Fordonsförsäkring?

Permalänk

Fordonsförsäkring?

Hej!

Köpte nyligen min första bil och då har jag ju givetvis täcknat en fordonsförsäkring. Jag ville ha detta på autogiro så jag skickade ett brev med posten om att det ska dras via autogiro.

Sen fick jag ett SMS ett par dagar senare där det står ''En autogirodragning för din fordonsfärsökring har misslyckats. Därför får en påminnelse som måste betalas''

Nu är det ju så att dom drar 100kr för varje dag innan jag har betalat fakturan, Jag fick fakturan idag och den ligger på en hög summa. Men SMS:et där det står att jag ska få en påminnelse är från 8:e April.

Stämmer detta? Jag menar, hur kan dom dra pengar även fast jag inte fått något att betala från? Jag har ju gått och väntat på den fakturan sen 8:e april nu. Får den idag och då ska jag betala mycket mer.

Tacksam för svar

Mvh Markus

Permalänk
Lego Master

Börja med att ringa försäkringsbolaget, det är mitt första tips.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Hej!

Köpte nyligen min första bil och då har jag ju givetvis täcknat en fordonsförsäkring. Jag ville ha detta på autogiro så jag skickade ett brev med posten om att det ska dras via autogiro.

Sen fick jag ett SMS ett par dagar senare där det står ''En autogirodragning för din fordonsfärsökring har misslyckats. Därför får en påminnelse som måste betalas''

Nu är det ju så att dom drar 100kr för varje dag innan jag har betalat fakturan, Jag fick fakturan idag och den ligger på en hög summa. Men SMS:et där det står att jag ska få en påminnelse är från 8:e April.

Stämmer detta? Jag menar, hur kan dom dra pengar även fast jag inte fått något att betala från? Jag har ju gått och väntat på den fakturan sen 8:e april nu. Får den idag och då ska jag betala mycket mer.

Tacksam för svar

Mvh Markus

Ta allt på e-faktura eller autogiro...
Jag har bråkat hur mycket som helst när posten slarvat bort mina räkningar hit och dit. Får fel brev i min låda etc... Lita aldrig på posten!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Varför använder man autogiro nuförtiden?
Det kostar ju extra. Själv kör jag alltid med e-faktura och kryssar i auto betalning, vad är skillnaden förutom att det inte är den extra avgiften?

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Börjes Fulförsäkring AB?
Mina försäkringar har alltid börjat gälla även om första premien inte varit betald

Permalänk
Skrivet av Makaveli1:

Hej!

Köpte nyligen min första bil och då har jag ju givetvis täcknat en fordonsförsäkring. Jag ville ha detta på autogiro så jag skickade ett brev med posten om att det ska dras via autogiro.

Sen fick jag ett SMS ett par dagar senare där det står ''En autogirodragning för din fordonsfärsökring har misslyckats. Därför får en påminnelse som måste betalas''

Nu är det ju så att dom drar 100kr för varje dag innan jag har betalat fakturan, Jag fick fakturan idag och den ligger på en hög summa. Men SMS:et där det står att jag ska få en påminnelse är från 8:e April.

Stämmer detta? Jag menar, hur kan dom dra pengar även fast jag inte fått något att betala från? Jag har ju gått och väntat på den fakturan sen 8:e april nu. Får den idag och då ska jag betala mycket mer.

Tacksam för svar

Mvh Markus

Vilket bolag är det här, och vad är det de drar 100 kr om dagen för? Det låter ju som en avgift till trafikförsäkringsföreningen och det brukar man inte börja plocka bara sådär, är ju ganska dåligt om man tar 2 veckor på sig att skicka ut en påminnelse och sedan tar betalt av dig för att du inte betalt sagda påminnelse ännu...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Alla ägare till motorfordon är skyldiga enligt lag att ha en trafikförsäkring på fordonet från första dagen man äger det. Om giltig trafikförsäkring saknas tvingas ägaren betala trafikförsäkringsavgift till TFF för varje dag fordonet är oförsäkrat.

