AMD tillkännager "Polaris" Radeon RX 480 – kostar drygt 2 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_Beluga:

Borde väl vara bättre än mitt 4870 antar jag.
Man lirar ju inte så mycket längre, men detta såg ju ut som kanske nån prestanda för en hyfsad peng åtminstone.

Vill ju inte lägga ut för mycket

Nog allt som kommer ut denna generation är bättre än 4870 , kanske kommer en nedskalad variant av detta kort för mindre peng, den skulle säkert bli perfekt.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

För nVidia väljer aldrig de spel som passar dem eller?

Det gör de säkerligen också, men de håller sig åtminstone undan från så här pass svårtolkad data (enbart SLI-konfigurationens prestanda) och uttalanden om att grafikprocessorerna ändå bara jobbar till 50 % vid nämnda prestanda.

Överlag fick jag känslan att AMD hittat ett spel och en konfiguration som på något sätt visade att deras kort kunde klå Nvidias GTX 1080-serie. I övriga spel och konfigurationer hamnar det nog efter, är jag rädd för...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jo det är konstigt och ger extremt missvisade resultat. Får själv krupp på tearing så kör alltid med vsync, har också mätt strömförbrukningen från väggen en hel del på mitt system och konstaterat att GPUn (MSI 970 Gaming i detta fall) drar väsentligt mycket mindre ström om lasten är 80-85 % i stället för 100 %. De sista procenten till 100 % är allt annan än linjära när det kommer till strömförbrukning av någon anledning.

Är dock smart PR. Har skrivit det tidigare: har man en vettig PR-avdelning så säger man aldrig aldrig en lögn, vad man däremot konsekvent ska göra är att endast berätta den del av sanningen som är fördelaktig. Lägger man fram det på ett bra sätt kommer sedan konsumenterna att försöka dra egna slutsatser som nästan alltid är felaktiga, fast felaktiga i "rätt" riktning för den som presterar sin produkt!

Äh vaddå, jämföra förbrukning med olika load är väl alltid vettigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Man kan visa i DX12 helt klart, men man måste visa i DX11 också då tycker jag...

Vad jag menar är att ett kort med lägre rå styrka kan vinna över ett kort med högre rå styrka i DX12, vilket visar att den som vinner har optimerat det bättre för DX12, men det säger inte väldigt mycket om hårdvaran.

DX12 är fortfarande väldigt sällsynt, och även om det kommer mer spel som använder det, så är det ändå väldigt tidigt inom den fronten.

Jag stoppar ingen från att köpa ett kort som är mer optimerat, men själv håller jag mig hellre till DX11 och väntar på bättre optimering och får ut mer prestanda, än att välja det sämre kortet bara för att den är mer optimerad för väldigt specifika spel just nu

EDIT: Säger inte att Nvidia gör allting rätt... Jag är ingen Nvidia fanboy, har knappt ägt något Nvidia kort faktiskt

"Råstyrka" som du uttrycker det nyttjas betydligt bättre i DX 12 om vi ska förenkla resonemanget. Så det är fortfarande svårt att förstå din kritik.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Jo det gör dom, men vi har tester på 1080 och 1070 redan, och de presterar bra överlag. Det är bara inom DX12 det är väldigt konstiga resultat, där potentiell prestanda inte alltid vinner...

Det är därför det är fult av AMD att visa resultat i DX12 tycker jag...

Är det alltså fult att visa resultat i den nyaste API:iterationen av Direct3D? Som onekligen nya spel kommer att använda sig utav. Bisarrt påstående.

Värre vore väl att visa resultat för ett spel i Direct3D 9... eller varför inte Direct3D 11.

Skrivet av Wifi:

Det gör de säkerligen också, men de håller sig åtminstone undan från så här pass svårtolkad data (enbart SLI-konfigurationens prestanda) och uttalanden om att grafikprocessorerna ändå bara jobbar till 50 % vid nämnda prestanda.

Överlag fick jag känslan att AMD hittat ett spel och en konfiguration som på något sätt visade att deras kort kunde klå Nvidias GTX 1080-serie. I övriga spel och konfigurationer hamnar det nog efter, är jag rädd för...

En annan teori kan ju vara att Polaris fungerar bra i CF/multigpu och ser genom detta därför till att recensenter kommer att testa seriens kort i CF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Spännande, men samtidigt lite oroande. Har verkligen AMD något att komma med denna gång som på riktigt kan utmana Nvidias singelkort? Det verkar onekligen inte så när man gör konstiga jämförelser som med ett jätteoptimerad AMD-spel och använder två GPU som bara går till 50 %...

