet.

Men är Polaris så varm då? Det ligger något i att det kan bli varmare, men jag håller tummarna.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Ska tydligen ha 4.19 TFLOPs om det stämmer. Mer än dubbelt än PS4(1.84 TFLOPs).

36 CUs * 64 (64 SPs per CU) = 2304 SP
2304*2 = 4608 instructions per clock
4604 * 911 Mhz = 4197888000
36 CUs @ 911 Mhz ~ 4.19 TFLOPs

Read more: http://wccftech.com/sony-ps-neo-polaris-gpu-4-19-tflops/#ixzz...

Denna uträkning baseras på GCN generation 1 med PS4. Undrar om generation 4 är effektivare. Menar inte förbrukning utan hur bättre den hanterar IPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fast du är ju lite inne på det själv i ditt inlägg. Hade vi vetat att Sony planerade snabbare modeller när vi gjorde våra köp hade vi nog hållit i pengarna. Nu har Sony fortfarande inte kommenterat något vad gäller ny PS4-modell vad jag sett men ryktena är rätt trovärdiga och många.

Sony har inte gjort något sådant tidigare. Revisioner av konsoller har ju gjorts, PS4 är inne på sin andra. Prestandaskillnaden blir, om ryktena stämmer stor. Lite riskabelt med tanke på att PS4 är en plattform som sålt konsoller på löften om att spel ska komma. Drygt två år in så har det varit dåligt med nya exklusiva spel, mest multiplattform och (HD) remakes från främst PS3.

Nintendo 64 hade förvisso utbyggbart minne men det gjordes på befintlig konsoll också. Antingen fick man med minnet när man köpte ett spel denna ingick med (Majoras Mask och Donkey Kong 64 hade utgåvor där den ingick minns jag) eller köpte den löst. Den kostade dessutom någon hundring så var inga stora kostnar, speciellt med tanke på vad spelen kostade.

Ingen tvekan om att PS4 är en slö konsoll. Jag har själv spelat Until Dawn de senaste dagarna. Ett underbart spel men där FPS'en är lite väl låg. Jag har missat knapptryck pga att spelet inte hunnit rendera QTE-sekvensen innan tiden tagit slut vilket är rätt störande, samt laggande karaktärer. Inte ens Peter Stormare klarar av att stryka över det.
Nu är det samtidigt ett val som utvecklaren och Sony valt att göra där grafik prioriterats över FPS. Ett spel som faktiskt skulle kunna vara intressant att se hur den fungerar med en snabbare PS4'a.

Som ägare av en PS4 så är det hela förstås rätt störande men jag hoppas att Sony lyckas hitta en smidig lösning på det hela. En inbyteskampanj hade jag inte tackat nej till, beroende på vilket pris den nya skulle hamna på förstås. 2000kr + gammal PS4 hade jag lätt tagit. Men 3000kr och uppåt.... tveksamt. Då njuter jag nog hellre i sub 30-FPS på de fåtal exklusiva titlar som lär dyka upp.

Är man ute efter en PS4 idag så bör man avvakta tills Sony snackar om vad de tänkt lansera. Lite som med just de nya grafikkorten som är på väg ut i sommar, om kiselguden så vill.

Fast allt tyder på att framtida spel kommer fungera på nuvarande PS4. Eller du menar att det inte är "business practice" att göra uppgraderingar i en konsolgeneration? Jag tror att det är framtiden. Jag tror att det kommer bli så för alla konsoler, och såhär jag tycker Valve borde göra med Steam machines (nu är den nishen uppebarligen "tagen"). Är det inte detta som alla tech-wizzes har önskat under hela 3D-eran?

Skrivet av stenharl:

Varför inte? Vad är skillnaden?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Varför inte? Vad är skillnaden?

Skillnaden är att alla räknar med och vet att det kommer komma snabbare grafikkort. Både AMD och Nvidia har roadmaps som sträcker sig flera år framåt.

Nu gör Sony något oväntat: Redan efter 3 år lanserar de en ny konsol. Jag har sett många som köpt en PS4 istället för PC då de ville använda den i 5+ år, och detta kan potensiellt försämra upplevelesen för dem.

Anledningen till att konsolerna klarar sig så bra trots klen hårdvara är ju den stenhårda optimeringen mot en konfiguration. Nu får utvecklarna en till konfiguration att jobba med. Beroende på hur spelarbasen adopterar "PS4,5" kanske mindre optimeringsfokus kommer läggas på PS4 framöver, vilket i så fall gör att PS4-köparna får mindre för pengarna än vad de tänkt sig. Visserligen är akitekturerna samma, men denna skillnad blir ändå som en ny konsol om man jämför med XB1 och PS4, de sistnämda har ju också olika kraftfulla GPUer och olika klockfrekvenser på CPUerna.

Observera att allt detta är skrivit utifrån vad som stod i detta rykte.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Fast allt tyder på att framtida spel kommer fungera på nuvarande PS4. Eller du menar att det inte är "business practice" att göra uppgraderingar i en konsolgeneration? Jag tror att det är framtiden. Jag tror att det kommer bli så för alla konsoler, och såhär jag tycker Valve borde göra med Steam machines (nu är den nishen uppebarligen "tagen"). Är det inte detta som alla tech-wizzes har önskat under hela 3D-eran?

Det senaste ryktet pekar på det, tidigare rykten har varit något vagare vad gäller det. Tänker främst på Neogaf-ryktet nyligen.

Jo, gör ett företag detta och det tycks accepteras (eller att de andra tar risken och gör samma sak) så blir det nog något som kommer ta över. Ingen vill ha den långsammaste konsollen och speciellt Sony tycks få panik över NX eller något. Microsoft har ingen maskin på gång även om det tidigare ryktats om det och MS folk sagt lite allt möjligt sedan det blåst upp till ryktesstorm gällande ny PS4. Microsoft skulle mer behöva bättre prestanda då One är slöare än PS4 men hade förmodligen dränkts i skit om de varit först med detta.

Är de tre företagen öppna med att det är ständiga uppdateringar av konsollen som gäller under generation där man hela tiden måste köpa den senaste modellen för att få ut hela upplevelsen av spelet man köper så är det bra. Men hemlighåller man detta och plötsligt lanserar och tillkännager (om alla rykten nu stämmer, vilket de förmodligen gör vid det här laget) en ny modell så har man inte skött det bra. Mer slit och släng med, fast de flesta kanske inte kommer bry sig om att köpa en ny, dyr, modell för att spela spel. Är väl vi relativt få entusiaster möjligen som ens kan tänka oss något sådant.

Många säger saker de inte vet något om samtidigt. Att kunna få högre prestanda snabbare är förvisso rätt bra men det gör plattformen osäkrare då det plötsligt kan släppas en bättre modell. Den stora fördelen med konsoller har ju trots allt varit att man vet att nya spel kommer fungera bra och så länge ens konsoll fortsätter fungera så kan man köra på samma generationen ut.

Intressant att se hur utvecklingen går, om detta skulle ske. Fungerar det inte för Sony så lär de antingen backa eller gå i konkurs (eller mer troligen, räddas av japanska staten).
En lösning i stil med minnet till Nintendo 64, portarna för att bygga ut Nintendo 64 (N64DD) och Gamecube (Gameboy Player, modem/nätverksgränssnitt) kanske hade kunnat vara något i framtida konsoller. Stoppa in ett bättre grafikkort för att få bättre prestanda i spel utan att behöva byta hela konsollen kanske. MXM eller mer troligt någon egen lösning.

Skrivet av MakeCoke:

Skillnaden är att alla räknar med och vet att det kommer komma snabbare grafikkort. Både AMD och Nvidia har roadmaps som sträcker sig flera år framåt.

Nu gör Sony något oväntat: Redan efter 3 år lanserar de en ny konsol. Jag har sett många som köpt en PS4 istället för PC då de ville använda den i 5+ år, och detta kan potensiellt försämra upplevelesen för dem.

Anledningen till att konsolerna klarar sig så bra trots klen hårdvara är ju den stenhårda optimeringen mot en konfiguration. Nu får utvecklarna en till konfiguration att jobba med. Beroende på hur spelarbasen adopterar "PS4,5" kanske mindre optimeringsfokus kommer läggas på PS4 framöver, vilket i så fall gör att PS4-köparna får mindre för pengarna än vad de tänkt sig. Visserligen är akitekturerna samma, men denna skillnad blir ändå som en ny konsol om man jämför med XB1 och PS4, de sistnämda har ju också olika kraftfulla GPUer och olika klockfrekvenser på CPUerna.

Observera att allt detta är skrivit utifrån vad som stod i detta rykte.

Med tanke på hur svårt det tycks vara att optimera för ens en plattform så har jag svårt att tro att två plattformar ger bättre spel. Speciellt för första "generationen" Playstation 4. Återstår att se förstås men det finns helt klart saker som bör oroa oss konsumenter.

