Nvidia tillkännager Geforce GTX 1080 och GTX 1070 – snabbare än GTX Titan X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungknas:

Om referenskorten släpps i slutet av Maj, när tror ni vi kan räkna med att det dyker upp kort från tredjeparts tillverkare? Minns inte hur långt glapp det var vid 980 releasen.

...tar gärna ett EVGA GTX 1080 SC ACX 3.0 tack!

Jag antar att Nvidia redan skickat ut kort till recensenter och dyligt folk, någon som har hört nått om när deras NDA går ut?

NDA brukar väl gå ut på lanseringsdagen, dvs 27.5 när det gäller 1080. Allt för spänningen/hypen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Varför kör alltid nvidia med för liten minnesbuss? 8gb på 256bit, blir inte det en strypning?

Behövs inte mer när det är större minnesmosuler. Bandbredden är först och främst till antalet minnesmoduler. Jämför inte GDDR5 med HBM. Fury X mot 980 TI 6GB är snabbare i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Behövs inte mer när det är större minnesmosuler. Bandbredden är först och främst till antalet minnesmoduler. Jämför inte GDDR5 med HBM. Fury X mot 980 TI 6GB är snabbare i 4k.

Ja mosuler är inte att leka med.. Och minnesmosuler är den värsta sorten

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

märks att du avskyr amd med hur du skriver. men om du hade haft koll på polaris så har dom uppgett att strömförbrukningen skulle gå ned med 50% och det ger därför mindre värmeutveckling och därför mindre ljudnivå.
men när nvidia var den som drog mest ström och amd drog nästan hälften av vad nvidia gjorde, då brydde sig ingen. därför har dom ökat, men nu gnäller folk över det istället

Skulle nog vilja påstå att när Fermi lanserades så var det jävla liv på nätet kring den misslyckade lanseringen, det stektes både ägg och annat på Fermi baserade kort vill jag minnas.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Ja mosuler är inte att leka med.. Och minnesmosuler är den värsta sorten

Finns alltid de som snackar och inte vet bara för att de tror de vet......

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är dags att byta ut sitt GTX780 mot ett GTX1070 eller GTX1080 får nog vänta och se vad priset blir även om man får tillbaka en del på skatten i år

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

varför skriver du det i en tråd som handlar om next gen då? klart vi snackar om nextgen när tråden handlar om 1070 och 1080.
nej, amd har bättre prestanda än nvidia har idag om du endast räknar fps per krona. bevis på detta är tex: http://www.tomshardware.com/reviews/powercolor-devil-r9-390x,...
dom låter mer, drar mer ström och har mer värmeutveckling ja. men än en gång, detta är en tråd om nextgen, inte lastgen.
jämför 970 emot 390 i en annan tråd. eller håll dig till 1070/1080 som denna tråd handlar om

Han gör helt rätt som håller sig till nuvarande generation när det gäller fakta för vi har inte bevis på vad AMD kommer med än, och det han sade är fortfarande relevant. Du framstår bara som att du ogillar det han sade, alternativt inte förstod, och greppar efter halmstrån. Lämna modereringen till moderatorerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Som det låter på allt jag läst så är det bara founders edition som kommer komma den 27:e och vara av referensdesign medans partnertillverkarnas kort kommer vara av det "billigare slaget" och deras egna eftermarknadsvariant... jävligt luddigt där måste jag säga!

For pricing and availability, NVIDIA has announced that the card will be available on May 27th. There will be two versions of the card, the base/MSRP card at $599, and then a more expensive Founders Edition card at $699. At the base level this is a slight price increase over the GTX 980, which launched at $549. Information on the differences between these versions is limited, but based on NVIDIA’s press release it would appear that only the Founders Edition card will ship with NVIDIA’s full reference design, cooler and all. Meanwhile the base cards will feature custom designs from NVIDIA’s partners. NVIDIA’s press release was also very careful to only attach the May 27th launch date to the Founders Edition cards.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag tror inte många har glömt det utan snarare insett att dollarn har varit starkare mot konan på sistone.

Här har vi för övrigt 8800GTX för 5300-5900kr år 2007:
http://www.sweclockers.com/test/614-hogprestandagrafikkort/14...

Så vansinnigt hög kurs är det inte och om man bara kollar priset vid release i dollar så ser det ut såhär:

GTX 580 - $499
GTX 680 - $499
GTX 780 - $649
GTX 980 - $549
GTX 1080 - $599

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Skulle nog vilja påstå att när Fermi lanserades så var det jävla liv på nätet kring den misslyckade lanseringen, det stektes både ägg och annat på Fermi baserade kort vill jag minnas.

