Permalänk

Köpråd bil, 30 tusens kombi

Hej swec jag och min tjej köpte i vintras en Skoda Fabia II och nu är vi så trötta på krånglet med den så vi har bestämt oss för att sälja den och byta till en kombi som förhoppningsvis fungerar.
Vi hoppas på att vi får runt 25-30 tusen för denna och vi kan lägga till lite efter det med så åt det hållet..
Nu under sommaren ska det även bli ett inköp av en husvagn så drag är ett måste på bilen! (i alla fall att modellen i säg får dra en del)

Jag har fastnat för Saab en hel del och det gäller både 9-3 och 9-5, hur står sig BioPower mot vanliga bensinare och även disel?
V70 är ju även den en värdig kandidat, då modell II och inte den som är en upphottad 850(?).
Farthållare är något jag vill ha varje gång jag sätter mig i vår nuvarande bil speciellt eftersom jag väldigt ofta kör 12 mil enkel resa.
Fartbegränsare är också roligt men vad jag vet finns inte det på äldre bilar..

Så har ni några förslag på bilar, gärna ingen VAG bil pga en del tappat förtroende på VAG.

Modeller jag sneglat på är
Saab 9-3/5 runt 03-06
Volvo V70/50 - Diesel eller bensin, vilket är vettigast?
Toyota Avensis är en grymt tråkig bil att kolla på men hur är den att köra, samma där vilket är bäst diesel eller bensin?
Vilka motor modeller ska man undvika?
Jag hade ju gärna haft en bil som inte är lika slö som vår nuvarande på hela 70 hästar!

Länka gärna och ge förslag på andra bilar!
Jag kör uppskattat runt 2500 mil om året kan nog bli mer med!

Priset att äga är ju också intressant alltså skatt och försäkring och med tanke på min ålder 19 i sep, så lär jag ju ha rätt dyr försäkring i vilket fall som helst!
Jag är tacksam för alla svaren jag kan få!

Permalänk
Medlem

I det prisintervallet är väl tyvärr risken stor att du får en problembil oavsett märke..

Vad har strulat på skodan ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar som man får mycket bil för pengarna om man köper Saab.

Angående försäkring så är mitt tips att kolla upp reg-nr på blocket eller bytbil.com och kolla vad försäkringsbolagen skall ha. Kolla även flera försäkringsbolag kan skilja en del mellan dem.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

I det prisintervallet är väl tyvärr risken stor att du får en problembil oavsett märke..

Vad har strulat på skodan ?

Jo jag vet men som sagt behöver även drag, tänkte kolla lite på en V40 så ny som möjligt, har inte koll när dem slutade tillverkas.. (den som inte släpptes nu typ 15)

Haft den från dec och sedan dess har vi haft dessa problemen.
- instrumentpanels problem både för en motorlampa och för avgassystem dessa går hand i hand och bilen blir slöare än den var innan, ja det kan den tro mig!
-knackande från framdelen av bilen.
-Gnisslande från andra sidan av bilen (även där framme).
-Rutorna går inte alltid att rulla ner.. (endast där framme eftersom bak är sådan "rull")
-Något skummt med ACn, den blåser alltid om man inte stänger av den OCH trycker på "ta inte luft utifrån" - knappen och av någon anledning har den bara 3 steg - antagligen någon feature och inte något som inte fungerar , men grymt störigt, inget av detta fanns när vi köpte den och den är nog snällare körd än många andra 18åringar hade kört med den..
-Växellådan har haft problem, kom dagen efter första gången instrumentpanels problemet var och stannat, den hoppar inte alltid i 2an utan hoppar tillbaka till neutralen precis som att den inte går i när man släpper den, den har 2 "steg" och den hoppar inte i det sista alltid..

Sjukt mycket problem när jag kollar på det här, shit!

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Jag tycker det verkar som man får mycket bil för pengarna om man köper Saab.

