Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

lägger de ner Windows för telefoner så lär de också lägga ner tillverkningen av telefoner liksom.

Det har ju hänt tidigare. T.ex. Ericsson (där jag spenderat 24 år av min karriär, varav 5 år i USA) lade ned mobilerna och användandet av Symbian. Osäkerhetsfaktorn (för kunderna) om framtiden är en parameter Microsoft nog underskattat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Det har ju hänt tidigare. T.ex. Ericsson (där jag spenderat 24 år av min karriär, varav 5 år i USA) lade ned mobilerna och användandet av Symbian. Osäkerhetsfaktorn (för kunderna) om framtiden är en parameter Microsoft nog underskattat.

Jo absolut kan det hända. Jag menar bara att det är osannolikt att MS skulle lägga ner sitt mobil-OS men fortsätta bygga telefoner eller typ skapa en egen fork av Android. Lägger de ner Windows för telefoner så lär de hålla sig till att bygga appar när det gäller mobilmarknaden liksom.

Sen la väl inte Ericsson ner telefontillverkningen egentligen utan sålde den till Sony, men det ligger förstås utanför diskussionen.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför Microsoft 2015-2016 kan få till sina produkter så de fungerar utan buggar.
På 1990-talet hade Microsoft 3 OS: Win95, WinNT och WinCE.
Samtidigt som de kom med en massa program vid sidan om.

Idag klarar de inte hålla igång tempot på ett OS Win10. Eller ens göra Win10 attraktivt och lockande.
Trots att de trycker ner Win10 i halsen på den som inte säger ifrån på skarpen (Ger Microsoft kalla handen och låser dom ute från den egna datorn).

Har Microsoft gjort sig av med programmerar, på samma sätt som dom kickade f.d Nokia-personal.
Nokia behövde 10 000-tals för att producera Winphone mobiler men Microsoft behövde det inte.
Nokia drog upp MS mobilOS till 3-5% marknadsandel men Microsoft har krympt den till runt 1,1%. Medvetet eller som en konsekvens.

Samtidigt köper man in färdiga program/tjänster som Skype och Minecraft med många fler.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Hmm har en virtual drive manager eller någon bakgrundsapp. Samsung står som ägare. Den startar random och kräver 30 % cpu och drar ner prestandan minst 230 %. Hur kan jag förhindra att den startas någonsin? Den startas inte vid uppstart inte jämt i alla fall så ibland så har man klockren prestanda sen tvärdör de då vet man att den startat av sig självt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av oqvist:

Samsung står som ägare.

Hämta AUTORUNS från http://live.sysinternals.com/ dvs https://live.sysinternals.com/autoruns.exe och se efter vad Samsung har för sig.

Permalänk
Medlem

Hmm törs jag. Kan de förhinda att den processen startar på något sätt fyller ingen funktion vad jag kan se

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av oqvist:

Hmm törs jag. Kan de förhinda att den processen startar på något sätt fyller ingen funktion vad jag kan se

Lixom alltså, AUTORUNS är skrivet av Mark Russinovich som är en windows-guru anställd av Microsoft.
https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals
https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Russinovich

AUTORUNS tillåter dig att inspektera och inaktivera olika uppstartshändelser i Windows.

Permalänk
Medlem

har skrivit det förut och skrivet det igen.. fattar inte hur svårt det ska vara för MS att fixa en webbläsare som behåller flikar!!!!!!!!!!!!!!!!
blåste om maskinen förra veckan och tänkte ge Edge en ny chans, men var och varannan gång man startar Edge så är alla flikar borta.. grymt jobbigt när man lyckats samla på sig en del som jag gör.. blir till att byta nu igen vilket är synd, annars tycker jag Edge funkar bra

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

har skrivit det förut och skrivet det igen.. fattar inte hur svårt det ska vara för MS att fixa en webbläsare som behåller flikar!!!!!!!!!!!!!!!!
blåste om maskinen förra veckan och tänkte ge Edge en ny chans, men var och varannan gång man startar Edge så är alla flikar borta.. grymt jobbigt när man lyckats samla på sig en del som jag gör.. blir till att byta nu igen vilket är synd, annars tycker jag Edge funkar bra

Det är bara Opera av alla webläsare jag testat som sparar flikar mellan sessioner? Inte ens chrome.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Inaktiv

Så på tal om skydd i Windows 10, är det någon här som kört Enhanced Mitigation Experience Toolkit (EMET) 5.5?

https://en.wikipedia.org/wiki/Enhanced_Mitigation_Experience_...

Citat:

Microsoft's Enhanced Mitigation Experience Toolkit (EMET) is a freeware security toolkit for Microsoft Windows . It provides a unified interface to enable and fine-tune Windows security features. It can be used as an extra layer of defense against malware attacks, after the firewall and before antivirus software.

Bra eller dåligt?

