AMD tillkännager "Polaris" Radeon RX 480 – kostar drygt 2 000 kronor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PalmiNio:

Samtidigt måste vi plöja ner vad som är vad här:

- AoS är AMD:s flaggspel så om 2x480 = 1x1080 i detta spel så är nog sanningen att det kommer vara under i de flesta fallen.
- Det är fortfarande CrossFire, vilket alltid betyder sämre än Singel GPU. Tyvärr

Jag förväntar mig att Radeon 480 i worst case kommer ligga runt GeForce 970 och i Best Case kommer vara nära GeForce 980 TI (så som i AoS och DX12 spel)

Samtidigt är jag vääääldigt skeptiskt då:
1. De har inte sagt ett datum
2. Vart är alla andra kort?
3. Ska man lyckas med ett super mid range kort så måste man ha volym direkt!

Sen tror jag tyvärr att nVidia har ekonomiska muskler att väldigt snabbt köra ett GTX 1060 för 249 USD med 8GB som edgar precis ovanför 480.

Var är Nvidias alla andra kort? Sedan handlar det inte bara om ekonomi för att få ut fungerande kretsar. Detta har Nvidia och AMD visat gång på gång. Och säg mig en enda grafikkortslansering som haft "volym" direkt?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Soir:

Det kan jag absolut tänka mig, men om Crossfire-configurationen låg på ungefär 50%, och var trots det snabbare än ett ensamt 1080, varför skulle AMD inte vilja visa upp hur bra ett ensamt kort presterar? Varför Crossfire om belastningen enbart är till hälften?

Jag tar det som att han menar att i CF just nu så får man som 1½ kort, alltså, att CF bara ger 50% av det andra kortet så att säga.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Ser onekligen bra ut! Spelet man mäter prestandan med ger förmodligen lite missvisande prestandasiffror när det kommer till helheten. Men för 2000/2400kr är det solklart det bästa kortet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Gillade att ID killarna berättade att man kan spela nya DOOM med bra prestanda med vulkan på en laptop med polaris.
Kraftfullare energisnål grafik i laptops är alltid välkommet.

Skrivet av Barilla08:

Skulle väl också förklara varför kortet är försenat.

Är kortet försenat? Vad jag förstår så håller AMD sin tidsplan utan förseningar men de håller inte tidsplanen och prestandan enligt påhittade rykten.

Permalänk
Medlem

Lär bli en väldigt spännande hårdvarusommar och höst.
Bäst att spara slantarna nu så att man kanske kan unna sig något som Intel, AMD eller nVidia dukar upp med.
Hoppas på bra Vulkan stöd så att man kan komma längre med grafiksituationen på Linux-fronten. Framför allt cross-platform, det borde alla tjäna på oavsett falang.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

En vild gissning (utan veta ett skit om detta egentligen) torde vara att de båda grafikkorten i CF delar upp arbetet på nåt vänster, och att GPU-belastning inte är linjärt med FPS.

Skulle detta stämma så är det bara att gratulera DX12 (i det här fallet) och ett singelkort kanske kommer få runt 35-37 FPS i aktuellt spel och aktuella drivrutiner.

480X får gissningsvis 15% mer prestanda än 480 (stock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det är precis vad AMD:s presentation säger i runda slängar att det inte är, i detta fall då; "GPU utilization 51%", alltså ligger korten på halva belastningen och hamnar före ett GTX 1080. Ett ensamt kort som belastas till 100% bör alltså hamna antigen strax under CF-konfigurationen eller däromkring eftersom vi aldrig skalar linjärt med flerkorts-lösningar.

Uggggghhh, önskar AMD visade up ett ensamt kort istället.

Han menar antagligen inte ren och skär prestanda utan andra nackdelar som du får med CF/SLI som en singelGPU inte har. Sämre stöd i spel, inget stöd alls i vissa osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Samtidigt måste vi plöja ner vad som är vad här:

- AoS är AMD:s flaggspel så om 2x480 = 1x1080 i detta spel så är nog sanningen att det kommer vara under i de flesta fallen.
- Det är fortfarande CrossFire, vilket alltid betyder sämre än Singel GPU. Tyvärr

Jag förväntar mig att Radeon 480 i worst case kommer ligga runt GeForce 970 och i Best Case kommer vara nära GeForce 980 TI (så som i AoS och DX12 spel)

Samtidigt är jag vääääldigt skeptiskt då:
1. De har inte sagt ett datum
2. Vart är alla andra kort?
3. Ska man lyckas med ett super mid range kort så måste man ha volym direkt!

Sen tror jag tyvärr att nVidia har ekonomiska muskler att väldigt snabbt köra ett GTX 1060 för 249 USD med 8GB som edgar precis ovanför 480.

Datum står i artikeln

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nog bra om man tar det där med belastningen i CF med en nypa salt. Som vanligt, invänta recensioner från SweC med fler. Tills dess kan man bara konstatera att det ser lovande ut sett till vilket pris man tar för kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag tar det som att han menar att i CF just nu så får man som 1½ kort, alltså, att CF bara ger 50% av det andra kortet så att säga.

Men det är inte CF (CF bör anses vara dött för nya titlar) utan DX12 (vulkan) multigpu-stöd, vilket antagligen är orsaken till att det används som exempel.
Mycket vulkan och DX12 men jag förstår att amd väljer att lyfta fram det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tumnus:

Ser väl bra ut på pappret? Lite som att påpeka att AMD joggar förbi Nvidia i det scenariot.

Frågan är varför man tidigare med Polaris 11 valde att jämföra mot 960 (eller var det 950?) fast med FPS låst så korten inte använda 100 % GPU.

Här gör man igen en udda jämförelse där AMDs kort kör i CF fast "bara använder 50 %". Är ju helt uppenbart att ett kort inte skulle prestera lika bra om det tog 100 % så vad betyder ens 50 % här?

Skrivet av PalmiNio:

1. De har inte sagt ett datum
2. Vart är alla andra kort?
3. Ska man lyckas med ett super mid range kort så måste man ha volym direkt!

Sen tror jag tyvärr att nVidia har ekonomiska muskler att väldigt snabbt köra ett GTX 1060 för 249 USD med 8GB som edgar precis ovanför 480.

Datumet för lansering av 480 är väl satt till 29 juni? Polaris 11 kanske initialt helt är riktad mot bärbara och då är lanseringsdatum mindre viktigt, frågan är när enheter kan tänkas komma som har dessa kretsar.

GTX 1060, som lär få 6 GB då det pratas om 192 bitars buss, kan mycket väl ge lokalt regnväder vid AMDs 480 parad. Dels lär 1060 dra mindre ström då 480 har en TDP på 150 W och därmed får vi en rätt likartad fördelning som förra generationen där 970 och 380/380X hade väldigt snarlik strömförbrukning. Dels lär 1060 ligga på just $220-250 om man tittar hur det historiskt sett ut mellan x80, x70 och x60 modellerna.

Om nu 480 presterar ungefär som ett 390X så får man ca 50 % mer prestanda för samma peng man tidigare fick ett 380 för. Jämför man det mot 1070 så gick prestanda upp med ca 60 % från 970 men här gick också priset upp med 15 % (om man håller sig till lanseringspriser i dollar).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Lite svårt att tyda prestandan på denna men ser riktigt lovande ut i det produktsegmentet och prisklassen. Mer tester behövs för att få en bra bild av kretsen.

Men ja, Vega är vad jag väntar mest på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker hela grejen låter jätteskum.
Crossfire borde betyda ungefär 150% prestanda av ett ensamt kort.
Det skulle betyda GTX 1070 prestanda för halva priset, ändå väljer de att visa upp crossfire performance?
Sen får man ju även ta det med en nypa salt, det är ju deras eget spel trots allt.
Ska bli intressant att se hur det faktiskt presterar och om detta kort kan påverka kostnaden på Nvidias dyrare segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Frågan är varför man tidigare med Polaris 11 valde att jämföra mot 960 (eller var det 950?) fast med FPS låst så korten inte använda 100 % GPU.

Syftet med det demot var att visa hur mkt lägre energiförbrukning Polaris 11 hade vid 1080p60 så det var inget konstigt att FPS var låst.

Permalänk

Det här låter grymt. Köpte nyss ett Nvidia 3D kit till mitt nuvarande 680, någon som vet om AMD-korten stödjer nvidia-utrustningen? För här ska upgraderas

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk

Vill vänta och se vad 490/490x erbjuder och till vilket pris. Det här ser dock väldigt lovande ut!

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Plus de problem som kan uppkomma när man kör med mer än en GPU.

Det är skit bakom spakarna isåfall. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul! Hoppas det här stämmer är lite försiktig när det kommer till AMD. Deras PR maskin har ju spårat ur förr! Hoppas att detta gör så jag slipper använda nivida (är ruggigt trött på dem)

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Var är Nvidias alla andra kort? Sedan handlar det inte bara om ekonomi för att få ut fungerande kretsar. Detta har Nvidia och AMD visat gång på gång. Och säg mig en enda grafikkortslansering som haft "volym" direkt?

GTX680 hade volym direkt, Webhallen hade ett berg av kort, likaså hos andra butiker, de tog slut snabbt ändå för Kepler var en bra krets visade det sig men det fanns volym vid lanseringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

I call BS, när något verkar alldeles för bra för att vara sant, är det oftast så, men jag blir iaf VÄLDIGT glad om det stämmer...

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att läsa recensioner på detta kort. Borde ge en indikation om huruvida det är värt att vänta på Vega.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Vill vänta och se vad 490/490x erbjuder och till vilket pris. Det här ser dock väldigt lovande ut!

Är inne på samma spår, det här kan bli året då jag köper AMD igen... nog för att jag inte köpt nytt grafikkort på typ fyra år, men ändå!
Tror att pris/prestanda för 490/X kan bli riktigt bra, får hålla tummarna så att knogarna vitnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Kul! Hoppas det här stämmer är lite försiktig när det kommer till AMD. Deras PR maskin har ju spårat ur förr! Hoppas att detta gör så jag slipper använda nivida (är ruggigt trött på dem)

Denna typ av PR är alltid selektiv och består av väl valda exempel, så gör samtliga tillverkare.
Tror snarare att felet är dem som låter fantasin skena iväg efter en väl utvald prestandagraf.
Jag tror att RX480 är en bra och prisvärd grafikkrets men jag tror inte att den presterar lika eller bättre än gtx 1080/1070 då produkten inte ens konkurrerar i samma segment.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Snubb1:

Men det är inte CF (CF bör anses vara dött för nya titlar) utan DX12 (vulkan) multigpu-stöd, vilket antagligen är orsaken till att det används som exempel.
Mycket vulkan och DX12 men jag förstår att amd väljer att lyfta fram det.

Problemet med tekniken som CF/SLI använder, AFR, är att allt fler spel använder allt mer post-processing effekter som behöver information från föregående scen som indata. En av förutsättningarna för att AFR ska skala nära linjärt är att varje scen är helt oberoende, vilket alltså allt mindre är fallet.

Har själv aldrig tyckt att CF/SLI är värt huvudvärken så lade in så mycket möda på att förstå nyheterna kring CF/SLI denna generation. Av en ren slump råkade dock detta passera på näthinnan och var ju det kring hur Pascals nya SLI-brygga möjliggör delning av VRAM mellan två kort

"LDA Implicit is where the current iteration of SLI resides. Within its walled garden, the GPU memory pools can interact with one another so they appear to be one large pool of memory to the OS and associated applications."

Det multi-GPU läge fått mest omnämnande i media kallas MDA, Multi Display Adapter. Det är tekniken som AoS använder och där det alltså går att använda kort från olika tillverkare. Här presenteras varje GPU som en eller flera arbetsköer och det är helt upp till applikationen att använda tillgängliga resurser på något vettigt sätt.

DX12 har dock två lägen till för fler GPUer, båda dessa lägen är varianter av LDA, Linked Display Adapter, och här krävs i praktiken två eller flera GPUer av samma modell. Den variant som Nvidia siktar på med Pascal och orsaken till att man nu officiellt bara stödjer 2-vägs SLI heter "LDA Implicit". I detta läge länkar man ihop två kort via en SLI-brygga, spelet ser endast en GPU och nyheten i Pascal är alltså att de två korten kan dela VRAM vilket i teorin betyder att man inte måste köra AFR! Ska bli spännande och se hur bra/dåligt detta fungerar i praktiken samt om AMD har något liknande på lur.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Tenkai Star:

Vill vänta och se vad 490/490x erbjuder och till vilket pris. Det här ser dock väldigt lovande ut!

Tycker det bara ser skumt ut... AMD skjuter sig själva i foten, alla som ser dessa diagram kommer förvänta sig därefter men bli riktigt besvikna när det inte kan leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Denna typ av PR är alltid selektiv och består av väl valda exempel, så gör samtliga tillverkare.
Tror snarare att felet är dem som låter fantasin skena iväg efter en väl utvald prestandagraf.
Jag tror att RX480 är en bra och prisvärd grafikkrets men jag tror inte att den presterar lika eller bättre än gtx 1080/1070 då produkten inte ens konkurrerar i samma segment.

Jo vet dem visar ju upp ett best case senario Nä 1080/1070 kommer ju vara klart snabbare. Men om jag kan betala 2000-2500kr för 980 prestanda så är jag nöjd.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ipac:

Syftet med det demot var att visa hur mkt lägre energiförbrukning Polaris 11 hade vid 1080p60 så det var inget konstigt att FPS var låst.

Jo det är konstigt och ger extremt missvisade resultat. Får själv krupp på tearing så kör alltid med vsync, har också mätt strömförbrukningen från väggen en hel del på mitt system och konstaterat att GPUn (MSI 970 Gaming i detta fall) drar väsentligt mycket mindre ström om lasten är 80-85 % i stället för 100 %. De sista procenten till 100 % är allt annan än linjära när det kommer till strömförbrukning av någon anledning.

Är dock smart PR. Har skrivit det tidigare: har man en vettig PR-avdelning så säger man aldrig aldrig en lögn, vad man däremot konsekvent ska göra är att endast berätta den del av sanningen som är fördelaktig. Lägger man fram det på ett bra sätt kommer sedan konsumenterna att försöka dra egna slutsatser som nästan alltid är felaktiga, fast felaktiga i "rätt" riktning för den som presterar sin produkt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har man inte tänkt att endast spela ashes bör man inte använda det spelet i dx12 som måttstock. Blir ju ingen värstingprestanda men strömsnålt och billigt är bra.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Var är Nvidias alla andra kort? Sedan handlar det inte bara om ekonomi för att få ut fungerande kretsar. Detta har Nvidia och AMD visat gång på gång. Och säg mig en enda grafikkortslansering som haft "volym" direkt?

Vill inte vara djävulen advokat men trot tyvärr inte att AMDs tillverkningskostnad på Polaris är enormt mycket lägre än Pascal.

Sen så finns det en anledning till varför både AMD och nVidia brukar lansera dyra kort först på nya tillverkningsnoder, mer marginal på små volymer.

Sen så har nVidia redan 1 kort ute, 1 till är på väg och en sjö med partners har redan presenterat sina egna versioner = Volymen är redan på gång upp.

AMD har presenterat 1 kort, inget datum och inga partners = oroande att där är mycket volym i Juli.

Sen tror jag tyvärr, för AMD, att nVidia kommer ha presenterat - benchmarkat och satt ett datum på GTX 1060 innan 480 når hyllorna och att de kommer vara jämförbara i prestanda och 1060 kommer ligga på 250 USD.

Problemet med att inte ha volym på 480 korten är att man inte kommer ha den marginalen per kort heller på ett pris för 199 USD vilket gör att man varken kommer kunna sno marknadsandelar i större utsträckning eller feta till sin plånbok.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soir:

Låter inte det lite märkligt? Två kort presterar bättre än ett ensamt 1080, samtidigt som Crossfire-konfigurationen var belastad till ungefär 50%. Är det då rimligt att säga att ett ensamt kort kan prestera likvärdigt eller bättre än ett 1080? Varför 50%? Var är flaskhalsen? Mycket märklig presentation av AMD.

Reagerade på samma grej.

Men är de sant att kortet ens presterar i närheten vad 980gtx presterar så tycker jag synd om alla som köpt grejer nu under året. De är dem som är de stora förlorarna när de presenteras gpuer med halverat pris så kort inpå.