För närvarande är avgiften för oförsäkrad personbil i privat trafik 103,46 kr per oförsäkrad dag (april 2013). För andra fordonstyper är beloppen annorlunda.

Antar jag att det är den du betalar nu då din huvudförsäkring inte har gått igenom.

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem

Ring försäkringsbolatet. Med största sannolikhet så gäller försäkringen du tecknat fortfarande.

Permalänk
Avstängd

Du borde ju fått dokument antingen via mail eller post på tecknad försäkring. Där borde också startdatum stå på försäkring.
På så sätt kan du isåfall bestrida trafikförsäkringsföreningens avgift och hänvisa till dokumenten.

Sen tycker jag att du borde skämmas om du inte ringt försäkringsbolaget och kollat upp varför din autogirodragning inte lyckats vid datum. Du borde själv lägga manken till att kolla upp vad som är fel och lösa problemet istället för att förlita dig på att "dem" skall skicka ut något, Du har ju redan fått ett sms.

För övrigt tycker jag det är tämligen märkligt att du ett par dagar senare redan får ett sms om misslyckad autogiro dragning då det oftast brukar bli månaden efter.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av Argybarg:

Alla ägare till motorfordon är skyldiga enligt lag att ha en trafikförsäkring på fordonet från första dagen man äger det. Om giltig trafikförsäkring saknas tvingas ägaren betala trafikförsäkringsavgift till TFF för varje dag fordonet är oförsäkrat.

För närvarande är avgiften för oförsäkrad personbil i privat trafik 103,46 kr per oförsäkrad dag (april 2013). För andra fordonstyper är beloppen annorlunda.

Antar jag att det är den du betalar nu då din huvudförsäkring inte har gått igenom.

Skrivet av Trenne:

Ring försäkringsbolatet. Med största sannolikhet så gäller försäkringen du tecknat fortfarande.

Skrivet av Neonodia:

Du borde ju fått dokument antingen via mail eller post på tecknad försäkring. Där borde också startdatum stå på försäkring.
På så sätt kan du isåfall bestrida trafikförsäkringsföreningens avgift och hänvisa till dokumenten.

Sen tycker jag att du borde skämmas om du inte ringt försäkringsbolaget och kollat upp varför din autogirodragning inte lyckats vid datum. Du borde själv lägga manken till att kolla upp vad som är fel och lösa problemet istället för att förlita dig på att "dem" skall skicka ut något, Du har ju redan fått ett sms.

För övrigt tycker jag det är tämligen märkligt att du ett par dagar senare redan får ett sms om misslyckad autogiro dragning då det oftast brukar bli månaden efter.

Hej! Medans jag skrev detta här så väntade jag på att bli uppringd från länsförsäkringar. Jag har nu pratat med dom och jag har inte fått den första fakturan hemskickad till mig och jag är väldigt noga med vad jag tar emot för post. Jag har inte sett den. Jag påpekade detta och tjejen på supporten konsulterade med sin L2/mentor. Hon sa till mig att det inte fanns något att göra förutom att betala summan på nästan 3000kr.

Så jag påpekade detta ytterligare att jag inte kunnat betala tidigare för att jag inte har fått någon faktura att betala, Hon sa att det kan ha varit posten som har orsakat detta och då behövde jag isåfall ringa till posten och fråga om dom har haft ''problem med min leverans etc''

Jag orkade inte med att leka polis i ärendet så jag betalade summan och till nästa gång nu så har jag bytt så att jag får alla fakturor på mail istället för det känns lite säkrare.

Jag tycker inte att jag ska skämmas över att jag inte kontaktade dom på grund av att autogirodragningen hade misslyckats eftersom det stog i SMS:et att en faktura kommer ut som vanligt istället, troligtvis var det den fakturan som jag aldrig fick. Men å andra sidan det hade ju hjälpt om jag ringde in direkt.

