Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att det framgår att både Volvo V70 och Saab 9-5 är tänkbara alternativ. Oavsett vilken man tycker verkar mest intressant så måste man så klart undersöka dem noggrant. Mina föräldrar hade en Saab som rullade 40k+ mil utan större problem och samtidigt har jag sett Saabar med mer problem. Det samma gäller för Volvo V70.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Varför blev det misslyckat, måndags ex?

Corollan var 12 år gammal när jag köpte den, började rosta, kylaren gick sönder, däcken utslitna, kostade en del pengar, speciellt när jag inte hade möjlighet att fixa själv. När besiktningen anmärkte på rostiga bromsrör så bestämde jag mig för att sälja och köpa en nyare bil. Tjejen som köpte den av mig gjorde förmodligen en bra affär

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem

köpte en Toyota Avensis -06 kombi med 2.2 liters diesel motor fullutrustad med skinnsäten, farthållare, xenon, dragkrok osv. för 30.000kr nyligen med 30.000 mil rullade dock nybesiktigad och nyservad hos toyota samt slitagedelarna nyligen bytt dock har den en del skönhetsdefekter med lite mindre repor i lacken och en och annan sak inne i bilen som är slitet dock blev jag otroligt förvånad över att verkligen allting i bilen fungerade elektroniskt!

kan tillägga att denna bilen aldrig hade varit underredsbehandlad och undertill är det fortfarande ingen påbörjan till rost och skärmarna är 100% rostfria.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Honda Accord Tourer 03-08

Är den servad som den skall och slitagedelar är bytt så är det en klockren bil utan några konstigheter, kanske inte speciellt snygg... men det är en smaksak

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av wereaz:

Vad sägs om en nybesiktad bil för 10000 kronor och 20000 som riskpengar?

Fungerar bilen har ni sparat 20000. Går bilen sönder har ni kvar 20000 till reparationer eller två nya bilar för 10000 var. När bilarna blir så gamla att de kostar 30000 ser det bättre ut med ännu billigare bilar. Ni kan få 2000 kronor åter vid skrotning eller sälja delar för 10000 om ni har tur.

En V70 En V70
En Merschädes En Märshades
En VW En VW transporter (transportera roliga grejor)

Jo det hade gott dock vill ja ha en bil som håller och inte redan är rasad, mest pga att lämna in alla de 3 hade säkert kostat lika mycket som när någon annan gjort liknande på en 03a..
Jag kan inte mecka med bilar speciellt mycket och har INGEN plats för detta här hemma (bor i lägenhet)

Skrivet av Cadtekniker:

jo 143 hästarns räcker säkert för släp och lättare husvagn.

Inköpspris:
Bmw 318i touring 2001 118 hästars, inhandlades 2011 för 25000:-
Då hade den gått 21000 mil, jag var tredje ägaren, var företags bil i tyskland först med papper som styrkte detta, sen importerade förra ägaren (småbarnsfamilj) sen köpte jag den.
Import, akut behov att bli av med bilen då han inte hade parkering till den och dåliga däck motiverade det galet låga priset som jag inte ens prutade på

Bmw 318i touring 2005 143 hästars (nerskruvad 320 motor) inhandlades 2014 för 40000:-
19000 mil på mätaren inte en rostfläck garanti 6 månader och nyrekondad vid köp.
Jag tyckte detta var lite dyrt men min sambo gillade tryggheten av att köpa från bilhandlare.

Ang utrustning:
jag kan inget om utrustningspaketen men jag tror det är farthållare i alla.
Armstöd vid mittkonsolen är ett måste enligt mig men saknas i vissa. (bla min sambos :@ )
Sportstolarna är supersköna om du har den turen.
Takrails är det även på de flesta vilket är smidigt.
Spolarvätska till strålkastarna är det på många men den är enkel att koppla ur, sitter en kontakt högt vid behållaren, bara dra ut

Yes många är tyvärr sönderkörda.
Var noga med vem du köper av, är det en 318 med stora motorn kan du ha tur

Tips: gå in på modellguiden på denna sida http://autopower.se/ och kolla in e46 så finns massa info om motorer förbrukning och utrustningspaket

Inte så farligt för din, ska kolla runt, är inte 20 och 18 i stort sätt samma motor?
Jag funderar med på att köpa från bilhandlare för att smidigt kunna byta in den nuvarande!
Vem hade du köpt den av? (alltså ålder osv?)
Varför koppla ut spolarvätskan till strålkastarna?

Hittade en med M paket som var riktigt fin dock fattar jag inte hur det kan vara m delar på en 320 (kan skicka länk i PM om du vill, vet inte hur det ligger till med regler och annonser)
Armstöd hade jag gärna velat ha med, även manuell så det går bort en del av dem!
Men jag borde ju kunna få tag på en 04 typ med 23 k mil ungefär för som passar i min budget!

Skrivet av Darkraii:

Jag äger en V70N (2004) med 2,5 T motorn.
Bästa bilen jag haft hittills, köpte den i oktober, har haft inne den på service och därav bytt bromsklossar (sådant slitage finns på alla bilar ... )
Köpte den för 35 000 kr.

Nu ska den dock besiktas denna månaden (23/6), så får se hur det går.
Men själv har jag inte märkt något problem alls med den.

Fördelen med en V70N emot en saab är att V70N har betydligt bättre rostskydd, lättare att hitta reservdelar, och v70N finns UTAN turbo.
Om jag mins rätt så va det till och med 2003 på saab 9-5/9-3 som turbon krånglar vid 18 000 mil (ca). Så om du kollar på en saab, se till att turbon är redig, för den är DYR att byta (lite därför jag vald volvo).

V70 II som du nämner i start av tråden är 2008 - 2016 (med ngr facelift under tiden).
Tvivlar starkt på att du få en V70 II för 30 000 kr.

Sedan tycker jag att komforten är bättre i en V70 än saab, och att Saab har/kan ha väldigt mycket småproblem med småsaker som man tillslut stör sig på.

Nackdelen med V70N är att det slits hårt på alla delar i framvagnen (då bilen i sig är väldigt tung), den jag köpte hade förra ägaren mer eller mindre bytt allt i framvagnen (brukar ge sig vid 22 xxx isch).
En annan nackdel är hur mycket man får lasta, du får lasta 480 KG, vilket inte är så mycket i en stor bil som V70N. Vi va 4 polare som åkte i Europa förra sommaren i en V70N, oss och lite packning och lite öl osv, så gick det snabbt att komma upp i 480 KG.

Hur som helst.
Ta din tid när du letar bil, köp inte bästa första, testa provkör flera olika och försök fatta en egen uppfattning om vilken som är bäst.
Jag själv är väldigt nöjd med min V70N

Trodde II var från 00/01 och upp dubbelkollade på Wikipedia och du har rätt det är N jag menar, det ända jag är orolig för att den drar ca 1 liter milen.. (kostar rätt mycket när man kör 2500-3000 mil om året)

Skrivet av Twidash:

Brorsan kör en V70n 2.4D -08 (164 diesel hästar tror jag) betalade 35k för den, visserligen gått 38000mil men den är super fin och väldigt trevlig att åka i, snitt förbrukning på 0.57L/mil dessutom är ju inte fel.

Hmm, säker på att det var en 08, jag menar visst 38k mil men det är rätt billigt!
Hur är skatten på den?

Skrivet av saturday_sun:

Jag hade nog letat efter en Volvo V70, typ 10-15 år gammal i så fall, kanske 25k-30k mil på en sådan. Mina päron har en V70 2,5t 2003:a som går som en klocka.

Har en polare som köpte en SAAB 9-5 ungefär samma ålder, och genast gav generatorn upp. Så tänk på att en billig bil kanske blir ganska dyr. Vattenpump, drivrem m.m. kan kosta mycket pengar. Jag och min sambo köpte en Touran 2011 (11k mil), precis när garantin (6 månader) gick ut rök vattenpumpen och dessutom läckte ett turborör. Servicen vid gjorde plus reparationerna gick på över 15.000.