På vilket sätt hintar det specifika användarfallet om att AMD inte kan matcha NVidias singelkort? Känns som en väldigt långsökt slutsats.

Permalänk
Skrivet av Hevin:

Man kan visa i DX12 helt klart, men man måste visa i DX11 också då tycker jag...

Vad jag menar är att ett kort med lägre rå styrka kan vinna över ett kort med högre rå styrka i DX12, vilket visar att den som vinner har optimerat det bättre för DX12, men det säger inte väldigt mycket om hårdvaran.

DX12 är fortfarande väldigt sällsynt, och även om det kommer mer spel som använder det, så är det ändå väldigt tidigt inom den fronten.

Jag stoppar ingen från att köpa ett kort som är mer optimerat, men själv håller jag mig hellre till DX11 och väntar på bättre optimering och får ut mer prestanda, än att välja det sämre kortet bara för att den är mer optimerad för väldigt specifika spel just nu

EDIT: Säger inte att Nvidia gör allting rätt... Jag är ingen Nvidia fanboy, har knappt ägt något Nvidia kort faktiskt

Nästan vartenda dx11-titel som benchas idagsläget har Gameworks vilket vrider sanningen i resultaten. Men det är inget konstigt enligt dig antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Hoppas att antingen AMD eller Nvidia kan klämma in ett single slot LP kort i sina nya lineups med markant förbättrad prestanda mot 750 ti och gärna med max samma strömförbrukning.
GTX 970 prestanda på ett singleslot LP kort känns ju inte omöjligt med tanke på vilka prestandahopp vi ser i den nya generationen

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Wyver:

@Hevin:
Presterarar aningen bättre än ett överklockat 980ti, menar du alltså
Tycker personligen att 1080, är ingen större bedrift.. De har höjt klocken till dess gräns, för att utprestera 980Ti

Fast det väldigt många verkar totalt missat är att Dennard scaling inte lägre existerar, den upphörde någonstans vid 45 eller 65 nm. Utan effekten från Dennard scaling så ger en krympning i sig inte lägre möjlighet till högre klockfrekvenser.

Sett flera som hävdar att Pascal "bara" än krympt Maxwell, skillnaden i frekvens borde med all önskvärd tydlighet visa att det är djupt fundamentala skillnaden i design mellan dessa kretsar. Varje kretsdesign har en kombination av frekvens och spänning där den presterar optimalt, man kan gå något högre i frekvens men rätt snart når man ett tak där det överhuvudtaget inte är möjligt att klocka högre.

Orsaken till denna vägg är hyfsad fundamental, den kommer av att det finns en tak på hur fort signaler kan propagera i en krets och när frekvensen räknas i GHz så handlar det om centimeter per cykel. För att nå högre frekvenser måste man göra en design med fler steg då varje steg måste vara tillräckligt enkelt för att synkroniseringen via klockflankerna inte ska helt hamna ur fas p.g.a. signalers propageringshastighet.

Givet att AMDs PR-avdelning väljer att officiellt säga >5 GFLOPS kan man rätt snabbt dra slutsatsen att faktiskt frekvens kommer vara mer än 1080 MHz och mindre än 1190 Mhz. Skulle frekvensen vara >1190 skulle man i stället sagt 6 GFLOPS eftersom 5,5 GFLOPS korrekt avrundas till 6 GFLOPS med en signifikant siffra. Detta tyder i så fall också på att, skillnad från Pascal, så använder GCN4 i grunden väldigt snarlik mikroarkitektur som tidigare GCN. En viss ökning av frekvens får man trots allt av att avstånden blir mindre vilket betyder att med samma design har signalerna kortare väg att gå (men finns andra saker som begränsar också som inte alls skalar med storlek).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jo det är konstigt och ger extremt missvisade resultat. Får själv krupp på tearing så kör alltid med vsync, har också mätt strömförbrukningen från väggen en hel del på mitt system och konstaterat att GPUn (MSI 970 Gaming i detta fall) drar väsentligt mycket mindre ström om lasten är 80-85 % i stället för 100 %. De sista procenten till 100 % är allt annan än linjära när det kommer till strömförbrukning av någon anledning.

Syftet med demot var inte att visa förbrukningen vid full last så det är fortfarande inget som är konstigt med det.

