Nvidia Geforce GTX 1080

Permalänk
Medlem

Inte imponerande för vissa. Jag är rätt imponerad. 4k på ett ensamt kort är bara naivt att tro på.

Ett kort som är snabbare, drar mindre ström för samma peng som 980 Ti. Dvs. vi får ett bättre kort för samma pris. Klart man är nöjd.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Som det ser ut nu så finns det inga garantier för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe kanske lät lite väl säker men det är ju ändå nära 60fps i flertalet spel. Så ytterligare en boost på 15-20% skulle kunna göra det intressant. Annars får man väl köra 1080SLI helt enkelt och hoppas på den där magiska skalningen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Oroväckande högt pris för mellanseriekort!
bra prestanda dock, ser fram mot GP 100
(Gör inte gjärna om ett 680 köp som strax efter ersattes av 780)
Så Titanvariant eller 1080Ti, Ska det bli ett AMD kort får dom allt överaska (var längesen nu)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@Viochee: Om du har läst på hur optimeringen av DX12 sker så kommer du förstå att AMD har förtjänst där för deras optimering av Async compute är i chippet medan Maxwell får sin genom drivrutiner vilket är betydligt sämre. Vi får ju se om några dagar om Pascal har full support för Async compute eller om Nvidia tänkte sig blåsa sina användare ytterligare en gång till.

Men för ge kontext, Yes 1080 verkar vara ett bra kort men hypen har varit för hög. Lägre än 4k kan jag se detta kort som ett värdigt köp (Dock inte FE). Vi får vänta och se hur AMD svarar med sin Vega, vi kanske får någon peak under visningen av Polaris 10/11.

Permalänk
Medlem

"Nvidia Founders Edition - för den som har mer pengar än vett!"

Idén om founders edition är nog det dummaste jag sett Nvidia avsiktligt göra på ett bra tag, det börjar att lukta storhetsvansinne.
Ju mer jag tänker på konceptet desto mer irriterad blir jag - vem tror Nvidia är villig att betala över 1000 spänn för ett kort med högre ljudnivå och sämre kylning?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag kan säga för min del, som är AMD supporter (inte fanboy, supporter!), så var jag ganska rädd efter nVidias lansering av 1080. Tänkte att nu blir det svårt för AMD. Men efter att ha läst detta test så är jag inte jätteimponerad. nVidia fläskade på rejält och lovade mycket. Kolla dx12, det är väl ändå det som är framtiden? Det vara bara precis att 1080 orkade förbi Fury X. Absolut är prestandan mycket bättre än föregående nVidia-generation men tänk om AMD får till samma procentuella ökning mellan 390x/Fury X och 490x. Då hamnar nVidia på efterkälken för första gången på många år.
Det här blir väldigt intressant att följa. Dock blir det nog inget nytt grafikkort för mig. Hoppas på Zen som är nästa logiska uppgradering för mig.

Ja man trodde ju att Nvidia skulle fixat DX12 men...det var ej så många fps mellan Fury X o 1080. Kanske blir bättre med nya drivisar men ändå...mindre nm + nya Stream processorer borde ha gett mera kan jag tycka.
Spännande att se vad AMD kommer med.

Permalänk
Medlem

@heatm Det kanske blir bättre med med mjukvaran längre fram. Men kan ju hoppas. Dels blir spelen bättre optimerade redan i utvecklingen och senare i drivrutinerna från AMD och nVidia.

Permalänk
Medlem

Som en del sagt, klarar inte 4K så för äkta "next gen" är det bara att vänta. Om Vega kommer redan i Oktober kan 1080 visa sig få en kort blomning.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Jag är fortfarande skeptisk till att AMD skulle vara så mycket bättre i DX12
Det enda spelet AMD får ett jättehopp är i Ashes of Singularity

om man tittar på hitman och rise of the tombraider är det ungefär samma prestandavinst/förlust för både Nvidia och AMD

Fast nu är det nya kort vi snackar om, alltså 400-serien och antagligen ersättare till Furykorten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MinscS2:

"Nvidia Founders Edition - för den som har mer pengar än vett!"