Permalänk

Har inga problem med att det släpps slimmade konsoler baserade på samma hårdvara men det här känns ganska konstigt. Ska den ändå vara kompatibel med "vanliga" PS4 lär PS4 Neo hållas tillbaka av detta. Känns som att Sony vill behålla prestandakronan inför Nintendos släpp av deras NX konsol. Undra hur Microsoft kommer svara på detta?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk

@GilbertG: Det är sant det du säger. Skillnaden nu är att om tillverkarna ska hålla på med sina halvuppgraderingar blir det ändå i slutändan ännu fler saker för utvecklare att hålla koll på. Som sagt, anta att Microsoft släpper en liknande Xbox 1.5. Sedan om ett par år släpps den nya generationens konsoler för resp tillverkare. Då är vi uppe i sammanlagt sju versioner, 3 var för Sony & Microsoft + PC, som utvecklare förväntas hålla sig ajour med. Så länge bara NEO finns får de väl vackert acceptera optimeringen för den, men hur sugna tror du de är att fortsätta dalta med skillnaden mellan PS4/4.5 när väl PS5 släppts?

Så länge studios håller sig till de 7 formaten (och optimerar för varje enskilt format) så är väl allt frid och fröjd. Men så fort någon tummar på det kommer de få skit från spelarbasen. Alla argument som idag används mellan konsol och PC kommer nu dessutom även kunna appliceras inbördes mellan formaten. "Boo det här spelet ser exakt likadant ut på PS4 som det gör på min PS4.5, wtf Ubisoft". Skulle någon få för sig att *gasp* droppa PS4 helt och hållet och bara fortsätta köra på 4.5/5 blir det ännu mer liv i luckan. Rent ekonomiskt tror jag förvisso aldrig just det blir aktuellt då man lika gärna kan släppa en gimpad version till PS4an om man ändå släpper till 4.5. Men du fattar min poäng.

Vem vet, jag kanske underskattar våra spelutvecklare idag. De flesta kanske gärna lägger ner några extra mandagars arbete på att öka sin målgrupp med 20%. Vi får väl vänta och se om spelens kvalitet blir lidande av den ständiga jakten på optimering.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

@GilbertG: Det är sant det du säger. Skillnaden nu är att om tillverkarna ska hålla på med sina halvuppgraderingar blir det ändå i slutändan ännu fler saker för utvecklare att hålla koll på. Som sagt, anta att Microsoft släpper en liknande Xbox 1.5. Sedan om ett par år släpps den nya generationens konsoler för resp tillverkare. Då är vi uppe i sammanlagt sju versioner, 3 var för Sony & Microsoft + PC, som utvecklare förväntas hålla sig ajour med. Så länge bara NEO finns får de väl vackert acceptera optimeringen för den, men hur sugna tror du de är att fortsätta dalta med skillnaden mellan PS4/4.5 när väl PS5 släppts?

Så länge studios håller sig till de 7 formaten (och optimerar för varje enskilt format) så är väl allt frid och fröjd. Men så fort någon tummar på det kommer de få skit från spelarbasen. Alla argument som idag används mellan konsol och PC kommer nu dessutom även kunna appliceras inbördes mellan formaten. "Boo det här spelet ser exakt likadant ut på PS4 som det gör på min PS4.5, wtf Ubisoft". Skulle någon få för sig att *gasp* droppa PS4 helt och hållet och bara fortsätta köra på 4.5/5 blir det ännu mer liv i luckan. Rent ekonomiskt tror jag förvisso aldrig just det blir aktuellt då man lika gärna kan släppa en gimpad version till PS4an om man ändå släpper till 4.5. Men du fattar min poäng.

Vem vet, jag kanske underskattar våra spelutvecklare idag. De flesta kanske gärna lägger ner några extra mandagars arbete på att öka sin målgrupp med 20%. Vi får väl vänta och se om spelens kvalitet blir lidande av den ständiga jakten på optimering.

Halvuppgradering! De går ner en hel nod inklusive finfet på hela APUn och hoppar 3 generationer GCN. Det kallar jag inte halvuppgradering.

Permalänk

@dahippo: Bortse från ordvalet. I detta fallet handlar det om vad tillverkarna själva kallar det och inte vad du och jag gör. Rent marknadsföringsmässigt är detta en 4.5 och inte en femma och oavsett hur stor eller liten förbättring det är från föregående version finns det en sak som är klar, och det är att femman kommer vara ännu snabbare.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Avstängd

Detta är bra.

Tvspel borde komma i en budgetversion där spelen ser ut som minecraft och en annan som man faktiskt kan spela spelen på utan att behöva lira i 15fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Har inga problem med att det släpps slimmade konsoler baserade på samma hårdvara men det här känns ganska konstigt. Ska den ändå vara kompatibel med "vanliga" PS4 lär PS4 Neo hållas tillbaka av detta. Känns som att Sony vill behålla prestandakronan inför Nintendos släpp av deras NX konsol. Undra hur Microsoft kommer svara på detta?