Angående försäkring så är mitt tips att kolla upp reg-nr på blocket eller bytbil.com och kolla vad försäkringsbolagen skall ha. Kolla även flera försäkringsbolag kan skilja en del mellan dem.

Jo har sätt det med lite så!
Jo ska göra det!

Permalänk
Medlem

Hoppas ni anger alla domhär felen till nästa ägare?

Annars skulle nog en bmw e46 330d vara utmärkt för er. Stark motor som orkar dra och e46:orna har inte en så stor tendens att gå söner som dom nyare bilarna pga mindre komplex. OCkså lättare att meka på så när något går sönder så blri verkstadsnotan billigare

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne: Kolla in Opel Vectra! Gärna från -06 och framåt, då är den faceliftad med snyggare front och strålkastare.
Vectra C är byggd på samma bottenplatta som 9-3, så samma motor, samma bromsar, samma chassie etc.
Vectra C kombi är dock 12 cm längre än Vectra C sedan, båder 9-3 sc och ss är den korta modellen. Det där extra 12cm märks verkligen i baksätet!

Som sagt, väldigt mycket bil för pengarna. 2.0t är en fin motor. Väldigt driftsäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Jag tycker det verkar som man får mycket bil för pengarna om man köper Saab.

Angående försäkring så är mitt tips att kolla upp reg-nr på blocket eller bytbil.com och kolla vad försäkringsbolagen skall ha. Kolla även flera försäkringsbolag kan skilja en del mellan dem.

Det handlar inte om att det är "mycket bil för pengarna", då det börjar bli gamla bilar. Problem kommer att uppstå, när du ligger i den prisklassen. Oavsett fabrikat.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Om ni ska dra husvagn så beror ju bilvalet också på vilken storlek och vikt vagnen har. Bilen måste ju klara av att dra vagnen !

Permalänk
Medlem

Du får väldigt mycket bil för pengarna om du köper SAAB. Min farsa köpte en 9-5 -04 med drag, hyffsad utrustad för cirka 18 000. Annars, kolla Peugeot 307 som är stor, och får dra en del.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Hoppas ni anger alla domhär felen till nästa ägare?

Annars skulle nog en bmw e46 330d vara utmärkt för er. Stark motor som orkar dra och e46:orna har inte en så stor tendens att gå söner som dom nyare bilarna pga mindre komplex. OCkså lättare att meka på så när något går sönder så blri verkstadsnotan billigare

Själv anser jag att sådant är självklart, tydligen är många av de problemen jag haft vanliga polo fel (enligt mina googlingar), vilket innebär att det är VAG inte vår bil bara!
Ska kolla närmare, e46 är inte det 5serien?
Drar inte dem olidligt mycket soppa (eller kanske inte mer än vad Saab och Volvo förresten)

Skrivet av biorrith:

@TheBasicOne: Kolla in Opel Vectra! Gärna från -06 och framåt, då är den faceliftad med snyggare front och strålkastare.
Vectra C är byggd på samma bottenplatta som 9-3, så samma motor, samma bromsar, samma chassie etc.
Vectra C kombi är dock 12 cm längre än Vectra C sedan, båder 9-3 sc och ss är den korta modellen. Det där extra 12cm märks verkligen i baksätet!

Som sagt, väldigt mycket bil för pengarna. 2.0t är en fin motor. Väldigt driftsäker.

Ska göras!
Så den "snygga" 9-3an är som vectran, hur ser det ut med äldre, 03or osv..

Skrivet av Dreijer:

Det handlar inte om att det är "mycket bil för pengarna", då det börjar bli gamla bilar. Problem kommer att uppstå, när du ligger i den prisklassen. Oavsett fabrikat.

Citerar dig även om inte det är riktat mot mig.
Den nuvarande vi har går nu för 25 tusen ungefär, något måste vara fel på modellen om 08or går för så mycket!
Men vissa märken har mer fel än andra, tror inte att någon rekommenderar en Hyndai från 03 även om den kostar 25 tusen, så det finns bättre och sämre bilar (det är mer fördomar än fakta mot Hyndai)

Skrivet av jycken:

Om ni ska dra husvagn så beror ju bilvalet också på vilken storlek och vikt vagnen har. Bilen måste ju klara av att dra vagnen !