Jo det ända jag är orolig för är att den drar typ 1 liter milen vilket är ganska mycket med tanke på mina mil!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag tror att det framgår att både Volvo V70 och Saab 9-5 är tänkbara alternativ. Oavsett vilken man tycker verkar mest intressant så måste man så klart undersöka dem noggrant. Mina föräldrar hade en Saab som rullade 40k+ mil utan större problem och samtidigt har jag sett Saabar med mer problem. Det samma gäller för Volvo V70.

Hade inte både saab och volvo dratt så mycket hade jag nog redan haft en sådan!
Så de är lite därför jag frågar om fler alternativ och även lite motivationer till varför/inte.

Skrivet av sumpan:

Corollan var 12 år gammal när jag köpte den, började rosta, kylaren gick sönder, däcken utslitna, kostade en del pengar, speciellt när jag inte hade möjlighet att fixa själv. När besiktningen anmärkte på rostiga bromsrör så bestämde jag mig för att sälja och köpa en nyare bil. Tjejen som köpte den av mig gjorde förmodligen en bra affär

Aha då hade du den gamla corollan?
Förstår varför du gjorde dig av med den, vad köpte du sen då?

Skrivet av Oliver91:

köpte en Toyota Avensis -06 kombi med 2.2 liters diesel motor fullutrustad med skinnsäten, farthållare, xenon, dragkrok osv. för 30.000kr nyligen med 30.000 mil rullade dock nybesiktigad och nyservad hos toyota samt slitagedelarna nyligen bytt dock har den en del skönhetsdefekter med lite mindre repor i lacken och en och annan sak inne i bilen som är slitet dock blev jag otroligt förvånad över att verkligen allting i bilen fungerade elektroniskt!

kan tillägga att denna bilen aldrig hade varit underredsbehandlad och undertill är det fortfarande ingen påbörjan till rost och skärmarna är 100% rostfria.

Skönt är det en bra bil annars?

Skrivet av PointMan:

Honda Accord Tourer 05-08

Är den servad som den skall och slitagedelar är bytt så är det en klockren bil utan några konstigheter, kanske inte speciellt snygg... men det är en smaksak

Finns inga ute på blocket (i alla fall inte för det priset) och behöver den ganska snart (bor i nästan botten av sverige)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Trodde II var från 00/01 och upp dubbelkollade på Wikipedia och du har rätt det är N jag menar, det ända jag är orolig för att den drar ca 1 liter milen.. (kostar rätt mycket när man kör 2500-3000 mil om året)

Som sagt, jag har en med TÖRBO (fan va cool jag är!), den dra för mig "snitt" 1,05 / milen.
Men då på en tank så kör jag ca 10 mil på landsväg och resten i stan.
När jag kör landsväg och har farthållare i LAGLIGA hastigheter så dra den runt 0,8.
Men det är som allt annat, hur du kör och hur snabbt du kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Aha då hade du den gamla corollan?
Förstår varför du gjorde dig av med den, vad köpte du sen då?

Ja Corollan var en 95:a, köpte sedan Saab 9-3 SS -05 som jag pratat om tidigare (har haft den 8 år). Jag gillar ju som sagt bilen och motormässigt har den fungerat bra, men en hel del småproblem som andra också påpekat.. På landsväg är den ganska snål, runt 0.7 i motorvägsfart. Runt stan där jag kör mest är det nästan 1l/milen.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Hade inte både saab och volvo dratt så mycket hade jag nog redan haft en sådan!
Så de är lite därför jag frågar om fler alternativ och även lite motivationer till varför/inte.
Aha då hade du den gamla corollan?
Förstår varför du gjorde dig av med den, vad köpte du sen då?
Skönt är det en bra bil annars?
Finns inga ute på blocket (i alla fall inte för det priset) och behöver den ganska snart (bor i nästan botten av sverige)

Stabil som satan, har den att pendla med så ligger skönt på vägen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Finns bara två märken om du vill ha driftsäkert och billigt enligt mina släktingar som i stort sett alla sysslar med bilhandel. Honda eller Toyota. Dom har inte världens sexigaste bilar, Men om det är driftsäkert du vill ha så kolla på ett fordon från dom.

/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Från och med 2004 så är vevhusventilationen helt omgjord (ny anslutning i blocket bl a) och därför gäller sludge-varningen främst fram till 2003, inte 2004. Personligen rekommenderar jag oljebyten minst var 1500mil/varje år oavsett bilmärke och angivna intervaller (om man vill ha lång livslängd alltså). Kör man med de absolut bästa rena PAO/ester-oljorna för 250kr/l så kan man gå till 2500mil, lite beroende på motor.

Man får tag på aral pao helsyntet 0w 40 för 50 kr litern från tyskland nu är jag inte kunnig på olja men johan b på autopower bmws forum är väldigt kunnig har kört 3 oljebyten nu med aral.

Vi byter varje år jag och sambon hennes rullar max 500 och min 1300 kanske.

Ett oljebyte byte på min bmw kostar cirka 1800 kr på verkstans går i 6.5 eller om det var 7.5 liter. Men nu blir det bara 50 kr litern pluss filter 200 kr jobbet. Då kan man gott köra var 1500 eller varje år själv lämnar jag inte in den på service byter det som skall dock är jag fundersam om man verkligen ska köra 9000 km på luftfiltret som bmw hävdar man kan göra på e90.

Funderar byta var 4500 istället och byta själv istället

http://www.levoil.de/Aral-SuperTronic-0W-40-Motoroel-20-Liter billiga oljebyten men ändå en riktigt bra fin helsyntet olja enligt johan b är i princip nästan varje 5w 30 eller 40 50 förfinad mineral olja.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera en japanare om det är driftsäkert het annars en golf brukar ligga bra i pris eller volvo. Jag hade nog köpt en toyota som nästa om dem bättra på sitt rostskydd vissa bilar är inte ens underedsbehandlade. Men min bmw får ätas upp av rosten innan jag ger uppe henne

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Inte så farligt för din, ska kolla runt, är inte 20 och 18 i stort sätt samma motor?
Jag funderar med på att köpa från bilhandlare för att smidigt kunna byta in den nuvarande!
Vem hade du köpt den av? (alltså ålder osv?)
Varför koppla ut spolarvätskan till strålkastarna?

Hittade en med M paket som var riktigt fin dock fattar jag inte hur det kan vara m delar på en 320 (kan skicka länk i PM om du vill, vet inte hur det ligger till med regler och annonser)
Armstöd hade jag gärna velat ha med, även manuell så det går bort en del av dem!
Men jag borde ju kunna få tag på en 04 typ med 23 k mil ungefär för som passar i min budget!

Motorer och bmw har blivit en röra
e46 316 har 1.8 liters motor
318 2 liter
320 2.2 liter

Dock så i min sambos bil sitter en n46b20 spis som är på 2 liter men används även i bmw 316 XD

Jag känner mig ganska trygg i att vända upp och ner på en bil kollar hela bilen under lupp och ställer miljoner frågor så jag köper hellre av privatpersoner för bilhandlare är oftast så dåliga på bilar tycker jag.
Hittar du en intressant bil så vare volvo, bmw eller vad du nu fastnar för så vem som säljer det spelar mindre roll.
Det är ju ditt ansvar att undersöka bilen, bilhandlare döljer och luras dom med.

Koppla ur spolarvätska:
1. Det är oftast plast i stårlkastarglas och spriten gör dom mer matta med tiden än vad dom blivit annars
2. jag ser inget som helst syfte med att spola av dom
3. drar spolarvätska så in i h*****e

Du frågade även om smärtgräns för mil på en beg bil:
Är viktigare med hur den körts än hur många mil en bil har.
Har en bil körts lite men i en stad så slits startmotor, koppling mer och vevhusventilationen sätter igen totalt på en bil som har några år och mil bakom sig.
Har den 10 ägare är det garanterat någon som kört den som en biltjuv.

Ja en 04:a kan du säkert få tag för din budget.
M-paket är ju ett tillval som till alla bilar, SAAB har ju AERO som är ett paket man kan ha till alla motorer.

Permalänk
Skrivet av Cadtekniker:

Motorer och bmw har blivit en röra
e46 316 har 1.8 liters motor
318 2 liter
320 2.2 liter

Dock så i min sambos bil sitter en n46b20 spis som är på 2 liter men används även i bmw 316 XD

Jag känner mig ganska trygg i att vända upp och ner på en bil kollar hela bilen under lupp och ställer miljoner frågor så jag köper hellre av privatpersoner för bilhandlare är oftast så dåliga på bilar tycker jag.
Hittar du en intressant bil så vare volvo, bmw eller vad du nu fastnar för så vem som säljer det spelar mindre roll.
Det är ju ditt ansvar att undersöka bilen, bilhandlare döljer och luras dom med.