Möjlighet till bättre grafik är en del, men har säkert en heldel att göra med Ultra HD Blu-Ray kompatibilitet.
Sony var med och utvecklade CD, DVD, Blu-Ray, Ultra HD Blu-Ray. Plus att dom äger ett flera filmbolag.

Permalänk
Medlem

Alltså att vara "besviken PS4 ägare" pga något som det här är ju lite trams.
Det finns 35miljoner ps4or ute, Sony kommer att fortsätta kränga gamla och nya versionen paralellt och alla spel måste fungera på båda versionerna.

Under dessa förutsättningar kommer ju inga utvecklare att "dumpa" orginal-ps4an, eller tumma på kvaliteten där. Det är ju snarare så att dom som köper Neo kommer att få vanliga ps4 spel som går i lite högre upplösning, eller har lite snyggare post-effekter eller whatever som är det billigaste sättet att att skala upp spelet för snabbare grafikdel.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag sålde nyligen mitt PS4 med spel osv för att jag tyckte att jag spelade för lite och värdet bara sjönk.

Men kanske dags senare att köpa en beg PS4 med lite tillbehör och spel igen då när de uppdaterade versionerna kommer. up:

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Haha, precis vad jag förväntade mig skulle hända när de sa att Playstation VR kommer fungera till Playstation "4". Jakten på snyggare grafik fortsätter.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Alltså att vara "besviken PS4 ägare" pga något som det här är ju lite trams.
Det finns 35miljoner ps4or ute, Sony kommer att fortsätta kränga gamla och nya versionen paralellt och alla spel måste fungera på båda versionerna.

Under dessa förutsättningar kommer ju inga utvecklare att "dumpa" orginal-ps4an, eller tumma på kvaliteten där. Det är ju snarare så att dom som köper Neo kommer att få vanliga ps4 spel som går i lite högre upplösning, eller har lite snyggare post-effekter eller whatever som är det billigaste sättet att att skala upp spelet för snabbare grafikdel.

Tror bara du har halvrätt. Om du kollar bakåt i historiken så har vi ju t.ex. N64 med sitt expansion-pack - majoriteten hade inget men det släpptes ändå stora spel som behövde det. Tror risken för spel som fungerar si-sådär på gamla 4:an kommer finnas i märkbar mängd.

Däremot håller jag med om att det bara är löjligt att vara besviken. Det kommer alltid nya finare grejer, kan ju inte stanna utvecklingen bara för att någon har köpt något. Tycker dessa personer att det vore bättre om den hetat PS5 och inte varit kompatibel? Det tror inte jag i alla fall i och med att kompatibel betyder att det är enklare/billigare för spelstudios att göra anpassning för båda fyrorna än det vore att släppa var sin version till v4 resp. (hypotetisk-) v5. Klar att de kan vara snikna och välja att marknadsföra lite falskt genom att inte vara helt ärliga med hur stor skillnad det är i spelet mellan de två versionerna om de bara vill mjölka pengar - men det är enkelt löst genom att läsa lite reviews innan köp. Så hela grejen är lite som att gråta över att man spillt mjölk när det råkade stå en skål med flingor precis under...

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dpom86:

Tror bara du har halvrätt. Om du kollar bakåt i historiken så har vi ju t.ex. N64 med sitt expansion-pack - majoriteten hade inget men det släpptes ändå stora spel som behövde det. Tror risken för spel som fungerar si-sådär på gamla 4:an kommer finnas i märkbar mängd.

Fast expansionpacket var ju just det, ett expansionpack. Detta är en helt ny konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Att tidiga PS4 köpare inte utesluts vore bra. Såvida det nubinte blir i stil med Shadow of Mordor och skillnaderna mellan PS3 och PS4 utgåvan.

Hade gärna sett att nya modellen blir bakåtkompatibel med något tidigare. Nuvarande fixar inte ens PS1. Hade den fixat PS3 hade det varit riktigt intressant, speciellt om modellen var tyst. Men det känns ganska osannolikt.

Intressant att se vad som händer på E3.

Hårdvaran lär inte klara av att emulera PS3 vilket då skulle kräva att de bygger in helt enkelt en PS3 i PS4an vilket lär vara för dyrt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Hårdvaran lär inte klara av att emulera PS3 vilket då skulle kräva att de bygger in helt enkelt en PS3 i PS4an vilket lär vara för dyrt.