Väldigt lätt husvagn, inte över 1600 fullpackad (beroende på modell), så mestadels av bilarna får nog dra den med vanligt B, jag har inte mer så det får bli B tillstånd, V40 står just nu som en värdig kandidat eftersom vi kan ha lite mer pengar över till skatt osv..

Skrivet av zyberzero:

Du får väldigt mycket bil för pengarna om du köper SAAB. Min farsa köpte en 9-5 -04 med drag, hyffsad utrustad för cirka 18 000. Annars, kolla Peugeot 307 som är stor, och får dra en del.

Hittade en del Vector sport combi för runt 20-25 men de har även gott 20tusen mil, frågan är hur länge en saab håller i mil till efter 25 tusen mil!
Ska kolla närmare, är inte jätteglad för franska bilar men för många fungerar det ju så varför inte för mig!

Permalänk
Medlem

Inte självklart att folk vet om felen..

Det är en 3 serie. Min 330d ligger runt 05-06 på långkörning och 0.74 blandat

Permalänk
Medlem

E46 röstar jag med på.
Kasnke mest för jag saknar min 328.

Tror dock det kan bli svårt att få en vettig 330d för det priset.
Någon gång under 02 fick e46 en facelift.

Permalänk

Kanske "tråkigt" val men köp en toyota, sjukt dirft säkra.

Vi har haft 4 st nu, 2 ny köpa och 2 begagnade runt 10 000kr klassen och dom har gått i flera år, bara vanliga byten på bromsar osv. Kan tänka mig att du får betydligt bättre för 30k

Men kanske inte roligaste bilarna, du slipper nog skruva dock.
Saab känns ju som att köpa problem, trasiga turbos och olje läckor.

Sen finns det säkert dåliga Toyotor också, kanske bara har haft sjukt bra tur.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har haft en 9-5 och var jävligt nöjd med den. Kolla att den fått service regelbundet, dom är ju kända för turboras och sånt är ju alltid drygt. Kolla att motorn är tät, fråga Hur mycket olja den drar, för lite olja kommer den att dra annars ljuger dom. Men ruskigt bekväm bil att köra. Tittade själv på en biopower, fullutrustad eller iaf vector paket hade jag valt. Som du sa, mycket bil för pengarna. Ska ju va från 2006 också, ser mycket roligare ut i inredning.

9-3 är snygg men liten. En bilbarnstol gör sätet framför mer eller mindre oanvändbart annat än för hobbits.

v40 & v50 hade jag valt bort båda två, v40 känns gammal i kaross och inredning, riktigt skräpkvalite för att vara en volvo. v50 är nog en helt ok bil, men jag gillar inte hur dom är att köra.

Har själv en v70 från 05. Jävligt bra tycker jag själv, problemfri och med chippad 2.5t går den fint också. Blir dock ganska törstigt (0,9l/m)och man som jag är lite tung på foten.

Frugan har en toyota avensis. Pålitlig men sjukt tråkig bil, tror senare modellen är roligare dock. Men inget jag skulle köpa.

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Inte självklart att folk vet om felen..

Det är en 3 serie. Min 330d ligger runt 05-06 på långkörning och 0.74 blandat

Klumpigt skrivet av mig, jag anser det som självklart att säga det till nästa person!
Vad ligger skatten på?
Största problemet är ju försäkring med en BMW och 18 år..
Skulle jag köpa en v40 kostar de t.ex 1500 kr i månaden för mig och 400 för min mamma och jag vill undvika att det står på henne men fö1100 kr är det ju inte värt att ha den på mig ska kolla lite på BMW, men blir nog något tråkigare så som 320 eller liknande!

Skrivet av Zånkt:

E46 röstar jag med på.
Kasnke mest för jag saknar min 328.

