Sony Xperia X eller Samsung Galaxy S7

Permalänk

Sony Xperia X eller Samsung Galaxy S7

Hej!

Sitter och letar efter en ny lur och efter att ha kört iPhone i ca 5 år så känns det nu som att det är dags för lite förändring, d.v.s. en Android-lur. Har kollat runt en hel del idag och de två lurarna som väckt mitt intresse är Sony Xperia X samt Samsung Galaxy S7, tycker båda lurarna verkar likvärdiga och efterlyser nu kommentarer på mitt val.

Är det någon som skulle kunna nämna några för och nackdelar med de olika lurarna?

Har kollat på Dustin och fick fram följande:
https://www.dustinhome.se/product/5010944055/xperia-x-smartba...
https://www.dustinhome.se/product/5010900536/galaxy-s7

Tycker ovanstående priser verkar helt OK, är det någon som hittar bättre deals så mottages även de tacksamt!

Permalänk
Medlem

Alltså för 5700 kan du få en bättre telefon, jag band upp mig i 2 år med Telia och fick telefonen för 2200. För mig är Det ett riktigt bra pris.

Permalänk

Sony Xperia X kommer att kännas som en bra telefon längre än Samsung. Kvaliteten är det du behåller när nya telefoner med mer prestanda byggs och det är Sony mycket bättre på.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Har 7 edge.. Bäst jag haft någonsinn.. Kameran är sjukt bra. Skärmen också riktigt bra.. antagligen den bästa på marknaden?! Minneskort och vattentät. Blir inte bättre än såhär

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slaktardej:

Sony Xperia X kommer att kännas som en bra telefon längre än Samsung. Kvaliteten är det du behåller när nya telefoner med mer prestanda byggs och det är Sony mycket bättre på.

Själv tycker jag att det verkar som att Samsungs senaste mobiler håller klart högre kvalitet än Xperia-serien.

Edit: S7 Edge är den bättre av dem, den har bättre batteritid än S7.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker att S7an känns väldigt välbyggd. Jag hade valt den.

Permalänk
Skrivet av wranzzon:

Alltså för 5700 kan du få en bättre telefon, jag band upp mig i 2 år med Telia och fick telefonen för 2200. För mig är Det ett riktigt bra pris.

Har tänkt att byta abonnemang men är inte så sugen att binda upp mig på något som i slutändan blir lika dyrt eller i vissa fall dyrare. Köper hellre mobilen kontant och byter när jag vill. Vilken lur anser du vara ett bättre val?

Skrivet av MonkeN:

Har 7 edge.. Bäst jag haft någonsinn.. Kameran är sjukt bra. Skärmen också riktigt bra.. antagligen den bästa på marknaden?! Minneskort och vattentät. Blir inte bättre än såhär

Men är det värt att lägga 1000kr mer på en S7 eller t.o.m. 2500kr mer för en S7 edge? S7 är säkert en toppenlur men varför ska den kosta så mycket mer?

Skrivet av anon99339:

Själv tycker jag att det verkar som att Samsungs senaste mobiler håller klart högre kvalitet än Xperia-serien.

Edit: S7 Edge är den bättre av dem, den har bättre batteritid än S7.

Skickades från m.sweclockers.com

Högre kvalité i vilka avseenden, menar du att den känns robustare i konstruktionen och därmed mer tålig?

Tacksam för all input so far!

Permalänk
Medlem

S7 alla dagar i veckan, Xperia X kan inte filma högre än 1080p och överhettar efter 8 min (extrem throttling efter 4min). Specs och byggkvalité är även bättre.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

S7 alla dagar i veckan, Xperia X kan inte filma högre än 1080p och överhettar efter 8 min (extrem throttling efter 4min). Specs och byggkvalité är även bättre.