Idén om founders edition är nog det dummaste jag sett Nvidia avsiktligt göra på ett bra tag, det börjar att lukta storhetsvansinne.
Ju mer jag tänker på konceptet desto mer irriterad blir jag - vem tror Nvidia är villig att betala över 1000 spänn för ett kort med högre ljudnivå och sämre kylning?

De som vill ha kortet nu och inte om några månader?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Jag är imponerad. Dubbelt så snabbt som ett GTX 970 i standardutförande! Blir antagligen ett köp senare i år.

Lite tråkigt att Sweclockers fick ett exemplar som inte överklockade så bra, men HardwareCanucks lyckades komma upp i 2126 MHz. Kanske bara ren tur från deras sida iofs.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Inaktiv

Får bli att citera mig själv.

Skrivet av Aresz:

Dat gnälltråd alltså. Dumma nvidia som inte ger graffekort gratis alltså. Vill dom också ha betalt o tjäna pengar, the horror!11!!

+60% mot 980, ca +23% mot Titan
Glöm inte att era löner har troligen gått upp sedan förra generationen och köpkraften har även den troligen stärkts.

"Den nya tekniken märks på prestandan. Geforce GTX 1080 är helt enkelt extremt snabbt, och lägger samtliga andra modeller bakom sig – inklusive fjolårets Geforce-flaggskepp GTX Titan X och AMD-värstingen Radeon R9 Fury X. Ställt mot direkta föregångaren GTX 980 handlar det om ren utklassning med i runda slängar 60 procent bättre prestanda."

Internetforum o gamers ibland alltså, vad krävs för att bli nöjd? 2x1080ti för en femhundralapp? Eller nej, fan då går ju strömförbrukningen i taket

Kollar vi ett random 980ti på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3170470

980 ti: 8295SEK Juni 2015
1080: ca 6600 Juni 2016

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2810655
Asus GeForce GTX 980 Strix DirectCU II OC HDMI 3xDP 4GB
ca 6000SEK september 2014

Jämför..
Har en teori om att dom som gnäller ändå inte har en tanke att köpa och då kan man lika gärna vara en sur gnällspik bakom tangentbordet.

Själv blir det 1080 så fort något annat än founders dyker upp, får ersätta mina 2 970. Stackars mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

De som vill ha kortet nu och inte om några månader?

Ja det är väl om det verkligen brinner i knutarna och man sitter grafikkortslös inför årets mest efterlängtade spelsläpp isåfall, men även om jag själv hade varit i den sitsen så hade jag känt mig lurad av hela konceptet. Referenskort har aldrig varit extra dyra tidigare, snarare tvärtom. Detta är en dålig utveckling för oss konsumenter.

Tror faktiskt jag hellre hade väntat i en månad eller två, och sen köpt ett bättre och billigare kort, som låter mindre och klockar högre, och inte belönat nvidias storhetsvansinne, fast det kanske bara är jag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

De som vill ha kortet nu och inte om några månader?

Fantastiskt trevlig prestanda och ett vackert svanhopp in i nästa generation.

Men. . .

Det är en negativ utveckling för konsumenterna när Nvidia lägger på ett prispåslag endast för att kortet släpps tidigare, det börjar likna "Beta Acess" eller "Early Acess" för spel.

Möjligheten finns givetvis att släppa kretsar till partners i förväg så att dessa kan lanseras samtidigt, det är självklart, det är ett medvetet val att mjölka ur den trogna kundkretsen med en klen referenskylare och medioker PCB.

Det är ett snabbt kort, men om det skall ersätta 980 och inte 980Ti på sikt så är det makabert, vad kommer 1080Ti kosta, 9000 kr, vi kan endast spekulera.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

priset kommer nog få mig att välja AMD polaris samt att jag är en regular gamer och ingen fps eller prestanda fjolla men mitt r9 280 känns något föråldrat redan idag i de senaste spelen och kommande blir ju inte direkt lättare, får ev se hur 1070 står sig

Visa signatur

Asus B450 PRO Max / MSI Z-170 S-02 / ASUS M5A97 2.0
AMD Ryzen 5 3600 @ stock / Intel I5 6600k @ 4.3 GHz @ 1.395V / AMD FX 6350 @ 4.4GHz @ 1.4125V
MSI Radeon RX 5700 8GB / Asus GTX 1060 6GB / Saphire Radeon R9 280 3GB,
Corsair Vengance DDR4 16GB 3200Mhz / Corsair vengeance LPX DDR4 4GBx2 / Crucial Balistic DDR3 4Gbx2
Fractal Design integra M 700W / Corsair CX 500W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast nu är det nya kort vi snackar om, alltså 400-serien och antagligen ersättare till Furykorten.