Har nu betalat pengarna och allt ska vara löst. Tack för era svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Hej! Medans jag skrev detta här så väntade jag på att bli uppringd från länsförsäkringar. Jag har nu pratat med dom och jag har inte fått den första fakturan hemskickad till mig och jag är väldigt noga med vad jag tar emot för post. Jag har inte sett den. Jag påpekade detta och tjejen på supporten konsulterade med sin L2/mentor. Hon sa till mig att det inte fanns något att göra förutom att betala summan på nästan 3000kr.

Så jag påpekade detta ytterligare att jag inte kunnat betala tidigare för att jag inte har fått någon faktura att betala, Hon sa att det kan ha varit posten som har orsakat detta och då behövde jag isåfall ringa till posten och fråga om dom har haft ''problem med min leverans etc''

Jag orkade inte med att leka polis i ärendet så jag betalade summan och till nästa gång nu så har jag bytt så att jag får alla fakturor på mail istället för det känns lite säkrare.

Jag tycker inte att jag ska skämmas över att jag inte kontaktade dom på grund av att autogirodragningen hade misslyckats eftersom det stog i SMS:et att en faktura kommer ut som vanligt istället, troligtvis var det den fakturan som jag aldrig fick. Men å andra sidan det hade ju hjälpt om jag ringde in direkt.

Har nu betalat pengarna och allt ska vara löst. Tack för era svar.

Fan vad jobbigt. När jag köpte bil ringde jag trygg-hansa samma dag och tog trafikförsäkring, sade upp den tre dagar senare och skaffade en billigare på länsförsäkringar som gällde från dag 1, fick betala några veckor senare utan problem.

Fick fyra månader senare hem en faktura från trygg hansa på 60 kronor för dom dagarna, så att det skulle krävas att du omedelbart betalar för att försäkringen ska gälla känns inte speciellt seriöst och mer som att någon gjort något grovt fel.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Skrivet av Makaveli1:

Hej! Medans jag skrev detta här så väntade jag på att bli uppringd från länsförsäkringar. Jag har nu pratat med dom och jag har inte fått den första fakturan hemskickad till mig och jag är väldigt noga med vad jag tar emot för post. Jag har inte sett den. Jag påpekade detta och tjejen på supporten konsulterade med sin L2/mentor. Hon sa till mig att det inte fanns något att göra förutom att betala summan på nästan 3000kr.

Så jag påpekade detta ytterligare att jag inte kunnat betala tidigare för att jag inte har fått någon faktura att betala, Hon sa att det kan ha varit posten som har orsakat detta och då behövde jag isåfall ringa till posten och fråga om dom har haft ''problem med min leverans etc''

Jag orkade inte med att leka polis i ärendet så jag betalade summan och till nästa gång nu så har jag bytt så att jag får alla fakturor på mail istället för det känns lite säkrare.

Jag tycker inte att jag ska skämmas över att jag inte kontaktade dom på grund av att autogirodragningen hade misslyckats eftersom det stog i SMS:et att en faktura kommer ut som vanligt istället, troligtvis var det den fakturan som jag aldrig fick. Men å andra sidan det hade ju hjälpt om jag ringde in direkt.

Har nu betalat pengarna och allt ska vara löst. Tack för era svar.

Vi har också länsförsäkringar, har aldrig behövt betala extra och i samband med tecknandet fick vi betala fakturan efter försäkringen börjat gälla.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Dåligt bemötande från bolaget tycker jag. Lite flexibla borde dem kunna vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ph33r:

Varför använder man autogiro nuförtiden?
Det kostar ju extra. Själv kör jag alltid med e-faktura och kryssar i auto betalning, vad är skillnaden förutom att det inte är den extra avgiften?

Tvärtom. Det är faktura som kostar, autogiro brukar i regel alltid vara gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av justinbeaver:

Tvärtom. Det är faktura som kostar, autogiro brukar i regel alltid vara gratis

Precis min tanke också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig