Blåskärm efter POST. Har testat allt jag kan komma på.

Permalänk
Medlem

Blåskärm efter POST. Har testat allt jag kan komma på.

I Fredags kväll hängde sig datorn medans jag såg på Netflix, bilden frös, ljudet hängde sig i en tjutande ton. Jag startade om datorn och möts av en blåskärm (BSoD) direkt efter Post. Detta sker varje gång jag försöker starta datorn, men jag får olika felmeddelande varje gång. Jag har räknat till över 20 olika felmeddelanden, men jag tröttnade på att försöka räkna och felsöka alla. Det alla verkar ha gemensamt är att det vill åt någon form av drivrutin eller minne.

Här är några som jag skrev ner:
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
CRYPTO_LIBRARY_INTERNAL_ERROR
SESSION_INITIALIZATION_FAILED
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA (Ntfs.sys)
0xc0000145
BAD_POOL_HEADER
SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED (Cl.dll)
MULTIPLE_IRP_COMPLETE_REQUESTS
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
ATTEMPTED_EXECUTE_OF_NOEXECUTE_MEMORY
KERNEL_AUTO_BOOST_INVALID_LOCK_RELEASE
PFN_LIST_CORRUPT

Jag har försökt mig på allt jag kan komma att tänka på.
Jag har:
Kopplat ur och testat RAM i alla konfigurationer.
Kopplat ur alla skärmar.
Kopplat ur alla USB-enheter.
Tagit ur grafikkortet (använde då de integrerade på moderkortet).
Tagit ur alla hårddiskar.
Testat Windows-disken i en annan dator (fungerar utmärkt).
Återställde Windows-disken till 12/5 (senaste ändringen, uppdaterade AMD-drivrutiner för GPU).
Bootat från USB-sticka med Win 10.
Kan inte göra system recovery från Advance setup, för jag måste "välja ett OS" (Windows-disken satt i då).
Jag har flashat om BIOS till senaste (samma som innan, tänkte att det kanske hade blivit korrupt).
Rensat CMOS genom att ta ut batteriet och "kortsluta" de två PINsen.

Inget hjälper.
Datorn är helt stabil under POST och i UEFI BIOS. Men så fort den passerar POST är det bara en tidsfråga innan den blåskärmar. Av över 100 försök har jag nått loginskärmen i Windows en gång, men den blåskärmade innan jag ens han skriva in mitt lösenord.

Eftersom jag flashat Bios och datorn blåskärmar även om jag inte har någon hårddisk inkopplad men försöker boota från USB till Advanced Setup så verkar felet inte ligga i någon lagrad drivrutin eller liknande. Det enda jag kan tänka mig är att det är något hårdvarufel på CPU eller Moderkort som påverkar inläsningen av Windows.

Operativsystem: Microsoft Windows 10, uppdaterad, 64bit
Processor: Intel Core i7 6700K
Processorkylare: Noctua DH-15
Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming
Minne: 2 x 8 GB Corsair Vengeance LPX / 2666MHz / DDR4 / CL16
Grafikkort: Asus Strix R9 390X
Hårddisk: Samsung EVO 840/850(lite osäker) SSD 250GB
Nätaggregat: Antec Quattro 1000W
Övrig kylning: 6st Noctua 140mm
Temperaturer: Alla temperaturer ligger runt 30 grader på moderkortet, mätt i BIOS.

EDIT: Ingen överklocking har skett förutom av grafikkort, som skedde via "Asus GPU Tweak II" och bara inom det medföljande överklockningsparametrarna

Finns det någon annan stans som korrupta drivrutiner kan sparas, eller finns det några andra felsökningssteg jag kan ta?
All hjälp är välkommen.

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithen2:

I Fredags kväll hängde sig datorn medans jag såg på Netflix, bilden frös, ljudet hängde sig i en tjutande ton. Jag startade om datorn och möts av en blåskärm (BSoD) direkt efter Post. Detta sker varje gång jag försöker starta datorn, men jag får olika felmeddelande varje gång. Jag har räknat till över 20 olika felmeddelanden, men jag tröttnade på att försöka räkna och felsöka alla. Det alla verkar ha gemensamt är att det vill åt någon form av drivrutin eller minne.

