Nvidia X80/1080 lanseras... Info (prestandatest, överklockningsresultat m.m.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Är det någon som sett prestandatester på 1080 x 2 med HB SLI-bryggan än?

Skrivet av trickeh2k:

Mig veterligen går den inte ens att beställa ännu så tror inte det finns några tester uppe.

Precis, de existerar ännu inte. ManuelG nämnde att de skall dyka upp i handeln kort efter releasen av 1070.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

HB-Brygga har jag inte hittat nån som säljer än men dom kommer väl ut
Undra vad det är för skillnad på vanlig och HB-brygga?

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

"Har själv aldrig tyckt att CF/SLI är värt huvudvärken så lade in så mycket möda på att förstå nyheterna kring CF/SLI denna generation. Av en ren slump råkade dock detta (http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...) passera på näthinnan och var ju det kring hur Pascals nya SLI-brygga möjliggör delning av VRAM mellan två kort

"LDA Implicit is where the current iteration of SLI resides. Within its walled garden, the GPU memory pools can interact with one another so they appear to be one large pool of memory to the OS and associated applications."

Det multi-GPU läge fått mest omnämnande i media kallas MDA, Multi Display Adapter. Det är tekniken som AoS använder och där det alltså går att använda kort från olika tillverkare. Här presenteras varje GPU som en eller flera arbetsköer och det är helt upp till applikationen att använda tillgängliga resurser på något vettigt sätt.

DX12 har dock två lägen till för fler GPUer, båda dessa lägen är varianter av LDA, Linked Display Adapter, och här krävs i praktiken två eller flera GPUer av samma modell. Den variant som Nvidia siktar på med Pascal och orsaken till att man nu officiellt bara stödjer 2-vägs SLI heter "LDA Implicit". I detta läge länkar man ihop två kort via en SLI-brygga, spelet ser endast en GPU och nyheten i Pascal är alltså att de två korten kan dela VRAM vilket i teorin betyder att man inte måste köra AFR! Ska bli spännande och se hur bra/dåligt detta fungerar i praktiken samt om AMD har något liknande på lur." - @Yoshman

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

@kinc kommer ögat på backplaten lysa/fungera om/när man monterat bort kylaren för att sätta dit vattenblock?

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt en representant från EK, så är inte "stockplattan" kompatibel med deras vattenblock. Såg det när jag bläddrade runt i EK-klubben på overclock.net

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jmeistr:

Enligt en representant från EK, så är inte "stockplattan" kompatibel med deras vattenblock. Såg det när jag bläddrade runt i EK-klubben på overclock.net

Att backplaten till FE-korten inte är kompatibla vet jag. Får hoppas att strix funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Dubbla bredden och körs i högre frekvens, 650MHz vs 400MHz, gör den mer än 3x snabbare.
Vilket betyder att mycket mindre data behöver skickas genom PCIe vid höga upplösningar/uppdateringsfrekvenser.
Mindre data som måste skickas över PCIe betyder potentiellt högre och stabilare FPS då grafikkortet inte har prio på PCIe bandbredden.

Allt enligt Tom Petersen (nVidia) intervjuad av PCPer:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dubbla bredden och körs i högre frekvens, 650MHz vs 400MHz, gör den mer än 3x snabbare.
Vilket betyder att mycket mindre data behöver skickas genom PCIe vid höga upplösningar/uppdateringsfrekvenser.
Mindre data som måste skickas över PCIe betyder potentiellt högre och stabilare FPS då grafikkortet inte har prio på PCIe bandbredden.

https://www.youtube.com/watch?v=xtely2GDxhU

Får kika på videon senare vid tillfälle men "mer än tre gånger så snabbt" låter som ett klassiskt försäljningsargument. Även om det matematiskt är mer än tre gånger så snabbt så har jag svårt att se att det innebär någon dramatisk skillnad i praktiken. Sen visste jag inte att PCIes bandbredd var en flaskhals när det kommer till flera grafikkort?

Kan tänka mig att det ger en marginell skillnad, men att det kasta ur sig saker som "3x så snabbt!" ställer jag mig lätt frågande till.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kan tänka mig att det ger en marginell skillnad, men att det kasta ur sig saker som "3x så snabbt!" ställer jag mig lätt frågande till.