Intressant, men jag har aldrig i mitt liv någonsin filmat i längre än typ 1 minut med mobilen. Men det kanske är jag som är en speciell typ av användare :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Intressant, men jag har aldrig i mitt liv någonsin filmat i längre än typ 1 minut med mobilen. Men det kanske är jag som är en speciell typ av användare :-).

Självklart brukar man inte filma så länge, men detta håller bara tillbaka tekniken när 4k är vid kanten. Speciellt när alla andra nya telefoner klarar av det.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Varför ens jämföra en toppmodell och en icke-toppmodell? Sonys motsvarighet till S7 är ju Xperia X Performance som släpps en månad ungefär... Xperia X är en sämre telefon, men också billigare. Så frågan är ju om du behöver det extra eller nöjer dig med en lite enklare variant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindstormer:

Har tänkt att byta abonnemang men är inte så sugen att binda upp mig på något som i slutändan blir lika dyrt eller i vissa fall dyrare. Köper hellre mobilen kontant och byter när jag vill. Vilken lur anser du vara ett bättre val?

Men är det värt att lägga 1000kr mer på en S7 eller t.o.m. 2500kr mer för en S7 edge? S7 är säkert en toppenlur men varför ska den kosta så mycket mer?

Högre kvalité i vilka avseenden, menar du att den känns robustare i konstruktionen och därmed mer tålig?

Tacksam för all input so far!

Ja jag tycker definitivt det är värd den summan.. Köpte en galaxy s6 i fredags ny de va 548euro eller något.. Jag va in till butiken och betala 350 euro till för en ny s7 edge

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Efter den katastrofala följetongen med Sony Xperia Z5 och bluetooth så skulle jag inte rekommendera Xperia X. Vet dock inte om den dras med samma problem. Problemet på Z5 ligger i mjukvaran och trots att det gått 6 månader sedan Sony erkände problem har de ännu inte löst det. Själv har jag tröttnat och ska nu försöka reklamera min Sony Z5 Premium. Synd på en annars strålande bra mobiltelefon.

Permalänk
Medlem

Jag hade S7 Edge i en vecka. Missnöjd, alldeles för känslig display som klickar in överallt av misstag. Mjukvaran är sämst.

Kör med Xperia X nu. Aldrig varit så nöjd med en telefon.
Frågan är hur många här som haft båda som jag själv. De flesta röstar väl S7 för att den är snyggare utseendemässigt.

S7 är helt okej men Xperia X minst lika bra överlag.
Sen att Samsung har mer fanboys, so be it men jag har haft båda och tycker Xperia X är bättre på typ allt förutom möjligtvis kameran men knappast så att X kameran är dålig utan faktiskt riktigt bra.

Tycker Xperia känns rappare, mindre seg än S7.
Dessutom billigare. Köper du S7 kommer du kanske vara nöjd ett tag om du får ett bra exempel men när den börjar bli seg är det inte lika roligt längre.

Lycka till och hoppas du blir nöjd med ditt köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jag hade S7 Edge i en vecka. Missnöjd, alldeles för känslig display som klickar in överallt av misstag. Mjukvaran är sämst.

Kör med Xperia X nu. Aldrig varit så nöjd med en telefon.
Frågan är hur många här som haft båda som jag själv.

S7 är helt okej men Xperia X minst lika bra överlag.
Sen att Samsung har mer fanboys, so be it men jag har haft båda och tycker Xperia X är bättre på typ allt förutom möjligtvis kameran men knappast så att X kameran är dålig utan faktiskt riktigt bra.

Tycker Xperia känns rappare, mindre seg än S7.
Dessutom billigare.