Permalänk
Medlem

@dealerovski: njae, chrome har jag aldrig haft problem med.. det är ju en inställning i de flesta webbläsare som inte är ibockad default, men så fort jag bockade i den på firefox eller chrome tappade jag aldrig flikar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Det är bara Opera av alla webläsare jag testat som sparar flikar mellan sessioner? Inte ens chrome.

ehm nej?

Som standard sparar chrome flikarna på sista fönstret.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Funkar inte "msconfig" i W10?
Där kan du se vad som autostartar och även blocka det, märker man sen att man behöver aoutostarten så är det bara att gå in igen aktivera det.
Iom det är från Samsung så skall det ju inte påverka datorns uppstart att stänga av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Lixom alltså, AUTORUNS är skrivet av Mark Russinovich som är en windows-guru anställd av Microsoft.
https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals
https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Russinovich

AUTORUNS tillåter dig att inspektera och inaktivera olika uppstartshändelser i Windows.

Tackar tar språnget. Kan inte va nog paranoid

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacAllan:

Funkar inte "msconfig" i W10?
Där kan du se vad som autostartar och även blocka det, märker man sen att man behöver aoutostarten så är det bara att gå in igen aktivera det.
Iom det är från Samsung så skall det ju inte påverka datorns uppstart att stänga av det.

Det är flyttat till aktivitetshanteraren. Man får även upp notifikation om program som lagts till i autostart.

Permalänk
Inaktiv

Jag stör mig fortfarande enormt mycket på det grafiska gränsnitet i Windows 10. Men vill man ha DirectX 12 för spel så har i dag inget val : /

Permalänk
Vila i frid

Undras om någon svor över detta?

Permalänk
Inaktiv

Inte Microsoft iallafall som ska skämmas i den situationen utan nyhetskanalen som kör med äldre utdaterade operativsystem.

Låt detta bli en påminnelse till alla er som fortfarande kör äldre versioner av Windows, för guds skull bara uppdatera och ni förlorar ingenting på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon183825:

Inte Microsoft iallafall som ska skämmas i den situationen utan nyhetskanalen som kör med äldre utdaterade operativsystem.

Låt detta bli en påminnelse till alla er som fortfarande kör äldre versioner av Windows, för guds skull bara uppdatera och ni förlorar ingenting på det.

Så de har gjort fel i att välja en beprövad stabil version som kommer uppdateras till 2020 och är kompatibel med alla program de använder?

Hade de haft 10:an så hade de troligtvis fått bryta helt när tvingad omstart sker istället.

Jag "uppdaterade" till W10, och spenderade större delen av dagen med att få diverse problem lösta. Nej tack för mig iallafall.

Permalänk
Inaktiv

Får även företagsversionerna detta tjat numera? Trodde åtminstone de fick respekt från MS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon183825:

Knappast. Allt faller på Microsoft som öht inför den typen att OS-byten on-the-fly. Dessutom genom uppdateringar som trycks ut gång, på gång, på gång, på gång, på gång, i närmast all oändlighet., trots att man väljer bort dem. Jag har köpt W7 eftersom jag ville ha just det operativsystemet. Inte W8 eller W10, utan W7.

W10 kommer aldrig in på mina burkar och nästa dator blir inte Windows alls. Kommer aldrig acceptera företag som kör över sina kunder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Haahahaa

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crockett:

Så de har gjort fel i att välja en beprövad stabil version som kommer uppdateras till 2020 och är kompatibel med alla program de använder?

Hade de haft 10:an så hade de troligtvis fått bryta helt när tvingad omstart sker istället.

Jag "uppdaterade" till W10, och spenderade större delen av dagen med att få diverse problem lösta. Nej tack för mig iallafall.

Vad som är stabilt och inte kan debatteras då jag har upplevt alla versioner sedan Windows 95 har haft tendens att krascha för minsta lilla.

Nej Windows 10 är inte en gudagåva som löser allas problem, för det kommer alltid finnas problem och jag har själv haft min beskärda del men jag har idag ett riktigt sjysst, säkert och stabilt system som är up to date och jag kommer i fortsättningen ha det up to date också.

Windows 10 är här för att stanna, lika bra att gå vidare och acceptera det istället för att kämpa emot det oundvikliga.

Permalänk
Medlem

jag har precis lärt mig en sak.
Om ni via startmenyn väljer Shutdown så stängs inte datorn av utan sätt i Sleep.. är det någon som vet hur man ändrar detta så att datorn faktiskt stängs av när man väljer stäng av?

Vill ni dubbelkolla själva så stäng av datorn via Shutdown och sen går ni in i systemloggen och kikar på Kernel-Power så kommer det stå:
The system is entering sleep.
The system has resumed from sleep.

märkte detta när jag via GPO satt ett script som ska gå vid shutdown, men den gick inte.. så började kolla loggarna

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon183825:

Vad som är stabilt och inte kan debatteras då jag har upplevt alla versioner sedan Windows 95 har haft tendens att krascha för minsta lilla.