Att däremot alla demos som utförs av tillverkaren själva alltid är framtagna, och i många fall vinklade, till tillverkarens produkts fördel förstår dock alla som inte är födda igår. Vardagsmat och allt annat än konstigt.

Permalänk
Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Koduris citat är ju bara för kul. Mer corporate-speak kan man ju knappt åstadkomma.

Ser trevligt ut och att de kan åstadkomma detta med den TDPn bådar gott inför Vega.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PalmiNio:

Vill inte vara djävulen advokat men trot tyvärr inte att AMDs tillverkningskostnad på Polaris är enormt mycket lägre än Pascal.

Sen så finns det en anledning till varför både AMD och nVidia brukar lansera dyra kort först på nya tillverkningsnoder, mer marginal på små volymer.

Sen så har nVidia redan 1 kort ute, 1 till är på väg och en sjö med partners har redan presenterat sina egna versioner = Volymen är redan på gång upp.

AMD har presenterat 1 kort, inget datum och inga partners = oroande att där är mycket volym i Juli.

Sen tror jag tyvärr, för AMD, att nVidia kommer ha presenterat - benchmarkat och satt ett datum på GTX 1060 innan 480 når hyllorna och att de kommer vara jämförbara i prestanda och 1060 kommer ligga på 250 USD.

Problemet med att inte ha volym på 480 korten är att man inte kommer ha den marginalen per kort heller på ett pris för 199 USD vilket gör att man varken kommer kunna sno marknadsandelar i större utsträckning eller feta till sin plånbok.

Bara för att olika partnertillverkare annonserar något så betyder det inte att det finns i volymer. Nvidia har presenterat två kort varav de bara lanserat ett. Det är dessutom "Founders edition" kort som är ute och dessutom till ett överpris. Det roliga med din teori ovan är att GTX 1060 ryktas dyka upp först i höst. Det kortet har inte ens presenterats ännu medan RX 480 faktiskt har presenterats. Med andra ord finns det inget som pekar på att GTX 1060 kommer ut före RX 480. Sedan inget datum? Har du ens läst artikeln?

Skrivet av ghandpivot:

Det här låter grymt. Köpte nyss ett Nvidia 3D kit till mitt nuvarande 680, någon som vet om AMD-korten stödjer nvidia-utrustningen? För här ska upgraderas

Nej. Nvidias 3D kit stöder inte AMD kort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Peer memory i Mantle, som även verkar finnas i Vulkan, är inte samma sak som att GPUerna direkt kan adressera varandras VRAM, Mantel manualen att man endast ska använda "peer memory" som destination för minneskopieringar

"Peer memory objects have some limitations. They cannot have priority changed, cannot be mapped, and they shouldn’t be used for virtual allocation remapping. They should only be used as a destination for memory transfers."

Det som verkar vara helt nytt med just LDA är att två GPUer kan spänna upp en adressrymd som är summan av VRAM, rätt snarlikt hur multisocket CPUer fungerar. Naturligtvis kommer det vara högre latens att läsa/skriva icke-lokalt RAM, men det var också en av anledningarna som pekades ut varför man dels endast stödjer two-way SLI i Pascal, den andra och i sammanhanget viktigare orsaken är att en explicit brygga mellan korten ger lägre samt mer förutsägbar latens än att gå över PCIe.

Problemet i multisocket system är ytterst sällan bandbredd, problemet man har med NUMA är nästan alltid den höga latensen att jobba mot icke-lokalt RAM. Så är inte övertygad om att LDA Implicit kommer fungera bra, men man ska inte döma ut det direkt.

I mantle så kunde man t.ex öppna redan allokerat minne på en annan enhet och därmed slippa kopiera minne till host om jag minns rätt.
Graham Sellers sa i Q&A till GDC 2015 tror jag det var att vulkan kommer att presentera samtliga korts minnen som ett minne (om jag minns rätt, har inte kollat källan för att kontrollera exakt vad som sades).
Jag tror inte vi har minnesdelningen riktigt på plats i vulkan än.
Nu börjar vi fördjupa oss och jag måste läsa först om jag ska kunna ge riktiga svar då det inte är mitt expertområde och saker ändras samt implementeras inte alltid som man tror.

Permalänk
Medlem

Och de gamla läckta testerna.

Många ponerade att C7 skulle vara 480X.

Det ser ju ut som man får något med prestandan runt ett 980 / 980 Ti för 2500 spänn. Ja jävlar. Det vill jag ha.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Stämmer med:
http://ranker.sisoftware.net/show_run.php?q=c2ffcdf4d2b3d2efd...

Baserat på 36 CU @ 1,266 Ghz som ska vara AMD Radeon RX 480 så vet vi nu att 67DF:C7 är RX 480 och inte RX 480X?

Om så är fallet så pratar vi om ett kort som är över GTX 980 i klassiska benchmarks.

Frågan är då vad 67DF:C4 är för något? ska köras i 800 mhz iaf:
http://ranker.sisoftware.net/show_run.php?q=c2ffcdfbddbcdde0d...

Om det som visades igår för 199 USD är 67DF:C7 så har vi en krutdunk på gång

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Nice, stämmer detta med pris och prestanda knske man kan få gtx 1080 för 3500-4000 begagnat sen och gtx 980Ti för runt 1500kr.

Permalänk
Medlem

Ett energisnålt grafikkort för runt 2000 kronor som levererar över 5 TFLOPS låter onekligen trevligt. Inte alla som kan eller vill lägga en förmögenhet på hårdvara. Att man sen kan köpa till ett extra grafikkort och få motsvarande prestanda som ett Geforce GTX 1080 gör det hela ännu mer trevligt. Får hoppas att det stämmer bara. Men även om det inte blir riktigt lika bra som AMD vill få folk att tro utan bara i närheten så låter även det helt okej.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Ser ju trevligt ut! Jag fick det lägre priset jag hoppades på och prestandan kommer förhoppningsvis landa mellan nano och fury x korten om tidigare läckor stämmer, bra approach.

Satsa på mellanklass och gör ett billigt svalt kort som har tillräckligt med prestanda för att klara VR, hoppas bara det klockar bra nu så har dom definitivt en vinnare.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PalmiNio:

Nej

29 Juni är för NDA av benchmarks för de som besökte det privata eventet i Macau.

De har sagt slutet Juni och därför är det konstigt varför man inte bara kan säga datum rakt ut?

Var det inte AMD som hade något idiotiskt som NDA på datum också? Vill minnas att det var så.

Skrivet av Yoshman:

Du bor inte i Sverige va? Det var 5 grader "varm" den tidiga morgon förra året i juli när vi drog till värmen

I juli för två år sedan så var det närmare 30 plusgrader. Tro mig jag minns... för jag jobbade som hårdast just då. Så din anekdotiska bevisföring är bristfällig.

Skrivet av Hevin:

Jo det gör dom, men vi har tester på 1080 och 1070 redan, och de presterar bra överlag. Det är bara inom DX12 det är väldigt konstiga resultat, där potentiell prestanda inte alltid vinner...

Det är därför det är fult av AMD att visa resultat i DX12 tycker jag...

En undran bara. Varför är det fult att visa resultat med en API som är menad att vara med i 99% av alla nästkommande spel? Det är väl DX12 prestanda som är det mest relevanta just nu att jämföra just nu? Att sedan resultaten blir konstiga beror snarare på tillverkarna och mindre på DX12.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Nice, stämmer detta med pris och prestanda knske man kan få gtx 1080 för 3500-4000 begagnat sen och gtx 980Ti för runt 1500kr.

Varför skulle priset på 1080 sjunka till följd av dessa grafikkort? Det är det absolut bästa singel-GPU kortet på marknaden, Nvidia har absolut ingen anledning att prissänka det just nu.
Folk verkar se crossfire som någon lösning. Antalet spel som saknar stöd för tekniken eller lider av stora problem med det är många fler än de som fungerar bra och faktiskt skalar bra. För att inte tala om den kraftiga ökningen i strömförbrukning och värmegenerering. Ett kraftfullt kort är i de flesta fall (om inte alla) att föredra över 2 svagare.

Nej, dessa kort är till för den breda massan och de som inte vill lägga mer än 2500kr på ett grafikkort men ändå vill ha bra spelprestanda. Det känns som ett givet val för de som fortfarande spelar på 1080p. De som använder högre upplösningar får vända sig till Nvidia och öppna plånboken.

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Det gör de säkerligen också, men de håller sig åtminstone undan från så här pass svårtolkad data (enbart SLI-konfigurationens prestanda) och uttalanden om att grafikprocessorerna ändå bara jobbar till 50 % vid nämnda prestanda.

Överlag fick jag känslan att AMD hittat ett spel och en konfiguration som på något sätt visade att deras kort kunde klå Nvidias GTX 1080-serie. I övriga spel och konfigurationer hamnar det nog efter, är jag rädd för...

Det må vara ett väldigt skumt sätt att visa prestandan från deras nya RX480 men är det så konstigt att två kort med kombinerad beräkningskraft på över 10 TFlops slår ett ensamt kort på 8.8TFlops?

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PalmiNio:

Stämmer med:
http://ranker.sisoftware.net/show_run.php?q=c2ffcdf4d2b3d2efd...

Baserat på 36 CU @ 1,266 Ghz som ska vara AMD Radeon RX 480 så vet vi nu att 67DF:C7 är RX 480 och inte RX 480X?

Om så är fallet så pratar vi om ett kort som är över GTX 980 i klassiska benchmarks.

Frågan är då vad 67DF:C4 är för något? ska köras i 800 mhz iaf:
http://ranker.sisoftware.net/show_run.php?q=c2ffcdfbddbcdde0d...

Om det som visades igår för 199 USD är 67DF:C7 så har vi en krutdunk på gång

C4 låter som en mobil GPU.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ok som jag förstår det så är alltså Radeon RX 480 = 67DF:C7

Baserat på Anandtech som klargör:
http://www.anandtech.com/show/10389/amd-teases-radeon-rx-480-...

"AMD also revealed that the card would offer over 5 TFLOPs of compute performance. Given what we know about the CU count, this allows us to estimate the GPU clockspeed. This puts the lower bound of the GPU clockspeed at 1.08GHz and an upper bound (6 TFLOPs) at 1.3GHz,"

67DF:C7 @ 1.266ghz i sisoft:
http://ranker.sisoftware.net/show_run.php?q=c2ffcdf4d2b3d2efd...

Detta betyder ett kort som slår GeForce 980 i Direct X 11

Folk - NU BLEV DET FAN ALLVAR! Vi får ett kort som spöar GeForce GTX 980 för under 200 USD!

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Är det kanske denna krets den "nya" refresh generationen av konsoler kommer att ha tro? Pratades ju något att de skulle vara runt 5-6Tflops i grejerna och att dem skulle klara av VR. Och med tanke på priset.

Pratas också mycket om skalbarhet. Innebär de att om AMD nu väljer att släppa ett extremt onödigt dyrt kort (allt över 5000kr) så kanske de kan göra matchande prestandakort till nvidias 11Tflops monster.

kortets pris förbryllar mig stenhårt.

Vad fan ska nvidia göra nu? sänka priset med 4000kr på 1080gtx och blåsa alla kunder som nyligen köpt kort då de är uppenbart att man tagit extrema överpriser.

AMD kommer plocka 10-20% av marknaden i år. Kan vara värt att inhandla sig i form av aktier eller något. De här är rätt galet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PalmiNio:

Ok som jag förstår det så är alltså Radeon RX 480 = 67DF:C7

Baserat på Anandtech som klargör:
http://www.anandtech.com/show/10389/amd-teases-radeon-rx-480-...

"AMD also revealed that the card would offer over 5 TFLOPs of compute performance. Given what we know about the CU count, this allows us to estimate the GPU clockspeed. This puts the lower bound of the GPU clockspeed at 1.08GHz and an upper bound (6 TFLOPs) at 1.3GHz,"

67DF:C7 @ 1.266ghz i sisoft:
http://ranker.sisoftware.net/show_run.php?q=c2ffcdf4d2b3d2efd...

Detta betyder ett kort som slår GeForce 980 i Direct X 11

http://cdn.videocardz.com/1/2016/05/AMD-Radeon-R9-480-3DMark11-Performance.png

Folk - NU BLEV DET FAN ALLVAR! Vi får ett kort som spöar GeForce GTX 980 för under 200 USD!

För det priset så är det ju kanske denna generations sweetspot. Om RX 480 lägger sig mellan GTX 980 och 980TI så borde RX 490 (om det nu kommer att heta så) kunna ge GTX 1080 en match när det anländer till hösten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hoppas att det hänger med Fury (luftkylda varianten) och inte 390X. Väldigt attraktivt pris! Dock var TDPn lite högre än vad jag trodde (130W).
Skum presentation dock.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag får vibbar av när de visade nån processor med inbyggd grafik o visade prestandan men de visade INTE prestandan för endast processorn!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

C4 låter som en mobil GPU.

Tycker det låter explosivt

Permalänk
Avstängd

Oj Oj Oj
otroligt bra

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)