Displayen var för känslig tills de fixade det i en firmware update, nu funkar det jättebra. Och det med mjukvaran är bara falskt, speciellt när Good Lock finns.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

Hej, har inte ägt någon av lurarna men känner att det är värt att på peka att det är snapdragon 650 i xperia x vilket inte är ett top chip medan det är samsungs egna Exynos 8 Octa 8890chip vilket är i klass med snapdragon 820. Då jag inte provat mobilerna så vet jag inte om det påverkar everyday use men skulle inte vilja lägga så mycket pengar på en lur utan att få det bästa! För de pengarna skulle jag hellre köpa huawei p9 (äger inte den heller) som kostar ungefär lika mkt som xperia x. (Dock saknar P9 och xperia x IP certifikation vilket s7 har om det är viktigt för dig vill säga). P9 har Kirin 955 chip vilket är i typ lika snabbt som snapdragon 820 så därför jag rekommenderar den framför xperia x (plus att den är billigare en s7).

http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s7_exynos_8890_vs_snap...
http://www.gsmarena.com/huawei_p9_benchmarked_kirin_955_put_t...
https://www.dustinhome.se/product/5010932672/p9

För mig checkar P9 i många av mina krav boxar så som; usb-c (stort ha begär hos mig), fingeravtrycksläsare på baksidan, 3,5mm jack placerad på botten av luren (saknat det enda sedan jag hade lg g2) och en bra kamera.
Negativt: att huawei har ett skin på android som inte faller alla i smaken.
Mitt tips är att kolla upp lurarna på youtube och bilda dig en egen uppfattning och kanske vänta på xperia x preformance som någon annan sa! Lycka till

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat Sony och tidigare Ericsson. De har haft en hel del telefoner i teknikens framkant genom åren.

Men skulle jag råda idag så skulle jag rekommendera Samsung S7 trots att jag har en Sony själv och här nedan ska jag tala om varför om ni orkar läsa den långa utläggningen.

Har haft både Samsung och Sony telefoner och de har haft olika fördelar och nackdelar.

Sony har varit bra på att ge uppdateringar till äldre modeller och haft bra vattenskydd samt oftast bra teknik.

Samsung har erbjudit mer högupplösta skärmar i regel även om sonys toppmodell Z5 premium hade 4k fast det var bara för film o foto.
Samsung är även de bra på teknik och har vissa extrafinesser på telefonerna.

Samsungs S6 serie upplevde jag som försämring mot tidigare där de tog bort vattenskydd och minneskortplats.
Något som nu är avhjälpt i S7 serien där både vattenskydd och minneskortplats är tillbaka igen.

Sony har å andra sidan haft problem med glasbaksidor o skärmar som pajat även om jag inte råkat ut för det på mina.
Sonys tidigare bra vattenskydd har nedgraderats med en massa undantag på senare år, så trots ip68 verkar de inte stå för det längre.

Tyvärr då jag gillar Sony så har de påbörjat en utförsbacke som jag tror slutar illa.

Fram till och med Z5 serien låg man ofta i framkant med senaste processorerna och bra kameror och 4k skärmen, och sådant som smarta kraftfulla mindre telefoner som den Z5c jag har idag och är rätt nöjd med trots värmeproblemen med Snapdragon 810. Dvs Sony nischade in sig på att erbjuda något extra som inte alla andra tillverkare hade.

I och med övergången till X serien har man bantat topptekniken, exempelvis har toppmodellen X Performance nu bara 1080p, man har inte gått vidare med hög upplösning samtidigt som Samsung har stort övertag här.Modellerna under toppmodellen i X har bantade processorer som Snapdragon 650 och Mediatek Helios dvs sådant man förväntar sig i budgetmodeller och lägre mellanklass fast Sony tar betalt för dem som Premium trots klen hårdvara.

Alla modeller i X serien utom värstingmodellen X Performance har dessutom inte längre ip68 vattenskyddet kvar något som annars har varit Sonys signum länge.

Sony har tyvärr gått från nischad Premium tillverkare till Mainstream budget om än i lite elegant förpackning. Men det finns otroligt många tillverkare i mainstreamsegmentet med liknande telefoner ofta till bättre priser så har svårt att tro att Sony kommer att lyckas med det.

