Min NAS orkar inte med Plex

Permalänk

Min NAS orkar inte med Plex

Hej

Köpte en NAS nu i veckan (Seagate personalcloud 4tb) för att köra plex ifrån.
Men när jag ska kolla på tex ett avsnitt så kommer det upp "Denna server är inte kraftfull nog att konvertera om video."

Har testar lite olika filmer/serier men samma sak kommer upp, med eller utan undertexter.
Kör jag från datorn så är det inga problem, men vill inte ha igång den 24/7

Är det bara att lämna tillbaka NASen och köpa en annan? Vilken kommer fungera till en hyfsad billig peng?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Här har du en lista från plex, vilka NAS-maskiner som klarar av att transkoda vad. Vet ej om listan är helt utförlig, men bör ge en hint.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Funkar det bara inte att spela upp med "direct play"?
Min Synology DiskStation DS215J är för klen att konvertera, men funkar utan problem med direct play

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Funkar det bara inte att spela upp med "direct play"?
Min Synology DiskStation DS215J är för klen att konvertera, men funkar utan problem med direct play

Direktuppspelning och Direktström är ibockat men vill ändå inte spela upp. Kommer upp samma felmeddelande ändå :/

Permalänk
Medlem

Vad är det för filer och vad är det för enheter du försöker spela upp på?

T.ex. OpenPHT körandes på en dator eller Raspberry Pi kan direct playa i stort sett allt.
En iPad kan bara direct playa H264 med level lägre än 4.1 med AAC ljud eller AC3. Är undertexterna i .srt format kan även de direct playas utan att de behöver brännas in.
Plex i webbläsaren kan bara direct playa H264 med AAC ljud. Undertexter bränns in.

Istället för att köpa en kraftigare NAS hade jag köpt en mindre dator som du kör Plex Server på (personligen en 2011 Mac Mini). Tycker den lösningen är mycket skönare men det är upp till dig. Intel NUCs är ganska populära för Plex Server. När det gäller CPU kraft så ska du kolla på denna lista (https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php) och tänka dig 2000 poäng per 1080p stream.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Vad är det för filer och vad är det för enheter du försöker spela upp på?

T.ex. OpenPHT körandes på en dator eller Raspberry Pi kan direct playa i stort sett allt.
En iPad kan bara direct playa H264 med level lägre än 4.1 med AAC ljud eller AC3. Är undertexterna i .srt format kan även de direct playas utan att de behöver brännas in.
Plex i webbläsaren kan bara direct playa H264 med AAC ljud. Undertexter bränns in.

Har testat på min Macbook Pro och sambon Air men samma fel.
Undertexterna är i .srt men tog bort dom från en säsong BreakingBad för att testa om det var det som strulade men icke.

Dom formaten som jag testat är avi och m4v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_J_90:

Har testat på min Macbook Pro och sambon Air men samma fel.
Undertexterna är i .srt men tog bort dom från en säsong BreakingBad för att testa om det var det som strulade men icke.

Dom formaten som jag testat är avi och m4v

Okej på de där Macbooksen, körde du i webbläsaren eller körde du i OpenPHT / Plex Home Theater? Körde du i webbläsaren så var Plex Servern troligen tvungen att transcoda/omkoda filmen för att passa in i HTML5 speccen.

AVI filer är generellt äldre och encodade med DivX/XviD vilket få spelare klarar med direct play. M4V filerna borde ha gått då de låter som filer gjorda i Handbrake eller från iTunes, vilket bör generellt vara H264 med lämplig level.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Okej på de där Macbooksen, körde du i webbläsaren eller körde du i OpenPHT / Plex Home Theater? Körde du i webbläsaren så var Plex Servern troligen tvungen att transcoda/omkoda filmen för att passa in i HTML5 speccen.

AVI filer är generellt äldre och encodade med DivX/XviD vilket få spelare klarar med direct play. M4V filerna borde ha gått då de låter som filer gjorda i Handbrake eller från iTunes, vilket bör generellt vara H264 med lämplig level.

Körde via safari. Du tror det kommer fungera bättre om jag drar ner deras program och kör så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_J_90:

Körde via safari. Du tror det kommer fungera bättre om jag drar ner deras program och kör så?

Aa prova det. De programmen kan spela upp i stort sett allt då de inte behöver köras i en webbläsare. De bör ha samma kompatibilitet som VLC och liknande. Då behöver din NAS bara servera ut filen istället för att omkoda den till annat format som tar på processorn.

För övrigt googlade jag lite på din NAS och hitta denna reddit tråd: https://www.reddit.com/r/PleX/comments/44urfy/having_a_bad_pl... --- verkar som att denna NAS helt enkelt är för svag för att orka transcoda.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av lambdan:

Vad är det för filer och vad är det för enheter du försöker spela upp på?

T.ex. OpenPHT körandes på en dator eller Raspberry Pi kan direct playa i stort sett allt.
En iPad kan bara direct playa H264 med level lägre än 4.1 med AAC ljud eller AC3. Är undertexterna i .srt format kan även de direct playas utan att de behöver brännas in.
Plex i webbläsaren kan bara direct playa H264 med AAC ljud. Undertexter bränns in.

Istället för att köpa en kraftigare NAS hade jag köpt en mindre dator som du kör Plex Server på (personligen en 2011 Mac Mini). Tycker den lösningen är mycket skönare men det är upp till dig. Intel NUCs är ganska populära för Plex Server. När det gäller CPU kraft så ska du kolla på denna lista (https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php) och tänka dig 2000 poäng per 1080p stream.

Läste dock att de hade fixat undertexter nu i browser utan att behöva inbränning...
Informationen kom i ett utan Plex's nyhetsbrev.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Läste dock att de hade fixat undertexter nu i browser utan att behöva inbränning...
Informationen kom i ett utan Plex's nyhetsbrev.

Hmm det har jag inte sett och verkar inte fungera för mig, iaf inte i Chrome. HTML5 Video verkar dock ha stöd för undertexter så borde inte vara omöjligt: https://developer.mozilla.org/en-US/Apps/Fundamentals/Audio_a...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hmm det har jag inte sett och verkar inte fungera för mig, iaf inte i Chrome. HTML5 Video verkar dock ha stöd för undertexter så borde inte vara omöjligt: https://developer.mozilla.org/en-US/Apps/Fundamentals/Audio_a...

Gå in i Inställningar > Uppspelare och ändra "Bränn in undertexter" till "Only image formats". Kan krångla lite ibland annars.

Permalänk

Testade att köra vida Movie Theater men då står den och tänker en stund och sedan kommer det upp "Playback failed, one or more items failed to play"

Då är det 1080p AAC 5.1 och m4v filer utan undertexter

Får nog bli till att lämna tillbaka NASen :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Gå in i Inställningar > Uppspelare och ändra "Bränn in undertexter" till "Only image formats". Kan krångla lite ibland annars.

Åhå se där. Fränt!

Skrivet av Johan_J_90:

Testade att köra vida Movie Theater men då står den och tänker en stund och sedan kommer det upp "Playback failed, one or more items failed to play"

Då är det 1080p AAC 5.1 och m4v filer utan undertexter

Får nog bli till att lämna tillbaka NASen :/

Hm skumt det. 1080p AAC 5.1 borde kunnat direkt spelas.
Jaja, då vet jag inget annat.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Då skickar jag tillbaka den då det är till just plex jag tänkte ha den till.

Något tips på en hyfsat billig NAS som fungerar för mitt ändamål?
Titta på Plex från dator/mobil vart jga än är

Permalänk

@Johan_J_90: Tyvärr får du nog ge upp idén på en NAS om du vill koda om material då cpu:erna i dessa inte är kraftfulla nog, åtminstone inte i prisklassen <10k.
Min rekommendation är att bygga en liten filserver istället (antingen nytt eller återanvända en gammal maskin) om Plex transcode är det du är ute efter.

Permalänk
Medlem

Efter lite grävande på plex hemsidan hittade jag deras comparability guide:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4...
den ser ut att vara rätt så utförlig

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Skrivet av the_weird:

@Johan_J_90: Tyvärr får du nog ge upp idén på en NAS om du vill koda om material då cpu:erna i dessa inte är kraftfulla nog, åtminstone inte i prisklassen <10k.
Min rekommendation är att bygga en liten filserver istället (antingen nytt eller återanvända en gammal maskin) om Plex transcode är det du är ute efter.

ser att QNAP TS-251+ ska klara av att transcoda 1080p enl listan Plex lagt ut vilka som stöder vad.

Så då bör det fungera med en sån sen en NAS hdd och stoppa i?

Fast ser nu att då blir det några tusen ändå i slutändan :/

Permalänk

@Johan_J_90: Min erfarenhet av "May struggle with high bitrate 1080p" betyder att allt över 10Mbit kommer att lagga, tyvärr.
Som du sa så är du ändå uppe i priset för en pc som garanterat tuggar i sig 1080p..

Exempel på maskin som garanterat fixar det och kostar ungefär som än en Qnap TS-251+
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9443214/

Exempelmaskin tillagd
Permalänk
Medlem

Skulle aldrig orka köra en traditionell NAS för Plex. Man måste alltid vara nervös för om filen ska fungera eller inte. Du måste köpa en väldigt dyr för att det ska fungera någorlunda.

Byggde mig en liten filserver istället, och nu rullar 4 streams utan problem i 1080p (35gb filer). Fördelen med detta för många är att man kan återanvända gamla delar eller t.o.m en hel dator för ändamålet. Nackdelen är att dom sällan är lika bra optimerade för låg strömförbrukning.

Permalänk
Skrivet av the_weird:

@Johan_J_90: Min erfarenhet av "May struggle with high bitrate 1080p" betyder att allt över 10Mbit kommer att lagga, tyvärr.
Som du sa så är du ändå uppe i priset för en pc som garanterat tuggar i sig 1080p..

Exempel på maskin som garanterat fixar det och kostar ungefär som än en Qnap TS-251+
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9443214/

Tack för kundvagnen

Ska klura lite hur jag ska göra, annars så får min gamla Popcorn hour köra ett tag till helt enkelt.. Men då måste ddatan vara igång :/

Tack alla andra för hjälpen

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag kör en liten Lenovo M93P Tiny som Plex Server... klarar 3-4st 1080p strömmar konstant.
Kostade som kundvagnen nämnd, men allt monterat och snyggt i ett litet chassi.

Går säkert att hitta billigare nu begagnat tex.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag kör en liten Lenovo M93P Tiny som Plex Server... klarar 3-4st 1080p strömmar konstant.
Kostade som kundvagnen nämnd, men allt monterat och snyggt i ett litet chassi.

Går säkert att hitta billigare nu begagnat tex.

Detta kan vara en smidig lösning då den ändå är så pass liten..
Vet du/någon om det finns liknande maskiner i samma storlek? Och som självfallet klarar av Plex utan problem

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Johan_J_90:

Detta kan vara en smidig lösning då den ändå är så pass liten..
Vet du/någon om det finns liknande maskiner i samma storlek? Och som självfallet klarar av Plex utan problem

Kolla bara efter maskiner som har stämpeln "USFF" på sig -Ultra Small Form Factor.
Alt. "USDT" för HP -maskiner; Ultra-Slim Desktop

Beg. finns på tex. Inregodirekt.se och Misco.se

Exempel;

Intel Quad i5-2400s 2.5GHz, 4GB RAM, 160GB HDD, Ej optisk enhet, WLAN.
https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/stationart/hp_8200_el...
2744:- (inkl. moms)

Intel Quad i5-4590T 2.0GHz, 4GB RAM, 500GB HDD, Ej optisk enhet.
https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/stationart/hp_elitede...
4369:- (inkl. moms

Jag hade dock kollat blocket, tradera osv.
Du lär dig modellerna rätt så snabbt på vilka är de mindre maskinerna, och priserna är ännu lägre än misco.se eller inregodirekt.se - men du har inget köpskydd i form utav retur eller dylikt.