Med tanke på vad Microsoft gjort med Xbox One och dess möjlighet att köra Xbox 360 spel som använder en PPC-baserad CPU så borde Sony kunna göra samma sak om de verkligen ville. Nu är jag osäker på exakt hur Microsoft gjort då de, vad jag vet, inte gått ut med exakt hur de gör men att spelen kompilerats om för att köras på en x86 CPU medans spelet tror sig köras på en riktig Xbox 360. Omkompilering + emulation, under HyperV typ.

Sannorlikheten att PS3 skulle kunna emuleras helt av den nya modellen är minimal, likaså att den skulle innehålla delar av en PS3 (specifikt Cell-CPUn) likaså. Skulle vara någon påkostad specialmodell möjligen.

Finns väldigt mycket bra spel på PS3 men konsollen är seg och dryg att använda. Tittar man på vad Microsoft gjort, testat lösningen så finns intresset av något bättre. Samtidigt gillar Sony HD remasters så dessa lär fortsätta dyka upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Det jag du och alla andra behöver DÅ och ännu mera i framtiden är GPU-prestanda, det existerar ingen "middlewear" att tala om gällande GPU beräkningar. En bra VR upplevelse lär behöva mer än det där!

Fast nu har Sony specat ut vad PSVR ska vara så upplösningen är redan fixed och är lägre än Vive.

Sen har du tyvärr ingen aning om hur Polaris presterar i VR så därför vet varken du eller jag hurvidare dessa 36 CU kommer klara sig i VR.

Med tanke på upplösningen är det iaf inte en fråga om bandbredd och konsoler är per tradition väldigt low cpu bound.

Efter AMD pratat väldigt mycket om VR när man pratat Polaris så kan vi utgå från att de har tänkt till hur den nya plattformen ska kunna stödja VR.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jävligt trött på detta, jag sa redan från början att den va för slö. Detta är specsen jag hade velat se från direkten. Vilket jäkla skämt mot de som köpte PS4 och xbone bone, fy fan. Sony blev ju brända lite sist de släppte sitt PS3 som va da shissnit, men kostade 6 lök och alla grät blod. Så jag förstår dem lite. Men alla vet ju redan att Sony kommer med bra grejjer i hög kvalité och är schyssta mot sina konsumenter, trust us man... Idag köper folk telefoner för högre pris. VR-kitt för 15k, det skulle fått kosta mer för mig om jag fick bättre stuff än boneX laget.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av vi0lat0r:

Jävligt trött på detta, jag sa redan från början att den va för slö. Detta är specsen jag hade velat se från direkten. Vilket jäkla skämt mot de som köpte PS4 och xbone bone, fy fan. Sony blev ju brända lite sist de släppte sitt PS3 som va da shissnit, men kostade 6 lök och alla grät blod. Så jag förstår dem lite. Men alla vet ju redan att Sony kommer med bra grejjer i hög kvalité och är schyssta mot sina konsumenter, trust us man... Idag köper folk telefoner för högre pris. VR-kitt för 15k, det skulle fått kosta mer för mig om jag fick bättre stuff än boneX laget.

Att ha haft denna prestandan vid lansering av PS4 skulle kostat mycket. Allt detta är möjligt pga AMDs kommande produkter. De hade fått dimensionera om hela konsolen med mer kylning och PSU osv om de skulle haft denna prestanda vid release. Och AFAIK så är den gamla PS4an ändå något snabbare än Xbone... så Sony tog ju till lite extra ändå.

Ditt argument är en logisk loop imo. De gör detta nu för att de kan. De som har en PS4 redan har inte förlorat något. De som inte har en PS4 kanske nu funderar på att köpa en.

Alla VR spelen kommer att gå att spela på gamla PS4 men de kommer bli bättre på PS4K.

Man kan inte göra alla glada. Jantelagen ftw.

Permalänk
Medlem

Man undrar hur pass stor skillnaden kommer att bli i praktiken i spel under Playstation 4 och 4S (inte en chans att den kommer heta 4.5)? Själva idén tycker jag är helt klockren och en mycket bättre lösning än att spelbranchen ska vänta 5 år till nästa uppdatering av konsollerna. Man behöver ju inte uppdatera varje år med en ny modell som t.ex. smartphonemarknaden, men var 3e år är nog bra. Sålänge man behåller X64 och BSD på Playstation borde inte bakåtkompatibilitet vara nåt svårt.

Även för PC-spelare blir detta en vinst då spelen kommer utvecklas att dra nytta av kraftfullare hårdvara snabbare Jag försöker men jag har svårt att se något negativt alls.