Nvidia X80/1080 lanseras... Info (prestandatest, överklockningsresultat m.m.)

Permalänk
Avstängd

För de som är intresserade av vad MATROX har för sig nu för tiden.

På Computex 2016 kommer inte bara Nvidia (GTX 1070) och AMD (Polaris 400 serie?) vara på plats... även lilla men trogna Matrox kommer finnas på plats med sina nya skapelser.
Matrox visar upp 3x3 video vägg med deras senaste C900 kort på Computex 2016.

Matrox C900 Nine-Output Graphics Card to Drive 3x3 Video Wall in Shuttle Booth at COMPUTEX 2016
World’s first single-slot card with nine 1920x1200 synchronized outputs.

http://www.matrox.com/graphics/en/

MONTREAL — May 24, 2016 — At InfoComm 2016 (Las Vegas, June 8–10)
http://www.matrox.com/graphics/en/press/releases/2016/4k-capt...

Did you think three monitors was a lot? Matrox's new video card can handle three times as many..

Matrox hasn’t announced a release date for the C900, although it does specify the card will be available in the second quarter of 2016. No word on price yet either, but with the six-monitor Matrox C680 retailing for over $600, we expect the C900 will push a $1000 dollars when it hits shelves.
http://www.digitaltrends.com/computing/matrox-c900/#/4#:il6-u...

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

FTW ska vad jag läst mig till också ha trippla bios, om det är annan pcb än FTW vet jag inte heller... sen har jag inte lyckats få nåt svar från EK om de kommer göra vattenblock för FTW. Det enda svaret jag fått är att "vi har block för 1080 FE"... ja tack för hjälpen fetto, det kan man googla sig till på två sekunder! Säg ja eller nej så jag vet om jag ska avbeställa och kika på Classified

Alternativet är att kolla och se om Bykski eller Bitspower kommer göra block för FTW

Nope, den har dubbla enligt EVGAs hemsida. Ok, yla om du hör något! Också sugen och behöver vattenblock

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

För de som är intresserade av vad MATROX har för sig nu för tiden.

På Computex 2016 kommer inte bara Nvidia (GTX 1070) och AMD (Polaris 400 serie?) vara på plats... även lilla men trogna Matrox kommer finnas på plats med sina nya skapelser.
Matrox visar upp 3x3 video vägg med deras senaste C900 kort på Computex 2016.

Matrox C900 Nine-Output Graphics Card to Drive 3x3 Video Wall in Shuttle Booth at COMPUTEX 2016
World’s first single-slot card with nine 1920x1200 synchronized outputs.

http://www.matrox.com/graphics/en/

MONTREAL — May 24, 2016 — At InfoComm 2016 (Las Vegas, June 8–10)
http://www.matrox.com/graphics/en/press/releases/2016/4k-capt...

Did you think three monitors was a lot? Matrox's new video card can handle three times as many..

Matrox hasn’t announced a release date for the C900, although it does specify the card will be available in the second quarter of 2016. No word on price yet either, but with the six-monitor Matrox C680 retailing for over $600, we expect the C900 will push a $1000 dollars when it hits shelves.
http://www.digitaltrends.com/computing/matrox-c900/#/4#:il6-u...

MVH

Matrox <3
Tänk om dom började gör kort för spel igen. SNABBA kort då.
Lyckan.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Matrox var grejer det. Jag har ett Matrox millenium och ett mystique liggande i en kartong tillsammans med med ett voodo 1 och 2 st. voodo2. Det gibbades vilt quake 1 qwctf med dessa i kombo. Inhandlades på Skribofont (föregångaren till Inet, Webhallen och allt vad dom nu heter idag).

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Det var trevligt att se JaysTwoCents review av EVGA 1080 ACX 3.0 SC men hoppas på fler reviews. Gillar MSI men deras kort är dyrast och har minst factory OC av alla så jag har tillsvidare beställt ett ASUS 1080 Strix ROG OC då det verkar fläskigast och kostar inte fasligt mycket. Viktigt för mig att det är tyst vilket jag hoppas Strix är.

Tycker det är lite dåligt med datum på alla sidor (förutom Komplett som är duktiga och löser sådant).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickeh2k:

Nope, den har dubbla enligt EVGAs hemsida. Ok, yla om du hör något! Också sugen och behöver vattenblock

Jo det var två på den och tre på classified såg jag...

Tjatar på EK på alla ställen jag kan se dem representerade Så fort jag har besked så återkommer jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vilka och var ?

Alla 1080 hos Komplett tex

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

EK har aldrig släppt något vattenblock till något Evga-FTW kort tidigare vad jag vet.

Skrivet av Zpnk:

https://www.ekwb.com/news/evga-680-ftw-also-to-get-a-fc-water...

680 fick ett iaf. Men 700- och 900-serierna verkar inte ha fått... man kan ju hoppas iaf? Annars får det bli annan modell eller kanske rentav HC

EVGAs 980 Classified fick visserligen ett vattenblock:
https://www.inet.se/produkt/5331359/block-ek-fc980-gtx-classy...

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Avstängd

ASUS ROG GTX 1080 STRIX
Full syn på hela kortet samt tester finns att tillgå nu... (kom ut för 1 timme sedan)

https://www.youtube.com/watch?v=qv_B-zc0kcE

Ser riktigt framemot mitt ROG STRIX... (kom nu PLEASE).

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Får köra med adaptrar i värsta fall.

Vad frustrerande. Komplett har ändrat sitt leveransdatum för EVGA superclocked från 3 till 15 juni...

Det är väl detta kort som du syftar på? Det är inte SC(Superclocked) utan det kommer oklockat. Det syns på artikelnumret. Komplett har alltså inte SC-versionen.
https://www.komplett.se/product/890647/datorutrustning/grafik...

http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=08G-P4-6181-KR

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

@RaBlack: Längtar som fan efter min strix också Beställt från Komplett men det finns ingen info än om när det ska skickas ut va :/?

Permalänk

Väntar på recensioner. Strix är nog för långt för mitt chassi. Kanske blir det MSI Gaming eller något EVGA. Men får avvakta och se om priserna sänks, om Vega kommer till hösten eller om priserna åtminstone sänks då 1080 Ti kommer.. Alla spel jag har klarar mitt GTX 970 bra av i 1080p så jag är inte i något akut behov att uppgradera.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av nima01:

Fråga: Ska köra VR med en HTC Vive och någonstans har jag läst att det är bra om grafikkortet har dubbla HDMI så att HTCn och monitorn körs med var sin HDMI.

Men de flesta korten som jag läser om har bara ett HDMI och 3 st DP.

Det är väl inge bra?

EDIT: Det kortet som jag menar har dubbla HDMI är: ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1080

Måste man köra monitorn också via hdmi?

dvs det går inte köra HTC Vive via HDMI samt köra monitorn via Displayport / Dvi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Det är väl detta kort som du syftar på? Det är inte SC(Superclocked) utan det kommer oklockat. Det syns på artikelnumret. Komplett har alltså inte SC-versionen.
https://www.komplett.se/product/890647/datorutrustning/grafik...

http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=08G-P4-6181-KR

japp det är kortet utan den onödiga boost klocken och ledbelysningen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ledbelysning onödigt!? Det betalar jag gärna 1000kr extra för!

Skämt åsido. Det billiga EVGA-kortet har referens-PCB, vilket bland annat innebär 5+1 faser och en 8-pin kontakt. Så det är inget annat än ett referenskort med ACX-kylaren. Prisvärt för den som nöjer sig med att kanske överklocka till 2GHz. För att nå längre så kommer kortet mest troligt behöva högre spänning, vilket i sin tur kräver stabilare strömmatning.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Riktigt sugen på strix kortet, vad tror ni kommer priset sjunka något från 7.3-7.5k som man tycks kunna få det för nu ?

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Skämt åsido. Det billiga EVGA-kortet har referens-PCB, vilket bland annat innebär 5+1 faser och en 8-pin kontakt. Så det är inget annat än ett referenskort med ACX-kylaren. Prisvärt för den som nöjer sig med att kanske överklocka till 2GHz. För att nå längre så kommer kortet mest troligt behöva högre spänning, vilket i sin tur kräver stabilare strömmatning.

Frågan är om inte strömmen från en 8-pin plus pci-x porten levererar tillräckligt innan chippet tar stop ändå.
Ska nog köra på det EVGA kortet och slippa vänta på vattenblock.

Permalänk
Medlem

Superclocked har ju också 5-1 faser och 8-pin kontakt av vad jag sett. Måste upp i FTW för att få 12 faser varför man nu skulle behöva det om det här kortet är så energieffektivt. Blir intressant att se överklockningstester. Möjligt att de kör sämsta minnena i grundmodellen och du kan få lite extra därigenom. Tror mer på det än extra strömkontakt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zabala:

@RaBlack: Längtar som fan efter min strix också Beställt från Komplett men det finns ingen info än om när det ska skickas ut va :/?

Vad jag kan se på kompletts sida är... att datumet kommer stå skrivet när de får in nya. Själv beställde jag från Alina för 7.199:- via mejl rabatten jag fick. (Rabatten finns nog för alla om man kollar runt men vet inte 100%).

https://www.komplett.se/product/890645/datorutrustning/grafik...
https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=STRIX-GTX1080-O8G-GAMING

Skrivet av matadoren:

Riktigt sugen på strix kortet, vad tror ni kommer priset sjunka något från 7.3-7.5k som man tycks kunna få det för nu ?

Jag tror INTE priset kommer sjunka kanske stiga... När jag köpte mitt 680 bland de första så fick jag tag på den för 4600:- (med rabatt gick den på mellan 4200-4300. Sedan efter någon eller några veckor så kostade kortet mer.. men vem vet kanske sjunker priserna nu istället... det vore bäst för alla.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabala:

Skrivet av RaBlack:

Vad jag kan se på kompletts sida är... att datumet kommer stå skrivet när de får in nya. Själv beställde jag från Alina för 7.199:- via mejl rabatten jag fick. (Rabatten finns nog för alla om man kollar runt men vet inte 100%).

Jag tror INTE priset kommer sjunka kanske stiga... När jag köpte mitt 680 bland de första så fick jag tag på den för 4600:- (med rabatt gick den på mellan 4200-4300. Sedan efter någon eller några veckor så kostade kortet mer.. men vem vet kanske sjunker priserna nu istället... det vore bäst för alla.

MVH

Det jag hört är att tredjepartstillverkade kort förväntas finnas hos ÅF 15:e juni. Vet inte dock om det är ett gissat datum, men EVGA har sagt att FTW/Classy ska finnas tillgängligt från mitten av juni. Vet inte om det skiljer sig för andra kanske.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

SC-versionen har heller inte RGB-belysning. Det man betalar extra är för överklockning på 100MHz vilket man gör själv för den pengen Du måste upp till FTW och Classified för att få RGBn och då har korten andra fördelar som 2 resp. 3st BIOS samt högre klockning out of the box (gissningsvis? och förbättrad strömförsörjning.

Så m.a.o 600kr extra för att EVGA ska överklocka kortet med 100MHz, vilket alla borde vara kapabla till

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Ser ut som att det blir byte till Strix istället... osäkerheten kring block för FTW gör att jag tar det säkra före det osäkra.

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

MVH

Jag fick mitt för 6900 bara för att man är student, Yipie!!!

Rekommenderar verkligen alla att leta efter Alina rabatten dock finns inte EVGA korten om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

ASUS ROG GTX 1080 STRIX
Full syn på hela kortet samt tester finns att tillgå nu... (kom ut för 1 timme sedan)

https://www.youtube.com/watch?v=qv_B-zc0kcE

Ser riktigt framemot mitt ROG STRIX... (kom nu PLEASE).

MVH

Tack för videon! 63 grader under load @ 2025MHz är galet bra och har nu typ bestämt mig för detta kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

SC-versionen har heller inte RGB-belysning. Det man betalar extra är för överklockning på 100MHz vilket man gör själv för den pengen Du måste upp till FTW och Classified för att få RGBn och då har korten andra fördelar som 2 resp. 3st BIOS samt högre klockning out of the box (gissningsvis? och förbättrad strömförsörjning.

Så m.a.o 600kr extra för att EVGA ska överklocka kortet med 100MHz, vilket alla borde vara kapabla till

Ja när det bara är fabriksöverklockning det är frågan om så är det onödigt. Så SC är bara pengar i sjön enligt mig. Dock syftar jag mer på kort som har custom PCB, t.ex. FTW, Strix, Gaming X osv, där man får en extra pcie-kontakt, möjlighet till fler BIOS m.m, kort som är gjorda för att ta överklockning till nästa nivå.

För mig blev det dock ett Strix OC. Mest för att jag inte har hittat vanliga Strix, och för att jag fick tag på det för 7199kr

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

MVH

Skrivet av trickeh2k:

Det jag hört är att tredjepartstillverkade kort förväntas finnas hos ÅF 15:e juni. Vet inte dock om det är ett gissat datum, men EVGA har sagt att FTW/Classy ska finnas tillgängligt från mitten av juni. Vet inte om det skiljer sig för andra kanske.

På själva produktsidan hos Komplett står det att datum kommer snart medan i min order står det "Beställd, förväntas i lager 15 juni" så det trickeh2k påstår tycks stämma :=)

Permalänk
Medlem

Efter en rad av Asus ROG kort (680 DC2 TOP, 780 TI DC2 OC, 980 Strix).
Så blir det nu ett EVGA FTW, inte för att jag är missnöjd med ASUS korten utan på grund av EVGA's generösa syn på hemmapul och helt uppenbart suvveräna service.

Att kunna gå direkt på tillverkaren istället för en butik är en ENORM fördel IMO.
Plus att kunna pillra isär kortet, damma av och byta kylpasta utan att förverka garantin är mycket trevligt.

Permalänk

Kunde inte hålla mig, bokade mig ett strix OC

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem

Ja när det bara är fabriksöverklockning det är frågan om så är det onödigt. Så SC är bara pengar i sjön enligt mig. Dock syftar jag mer på kort som har custom PCB, t.ex. FTW, Strix, Gaming X osv, där man får en extra pcie-kontakt, möjlighet till fler BIOS m.m, kort som är gjorda för att ta överklockning till nästa nivå.

För mig blev det dock ett Strix OC. Mest för att jag inte har hittat vanliga Strix, och för att jag fick tag på det för 7199kr

Håller med dig helt och hållet! Om man tänkt spendera 7199kr vilket SC gör så kan man lika gärna lägga till 300kr så får man FTW om inte annat.

FTWs specs: Core:1733 Boost:1873 1250 2-slots, 2-fans 2 × 8 Pin

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Håller med dig helt och hållet! Om man tänkt spendera 7199kr vilket SC gör så kan man lika gärna lägga till 300kr så får man FTW om inte annat.

FTWs specs: Core:1733 Boost:1873 1250 2-slots, 2-fans 2 × 8 Pin

Vad får du de siffrorna från ?
Med tanke på att dom inte finns på EVGA's sida än.
http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=08G-P4-6286-KR