Permalänk
Medlem

Adam F5 högtalare?

Hej!

Har tittat lite på att fixa ett hyffsat 2.0 system till min dator för musik primärt, eventuellt lite film/spel ifall det blir för varmt för hörlurar i sommar. Kommer köpa till en sub senare, vet inte om det gör någon skillnad för er, men ha det i åtanke.

De jag har tittat på är 2st Adam F5. Har läst ett gäng tester och det ser ut att vara bra saker, men det är trots allt en del pengar så man vill ju fråga och känna sig en aning tryggare i sitt beslut, så jag har ett par frågor.

1. Är det ett vettigt köp, eller går det att få likvärdigt ljud för mindre?

2. Vad behöver jag köpa till? Vill gärna ha något med en volymkontroll bara -- Jag har nu en geekout 450 som inte har rätt uttag för ett sådant system, vad jag förstår. Moderkortets ljud är skit, så det går inte heller. Gärna inte något för dyrt bara, typ en tusing?

Gjorde en kort playlist med ungefärlig musik som ska spelas --> playlist

Tack på förhand!

Permalänk

Om jag förstår följande text rätt ( recension - theabsolutesound ) bör punkt 2 inte vara ett problem:

Geek Outs don’t have a separate power supply; they’re powered by the computer’s USB connection, which is also their only audio input. They do have two output connections: one with a very low output impedance (.47 ohms) and the other with a 100-times-higher (but still low) 47-ohm impedance. The former output should drive any headphone, including the lowest-impedance models, while the latter output should drive line-level inputs and high-impedance headphones. Both outputs can be used simultaneously.

Eventuellt får du "meka ihop" en lämplig kabel med en hörlurskontakt ut till två rca med tanke på distansen på högtalarna.

mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en del andra högtalarmärken också som gör aktiva monitorer du kan ju leta på Thomann så får du se, det är däremot inga jätteskillnader i ljud mellan dem när det är så billiga modeller, Begagnade prylar är alltid ett alternativ som är mer prisvärt så har du tid att leta/vänta så är det ett alternativ.

Det är bra och bekvämt att ha en fysisk volymkontroll och det finns lösa dosor att ha på skrivbordet typ >
http://www.thomann.de/se/jbl_nano_patch_plus.htm
Sök också på aktiv monitor där så får du se en massa modeller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Såg dock att det finns t.ex. 3.5mm -> RCA kablar med ljudkontroll, exempelvis denna!. Det borde väl funka för mig?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nomu:

Tack för svaren. Såg dock att det finns t.ex. 3.5mm -> RCA kablar med ljudkontroll, exempelvis denna!. Det borde väl funka för mig?

Hur smidigt tror du det är att ha en liten lätt enhet av den typen på skrivbordet ? Den kanske fungerar elektriskt men du kommer troligen att hata den pga att den är så liten och lätt att den inte står stilla på skrivbordet, jag tror inte den fungerar så bra i praktiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.