@Powernet har uppenbarligen inte varit entusiast länge. Det är liksom inte skrivit i sten att Nvidia gör svalare chip.
Jag hade själv ett Nvidia 5900 med Zalmankylare och 120mm fläkt en gång i tiden för att kunna kylare det heta chippet (vilket va rätt så extrem luftkylning då). 5800 var ju ännu värre om jag inte minns fel och hade en skitdålig stockkylare.

Nvidia gjorde balla promovideo på den tiden. När de skojjade med crossfire var särskilt kul. Och de kunde driva med sig själva med:

Men det är kul med uttalanden som Powernet.
För 15 år sen fick man ju höra att AMD64 var sämre och varmare än P4 också från vanliga användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Finns alltid de som snackar och inte vet bara för att de tror de vet......

Absolut! Folk häger upp sig på antal bit-antal, utan hänsyn till komprimering och optimering.. Måste varit kepler som startade denna vida avsky.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

får nog vänta och se vad priset blir även om man får tillbaka en del på skatten i år

Står ju i artikeln:

Skrivet av Artikeln:

Den rekommenderade prislappen är 599 dollar, motsvarande cirka 6 100 kronor inklusive moms. Specialvarianten Founder's Edition går loss på 699 dollar, motsvarande cirka 7 100 kronor inklusive moms.

Lillebror Geforce GTX 1070 lanseras den 10 juni. Den rekommenderade prislappen är 379 dollar, motsvarande cirka 3 900 kronor inklusive moms. Specialvarianten Founder's Edition går loss på 449 dollar, motsvarande cirka 4 600 kronor inklusive moms.

Kommer inte skilja mer än några hundralappar som värst från det kan jag lova.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

än så länge är nöjd med detta!!

http://imgur.com/PcJESsd

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Han gör helt rätt som håller sig till nuvarande generation när det gäller fakta för vi har inte bevis på vad AMD kommer med än, och det han sade är fortfarande relevant. Du framstår bara som att du ogillar det han sade, alternativt inte förstod, och greppar efter halmstrån. Lämna modereringen till moderatorerna.

förstår inte hur det är relevant att jämföra nextgen hos ett företag emot lastgen hos ett annat och sen säga att dom har inget att sätta emot.
jag ogillar lite vad han sa ja, av anledningen att han anser att allt är guld med intel och nvidia men amd är bara skit och borde inte finnas.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

varför skriver du det i en tråd som handlar om next gen då? klart vi snackar om nextgen när tråden handlar om 1070 och 1080.
nej, amd har bättre prestanda än nvidia har idag om du endast räknar fps per krona. bevis på detta är tex: http://www.tomshardware.com/reviews/powercolor-devil-r9-390x,...
dom låter mer, drar mer ström och har mer värmeutveckling ja. men än en gång, detta är en tråd om nextgen, inte lastgen.
jämför 970 emot 390 i en annan tråd. eller håll dig till 1070/1080 som denna tråd handlar om

För att det är relevant till de kommande generationerna?
AMD har mycket att leva upp till om de ska ha en chans att ens överleva framöver.

Och sade jag det? Nej. Jag sade prestanda mot strömförbrukning/ljud/värme, och där ligger AMD efter. Det är det som är intressant, ett grafikkort som ger samma prestanda men drar betydligt mer kostar mer i drift (mer el/kylning, större chassi mm) än ett som drar mindre och ger lika prestanda, trots något högre inköp. Såklart beroende på hur lång tid man lägger upp det på, men många föredrar ett svalare/tystare kort än ett varmt/ljudligt.

Skrivet av Pudeln:

@Powernet har uppenbarligen inte varit entusiast länge. Det är liksom inte skrivit i sten att Nvidia gör svalare chip.
Jag hade själv ett Nvidia 5900 med Zalmankylare och 120mm fläkt en gång i tiden för att kunna kylare det heta chippet (vilket va rätt så extrem luftkylning då). 5800 var ju ännu värre om jag inte minns fel och hade en skitdålig stockkylare.

Nvidia gjorde balla promovideo på den tiden. När de skojjade med crossfire var särskilt kul. Och de kunde driva med sig själva med:

https://youtu.be/H-BUvTomA7M

Men det är kul med uttalanden som Powernet.
För 15 år sen fick man ju höra att AMD64 var sämre och varmare än P4 också från vanliga användare.