Borde bara ha citerat sista raden, var enbart dx12 jag pratade om

Permalänk
Entusiast

@MinscS2:
Detta kanske är ett sätt att se till så att inte tvärtom händer istället att efterfrågan blir för hög och återförsäljarna höjer priset. När jag köpte min 6700k tex vid release så var det ju ok pris på den men ett par veckor senare var det slut överallt och de få butiker som hade sålde dem mycket dyrare än vid dag 1(mer än 500kr skillnad).

Är inte så insatt i founders edition i detta fallet men som du säger så är det ju bara att vänta ett par månader så slipper man stressa över kort som inte finns i lager.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

@anon4992: Jag tror att det handlar mer om att en person som förväntade sig en ersättare till 980 (vilket 1080 är) kanske inte förväntade sig en prislapp på 7700kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Borde bara ha citerat sista raden, var enbart dx12 jag pratade om

Jo men det är DX12 på dom nya korten, vi vet redan prestandan på 300-serien/Fury och Nvidias 900-serie. Det intressanta är nu hur det blir för AMDs kommande kort i DX12. Verkar som om Nvidia inte riktigt nyttjat DX12 t.o.m med 1080. Möjligtvis blir en prestandavinst i framtida spel det är ju lite svårt att veta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aeig:

Möjligheten finns givetvis att släppa kretsar till partners i förväg så att dessa kan lanseras samtidigt, det är självklart, det är ett medvetet val att mjölka ur den trogna kundkretsen med en klen referenskylare och medioker PCB.

Skulle tippa på att Nvidia inte har hur många kretsar som helst idag, givetvis vill dem ha en papperslansering så snabbt som möjligt så de kan skina i prestandatesterna ett tag framöver.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Känns som folk har redan bestämt sig att de är inte imponerande, antagligen de som nyligen köpt ett 900-seriekort! Dock trodde jag att 1080 skulle prestera bättre i 4k. Blir nog ett köp till battlefield 1!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Det verka vara en lång bit kvar tills vi får se riktig 4K gaming med ett kort som de flesta hoppats på enligt mig. DX12 prestandan var ju riktigt dålig med. Får se om man hellre köper 2 st polaris för priset av ett 1080, samt vad AMD's nästa kort kommer prestera i DX12.

Håller med... Hade verkligen hoppats på kunna köra nya titlar i ultra på min 4K skärm. Trodde faktiskt fram tills idag (man har ju läst all hype) att det skulle gå. Näe, ett 1080 klarar av runt 35fps (+-10% beroendes på spel) i ultra när det körs i 4K. Fantastiskt oimponerande!

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Datavetare

Intressant att Nvidia gjort så pass stor skillnad på designen av SM i GP100 (beräkningskort) och GP104. GP100 har 64 CUDA-kärnor per SM, fast där har man 1:2 FP64 vs FP32. Helt rätt prioriterat att totalt ta bort FP64-enheterna och i stället stoppa in 128 CUDA-kärnor per SM med de transistorer man sparar på att kapa FP64-stödet. Lär vara samma 1:32 kvot mellan FP64 mot FP32 i konsument Pascal som i Maxwell då.

Angående speltesterna, skulle vara intressant att se de spel som använder MSAA också köras med MFAA (kräver Maxwell gen 2 eller senare), framförallt i 4k. MFAA är 10-30 % snabbare än kvalitetsmässigt motsvarande MSAA, rent praktiskt slår man på MFAA i Nvidias kontrollpanel och så sänker man MSAA nivån ett snäpp. Så MSAAx2+MFAA ger samma kvalité som MSAAx4, MSAAx4+MFAA motsvarar MSAAx8.