Koppla ur spolarvätska:
1. Det är oftast plast i stårlkastarglas och spriten gör dom mer matta med tiden än vad dom blivit annars
2. jag ser inget som helst syfte med att spola av dom
3. drar spolarvätska så in i h*****e

Du frågade även om smärtgräns för mil på en beg bil:
Är viktigare med hur den körts än hur många mil en bil har.
Har en bil körts lite men i en stad så slits startmotor, koppling mer och vevhusventilationen sätter igen totalt på en bil som har några år och mil bakom sig.
Har den 10 ägare är det garanterat någon som kört den som en biltjuv.

Ja en 04:a kan du säkert få tag för din budget.
M-paket är ju ett tillval som till alla bilar, SAAB har ju AERO som är ett paket man kan ha till alla motorer.

Det jag blev mest förvånad över var att det var en 318 eller 20 med M paket, M står väl för motorsport eller liknande, tror de är något personen har köpt efter..
10 ägare på 12 tycker jag luktar skumt med faktiskt..
Aero går väl bara ha den största motorn med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Jag skulle nog rekommendera en japanare om det är driftsäkert het annars en golf brukar ligga bra i pris eller volvo. Jag hade nog köpt en toyota som nästa om dem bättra på sitt rostskydd vissa bilar är inte ens underedsbehandlade. Men min bmw får ätas upp av rosten innan jag ger uppe henne

Som jag sagt innan mitt problem är ju att japanare är så dyra för dom rasar ju inte:(

Golf kombi kanske går beroende på hur mycket den får dra men vanliga golf går inte, sedan är jag lite osäker på hela VAG verkar som väldigt många typfel som är lite mer allvarliga (lampor i instrumentpanelen som drar ner motorn i felsäkertläge osv)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

rekommenderar att få tag i en BMW E39 eller E46 (motor spelar nog inte så stor roll men om jag fick välja så en 6-cylindrig, 320/520 för förbrukningens skull)
har tidigare ägt en 328 E46 -00 med det mesta i utrustningsväg och hade aldrig några problem med bilen förutom rost i skärmkanter (bara slitdelar som byttes) den sålde jag för 12k med ca 21k mil på mätaren.
nu kör jag BMW 520D E60 -07.

om du inte hittar någon trevlig BMW skulle jag kollat på
Saab 9-5 (mkt bil för pengarna) och du kan få en såpass ny bil som en -07 för runt 30 000kr
Volvo V70N (hållbara, dock lite tråkiga i mina ögon)
Opel Vectra eller Astra (byggda på samma bottenplatta som Saab så mkt reservdelar som är likadana)

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Skrivet av Cadtekniker:

Motorer och bmw har blivit en röra
e46 316 har 1.8 liters motor
318 2 liter
320 2.2 liter

Dock så i min sambos bil sitter en n46b20 spis som är på 2 liter men används även i bmw 316 XD

Jag känner mig ganska trygg i att vända upp och ner på en bil kollar hela bilen under lupp och ställer miljoner frågor så jag köper hellre av privatpersoner för bilhandlare är oftast så dåliga på bilar tycker jag.
Hittar du en intressant bil så vare volvo, bmw eller vad du nu fastnar för så vem som säljer det spelar mindre roll.
Det är ju ditt ansvar att undersöka bilen, bilhandlare döljer och luras dom med.

Koppla ur spolarvätska:
1. Det är oftast plast i stårlkastarglas och spriten gör dom mer matta med tiden än vad dom blivit annars
2. jag ser inget som helst syfte med att spola av dom
3. drar spolarvätska så in i h*****e

Du frågade även om smärtgräns för mil på en beg bil:
Är viktigare med hur den körts än hur många mil en bil har.
Har en bil körts lite men i en stad så slits startmotor, koppling mer och vevhusventilationen sätter igen totalt på en bil som har några år och mil bakom sig.
Har den 10 ägare är det garanterat någon som kört den som en biltjuv.