Hade även satt in en SSD och skippat den inbyggda HDD'n.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Kolla bara efter maskiner som har stämpeln "USFF" på sig -Ultra Small Form Factor.

Beg. finns på tex. www.inregodirekt.se

ok tack för länken!

Vad bör datorn ha för minsta prestanda? Ska bara streama film högts 2st samtidigt. Oftast 1080p

kan tex denna klara av det?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3641742

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Johan_J_90:

ok tack för länken!

Vad bör datorn ha för minsta prestanda? Ska bara streama film högts 2st samtidigt. Oftast 1080p

Uppdaterar post'en med lite exempel med.

Det räcker med en i3'a, men jag hade kört på en i5'a om möjligt.
4st kärnor är alltid att rek.

Och nej maskinen du länkat till orkar inte, det är en Celeron cpu, den är klenare än en blöt tändsticka.

Intel Core i3 eller uppåt måste du!, helst i5 då prismässigt så har de en bra sweetspot. (beg då)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag hade dock kollat blocket, tradera osv.
Du lär dig modellerna rätt så snabbt på vilka är de mindre maskinerna, och priserna är ännu lägre än misco.se eller inregodirekt.se - men du har inget köpskydd i form utav retur eller dylikt.

Hade även satt in en SSD och skippat den inbyggda HDD'n.

Tack ska kolla upp och hoppas det dyker upp någon lämplig
Dock så är det väl dumt att byta ut till en SSD då jag bara kommer ha den för Plex? Alltså kommer jag lagra filmerna/serierna på den datorn

Eller tänker jag fel?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Johan_J_90:

Tack ska kolla upp och hoppas det dyker upp någon lämplig
Dock så är det väl dumt att byta ut till en SSD då jag bara kommer ha den för Plex? Alltså kommer jag lagra filmerna/serierna på den datorn

Eller tänker jag fel?

Tja alltså... det är väl kanske "ok".
Men jag är nog bortskämd så jag kör SSD på allt jag kan... väntetider orkar jag inte med.

Men visst, det fungerar.

Skall du lagra filmerna osv på den är det bättre att isåfall ha 2st diskar, en SSD till operativ och Plex Server och en till filmer/serier osv.
Men tänk då på att du går bet lite just iom att det är en USFF -maskin.

Bättre isåfall att kika på en SFF - Small Form Factor, som du kan ha iaf en vanlig disk i.
Dessutom är dessa mycket billigare med, än USFF -maskinerna.

Dock så tar de mer plats fysiskt, så lite vågskål här.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Tja alltså... det är väl kanske "ok".
Men jag är nog bortskämd så jag kör SSD på allt jag kan... väntetider orkar jag inte med.

Men visst, det fungerar.

Skall du lagra filmerna osv på den är det bättre att isåfall ha 2st diskar, en SSD till operativ och Plex Server och en till filmer/serier osv.
Men tänk då på att du går bet lite just iom att det är en USFF -maskin.

Bättre isåfall att kika på en SFF - Small Form Factor, som du kan ha iaf en vanlig disk i.
Dessutom är dessa mycket billigare med, än USFF -maskinerna.

Dock så tar de mer plats fysiskt, så lite vågskål här.

att det inte bara kan vara så enkelt som att vilken NAS som helst skulle funkat.
Vi skickar folk till månen utan problem men att kunna se en film från en enkel NAS verkar vara för svårt

Tack för tipsen iaf

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Johan_J_90:

att det inte bara kan vara så enkelt som att vilken NAS som helst skulle funkat.
Vi skickar folk till månen utan problem men att kunna se en film från en enkel NAS verkar vara för svårt

Tack för tipsen iaf

Köp en Synology med "Play" i slutet, så klarar den det!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •