3.2 gb hdd ide disk som inte verkar parkera sig själv men behöver filer från den.

Permalänk
Medlem

3.2 gb hdd ide disk som inte verkar parkera sig själv men behöver filer från den.

Föreningen i lägenhets komplexet här har tydligen sparat undan en gammal burk från 1997 (var knappt dammig och chassiet är nästintill nytt i utseendet) som de vill ha filer överförda till en nyare laptop.

AT tangentbord, seriell mus, diamond voodoo 3dfx 4 mb kort.
(vanligaste som finns i stort sett vad jag läst ?) + matrox mystique som 2d kort, sedan något creative ljudkort med ramminnesplatser på sig (inte kikat så noga där)

(Var igång en vända sist 2006 enligt slängt dokument i papperskorgen) men den hårddisken verkar inte parkera sig själv utan det är någon programvara i windows 98 på burken som gör detta varje gång.

Burken har en pentium mmx 200 mhz, 32 mb ram, 16x cd spelare.

Pga vodoo 1 kortet dock så är den lite för klen för 3dfx i need for speed III hot pursuit, dock funkar det fint i modernare windows med lite patcher...

Skulle det påverka hårddisken negativt och koppla in den i en modern burk för att dra över filerna + eventuella spel till såklart
(Den ville inte vara med och leka med en 20 gb quantum ide disk när jag testade o koppla in den istället för cd spelaren (den kanske var död dock men har någon till och testa med som inte är så mkt större.)

(kommer nog behålla denna för tidiga voodoo spel + dos spel som inte riktigt vill emulera som de ska på modernare grejer).

Hårddisken är en quantum fireball 3200AT p/n TM32A012 rev 01-D från 97 såklart.

Är det något speciellt man behöver skriva för att parkera denna disk i en modernare burk eller kommer den göra det automatiskt ?

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Låter extremt osannolikt att disken inte skulle parkera läshuvudena själv.
Däremot så parkeras dom inte när datorn är igång som ju många diskar gör numera.
Utan bara vid spindown eller power off.

Det var ju vad jag minns lååångt innan 1997 som OS'et faktiskt hade fysiskt kontroll över disken och därmed styrde huvudena direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Låter extremt osannolikt att disken inte skulle parkera läshuvudena själv.
Däremot så parkeras dom inte när datorn är igång som ju många diskar gör numera.
Utan bara vid spindown eller power off.

Det var ju vad jag minns lååångt innan 1997 som OS'et faktiskt hade fysiskt kontroll över disken och därmed styrde huvudena direkt

Hm kanske den gör det av sig själv ändå. Dock lite udda att den då säger att man ska vänta medans man hör att hårddisken stänger av sig och flyttar läshuvudet. innan den låter en stänga av datorn på knappen (Gammal variant av nätagg så startknappen är en del utav nätagget som är draget genom chassiet till framsidan av datorn.)

ska testa disken imorgon i en lite modernare burk för att dra över filerna isåfall.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Om du har så är nog enklaste lösningen att stoppa disken i ett pATA externt USB kabinett. Annars är det fullt möjligt att lyfta in den i en dator med pATA på moderkortet / via kontrollerkort, och kopiera grejerna till nyare lagringsmedia.

3dfx's Voodoo kort var nog inte de vanligaste, det var nog S3 (virge familjen?) som tog den kronan, men för tidsperioden var 3dfx's kort ofta bland de bättre presterande. Dubbelkortlösningar med 2D kort i grunden, och addon-kort för 3D dyra, och därför ofta inte så vitt spridda.

Diskstorlekar... Gah. Det här är en djungel. Du har en hel hög olika gränser. Ett par bevisligen ointressanta, 512MB, 2.1gB, vissa biosar hade en bugg som inte tillät större än 3.2gB, och sen den du troligen har problem med. 4.2gB. Kolla om det finns en BIOS uppdatering, för någonstans runt 97 började man köra "large" och fick då liiiite större möjligheter.
Nästa gränser du kan ha bekymmer med är 7.9 & 8.4gB.
pATA's olika gränser är naturligtvis inte slut där, 33,8gB, 137gB, och 2tB känns inte som så där aktuella för just ditt problem dock...

Om det inte finns någon BIOS som hjälper dig få igång större diskar på ditt moderkort är det möjligt att du kan ignorera BIOS helt, genom att köra på ett bootbart kontrollerkort, och få stöd för större diskar, då även sATA, om lusten finns. Det är dock en fördel om det finns drivrutiner till ditt valda OS för kontrollerkortet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om du har så är nog enklaste lösningen att stoppa disken i ett pATA externt USB kabinett. Annars är det fullt möjligt att lyfta in den i en dator med pATA på moderkortet / via kontrollerkort, och kopiera grejerna till nyare lagringsmedia.

3dfx's Voodoo kort var nog inte de vanligaste, det var nog S3 (virge familjen?) som tog den kronan, men för tidsperioden var 3dfx's kort ofta bland de bättre presterande. Dubbelkortlösningar med 2D kort i grunden, och addon-kort för 3D dyra, och därför ofta inte så vitt spridda.

Diskstorlekar... Gah. Det här är en djungel. Du har en hel hög olika gränser. Ett par bevisligen ointressanta, 512MB, 2.1gB, vissa biosar hade en bugg som inte tillät större än 3.2gB, och sen den du troligen har problem med. 4.2gB. Kolla om det finns en BIOS uppdatering, för någonstans runt 97 började man köra "large" och fick då liiiite större möjligheter.
pATA's olika gränser är naturligtvis inte slut där, 33,8gB, 137gB, och 2tB känns inte som så där aktuella för just ditt problem dock...

Om det inte finns någon BIOS som hjälper dig få igång större diskar på ditt moderkort är det möjligt att du kan ignorera BIOS helt, genom att köra på ett bootbart kontrollerkort, och få stöd för större diskar, då även sATA, om lusten finns. Det är dock en fördel om det finns drivrutiner till ditt valda OS för kontrollerkortet.
B!

kopplade in en 10gb samsung disk och den upptäckte den i bios, dock så behöver jag leta på vart bios batteriet sitter någonstans på moderkortet då den inte sparar inställningarna.

menade att det var det vanligaste 3dfx voodoo kortet heh.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kopplade in en 10gb samsung disk och den upptäckte den i bios, dock så behöver jag leta på vart bios batteriet sitter någonstans på moderkortet då den inte sparar inställningarna.

På så gamla moderkort är det inte sällsynt att batteriet är en "tunna" med ett ben in på var sida. Ta en bild om du inte hittar, och behöver hjälp. Kollektiva vetandet här på SweC är stort, någon hjälper dig garanterat ;- )
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Hm kanske den gör det av sig själv ändå. Dock lite udda att den då säger att man ska vänta medans man hör att hårddisken stänger av sig och flyttar läshuvudet. innan den låter en stänga av datorn på knappen (Gammal variant av nätagg så startknappen är en del utav nätagget som är draget genom chassiet till framsidan av datorn.)

ska testa disken imorgon i en lite modernare burk för att dra över filerna isåfall.

Att den säger att man ska vänta tills det är okej att stänga av är för att Windows ska hinna skriva klart allt den håller på med innan strömmen bryts, inte för att den ska parkera läshuvudet.
I så gamla diskar finns ingen ramp som i moderna diskar, utan bara en lite grövre yta längst in på disken som huvudet glider in mot när strömmen bryts, på så vis fastnar inte läshuvudet mot skivan när den stannar.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

B!

Har bestämt för mig nästan alla gamla IDE diskar mindre än 120Gb i alla fall hade en Jumper som tillät dom byglas till 8.4Gb.
Bör finnas nånstans jämte byglarna för Master, Slave och Cable Select.
Man förlorar det över 8.4Gb men fixar problem med BIOS som ej finner diskar större än 8.4Gb.
Om disken fortfarande hittas fast som 8.4Gb, haft några sådan system så kan man nyttja den ändå och formatera till 8.4Gb under windws 9x och DOS i alla fall. Linux bör kunna lösa upp till 120Gb även om bios bara tillåter 8.4Gb när Linux Kernel tar över så bara man bootar kernel av disken i början så är det sällan ett problem.
Körde så med slackware 8.0 och 8.1 på ett pentium 200Mhz MMX system som bara såg 8.4Gb men fungerade fint med 80Gb Disk som användes fult ut.

Permalänk
Medlem

på gamla moderkort var bios batteriet ofta fastlött packet

sen fick man ofta chansa om moderkortet klara av hårdiskarna på en del fick man manuellt skriva in värdera

De var tider

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Kikade upp lite mer info om moderkortet och det är inbyggt i en av kretsarna till moderkortet som Behöver lödas bort och ersättas helt enkelt M48T86PC1 IC heter kretsen.

Kommer lite senare under dagen plocka i hårddisken i farsans burk i vardagsrummet och föra över allt som behövs, eventuellt kika om hårddisken kan klonas över till en större hårddisk och på så vis få större utrymme.
(Eventuellt lägga i patch/update för ordentligt usb stöd och ett pci till usb 2.0 kort så usb minnen även funkar om de är formaterade i fat 16). (ide master verkar vara lungt och boota från trots kasst cmos så kan tänka mig att det skulle gå och klona och ersätta med lite större disk.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inget är förstås omöjligt, men det är nog första gången jag hör talas om att man valt att använda ett integrerat batteri för datorer. Vad är det för moderkort?
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Inget är förstås omöjligt, men det är nog första gången jag hör talas om att man valt att använda ett integrerat batteri för datorer. Vad är det för moderkort?
B!

Asus P/I -P55T2P4 REV 2.1

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Asus P/I -P55T2P4 REV 2.1

Wow !
En riktig klassiker MAO.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 486-moderkort från 1993 med en "tunna" till batteri, dock har det läckt och förstört kortet. Vanliga 3v "knappbatteri" är annars, enligt min erfarenhet, vanligt på nyare 486-moderkort och uppåt, särskilt på Pentium.

Har ett 486-kort med Real-time Clock-batteri. Det sitter helt integrerat i en krets. Dock funkar mitt som en "klocka" än...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.