Ja en 04:a kan du säkert få tag för din budget.
M-paket är ju ett tillval som till alla bilar, SAAB har ju AERO som är ett paket man kan ha till alla motorer.

Skrivet av Von_OttO:

rekommenderar att få tag i en BMW E39 eller E46 (motor spelar nog inte så stor roll men om jag fick välja så en 6-cylindrig, 320/520 för förbrukningens skull)
har tidigare ägt en 328 E46 -00 med det mesta i utrustningsväg och hade aldrig några problem med bilen förutom rost i skärmkanter (bara slitdelar som byttes) den sålde jag för 12k med ca 21k mil på mätaren.
nu kör jag BMW 520D E60 -07.

om du inte hittar någon trevlig BMW skulle jag kollat på
Saab 9-5 (mkt bil för pengarna) och du kan få en såpass ny bil som en -07 för runt 30 000kr
Volvo V70N (hållbara, dock lite tråkiga i mina ögon)
Opel Vectra eller Astra (byggda på samma bottenplatta som Saab så mkt reservdelar som är likadana)

Så pass billigt? alla jag hittar är runt samma antal mil fast för 30k! (kanske inte 00or men 03or osv..), när sålde du den?

Till er båda då speciellt men alla andra med, hur står sig en peugeot mot BMW och Saab kan byta in min mot en och lägga 8k mellan, tror jag kan få ner priset en aning då det är felskrivning i annonsen med, detta är en 06a med 140 hk och panorama tak.. (inte för att det spelar så stor roll men ändå) den har drag och får dra vår vagn

Permalänk
Medlem

Saab är ju trevliga grejer men drar ganska mycket. Toyota är driftsäkra men min upplevelse är att komforten i nyare toyota är som ungefär samma som att sitta på en kyrkbänk. Idag fick jag den stora äran att köra en Dacia Logan, den var ingen höjdare men hade gott om utrymme i alla fall. Har du kollat på Hyundai? Senare modeller skall inte underskattas, gärna får någon tant/gubbe varit ägare också.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne:

sålde den förra sommaren (ville bara bli av med den då jag hade gjort klart med ny bil så blev lite billigare än väntat)
Peugeot är väl okej (ungefär i klass med Saab vad gäller kvalité), gissar på att det är en 407 du blivit erbjuden? ganska snygg bil enligt mig.

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Jo det hade gott dock vill ja ha en bil som håller och inte redan är rasad, mest pga att lämna in alla de 3 hade säkert kostat lika mycket som när någon annan gjort liknande på en 03a..
Jag kan inte mecka med bilar speciellt mycket och har INGEN plats för detta här hemma (bor i lägenhet)
Inte så farligt för din, ska kolla runt, är inte 20 och 18 i stort sätt samma motor?
Jag funderar med på att köpa från bilhandlare för att smidigt kunna byta in den nuvarande!
Vem hade du köpt den av? (alltså ålder osv?)
Varför koppla ut spolarvätskan till strålkastarna?

Hittade en med M paket som var riktigt fin dock fattar jag inte hur det kan vara m delar på en 320 (kan skicka länk i PM om du vill, vet inte hur det ligger till med regler och annonser)
Armstöd hade jag gärna velat ha med, även manuell så det går bort en del av dem!
Men jag borde ju kunna få tag på en 04 typ med 23 k mil ungefär för som passar i min budget!
Trodde II var från 00/01 och upp dubbelkollade på Wikipedia och du har rätt det är N jag menar, det ända jag är orolig för att den drar ca 1 liter milen.. (kostar rätt mycket när man kör 2500-3000 mil om året)
Hmm, säker på att det var en 08, jag menar visst 38k mil men det är rätt billigt!
Hur är skatten på den?
Jo det ända jag är orolig för är att den drar typ 1 liter milen vilket är ganska mycket med tanke på mina mil!