Nej Windows 10 är inte en gudagåva som löser allas problem, för det kommer alltid finnas problem och jag har själv haft min beskärda del men jag har idag ett riktigt sjysst, säkert och stabilt system som är up to date och jag kommer i fortsättningen ha det up to date också.

Windows 10 är här för att stanna, lika bra att gå vidare och acceptera det istället för att kämpa emot det oundvikliga.

Är med på hur du resonerar. Kommer nog själv gå över till W10 någon gång i framtiden när det fyller fler behov för mig än W8.1 gör i dag. Problemet är nog mer att valfriheten att välja tidpunkt för detta verkar inskränkas från MS sida.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av issue:

jag har precis lärt mig en sak.
Om ni via startmenyn väljer Shutdown så stängs inte datorn av utan sätt i Sleep.. är det någon som vet hur man ändrar detta så att datorn faktiskt stängs av när man väljer stäng av?

Vill ni dubbelkolla själva så stäng av datorn via Shutdown och sen går ni in i systemloggen och kikar på Kernel-Power så kommer det stå:
The system is entering sleep.
The system has resumed from sleep.

märkte detta när jag via GPO satt ett script som ska gå vid shutdown, men den gick inte.. så började kolla loggarna

Nyare win uppför sig så för att det ska verka som de bootar snabbare än win 7, man använder ett hybridläge i stället för att stänga av och sedan starta vid strömpåslag, det går alltså inte att stänga av helt på det sätt som tidigare gick via "klick" utan man måste göra det via kommandotolken och
Shutdown /s /t 0
Och det enda sättet att verkligen få det att starta om är att välja starta om och inte stäng av och sedan starta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nyare win uppför sig så för att det ska verka som de bootar snabbare än win 7, man använder ett hybridläge i stället för att stänga av och sedan starta vid strömpåslag, det går alltså inte att stänga av helt på det sätt som tidigare gick via "klick" utan man måste göra det via kommandotolken och
Shutdown /s /t 0
Och det enda sättet att verkligen få det att starta om är att välja starta om och inte stäng av och sedan starta.

Fel! eller inte riktigt.. att shutdown /s är det enda sättet är fel.. men du har rätt om deras "feature"
Det är "fast startup" som gör detta, disabla fast startup sen stängs datorn av när du väljer shutdown, funkade perfekt

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Låt oss vara realistiska och ärliga för en stund.

Windows Vista - 8.1 har en stunds support kvar visst men inse fakta, de kommer aldrig få större eller betydliga uppdateringar mer utan bara livsuppehållande support.

Inget DX12, inget alls och efter supporten så dras kontakten till respiratorn ut.

Jag var länge en bakåtsträvare men insåg till slut att det var dags att uppdatera och har inte förlorat något utan bara vunnit och dessutom fick jag det gratis.

Inga baktankar eller hemliga agenter som avlyssnar mig och jag känner mig för första gången på länge riktigt nöjd med vad jag fått och det blir bara bättre och bättre ju mer Windows 10 utvecklas.

Känns som om Windows äntligen får den uppmärksamhet det förtjänar då föregående versioner fick sporadiska uppdateringar medans Windows 10 är i ständig utveckling och förbättring och är det inte det vi egentligen vill ha, förbättring?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon183825:

Låt oss vara realistiska och ärliga för en stund.

Windows Vista - 8.1 har en stunds support kvar visst men inse fakta, de kommer aldrig få större eller betydliga uppdateringar mer utan bara livsuppehållande support.

Inget DX12, inget alls och efter supporten så dras kontakten till respiratorn ut.

Jag var länge en bakåtsträvare men insåg till slut att det var dags att uppdatera och har inte förlorat något utan bara vunnit och dessutom fick jag det gratis.

Inga baktankar eller hemliga agenter som avlyssnar mig och jag känner mig för första gången på länge riktigt nöjd med vad jag fått och det blir bara bättre och bättre ju mer Windows 10 utvecklas.

Känns som om Windows äntligen får den uppmärksamhet det förtjänar då föregående versioner fick sporadiska uppdateringar medans Windows 10 är i ständig utveckling och förbättring och är det inte det vi egentligen vill ha, förbättring?

Ja, förbättring är det vi vill ha men win 10 ger mest ständig förändring och sällan förbättring, det är det som är det största problemet med det.
Troligen finns det få elerl inga hemliga agenter som avlyssnar dig i smyg men MS gör det öppet och tar sig rätten att göra vad de vill med datan de samlar in.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Shutdown /s /t 0

Går även att stänga av i kontrollpanelen någonstans under energiinställningar har jag för mig. Ett jädra besvär är det iaf när man vill montera NTFS-diskar som Windows lattjat med, går endast att montera som read-only då....

Visa signatur

Bara gammalt skräp...