Här är några som jag skrev ner:
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
CRYPTO_LIBRARY_INTERNAL_ERROR
SESSION_INITIALIZATION_FAILED
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA (Ntfs.sys)
0xc0000145
BAD_POOL_HEADER
SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED (Cl.dll)
MULTIPLE_IRP_COMPLETE_REQUESTS
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
ATTEMPTED_EXECUTE_OF_NOEXECUTE_MEMORY
KERNEL_AUTO_BOOST_INVALID_LOCK_RELEASE
PFN_LIST_CORRUPT

Jag har försökt mig på allt jag kan komma att tänka på.
Jag har:
Kopplat ur och testat RAM i alla konfigurationer.
Kopplat ur alla skärmar.
Kopplat ur alla USB-enheter.
Tagit ur grafikkortet (använde då de integrerade på moderkortet).
Tagit ur alla hårddiskar.
Testat Windows-disken i en annan dator (fungerar utmärkt).
Återställde Windows-disken till 12/5 (senaste ändringen, uppdaterade AMD-drivrutiner för GPU).
Bootat från USB-sticka med Win 10.
Kan inte göra system recovery från Advance setup, för jag måste "välja ett OS" (Windows-disken satt i då).
Jag har flashat om BIOS till senaste (samma som innan, tänkte att det kanske hade blivit korrupt).
Rensat CMOS genom att ta ut batteriet och "kortsluta" de två PINsen.

Inget hjälper.
Datorn är helt stabil under POST och i UEFI BIOS. Men så fort den passerar POST är det bara en tidsfråga innan den blåskärmar. Av över 100 försök har jag nått loginskärmen i Windows en gång, men den blåskärmade innan jag ens han skriva in mitt lösenord.

Eftersom jag flashat Bios och datorn blåskärmar även om jag inte har någon hårddisk inkopplad men försöker boota från USB till Advanced Setup så verkar felet inte ligga i någon lagrad drivrutin eller liknande. Det enda jag kan tänka mig är att det är något hårdvarufel på CPU eller Moderkort som påverkar inläsningen av Windows.

Operativsystem: Microsoft Windows 10, uppdaterad, 64bit
Processor: Intel Core i7 6700K
Processorkylare: Noctua DH-15
Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming
Minne: 2 x 8 GB Corsair Vengeance LPX / 2666MHz / DDR4 / CL16
Grafikkort: Asus Strix R9 390X
Hårddisk: Samsung EVO 840/850(lite osäker) SSD 250GB
Nätaggregat: Antec Quattro 1000W
Övrig kylning: 6st Noctua 140mm
Temperaturer: Alla temperaturer ligger runt 30 grader på moderkortet, mätt i BIOS.

Finns det någon annan stans som korrupta drivrutiner kan sparas, eller finns det några andra felsökningssteg jag kan ta?
All hjälp är välkommen.

Kontrollera om dina minnen finns med i moderkortets QVL lista, det hittar du här;
http://www.asus.com/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk_QVL...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Får du blåskärm trots att du ej har någon hårddisk inkopplad? Det låter väldigt märkligt.

Har du kört memtest på minnet?

Det är besvärligt, kan vara processorn, moderkort, ev. hårddisken.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Kontrollera om dina minnen finns med i moderkortets QVL lista, det hittar du här;
http://www.asus.com/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk_QVL...

Hm, ja det verkar så.
CORSAIR CMK16GX4M2A2666C16(Ver5.29)(XM 16GB ( 2x 8GB)
Det rekommenderades även till mitt moderkort när jag köpte allt från Webhallen och har fungerat felfritt i 3~4 månader nu.

Skrivet av Aeig:

Får du blåskärm trots att du ej har någon hårddisk inkopplad? Det låter väldigt märkligt.

Har du kört memtest på minnet?

Det är besvärligt, kan vara processorn, moderkort, ev. hårddisken.

MVH

Bara om jag har mitt USB-minne ikopplat och försöker boota ifrån det. Annars går datorn direkt in i BIOS bara, ingen BSoD.
Testade även med en väns fungerande Windows 10 SSD, datorn blåskärmar då också.

Har inte kört memtest på minnena, går det att göra från BIOS?

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithen2:

Hm, ja det verkar så.
CORSAIR CMK16GX4M2A2666C16(Ver5.29)(XM 16GB ( 2x 8GB)
Det rekommenderades även till mitt moderkort när jag köpte allt från Webhallen och har fungerat felfritt i 3~4 månader nu.

Bara om jag har mitt USB-minne ikopplat och försöker boota ifrån det. Annars går datorn direkt in i BIOS bara, ingen BSoD.
Testade även med en väns fungerande Windows 10 SSD, datorn blåskärmar då också.

Har inte kört memtest på minnena, går det att göra från BIOS?

De minnena finns med

Och du kan köra memtest x86 från usbminne
http://www.memtest86.com/

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

De minnena finns med

Härligt, ska testa det ikväll

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

De minnena finns med

Startade memtest igår kväll, efter 1½ timme var den i slutet på Pass 2/4, inga Error då, så jag gick och la mig.
Vaknade upp till detta, den verkade ha hängt sig också då inga framsteg gjordes och tangentbordet inte hade någon effekt. Så jag startade om datorn och nu POSTar den inte ens :/

Min första tanke är att minnena är trasiga/defekta och att jag "grillade" dem med memtest, men samtidigt skulle det betyda att båda minnena är defekta eftersom jag försökt starta datorn tidigare med båda och en av varje inkopplad, så jag börjar fundera om det är moderkortet eller DIMM-slotsen som är trötta på livet.

Tankar/ideér?

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

Testa att köra minnena på en lägre hastighet och se om det fungerar bättre. Jag skulle säga minne eller MK!

Har du möjlighet att testa minne hos någon bekant eller låna minne? Har du testat med bara 1 minne i datorn?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithen2:

Startade memtest igår kväll, efter 1½ timme var den i slutet på Pass 2/4, inga Error då, så jag gick och la mig.
Vaknade upp till detta, den verkade ha hängt sig också då inga framsteg gjordes och tangentbordet inte hade någon effekt. Så jag startade om datorn och nu POSTar den inte ens :/

Min första tanke är att minnena är trasiga/defekta och att jag "grillade" dem med memtest, men samtidigt skulle det betyda att båda minnena är defekta eftersom jag försökt starta datorn tidigare med båda och en av varje inkopplad, så jag börjar fundera om det är moderkortet eller DIMM-slotsen som är trötta på livet.

Tankar/ideér?

Normalt hade jag sagt med Skylake... ny BIOS, men jag ser att du har testat det.
Din felbeskrivning ovan är dock 100% typiskt för minnesfel. Dvs helt udda slumpmässiga fel som sker efter BIOS, utan någon relation med något annat.

Det lutar dock till ESD skador, defekt moderkort/minne eller rent av inkompatibilitet (tyvärr rätt vanligt med tanke på att DDR4 är ganska obeprövat och 170 serien visat sig bråkig)
Håller med @Maxizor att testa lägre hastighet/1 minne och kör riktigt långt test.
Detta mest för att se om det är moderkortet/Modulen som är defekt eller kanske minne/kompatibilitet. Kan du testa med andra minnen från en vän, gör det.

Att minnestestet hänger sig är normalt bra tecken på problem, men jag vet också att det omskrivna skitet "V6" är inte lika stabilt med defekta minnen som gamla originella versionen är. Samtidigt så har den gamla inte stöd för Skylake så, man tager vad man haver.

Du har dock inte "bränt" minnena med Memtest. Bränna minnen gör man med hög volt, och fel inställningar. Memtest gör absolut inget som inte datorn ska klara av att göra, utan enkel matte och verifierar så att minnet räknar rätt, något dina inte gjorde på en Modulo 20 beräkning (typ bit förflyttning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Testa att köra minnena på en lägre hastighet och se om det fungerar bättre. Jag skulle säga minne eller MK!

Har du möjlighet att testa minne hos någon bekant eller låna minne? Har du testat med bara 1 minne i datorn?

Just nu POSTar den inte ens ( se mitt senaste inlägg), Jag har testat att köra båda minnena var för sig. Ingen skillnad.
Har tyvärr ingen vän i närheten med moderkort som stöder DDR4 :/ Får försöka höra runt lite.

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Normalt hade jag sagt med Skylake... ny BIOS, men jag ser att du har testat det.
Din felbeskrivning ovan är dock 100% typiskt för minnesfel. Dvs helt udda slumpmässiga fel som sker efter BIOS, utan någon relation med något annat.

Det lutar dock till ESD skador, defekt moderkort/minne eller rent av inkompatibilitet (tyvärr rätt vanligt med tanke på att DDR4 är ganska obeprövat och 170 serien visat sig bråkig)
Håller med @Maxizor att testa lägre hastighet/1 minne och kör riktigt långt test.
Detta mest för att se om det är moderkortet/Modulen som är defekt eller kanske minne/kompatibilitet. Kan du testa med andra minnen från en vän, gör det.

Att minnestestet hänger sig är normalt bra tecken på problem, men jag vet också att det omskrivna skitet "V6" är inte lika stabilt med defekta minnen som gamla originella versionen är. Samtidigt så har den gamla inte stöd för Skylake så, man tager vad man haver.

Du har dock inte "bränt" minnena med Memtest. Bränna minnen gör man med hög volt, och fel inställningar. Memtest gör absolut inget som inte datorn ska klara av att göra, utan enkel matte och verifierar så att minnet räknar rätt, något dina inte gjorde på en Modulo 20 beräkning (typ bit förflyttning).

Tack för förtydligandet
Blir svårt att testa en lägre hastighet just nu då datorn inte POSTar längre efter Memtestet, får försöka hitta en vänlig själ som kan testa mina minnen i sin burk istället.
Men låt oss säga att datorn är mer samarbetsvillig i kväll, vad skulle det bevisa om minnena fungerar i en lägre hastighet? Kompatibilitetsproblem? För isåfall borde de väl inte ha fungerat alls hittils, eller?

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithen2:

Tack för förtydligandet
Blir svårt att testa en lägre hastighet just nu då datorn inte POSTar längre efter Memtestet, får försöka hitta en vänlig själ som kan testa mina minnen i sin burk istället.
Men låt oss säga att datorn är mer samarbetsvillig i kväll, vad skulle det bevisa om minnena fungerar i en lägre hastighet? Kompatibilitetsproblem? För isåfall borde de väl inte ha fungerat alls hittils, eller?

Hmm.
Om de fungerar i lägre hastighet innebär det ju att de kanske inte klarar att fungera i högre hastighet med så tajta timings. Det är rent ut sagt en chansning varje gång du startar datorn och normalt kalibrerar BIOSen det vid POST. Det är nämligen inte digital vetenskap, utan en massa analoga spänningar som ska tolkas som digitala i tid och otid och allt måste klaffa. Med alla olika faktorer, störningar, halvstabila spänningar och allt möjligt som kan gå fel så är det ibland ett mirakel att det fungerar.

Se det som trafiken i rusningstid. Om vissa av ljusen är gröna/röda för lång/kort tid så naturligtvis kör folk ut och skapar sk "grid lock" där hela korsningen låses. Lite så är det med minnen. Om inte tiderna mellan kommandon och läs/skrivning av data sker på rätt sätt så kommer det bli fel som skapar kaos.

Genom att sänka frekvens/öka timings så ger man allt mer chans att hänga med. När man gör kompatibilitetslistor så har man då testat vissa minnen i vissa inställningar på moderkorten. Detta gör att det "bör" vara kompatibelt. De kanske går snabbare, det kanske går med andra inställningar, men där är så enormt med faktorer så man kan inte lova det. Det innebär på samma sätt att andra "likadana" minnen också "bör" fungera, men pga nån liten faktor så gjorde de inte det. Detta leder till inkompatibilitet och i ditt fall kanske minnesfel.

Om du inte alls får igång dem längre, oavsett vad du gör så kan det mycket väl vara så att en modul varit på gränsen (pga defekt del eller ESD skador), som nu dött helt. Om så är fallet så får du kontakta ÅF och påropa garanti på det. Ev kan du lämna in både moderkort och minnen och förklara sitsen att du inte länge kan utesluta vilket som är fel (om du köpt båda delarna på samma ställe).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm.
Om de fungerar i lägre hastighet innebär det ju att de kanske inte klarar att fungera i högre hastighet med så tajta timings. Det är rent ut sagt en chansning varje gång du startar datorn och normalt kalibrerar BIOSen det vid POST. Det är nämligen inte digital vetenskap, utan en massa analoga spänningar som ska tolkas som digitala i tid och otid och allt måste klaffa. Med alla olika faktorer, störningar, halvstabila spänningar och allt möjligt som kan gå fel så är det ibland ett mirakel att det fungerar.

Se det som trafiken i rusningstid. Om vissa av ljusen är gröna/röda för lång/kort tid så naturligtvis kör folk ut och skapar sk "grid lock" där hela korsningen låses. Lite så är det med minnen. Om inte tiderna mellan kommandon och läs/skrivning av data sker på rätt sätt så kommer det bli fel som skapar kaos.

Genom att sänka frekvens/öka timings så ger man allt mer chans att hänga med. När man gör kompatibilitetslistor så har man då testat vissa minnen i vissa inställningar på moderkorten. Detta gör att det "bör" vara kompatibelt. De kanske går snabbare, det kanske går med andra inställningar, men där är så enormt med faktorer så man kan inte lova det. Det innebär på samma sätt att andra "likadana" minnen också "bör" fungera, men pga nån liten faktor så gjorde de inte det. Detta leder till inkompatibilitet och i ditt fall kanske minnesfel.

Om du inte alls får igång dem längre, oavsett vad du gör så kan det mycket väl vara så att en modul varit på gränsen (pga defekt del eller ESD skador), som nu dött helt. Om så är fallet så får du kontakta ÅF och påropa garanti på det. Ev kan du lämna in både moderkort och minnen och förklara sitsen att du inte länge kan utesluta vilket som är fel (om du köpt båda delarna på samma ställe).

Okej, tusen tack för de fina förklaringarna
Köpte allt via Webhallen så det får väl bli ett litet mail till dem.

Visa signatur

mehp

Permalänk
Hjälpsam

Kan gott vara processorn som har kass minneskontroller. Skulle föreslå att se om du kan returnera moderkort, processor och minne att testat tillsammans med hos butiken du köpte dem.

Just nu låter det mest troligt som processorn.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Detta har tagit betydligt mer tid än jag hade räknat med men kortfattat har detta skett.

• Webhallen utförde tester och kom fram till att minnena fungerar som de ska.

• Jag böjde pinsen i CPU-socket på moderkortet vid demontering så Webhallen godtar inte min RMA och kan inte heller testa moderkortet efter fel.

Jag har dumt nog slarvat bort förpackningen till min CPU så jag har inget vettigt sätt att skicka in den för RMA, hoppades på att det skulle vara moderkortet som felade.

Hur stor chans skulle ni säga att det är att felet ligger hos moderkortet gentemot CPUn?
Antar att jag inte får returnera moderkortet om jag köper ett nytt och det visar sig att CPUn var problemet.

Tack för all input.

Visa signatur

mehp