Om man kör hyfsat lugnt ligger man 0,75-0,8 typ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Saab är ju trevliga grejer men drar ganska mycket. Toyota är driftsäkra men min upplevelse är att komforten i nyare toyota är som ungefär samma som att sitta på en kyrkbänk. Idag fick jag den stora äran att köra en Dacia Logan, den var ingen höjdare men hade gott om utrymme i alla fall. Har du kollat på Hyundai? Senare modeller skall inte underskattas, gärna får någon tant/gubbe varit ägare också.

Hyundai har jag inte ens tänkt på, tror att om det ska vara ok får man gå upp i pris, om jag inte missminner mig är dem rätt kassa typ 6 år tillbaks, kan ha fel dock!

Skrivet av Von_OttO:

@TheBasicOne:

sålde den förra sommaren (ville bara bli av med den då jag hade gjort klart med ny bil så blev lite billigare än väntat)
Peugeot är väl okej (ungefär i klass med Saab vad gäller kvalité), gissar på att det är en 407 du blivit erbjuden? ganska snygg bil enligt mig.

Ahaa.
Nej faktiskt inte, det är en 307 SW (vet dock inte vad SW står för) men den är ju kombi det är just kvalitet jag inte vill missta, hur mycket kan det kosta att sätta på ett nytt drag annars?
Jag menar då ökas ju mina alternativ grymt mycket och kanske kan fynda något lättare då!:)

Skrivet av saturday_sun:

Om man kör hyfsat lugnt ligger man 0,75-0,8 typ.

Rätt ok då ju faktiskt!

Permalänk
Medlem

Okej, har inte läst igenom riktigt allt (förlåt) och jag kan väl tipsa om audi a4 TDI quattro.
Morsan skaffade en sådan för att hon pendlade mycket och drog hästar på släp. ingen racer bil men stark som en traktor och snål som en prius. dyr skatt men åker man mycket så lönar det sig.

minns inga problem med den, mest slitage grejer typ spindelleder o sånt. har för mig att dieselpumpen gav sig efter ungefär 10 år vilket inte var bara o bara. Men hon tyckte om bilen så mycket så hon fixade den och fortsatte använda den tills någon körde på bilen bakifrån i ca 50km/h och något viktigt böjde sig, vilket resulterade med skrotning tyvärr.

edit: avant såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Hyundai har jag inte ens tänkt på, tror att om det ska vara ok får man gå upp i pris, om jag inte missminner mig är dem rätt kassa typ 6 år tillbaks, kan ha fel dock!
Ahaa.
Nej faktiskt inte, det är en 307 SW (vet dock inte vad SW står för) men den är ju kombi det är just kvalitet jag inte vill missta, hur mycket kan det kosta att sätta på ett nytt drag annars?
Jag menar då ökas ju mina alternativ grymt mycket och kanske kan fynda något lättare då!:)
Rätt ok då ju faktiskt!

SW står för Sportswagon om jag inte minns fel (Peugeots ord för kombi) (Audi har Avant) (BMW = Touring) etc etc
kostar väl ett par tusen att montera drag på bilar (google borde ge dig ett svar
Hyundai har väl inga jätteroliga bilar i den prisklassen (nyare i30, i40 är bra)

undvik vissa motorer på
t.ex Audi så som 2.4 bensin och 3.0TDI (mkt problem med dessa om man söker på dem)
Volkswagens 1.4 tsi (kamkedjehaverier)

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Skrivet av Enbitost:

Okej, har inte läst igenom riktigt allt (förlåt) och jag kan väl tipsa om audi a4 TDI quattro.
Morsan skaffade en sådan för att hon pendlade mycket och drog hästar på släp. ingen racer bil men stark som en traktor och snål som en prius. dyr skatt men åker man mycket så lönar det sig.

minns inga problem med den, mest slitage grejer typ spindelleder o sånt. har för mig att dieselpumpen gav sig efter ungefär 10 år vilket inte var bara o bara. Men hon tyckte om bilen så mycket så hon fixade den och fortsatte använda den tills någon körde på bilen bakifrån i ca 50km/h och något viktigt böjde sig, vilket resulterade med skrotning tyvärr.

edit: avant såklart

De är förståeligt ;), 3 sidor och ca 80 kommentarer är rätt mycket ;).

Har skrivit det innan och jag vet inte rikigt om jag vill ha en VAG igen, Skoda, VW har tydligen väldigt mycket typfel som är rätt allvarliga, i alla fall Polo/Fabia..
Men visst Quattro håller sitt pris med, nackdel och fördel..

Edit: vad står Avant för?

Permalänk
Skrivet av Von_OttO:

SW står för Sportswagon om jag inte minns fel (Peugeots ord för kombi)
kostar väl ett par tusen att montera drag på bilar (google borde ge dig ett svar
Hyundai har väl inga jätteroliga bilar i den prisklassen (nyare i30, i40 är bra)

undvik vissa motorer på
t.ex Audi så som 2.4 bensin och 3.0TDI (mkt problem med dessa om man söker på dem)
Volkswagens 1.4 tsi (kamkedjehaverier)

Jag får googla på drag då.
Det som går in i min budget, när jag kollat snabbt nu är typ Matrix och kanske i30 men den har gått 31k mil!
Ganska bra att veta, hittade 2 fina audis med 2.4 bensinare!
I min sitter där en 1.2 HTP rem om jag inte minns fel men den är ändå inte helt 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Finns bara två märken om du vill ha driftsäkert och billigt enligt mina släktingar som i stort sett alla sysslar med bilhandel. Honda eller Toyota. Dom har inte världens sexigaste bilar, Men om det är driftsäkert du vill ha så kolla på ett fordon från dom.

/Mvh

Min pappa förbjuder mig att köpa något annat än japanska bilar och han har jobbat som begagnad bilhandlare sen 80 talet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

De är förståeligt ;), 3 sidor och ca 80 kommentarer är rätt mycket ;).

Har skrivit det innan och jag vet inte rikigt om jag vill ha en VAG igen, Skoda, VW har tydligen väldigt mycket typfel som är rätt allvarliga, i alla fall Polo/Fabia..
Men visst Quattro håller sitt pris med, nackdel och fördel..

Edit: vad står Avant för?

mjo, alla bilar har väl för/nackdelar

avant står för kombi

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Det jag blev mest förvånad över var att det var en 318 eller 20 med M paket, M står väl för motorsport eller liknande, tror de är något personen har köpt efter..
10 ägare på 12 tycker jag luktar skumt med faktiskt..
Aero går väl bara ha den största motorn med?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej bmw m3 och 318 msport är helt olika saker.
Kollar här:
http://f80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=959533
Det är ett tillvalspaket så man får vissa delar likt deras performance bilar.

Samma sak med saab, det är ett utrusningspaket snäppet ovanför vector, men styr inte vilken motor man får.
Har du aldrig reagerat på en saab där det står aero på bakluckan men bara är ett sugrör till avgasrör ?

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Min pappa förbjuder mig att köpa något annat än japanska bilar och han har jobbat som begagnad bilhandlare sen 80 talet

Skickades från m.sweclockers.com

Mina päron är ju som sagt förtjusta i Volvo och VAG :).

Skrivet av Enbitost:

mjo, alla bilar har väl för/nackdelar

avant står för kombi

Jo men man vill ju samtidigt minimera risken att något händer :).

Skrivet av Cadtekniker:

Nej bmw m3 och 318 msport är helt olika saker.
Kollar här:
http://f80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=959533
Det är ett tillvalspaket så man får vissa delar likt deras performance bilar.

Samma sak med saab, det är ett utrusningspaket snäppet ovanför vector, men styr inte vilken motor man får.
Har du aldrig reagerat på en saab där det står aero på bakluckan men bara är ett sugrör till avgasrör ?

Aldrig tänkt på faktiskt trodde AERO var för den största motorn..
Så då ska jag inte vara orolig för att köpa en msport bil då?
Lite synd att det inte var en bilhandlare då hade vi nog varit av med skodan redan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Mina päron är ju som sagt förtjusta i Volvo och VAG :).
Jo men man vill ju samtidigt minimera risken att något händer :).
Aldrig tänkt på faktiskt trodde AERO var för den största motorn..
Så då ska jag inte vara orolig för att köpa en msport bil då?
Lite synd att det inte var en bilhandlare då hade vi nog varit av med skodan redan!

Kom ihåg att kolla upp noga om de finns rost på japanska bilar och om det inte finns se till att underredsbehandla direkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.