Permalänk
Medlem

Läste lite snabbt genom tråden

Barn finns gemensamma barn med i bilden?

Du behöver kontakta en advokat inte jurist
De är en skillnad.

Du skall inte prata med motparten (juridiska problem kan uppstå )
Sånt låter du advokaten sköta om.

Ps skriva under nånting du inte begriper skall du inte göra om!

Skrivet av natasamunrah:

Vi har skrivit kontrakt som säger följande:
"Vi Jonas XXX och Sara XXX, som sammanbor under äktenskapsliknande förhållanden, avtalar härmed att reglerna om bodelning i sambolagen (2003:376) inte skall gälla mellan oss. Detta innebär att båda parter från dagens datum saknar rätt att begära bodelning oavsett anledning till varför bodelningsreglerna i sambolagen akualiseras. Avtalet gäller både för den gemensamt bruk anskaffade bostaden samt för det gemensamt bruk anskaffade bohaget.
Vi är medvetna om att den egendom vi gemensamt anskaffar innehar vi med samäganderätt. Andel i samägd egendom är i förhållande till insatt kapital om inte annat särskilt överenskommes skriftligen. I övrigt tillämpas samäganderättslagen (1904:48) på sådan egendom."

Vad allt detta betyder vet jag faktiskt inte.
@xpanterx:

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Skrivet av Tino:

Känns som att vi redan är ute på hal mark med att personer inte läser tidigare inlägg, spekulerar och får det att låta som de vet sen lägga in ironi på detta är inte det smartaste, tror OP är tillräckligt förvirrad

Nja, jag tänkte mig att han skulle reflektera om han och svärfar har haft en minst 6 månaders parrelation med varandra och dra slutsatsen själv...

Permalänk

Hmm, bra skäl är då att hon har bra jobb gångavstånd från lägenheten? och jag sagt upp mig för att flytta till annan ort? Eller kan jag begära att sälja endå?
@mrqaffe:

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid fula med att vägra flytta om de inte löser ut dig :). Byter de lås så gör de lagbrott med egenmäktigt förfarande och de är straffbart.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av natasamunrah:

Somsagt, vi har detta kontraktet:
"Vi Jonas XXX och Sara XXX, som sammanbor under äktenskapsliknande förhållanden, avtalar härmed att reglerna om bodelning i sambolagen (2003:376) inte skall gälla mellan oss. Detta innebär att båda parter från dagens datum saknar rätt att begära bodelning oavsett anledning till varför bodelningsreglerna i sambolagen akualiseras. Avtalet gäller både för den gemensamt bruk anskaffade bostaden samt för det gemensamt bruk anskaffade bohaget.
Vi är medvetna om att den egendom vi gemensamt anskaffar innehar vi med samäganderätt. Andel i samägd egendom är i förhållande till insatt kapital om inte annat särskilt överenskommes skriftligen. I övrigt tillämpas samäganderättslagen (1904:48) på sådan egendom."

Tolkar jag det där rätt så är du rökt, men som redan sagts flera gånger i tråden bör du ta kontakt med någon jurist.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av natasamunrah:

Hmm, bra skäl är då att hon har bra jobb gångavstånd från lägenheten? och jag sagt upp mig för att flytta till annan ort? Eller kan jag begära att sälja endå?
@mrqaffe:

Du begär att tingsrätten ska ta ett beslut om försäljning om ni är oense, det är då upp till tingsrätten att väga era skäl för och emot det och vad svaret blir ska vi nog låta bli att spekulera om, men det verkar ju som om det behöver behandlas av tingsrätten och du lär behöva kontakta en advokatbyrå för att det ska bli rätt skött.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tog slut mellan mig och min dåvarande sambo precis när man köpt hus.
En sak jag lärt mig är att VA INTE SNÄLL.
Tänk på nr1 bara.

Varför ska du vara snäll mot henne så att hon kan sko sig på din bekostnad?

Ta kontakt med en advokat eller liknande så att du får ditt på det torra.

Lobba för en försäljning säger jag, det lär du tjäna mest på.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Kan ni inte lösa det mellan er, försök med hennes föräldrar. Funkar inte det så kolla om du har några vänner som är advokater eller vänner till dom. Anlita en sådan och börja tillsammans med hen diskutera en eventuell exekutiv försäljning/tvångsförsäljning av bostadsrätten. Hela processen tar tid, kostar pengar osv. Bättre att ni försöker lösa det genom att hon (ditt ex) köper ut dig än att Kronofodgen avhyser henne senare då bostadsrätten fått nya ägare och vill få tillträde.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar!