Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Smartphone för fungerande samtalsinspelning + bra GPS?

Permalänk

Smartphone för fungerande samtalsinspelning + bra GPS?

Jag är en total rookie på mobiltelefoner och smartphones, så ha tålamod

Kan någon, som är väl insatt i ämnet, tipsa mig om bra modeller på smartphones, som också täcker de behov jag har?

Jag är ute efter följande:

  1. Fungerande (automatisk) samtalsinspelning direkt i mobilen (vill inte få reda på EFTER jag har köpt telefonen att inspelningsappar ej fungerar på just min modell) Kan Total Recall vara något?

  2. Bra GPS hårdvara, vad jag har förstått bör det vara A-GPS men helst S-GPS?

  3. Vill kunna GPS navigera GRATIS, UTAN online uppkoppling osv., helst gratisappar för GPS, om det finns?

  4. Möjligheter att enbart ha ett telefonabonnemang, utan surfmöjligheter (surf fixar jag hemma eller annanstans via Wi-Fi kostnadsfritt, dvs utan att betala per nedladdade bytes)

  5. Bra kvalité för en hållbar telefon

  6. Priset vill jag helst hålla under 5.000 kr

Vad jag har förstått bör jag kolla efter en Android phone och ej någon IPhone. Men låter det ändå vara osagt då jag är okunnig i området.

Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_PSI:

Jag är en total rookie på mobiltelefoner och smartphones, så ha tålamod

Kan någon, som är väl insatt i ämnet, tipsa mig om bra modeller på smartphones, som också täcker de behov jag har?

Jag är ute efter följande:

  1. Fungerande (automatisk) samtalsinspelning direkt i mobilen (vill inte få reda på EFTER jag har köpt telefonen att inspelningsappar ej fungerar på just min modell) Kan Total Recall vara något?

  2. Bra GPS hårdvara, vad jag har förstått bör det vara A-GPS men helst S-GPS?

  3. Vill kunna GPS navigera GRATIS, UTAN online uppkoppling osv., helst gratisappar för GPS, om det finns?

  4. Möjligheter att enbart ha ett telefonabonnemang, utan surfmöjligheter (surf fixar jag hemma eller annanstans via Wi-Fi kostnadsfritt, dvs utan att betala per nedladdade bytes)

  5. Bra kvalité för en hållbar telefon

  6. Priset vill jag helst hålla under 5.000 kr

Vad jag har förstått bör jag kolla efter en Android phone och ej någon IPhone. Men låter det ändå vara osagt då jag är okunnig i området.

Några tips?

1. Har för mig det finns regler osv om detta och det är därför det inte finns på dagens telefoner. Dessa appar som påstår sig spela in gör det väl genom att spela in ljudet som kommer ur högtalaren via mikrofonen. Brukar bli att din röst låter perfekt, personen du pratar med hör man knappt. En rootad telefon med någon annan rom/app/xposedgrej borde dock lösa saken.

2. Alla telefoner idag har väl stöd för båda i princip?

3. Finns mängder med gratisappar. Även med google maps ska man kunna välja ett område att ladda ner och sen navigera inom det området. Har för mig förr i tiden kunde man också göra det förutom att det inte gick att navigera på det viset. Eniro navigation finns ju som gratisalternativ, here maps likaså. Båda laddar ner kartor till telefonen så du kan navigera osv utan uppkoppling.

4. Denna punkt tror jag inte någon telefon har med saken att göra? Utan detta är mer en fråga om abbonemang. Och visst går det säkert att ha ett abbonemang utan data. Men tänker man tex att comviq har ett abonnemang för 95:-/mån där du kan ringa i 200min samt 1gb data så känns det ju dumt att inte ha tillgång till data. Efter du förbrukat 200min kostar det 0.45kr/min och ingen öppningsavgift vilket många andra kör på.

5. Enda jag skulle rekommendera är nexus 6p eller nexus 5x som är söligare och sämre batteritid osv. Ett skal på iaf nexus 6p är nog inte fel då den som alla andra telefoner i aluminium kan bli rätt hala att hålla i.

Permalänk
Medlem

som ovan,

vad gäller abonnemang hade jag övervägt typ Vimla eller liknande. ett helt utan surf blir inte nödvändigtvis billigare.
150:- för 2gb surf, men obegränsat med samtal+sms.

6. Jag hade tagit en titt på Oneplus.net har deras oneplus X själv, och är toknöjd, 2200:- för en väldigt kompetent telefon, vad gäller hållbarhet är den samma som alla andra, dvs tappa inte glasskärmar på stengolv.
Känns snarare som en 4-5000:- telefon än en 2000:- telefon i byggkvalitet, läs lite recensioner vetja.
Någorlunda rent android, vilket gör att du slipper tillverkarnas egna tjafs.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Tack för bra svar!
För mig skulle det ej vara ett problem att "root:a" mobilen så att det på så sätt görs möjligt för samtalsinspelning. Men då återstår frågan, vilka modeller som efter "root:ning" eller vad det nu kallas, möjliggör fungerande samtalsinspelning? För vad jag har förstått så krånglar det för vissa, och för vissa inte. Verkar vara beroende av modell. Samtidigt hittar jag ingen lista där det är säkerställt vilka modeller som samtalsinspelning är möjlig med.

Permalänk
Medlem

2. jag skulle undvika de billigaste telefonerna och läsa tester så gott det går. Jag har en Moto G 2013, den fungerar bra om man promenerar i stan men tappar positionen lite väl ofta när man kör navigering i bilen.

3. jag kör Here maps, med offline-kartor. Fungerar lika bra som de betalappar jag testat (Sygic och Tomtom). Det som den inte har är lane-guidence, men många andra features funkar bättre än andra program jag testat.

4. Fungerar bra, bara att stänga av datatrafik, dock så kan de flesta telefoner inte ta emot mms i det här läget. Går att jobba runt även det. En fördel med att köra så här är att batteritiden blir mycket bättre.

5. Kvalitet verkar ju väldigt individuellt, vissa avverkar flera telefoner om året medan mina telefoner håller så länge att jag vill köpa en ny innan den gamla gått sönder.

Har tyvärr inga tips på modeller. Skulle jag köpa något idag så ligger Nexus 5X bra till.

Visa signatur

Daniel