Sony har haft problem med lönsamheten och det kostar att ligga på topp så därför gör de dessa nedskärningar i panik verkar det som.

Men varför ska man som kund köpa en sämre specad än tidigare produkter till höga priser av ett företag(mobildivisionen i alla fall) på dekis som troligen läggs ned eller säljs vidare om de inte lyckas rycka upp sig.

Att spara sig ur en kris på detta sätt genom att försämra produkterna lyckas sällan bra.

De kommer aldrig att kunna konkurrera med kinesiska lågpristillverkare och ska man sälja Premium måste också produkten vara Premium och inte sämre än konkurrenterna bara för att man har ett anrikt namn.

Kommer att sörja Sony och det som överlevt från Ericcson för jag har älskat märket men måste nu råda till att köpa Samsung S7 istället för Sony X.

När Sony bantat och tagit bort har Samsung istället gjort rätt, När Samsung fick kritik mot att de tagit bort minneskortplats och vattenskyddet på S6 gentemot föregående modell S5 så återinförde man det på S7 samtidigt som Sony nu tagit bort sin stora fördel med ip68 vattenskydd på alla telefoner i X serien utom på toppmodellen X performance.

I sanningens namn ska också sägas att även samsung har gjort tveksamheter som nyutgåvan av S5 Neo som var bantad på många sätt men som också såldes för ett lägre pris i sin bantade verison. (bla bantades 4k filmning bort och sensorer som barometern försvann)

Permalänk
Medlem

Endast S7 dual pixel kamera är värt att välja framför andra mobiler. Om man tar mycket foto är det en klar vinnare.

Inte på tal om den är bättre i nästan alla punkter jämfört med Xperia X.
- Display och högre upplösning
- Batteri
- Kamera
- Rundad bak gör mycket skönare att hålla mobilen.
- Samsung Pay (om det kommer någon gång till Sverige?)
- 4GB RAM
- All annat som "tillämpas för" Samsungs mobiler ex: GearVR, Smartwatchs, Fitness Bands o.s.v

Enda nackdel är priset och glasbakstycket.

Kort jämförelse:
http://www.phonearena.com/news/Galaxy-S7-vs-G5-vs-Xperia-X-Performance-triple-threat-match_id78754

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt Samsung Galaxy S7. Jag kör själv med S6 dock edge och är helnöjd, inga problem än så länge ( haft den lite mer än ett år ). Frugan kör med en Xperia Z3 Compact som hon nu börjar bli less på samt att den snart lägger av helt. Hon är faktiskt i samma sits som dig och kollar på S7 eller Xperia X, dock kollar hon på X Performance.

Har kollat runt lite och det lutar mot S7:an då den enligt olika butiker vi varit in på har bättre kvalité än just Sony. De har får fler exemplar utav Sony för reparation än Samsung.
Men sen är de ju en smaksak vad man vill ha och är villig att betala för.

Ett tips om man vill betala mindre är att man går till sin mobiloperatör och binder sig i tex 24 månader då får du mobilen rabatterad, i frugans fall med Telia blir kostnaden för S7 ca 4500:-.
Hon tänker då betala den kontant och endast betala för själva abonnemanget i månader, tex 4GB eller 12GB.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Sony Xperia X kommer att kännas som en bra telefon längre än Samsung. Kvaliteten är det du behåller när nya telefoner med mer prestanda byggs och det är Sony mycket bättre på.

Har erfarenhet av båda tillverkarna sedan innan och valde idag en Galaxy S7 när det var dags för nytt just på grund av Sonys genomusla kvalitet. Sony Z-serien är ju lika seriöst byggd som en epa-traktor...

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk

Köpte ny mobil igår kväll och det blev en Galaxy S7.

Tack för alla svar, valet stod i slutändan mellan Xperia X performance och Galaxy S7. Nu får man försöka vänja sig vid Android istället för iOS.

Skickades från m.sweclockers.com