Alla som hävdar att detta inte är ett väldigt stort tekniksprång jämfört med tidigare modeller, ni förstår inte teknik och ber er därför ödmjukast att lämna in ert geekcard när ni lämnar forumet idag
Nä, lite mer seriöst. Att lyckas få upp frekvenserna till dessa nivåer och ändå hålla strömförbrukningen på en riktigt bra nivå är en enorm bedrift, hur stor kanske man lättare förstår efter att ha läst denna artikel
FinFET Scaling Reaches Thermal Limit

Problemet är att de positiva effekterna förutom det uppenbara att man kan få in fler transistorer alt. göra mindre kretsar med samma antal transistorer som noden innan allt mer överskuggas av de negativa effekterna av mindre geometri. Mindre geometri gör att mer värme utvecklas per areaenhet, FinFET är kritiskt för att minska läckströmmen men formen har ett problem i att värme blir svårare att leda bort från transistorerna vilket i sin tur försvårar höga frekvenser.

TSMC 16 nm ger verkligen dubbla densiteten jämfört med 28 nm för kretsar till smarta mobiler och andra kretsar med väldigt låg TDP. Men i en högpresterande krets med relativt hög TDP, som en modern GPU, måste man minska densiteten i de hårdast lastade delarna eller så måste man acceptera betydligt lägre frekvenser.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

Några reflektioner.

  • Bra att ni uppdaterat er testdator till Windows 10.

  • Lite tjatigt att jämnt se GTX1080 toppa tabellerna.

  • Jättebra detta att Pascal kan rendera sidoskärmar med lägre kvalite, detta är något jag länge velat se.

  • Ryktena om att Pascal bara skulle vara ett en krympt Maxwell kom kom på skam, dess prestanda i DX12 bevisar den saken.

  • Att Maxwell skulle vara bra på DX12 kom tyvärr också på skam.

  • Så AMD med finfet på 14µm ger något högre transistortäthet men lägre frekvens, än vad Nvidias 16µm ger, i praktiken jämnar skillnaden ut sig, det är också vad jag läst.

  • Ny nod ger jättlyft, det var länge sedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast

@AxF: All hype om 2X prestanda etc handlar som sagt om VR, inte om 4K alls och där är det fortfarande intressant att se om det kommer stämma eller ej med hjälp av "Simultaneous Multi-Projection".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weibull:

Känns som folk har redan bestämt sig att de är inte imponerande, antagligen de som nyligen köpt ett 900-seriekort! Dock trodde jag att 1080 skulle prestera bättre i 4k. Blir nog ett köp till battlefield 1!

Presterade som förväntat tycker jag. Man får avgöra själv om man behöver den prestandan eller inte Jag kan inte säga att jag behöver det än så länge med de spel jag spelar, dessutom bara 1080p-skärm. Men köpsuget kanske tar över i alla fall man får se

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

När får vi se tester på GTX 1070? Måste vi vänta till juni på dessa?

Borde du göra iallafall, för att se partnertillverkarnas prestanda och priser.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Kanske inte fullt så kraftfullt som nVidia hypat för... MEN skönt hög prestanda ändå. Ganska exakt dubbla prestandan av ett GTX 970. Inga 60fps+ i 4k på ultra dock.

Jag blev lite stressad över att sälja mitt GTX 970 Strix som jag har liggandes i obruten förpackning. Men kanske kan leva med kortet ett tag och skruva ned inställningarna lite. Sett till det jag betalade för kortet så har det fortfarande bättre pris/prestanda-förhållande jämfört med GTX 1080.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ackwell:

@Aresz: Jag tror att det handlar mer om att en person som förväntade sig en ersättare till 980 (vilket 1080 är) kanske inte förväntade sig en prislapp på 7700kr.

Fast nu hamnar vi mer troligt på runt 6600kr. Helt rimligt pris med tanke på prestandan. Och inget ovanligt heller. Nya generationers kort brukar väl ligga där runtomkring vid lansering?

980 kostar idag runt en femtusenlapp, med reservation för att det troligen sjunker ganska så snart..

Permalänk
Medlem

Då vill jag beställa ett 1080 och en HTC Vive , leverans till helgen... Nehäpp..