Fast i det här fallet är det ett matematiskt faktum. Att det sen inte på något sätt gör grafikkortet 3 gånger så snabbt, är en självklarhet, men dubbla bussbredden, och mer än 50% högre hastighet på överföringen ger mer än 3x kapaciteten för överföring, speciellt eftersom de verkar ha behållit protokollet.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast i det här fallet är det ett matematiskt faktum. Att det sen inte på något sätt gör grafikkortet 3 gånger så snabbt, är en självklarhet, men dubbla bussbredden, och mer än 50% högre hastighet på överföringen ger mer än 3x kapaciteten för överföring, speciellt eftersom de verkar ha behållit protokollet.

B!

Vad skrev jag då?

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Undra vad som händer om man klämmer i en HM-brygga i mellan två kort typ GTX980 TI .
Tungorna ser ut att vara samma typ på korten jag har inte sett nån skillnad kan vara intressant att testa ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vad skrev jag då?

Jobbigt att läsa citatet?

Skrivet av trickeh2k:

Det är fullständigt korrekt. De talar om just bandbredden över SLi bryggan, och inte grafikkortets prestanda, så du kan kalla det var du vill, det är fullständigt korrekt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jobbigt att läsa citatet?
Det är fullständigt korrekt. De talar om just bandbredden över SLi bryggan, och inte grafikkortets prestanda, så du kan kalla det var du vill, det är fullständigt korrekt.
B!

*FACEDESK*

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Det är strix-korten jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

*FACEDESK*

Akta tangentbordet.

Du får faktiskt skylla dig själv. Resten av ditt inläggs innehåll håller jag fullständigt med om. Men faktum kvarstår, att påståendet om att SLI-bryggans bandbredd har blivit 3 gånger högre är fullständigt korrekt. Så du skulle helt enkelt avstått från sista raden. Den är nämligen i sammanhanget felaktig. Det finns ingen som helst anledning att vara frågande till det.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Akta tangentbordet.

Du får faktiskt skylla dig själv. Resten av ditt inläggs innehåll håller jag fullständigt med om. Men faktum kvarstår, att påståendet om att SLI-bryggans bandbredd har blivit 3 gånger högre är fullständigt korrekt. Så du skulle helt enkelt avstått från sista raden. Den är nämligen i sammanhanget felaktig. Det finns ingen som helst anledning att vara frågande till det.
B!

Det jag ställde mig frågande till var vad den praktiska skillnaden blir, därav att prata om att det är 3x snabbare, även om det absolut stämmer, bara känns som att man ville slänga ur sig försäljningsargument utan större värde, men jag kanske uttryckte mig klumpigt och det kändes mest som om du bara upprepade det jag sa

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jmeistr:

@Zpnk: Det är strix-korten jag menar

Jaså? Länk?

Permalänk
Medlem

@Zpnk: http://www.overclock.net/t/993624/ek-club/15850

post #15851 & #15852

Quote:
Originally Posted by Touge180SX View Post
@akira749, do you happen to know if the upcoming EK block for the Asus Strix 1080 will support the RGB backplate that comes installed on it?
Akira749:
I can't sorry. Maybe @EK_tiborrr can.

EK_tiborrr:
Sadly it wont, at least not without modification of the Backplate (drilling). The problem is the backplate comes with threaded standoffs instead of just hole-through type ones. Their RAM/VRM aluminum cooling plate is attached from the front instead of from the back.. A real shame but such is life...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Sen visste jag inte att PCIes bandbredd var en flaskhals när det kommer till flera grafikkort?

Tydligen så används PCIe bussen när bryggorna inte räcker till.

Skulle vara intressant att se en bildrute tids analys i hög upplösning och frekvens.
Flippa mellan de olika bryggorna och kanske PCIe hastighet.
Stämmer det som nVidia gubben säger så borde man ju rätt enkelt se skillnader.

Permalänk

Evga 1080 Ftw kortet har fått sina frekvenser: 1721 base / 1860 boost. Något lågt kan man tycka. Har en beställning för detta kort, mest bara för att jag inte orkar vänta längre.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jmeistr:

@Zpnk: http://www.overclock.net/t/993624/ek-club/15850

post #15851 & #15852

Quote:
Originally Posted by Touge180SX View Post
@akira749, do you happen to know if the upcoming EK block for the Asus Strix 1080 will support the RGB backplate that comes installed on it?
Akira749:
I can't sorry. Maybe @EK_tiborrr can.

EK_tiborrr:
Sadly it wont, at least not without modification of the Backplate (drilling). The problem is the backplate comes with threaded standoffs instead of just hole-through type ones. Their RAM/VRM aluminum cooling plate is attached from the front instead of from the back.. A real shame but such is life...

Tack.. jaha, då blev det två backplates också då

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Evga 1080 Ftw kortet har fått sina frekvenser: 1721 base / 1860 boost. Något lågt kan man tycka. Har en beställning för detta kort, mest bara för att jag inte orkar vänta längre.

Skrivet av MexxII:

Håller med dig helt och hållet! Om man tänkt spendera 7199kr vilket SC gör så kan man lika gärna lägga till 300kr så får man FTW om inte annat.

FTWs specs: Core:1733 Boost:1873 1250 2-slots, 2-fans 2 × 8 Pin

Som jag tidigare nämnt så är specsen för FTW 1733MHz core samt 1873MHz i boost. NetOnNet FTW
Likaså Inet har samma specifikationer på FTW-kortet.

Edit: EVGAs FTW My bad, tittade på återförsäljarnas sida istället för EVGAs direkt. Återförsäljarna har väl inte hunnit uppdatera eller så har EVGA tagit ett steg tillbaka kring OCn.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Avstängd

@MexxII:

Fast Evga själva skriver 1860 i boost under specs på deras hemsida..knappast Inet o Netonnet som tillverkar korten

edit : Såg du redigerat nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@MexxII:

Fast Evga själva skriver 1860 i boost under specs på deras hemsida..knappast Inet o Netonnet som tillverkar korten

edit : Såg du redigerat nu

Sen är det ju vad kortet lägst klarar av, i de flesta fall så överstiger kortet vad det är specat för

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågan är varifrån alla ÅF fått 1733MHz ifrån? Det torde väl vara från EVGA själva? Väldigt tråkigt i sådana fall då jag har räknat med 1733MHz i core, SC-versionen har ju 1708MHz och då är det referensbrädan. Hoppades på mer från ett customboard.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr på tyska men det går iaf att se vad kortet går för.
Ännu ett som inte klarar 2.1GHz på luft pga hårdvarurestriktioner.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Svensktiger:

https://www.youtube.com/watch?v=xtely2GDxhU

Jag testade SLI med en vanlig brygga och två Founders Edition: http://www.3dmark.com/fs/8695003

Verkar fungera bra

Permalänk
Medlem

@kinc - Hej! Jag hade några fler frågor gällande vår konversation. Har du möjlighet att besvara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Jag testade SLI med en vanlig brygga och två Founders Edition: http://www.3dmark.com/fs/8695003

Verkar fungera bra

JO fast nVidia nämner ju inte prestanda utan spelupplevelse.
D.v.s. microstutter och framedrops, nåt som 3dmark inte visar vad jag vet.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Mocka:

Stort tack för svaret!

Det verkar vara som du säger att GP104 är en lättkyld pjäs vilket får mig att undra varför Inno3D inte lyckats så bra på den punkten med sitt iChill X3 kort enligt detta test Förstår att ni har en custom vBIOS vilket är bra och tillåter 120% PT? Hade det hjälpt att öka PT till säg 150% så kortet håller sig med stabilt på 2050MHz eller högre?

Okej intressant, har själv ett Define S vilket är likt R5 (förutom HDD buren). En timme är ju väldigt bra då reviewers ibland bara testar en sväng 3DMark vilket inte alls är speciellt tungt. Och är återigen väldigt imponerad om nu frekvensen håller sig på 2125 under en lång period. Du råkar inte ha en golden sample där med ASIC 90%?

Nu är det ju syntetiska tester men skoj att jämföra. Mitt rekord är 21004 Graphics score @ 1501MHz (en hastighet jag dock inte kan bibehålla i spel) mot dina 24500 vilket är en 17% förbättring.

Power limit är 120% precis som på alla kort (oavsett partnertillverkare). Hade man ökat till 150% så hade det hjälp att nå högre frekvens utan tvekan, men som sagt 120% är det som alla får rätta sig efter som max. Det är tråkigt att gränsen finns där men som en person som överklockar allt i mina datorer stör jag mig inte på det denna gången. Tycker balansen mellan prestanda och ljudnivå jag nått när jag testat ROG Strix 1080 är perfekt.

Om det är ett golden sample vet jag inte iom att det inte går att testa ASIC längre

Jag ska köra om tester i samband med att jag testar ROG Rampage V Edition 10 och se hur mycket jag vrida ur

Skrivet av Mocka:

@kinc - Hej! Jag hade några fler frågor gällande vår konversation. Har du möjlighet att besvara?

Sorry jag hade missat det