Tror dock det kan bli svårt att få en vettig 330d för det priset.
Någon gång under 02 fick e46 en facelift.

Som sagt 330 eller 320 hade ju inte spelat någon roll mer än kanske med dragningen men en 320/325 borde ju kunna dra en husvagn lätt!

Skrivet av Garderoben:

Kanske "tråkigt" val men köp en toyota, sjukt dirft säkra.

Vi har haft 4 st nu, 2 ny köpa och 2 begagnade runt 10 000kr klassen och dom har gått i flera år, bara vanliga byten på bromsar osv. Kan tänka mig att du får betydligt bättre för 30k

Men kanske inte roligaste bilarna, du slipper nog skruva dock.
Saab känns ju som att köpa problem, trasiga turbos och olje läckor.

Sen finns det säkert dåliga Toyotor också, kanske bara har haft sjukt bra tur.

Vilka modeller är det du har?
Toyota hade min kära far (prius) den får ju inte dra något dock är det ju en hybrid och det är ju inte det jag letar efter..

Skrivet av Batrapo:

Har haft en 9-5 och var jävligt nöjd med den. Kolla att den fått service regelbundet, dom är ju kända för turboras och sånt är ju alltid drygt. Kolla att motorn är tät, fråga Hur mycket olja den drar, för lite olja kommer den att dra annars ljuger dom. Men ruskigt bekväm bil att köra. Tittade själv på en biopower, fullutrustad eller iaf vector paket hade jag valt. Som du sa, mycket bil för pengarna. Ska ju va från 2006 också, ser mycket roligare ut i inredning.

9-3 är snygg men liten. En bilbarnstol gör sätet framför mer eller mindre oanvändbart annat än för hobbits.

v40 & v50 hade jag valt bort båda två, v40 känns gammal i kaross och inredning, riktigt skräpkvalite för att vara en volvo. v50 är nog en helt ok bil, men jag gillar inte hur dom är att köra.

Har själv en v70 från 05. Jävligt bra tycker jag själv, problemfri och med chippad 2.5t går den fint också. Blir dock ganska törstigt (0,9l/m)och man som jag är lite tung på foten.

Frugan har en toyota avensis. Pålitlig men sjukt tråkig bil, tror senare modellen är roligare dock. Men inget jag skulle köpa.

Problemet är att hitta en från 06 som inte har gått 25000 mil, visst det är ju inte jätte mycket om året men frågan är ju hur många mil dem håller!
Blir det saab så får jag väl dra med en släkting som är Saab fantast, känns rätt dumt att inte ha med han i Saab köp!
9-3 känns rätt lagom, lite som en 3serie från BMW, och barnstol satsar vi inte på, inte på ett antal år till!

Frågan är vad man ska förvänta sig av en bil i 30 tusen klassen, v40 hade svindyr försäkring för mig, 1500kr i månaden många mil och halvförsäkring!
v70n är jag rädd att den drar för mycket faktiskt, då är saab billigare (enligt transportstyrelsen om hur mycket dem drar) och köper jag en Biopower blir den billigare i skatt (Saab då)

Permalänk
Medlem

Av mina erfarenheter så är BMW riktigt driftsäkra, har en e87 2011 och en e46 -99, e46 bara går och går trots långt miltal och inte särskilt omhändertagen.

Hittar du en 3 serien diesel med drag så skulle jag slå till, men som vid varje bilköp får du vara noga och kolla allt, så att du inte köper grisen i säcken.

§ 8 raderat. // MOD
Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne: Ja precis. ng9-3 som den heter lanserades samtidigt som Vectra C i 2003. Vectra C kombi kom först i 2004.
Men som sagt sikta på en -06 för fronten är så mycket snyggare. Dom uppdaterade även den 6-växlade lådan i -06, dom lade till en fix som åtgärdade att den var trögväxlad när den är kall. Ingen dealbreaker, men störigt vintertid.

Permalänk
Medlem

TheBasicOne, du skrev

"Väldigt lätt husvagn, inte över 1600 fullpackad" och du har B- kort ?

Ingen av de bilarna som skrivits om i tråden får väl dra en husvagn på 1600 totalvikt på B - kort!

Om vagnens totalvikt, (alltså maximal last + vad vagnen väger tom), + bilens totalvikt, dvs vad bilen väger med full last, överstiger 3 500 kg, då krävs BE körkort eller utökat B kort till 4250 kg.
Om det är mindre än 3 500 kg så går det bra med B körkort.

Exempel , Bmw 330D E46 ca 1350kg, samma med Saab 9-5. Saab 9-3 ca 1430kg, pga lägre totalvikt på bilen.
Tidigare granne åkte på vägning av polisen, med en ambulerande fordonsvåg !! De stannade alla bilar med husvagn. Bil och husvagn 3630kg - indraget körkort, jämställs med olovlig körning. Kommer inte ihåg hur länge kortet var draget. Idag har han B - kort med utökad behörighet =4250kg.

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Tekniska data -> Kopplingsanordning.
Eller
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkyl...

komplettering
Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk

Om du vill undvika problem så långt det går så försök hitta en bil som:

1.Inte gått så långt, helst under 15k mil.
2. är så ny som möjligt
3. har så enkel motor som möjligt: diesel och turbo går bort, satsa på enkla mindre bensinare.
4. Få ägare
5. ser bilen tråkig ut (bilmodellen i sig) så har den antagligen inte buskörts.
6. Komplett servicebok, olja SKA vara bytt med 1-2 års intervaller oavsett miltal.
7. kolla så alla vätskor så de ser bra ut (finns bra guider online).
8. kolla slitdelar som bromsar däck osv, och pruta beroende på hur mycket som du behöver byta inom den närmsta framtiden (givetvis med hänsyn till vad priset är från början)
9. kryp under bilfan och banka lite på vitala delar för att kolla så inget är genomrostat.
10. börja med att titta på japanska märken först.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av RasmusC:

Av mina erfarenheter så är BMW riktigt driftsäkra, har en e87 2011 och en e46 -99, e46 bara går och går trots långt miltal och inte särskilt omhändertagen.

Hittar du en 3 serien diesel med drag så skulle jag slå till, men som vid varje bilköp får du vara noga och kolla allt, så att du inte köper grisen i säcken.

Alla jag hittade just nu hade rost lite här och var, många bensinare i samma prisklass har ingen rost, i alla fall vad som syns.
Vad är skillnaden mer än bredd och längd på 5 serien och 3serien? (eller det kanske inte är någon skillnad?)

Skrivet av biorrith:

@TheBasicOne: Ja precis. ng9-3 som den heter lanserades samtidigt som Vectra C i 2003. Vectra C kombi kom först i 2004.
Men som sagt sikta på en -06 för fronten är så mycket snyggare. Dom uppdaterade även den 6-växlade lådan i -06, dom lade till en fix som åtgärdade att den var trögväxlad när den är kall. Ingen dealbreaker, men störigt vintertid.

Ska kolla runt lite, mina föräldrar älskar dock Vag och Volvo så mamma hade ju gärna sätt att jag köpt en Volvo (eftersom jag inte vill ha VAG just nu)

§ 8 raderat. // MOD
Permalänk
Skrivet av Diesel:

TheBasicOne, du skrev

"Väldigt lätt husvagn, inte över 1600 fullpackad" och du har B- kort ?

Ingen av de bilarna som skrivits om i tråden får väl dra en husvagn på 1600 totalvikt på B - kort!

Om vagnens totalvikt, (alltså maximal last + vad vagnen väger tom), + bilens totalvikt, dvs vad bilen väger med full last, överstiger 3 500 kg, då krävs BE körkort eller utökat B kort till 4250 kg.
Om det är mindre än 3 500 kg så går det bra med B körkort.

Exempel , Bmw 330D E46 ca 1350kg, samma med Saab 9-5. Saab 9-3 ca 1430kg, pga lägre totalvikt på bilen.
Tidigare granne åkte på vägning av polisen, med en ambulerande fordonsvåg !! De stannade alla bilar med husvagn. Bil och husvagn 3630kg - indraget körkort, jämställs med olovlig körning. Kommer inte ihåg hur länge kortet var draget. Idag har han B - kort med utökad behörighet =4250kg.

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Tekniska data -> Kopplingsanordning.
Eller
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkyl...

Jag klickade fel, använde för en gångs skull numpaden, skulle varit en 3a, ska kolla på en vagn nu ikväll och totalvikt är lägre än 1200kg, så alla får dra dem jag kollar på!
Eller ja inte alla, den vi har nu får inte dra mer än 900.. (om den ens orkar det)

Skrivet av videopac:

Det var ett dåligt råd. Om det händer något så är det inte säkert man får ut något på försäkringen om man skenförsäkrat.

Sedan om premien är rimlig eller ej... det finns en god anledning till att försäkringspremien är hög för unga förare. Den är inte så svår att lista ut.

Tar jag vår nuvarande (skoda Fabia II 08- 1.2 l 70hk) så skilljer det 50 spänn mellan mig och mina föräldrar, inte 1100, för en så gammal bil så kostar det hela bilen igen under 2 år, inte skäligt enligt mig faktiskt!
Hon vi köpte denna bilen av letar fortfarande efter nycklar och bil (släkting till min tjej) hon har kvar sitt körkort, hade inte velat möta henne i trafiken, alltså tror jag att detta systemet är lite fel faktiskt för hennes premie är samma som mina föräldrar!

Skrivet av Albinfiskare:

Om du vill undvika problem så långt det går så försök hitta en bil som:

1.Inte gått så långt, helst under 15k mil.
2. är så ny som möjligt
3. har så enkel motor som möjligt: diesel och turbo går bort, satsa på enkla mindre bensinare.
4. Få ägare
5. ser bilen tråkig ut (bilmodellen i sig) så har den antagligen inte buskörts.
6. Komplett servicebok, olja SKA vara bytt med 1-2 års intervaller oavsett miltal.
7. kolla så alla vätskor så de ser bra ut (finns bra guider online).
8. kolla slitdelar som bromsar däck osv, och pruta beroende på hur mycket som du behöver byta inom den närmsta framtiden (givetvis med hänsyn till vad priset är från början)
9. kryp under bilfan och banka lite på vitala delar för att kolla så inget är genomrostat.
10. börja med att titta på japanska märken först.

Husvagnen ger ju problem med 3an lite, diesel är för att flytta sig när man drar!
Köper ingen "stylad" eller av kalle 20 år..
Honda som tydligen har hög driftsäkerhet har så höga priser dock i jämförelse med andra märken..
Hur står sig Nissan mot t.ex Toyota?

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för bmw e46, har nämnligen två st, en 01:a och sambon har en 05:a.

01:an har jag kört med 12000 mil (21000-33000) utan några egentliga problem.

vanliga fel på e46 är rost i nederkant på dörrarna
Rost på bromsrör (som på alla bilar) jag har underedsbehandlat mina
Alla expanderkärl spricker, gått på båda bilarna (kostar 800 kr en ny och är enkelt att byta)
fjädrarna fram har gått på båda men det är ju förbrukningsdetaljer enligt mig.
packningen till oljefilterhuset har jag bytt på båda, kostar bara någon hundralapp.

Alla bildelar kan man få till jättebra pris från ebay.de med lite hjälp av google translate

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för v70 då det faktiskt är det bästa i den prisklassen. Har haft saab 9-5 och den är väldigt bekväm och kul men inte lika rostskyddad och hållbar som volvon. E46 330xd har jag haft med. Kul men dyr bil.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.trafikverket.se/contentassets/df3ceea9762d4cdfa2e9...
Enligt den här rapporten på trafikverkets hemsida så var det 2008 just 3-4 gånger vanligare att unga (<25 år) är inblandade i olyckor i trafiken i jämförelse mot åldersgruppen 25-64år. (sidan 22)

Citering § 8 raderad. // MOD
Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

http://www.trafikverket.se/contentassets/df3ceea9762d4cdfa2e9...
Enligt den här rapporten på trafikverkets hemsida så var det 2008 just 3-4 gånger vanligare att unga (<25 år) är inblandade i olyckor i trafiken i jämförelse mot åldersgruppen 25-64år. (sidan 22)

25 - 64 ja, hur många 64 åringar tror du ens kör bil? Testa med spannet 18 - 24 och jämför med 30 - 45.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

25 - 64 ja, hur många 64 åringar tror du ens kör bil? Testa med spannet 18 - 24 och jämför med 30 - 45.

Jag blev påkörd av en 86-åring häromdagen. Så visst kör dom bil.... Men han borde inte!
Totalt senil, gick inte att prata vettigt med honom. Jag gick iväg 10m och då hade han tappat bort mig, "nä jag behöver inte glasögon".
Men det var mitt fel att vi krockade, för jag stod i vägen när han skulle backa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RasmusC:

25 - 64 ja, hur många 64 åringar tror du ens kör bil? Testa med spannet 18 - 24 och jämför med 30 - 45.

Att inte köra bil är väl också ett sätt att minska risken för olyckor, eller?

Det man också kan utläsa ur rapporten är att det är många fler 24-åringar som har körkort än 18-åringar, vilket är ganska logiskt eftersom man oftast får behålla kortet när man en gång tagit det. Eftersom grafen på sidan 22 är balanserad mot antalet invånare så hade graferna sett ännu värre ut om man balanserat dem mot antalet körkortsinnehavare.

Jag tror att du har lite snäv världsbild om du inte tror att 64-åringar kör bil. Min bild är att det är allt för vanligt att äldre människor kör bil, och då pratar jag om 80+ och inte de som precis gått i pension.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Allt detta för 30K? Lycka till!

Till TS: Ett tips är Ford Mondeo med bensinmotor med 145 hk , 05a borde du kunna hitta med bra utrustning. Den har kamkedja är billig i drift och billig att reparera.

Skrivet av Albinfiskare:

Om du vill undvika problem så långt det går så försök hitta en bil som:

1.Inte gått så långt, helst under 15k mil.
2. är så ny som möjligt
3. har så enkel motor som möjligt: diesel och turbo går bort, satsa på enkla mindre bensinare.
4. Få ägare
5. ser bilen tråkig ut (bilmodellen i sig) så har den antagligen inte buskörts.
6. Komplett servicebok, olja SKA vara bytt med 1-2 års intervaller oavsett miltal.
7. kolla så alla vätskor så de ser bra ut (finns bra guider online).
8. kolla slitdelar som bromsar däck osv, och pruta beroende på hur mycket som du behöver byta inom den närmsta framtiden (givetvis med hänsyn till vad priset är från början)
9. kryp under bilfan och banka lite på vitala delar för att kolla så inget är genomrostat.
10. börja med att titta på japanska märken först.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

http://www.trafikverket.se/contentassets/df3ceea9762d4cdfa2e9...
Enligt den här rapporten på trafikverkets hemsida så var det 2008 just 3-4 gånger vanligare att unga (<25 år) är inblandade i olyckor i trafiken i jämförelse mot åldersgruppen 25-64år. (sidan 22)

Om jag ska tillföra något så har jag en Saab 9-3 SS -05. Jag tycker det är en mycket trevlig bil som är rolig att köra. Dock så börjar ju mer och mer saker gå sönder trots förhållandevis få mil på mätaren. Jag skulle inte köpa en likadan om den skulle kraschas, men för att dra husvagn så är den populär eftersom motorn är stark och vikten förhållandevis låg.

Ang. Saab kan jag tipsa om forumet Saab Turbo Club Sweden (http://forum.saabturboclub.com) där man kan ta reda på det mesta om bilen.

Smått rensad kring § 8. // MOD
Visa signatur

Daniel