Jo. Och wow att dra upp helt orelaterat ett ca 13 år gammal grafikkrets....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Polaris ska enligt AMD vara mycket mer energieffektivt (2.5x) än nuvarande AMD kort. Så räkna inte ut AMD innan de visar vad de har att komma med.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ser fram emot när dessa kort ställs mot AMD's Polaris i Sweclockers testlab till sommaren.
Hoppas också på ett priskrig. En dator kan man plocka ihop ganska billigt, men 3900kr för ett bra grafikkort, det är mycket pengar. Men med den här prestandan och 8GB minne så lär det hålla i 4år.

Permalänk

Näe , Nvidia börjar bli för dyrt .Kanske dags för ett AMD kort nästa gång?
Tack
Lars J M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Näe , Nvidia börjar bli för dyrt .Kanske dags för ett AMD kort nästa gång?
Tack
Lars J M

ca 4000kr för ett 1070 är för dyrt ??
Då återstår väl att se vad ett AMD med liknande prestanda kommer kosta.
Eller vänta på något 1050, 1060 med mindre prislapp och prestanda därefter.

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

För att det är relevant till de kommande generationerna?
AMD har mycket att leva upp till om de ska ha en chans att ens överleva framöver.

Och sade jag det? Nej. Jag sade prestanda mot strömförbrukning/ljud/värme, och där ligger AMD efter. Det är det som är intressant, ett grafikkort som ger samma prestanda men drar betydligt mer kostar mer i drift (mer el/kylning, större chassi mm) än ett som drar mindre och ger lika prestanda, trots något högre inköp. Såklart beroende på hur lång tid man lägger upp det på, men många föredrar ett svalare/tystare kort än ett varmt/ljudligt.

AMD har ett kort som Nvidia inte har slagit än, R9 Nano. Den är inte billig men den prestandan i det formatet och med den strömförbrukningen är svårslagen.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot möjligheten att köpa ett extra 980Ti för en spottstyver på marknaden.

Permalänk
Avstängd

Ta det lugnt... historien brukar upprepa sig återigen...
Väntar man ca: 1 år, då kommer AMD's Fury X med nyaste drivrutinerna "DreamSome 17.4" att krossa GTX 1080 med 1-2 FPS i 4K ULTRA men med all "extra ögongodis" som PhysX, Gameworks, Hairworks avstängt och utan TXAA.

Då ni Nvidia bois kan man snacka om performance och watta... och alla som sitter med AMD från "lastgen" korten känna sig stolta över sina köp, speciellt de som köper/köpt Radeon Pro Duo för 15 papp.

Ta detta som skämt nu... men jag kände bara mig tvingad att skriva detta..

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Ta det lugnt... historien brukar upprepa sig återigen...
Väntar man ca: 1 år, då kommer AMD's Fury X med nyaste drivrutinerna "DreamSome 17.4" att krossa GTX 1080 med 1-2 FPS i 4K ULTRA men med all "extra ögongodis" som PhysX, Gameworks, Hairworks avstängt och utan TXAA.

Då ni Nvidia bois kan man snacka om performance och watta... och alla som sitter med AMD från "lastgen" korten känna sig stolta över sina köp, speciellt de som köper/köpt Radeon Pro Duo för 15 papp.

[i]Ta detta som skämt nu... men jag kände bara mig tvingad att skriva detta..

MVH

Svårt med Hairworks, PhysX och gameworks på ett radeon-kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ruzikx:

Svårt med Hairworks, PhysX och gameworks på ett radeon kort.

Mmmm det var ju just det.

MVH

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Ser fram emot när dessa kort ställs mot AMD's Polaris i Sweclockers testlab till sommaren.
Hoppas också på ett priskrig. En dator kan man plocka ihop ganska billigt, men 3900kr för ett bra grafikkort, det är mycket pengar. Men med den här prestandan och 8GB minne så lär det hålla i 4år.

Det ligger ju i sakens natur att det inte kommer att hålla i fyra år. Finns det prestandautrymme kommer utvecklarna att kliva upp ett eller flera steg i sina systemkrav och du kommer automatiskt åter hamna i en cykel på cirka 2 år innan kortet är utdaterat. Det är en konstant. Utrymme för de som skapar spelen att uppgradera själva mjukvaran som använder sig av korten finns alltid. De styrs nämligen till stor del av vad konsumenterna har för hårdvara. Ett förenklat exempel är bara hur PlayStation 4:s underlägsna prestanda fick The Witcher 3 till PC att landa långt under sin grafikmässiga potential.

Sorry.

Men, se det så här: 4000kr uppdelat på 24 månader är ungefär 170kr i månaden. Det är tre öl på en nattklubb i en större svensk stad. Forfarande för dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Jag ser fram emot möjligheten att köpa ett extra 980Ti för en spottstyver på marknaden.

980ti nytt +7500kr efter ett år 3000kr ?? vem kan vara beredd att da den smällen ??? Nvidias kort har extremt dåligt andrands värde. Men jag tror inte det är någon som har ett 980TI som uppgraderar till ett 1080 då det ser ut som dessa kort har samma prestandard i DX12.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

ca 4000kr för ett 1070 är för dyrt ??
Då återstår väl att se vad ett AMD med liknande prestanda kommer kosta.
Eller vänta på något 1050, 1060 med mindre prislapp och prestanda därefter.

Fast han har en liiiten poäng där. Jag minns att jag betalade omkring 4500kr för mitt GTX 680 när det var nytt. Detta att jämföra med de 6000kr som de tar för ett GTX 1080. Båda korten är det absoluta flaggskeppskortet för sin tid och bör därefter ligga på ungefär samma prisnivå. Jag vill även minnas att ett GTX 670 kostade runt 3000kr, vilket också är mer än de GTX 1070 kostar.

Så ja, antingen så har nvidia blivit dyrare, eller så har grafikkorten i allmänt blivit dyrare. Jag har ingen jättekoll på AMD så där kan jag inte säga så mycket.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

hoppas jag kan få ihop cash till 1070 eller AMD's grej, 780 börjar bli sölig

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Let's see..

Med denna information så antar vi att GTX 1070 kommer att prestera som ett GTX 980 Ti. Låt oss spekulera att GTX 1070 kommer att kosta 4000 kr, d.v.s. lite dyrare än GTX 970 när det lanserades, och kanske gå ner till 3000 kr efter ett tag (speciellt under reor så som Black Friday).

Enligt Sweclockers egna prestandatest nämner de att GTX 980 Ti presterar ungefär 40% bättre än GTX 780 Ti:

GTX 970, å andra sidan, presterar ungefär lika bra som ett GTX 780. Enligt ett annat prestandatest gjort av redaktionen på Sweclockers så presterar GTX 780 Ti ca 18% bättre än GTX 780:

Med denna information så kan vi med en grov antagelse (utan några specifika tester gjorda) förvänta oss att GTX 1070 kommer att prestera ca 50-60% bättre än GTX 970. Det finns många som sitter i dagsläget med GTX 970 (då det är rätt billiga kort med tanke på dess prestanda) och butiker har visat sig att försöka sälja bort dessa (har sett reor på kort ända ner till 2500 kr på specifika modeller). På Sweclockers marknad kan man se att GTX 970 säljs för ca 2000 kr vilket, om jag använder min spåkula, kommer att säljas för så lågt som 1500 kr i år.

2x GTX 970 i SLI kommer således att prestera (ännu en gång, grovt och antag att SLI fungerar bra i spel) ca 15-30% bättre än ett GTX 1070. Dock kommer GTX 1070 att få 8 GB GDDR5 (vilket vi får hoppas inte är t.ex. 7.5 GB snabbt och 0.5 GB långsamt) vilket kan direkt jämföras mot GTX 970 och dess 4 GB (3.5 GB + 0.5 GB) GDDR5. Men om ryktena stämmer och DX12 kommer att kunna "summera" ihop VRAM i grafikkort som körs i SLI så lär GTX 970 SLI prestera lite bättre än GTX 1070 i göre upplösningar och spel som kräver mer VRAM (t.ex. GTA V).

Säg nu att du köpt ditt GTX 970 för 3000 kr. Du har två alternativ - köpa ett till GTX 970 för 1500 kr (totalsumma 4500 kr) och få ca 15-30% bättre prestanda än GTX 1070 men samtidigt riskera de problem som SLI har, eller sälja sitt GTX 970 för 1500 kr och köpa ett GTX 1070 (vilket kommer att kosta dig, om man tar priset du köpte GTX 970 för i åtanke, 3000 - 1500 + 4000 = 5500 kr). Så vad ska man välja? Ett extra GTX 970 (780 i mitt fall) för SLI eller GTX 1070?

Mina 970 sli. Får hänga med ett bra tag till.
Är för dyrt att ligga på topp hela tiden.
Men jag gläds med er som kommer uppgradera.(Alltid kul med nytt.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Vad tros de svenska priserna landa på?