Silverstone når 800 W med 80 Plus Titanium i formfaktorn SFX-L

Permalänk
Melding Plague

Silverstone når 800 W med 80 Plus Titanium i formfaktorn SFX-L

Taiwanesiska Silverstone slåss om tronen att leverera mest effekt vid minst volym och på Computex uppnår företaget nya höjder med en 800 W-modell i den lilla formfaktorn SFX-L.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ojdå. Nu blev mITX lite intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ojdå. Nu blev mITX lite intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Dat price tho'! Corsair's SF600W är nog lite mer intressant IMHO, speciellt om man kör med ett NCASE M1 - SFX-L är liite för stort vilket får kablarna att trycka mot PCB:n på långa grafikkort i detta chassi. Önskar att SilverStone släpper ett vanlig SFX nätagg men med större fläkt (liksom SF600)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Trevligt, hoppas att 700 och 800 ger möjlighet till SLI, vilket jag har saknat på de andra SFX aggregaten.
Hade varit trevligt att kunna bygga ett extremt litet mATX SLI bygge med SFX-L.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Inte mer? Hmmm jag som gissade på att seasonic skulle ligga precis under det prismässigt med deras 600w.
Seasonic brukar ta bra betalt för sina grejer dock.
När de landar runt 1500kr så kommer många köpa den tror jag

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

4e kvartalet är ju inte imorgon direkt :/

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Håper de kommer med 1250W og 1600W 80 Plus Titanium, enten Seasonic eller XFX.
Synes Corsair er altfor dyrt merke, og liker XFX, har aldri hatt noe problem med dems strømforsynere.

Permalänk
Medlem

Finns det något långtidstest för nätdelars effektivitet? Dvs hur presterar de efter 3-4 års användning? Fortfarande samma verkningsgrad då eller dalar den? Isf hur mycket på olika standarder eller samma?

Permalänk
Inaktiv

Aktiva nätaggregat med fläkt är väldigt ointressanta för mig. Ge mig hellre max 500W passivt istället!

Permalänk
Skrivet av Icte:

Dat price tho'! Corsair's SF600W är nog lite mer intressant IMHO, speciellt om man kör med ett NCASE M1 - SFX-L är liite för stort vilket får kablarna att trycka mot PCB:n på långa grafikkort i detta chassi. Önskar att SilverStone släpper ett vanlig SFX nätagg men med större fläkt (liksom SF600)!

True.. Men nätaggregat är något jag "gärna" går high-end på. Möjligheten att gå passivt är ett måste för mig.

Men det är väl just därför L varianten finns så man kan ha en större fläkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Dat price tho'! Corsair's SF600W är nog lite mer intressant IMHO, speciellt om man kör med ett NCASE M1 - SFX-L är liite för stort vilket får kablarna att trycka mot PCB:n på långa grafikkort i detta chassi. Önskar att SilverStone släpper ett vanlig SFX nätagg men med större fläkt (liksom SF600)!

Skrivet av StuntmanMike:

True.. Men nätaggregat är något jag "gärna" går high-end på. Möjligheten att gå passivt är ett måste för mig.

Men det är väl just därför L varianten finns så man kan ha en större fläkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tyckte inte det lät orimligt dyrt? Det är ju jämförbara priser med motsvarande fullstora ATX-agg som "bara" når Platinum

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

True.. Men nätaggregat är något jag "gärna" går high-end på. Möjligheten att gå passivt är ett måste för mig.

Men det är väl just därför L varianten finns så man kan ha en större fläkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, men Corsair SF600 är semi-passiv, modulär och har en ganska tyst fläkt även om den är en liten på 92mm! L-varianten är säkert lite tystare, men den större storleken gör den lite mer klumpig och svår att få in i vissa av de mindre mITX-chassin (som t.ex. NCASE M1 med längre grafikkort)! Men annars ser denna helt OK ut tycker jag och hade varit ett bra val för ett framtida bygge! Ser gärna att det kommer fler SFX nätagg som har nog med kraft för åtminstone 2 grafikkort så att chassi-tillverkare kan krympa sina mATX chassin!

Skrivet av Starric:

Jag tyckte inte det lät orimligt dyrt? Det är ju jämförbara priser med motsvarande fullstora ATX-agg som "bara" når Platinum

180-200 USD blir väl runt 2000-2500 kr i svenska butiker vilket kan jämföras mot t.ex. Corsair AX860i för ca 2250 kr. Så ja, det är rätt jämförbara men man betalar lite extra just p.g.a. SFX-L storleken i detta fall!

Sedan får man tänka på om det verkligen behövs 800W för t.ex. ett mITX bygge som stödjer ett grafikkort? Det bör räcka med 500W i de flesta fallen om man nu inte kommer att köra med t.ex. GTX 690, 5960X på ett ASRock X99E-ITX moderkort med överklockade komponenter!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ojdå. Nu blev mITX lite intressant.

800W för mITX känns otroligt onödigt, jag ser möjligheter för kompaktare mATX-chassin som uppmuntrar till SLI/CFx.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem

Svårt att komma upp i den förbrukningen med dagens hårdvara.

Varför släpps det inga exklusiva nätaggregat på 300-400W?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Svårt att komma upp i den förbrukningen med dagens hårdvara.

Varför släpps det inga exklusiva nätaggregat på 300-400W?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan jag väl hålla med om. Seasonic har ju fina helpassiva men dom lyser med sin frånvaro i sfx-klassen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ojdå. Nu blev mITX lite intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast i vilket scenario behöver du 800W i ett mITX system? Det är väl snarare små mATX som detta gynnar.

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Fast i vilket scenario behöver du 800W i ett mITX system? Det är väl snarare små mATX som detta gynnar.

I ett scenario där man vill att den ska va i passivt läge sålänge som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt med fler SFX-L-agg!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tycker detta är intressant även om jag själv svårligen har reellt behov av mer än effektiva 600W SFX:er i mina itx byggen. Dock banar ju denna teknikutveckling väg för extrem kringutrustning i en mindre formfaktor; exempelvis externa grafikkortsdockor o dyl. Extern 3-way SLI i ett Ncase M1 chassi någon?