Blåskärm efter POST. Har testat allt jag kan komma på.
I Fredags kväll hängde sig datorn medans jag såg på Netflix, bilden frös, ljudet hängde sig i en tjutande ton. Jag startade om datorn och möts av en blåskärm (BSoD) direkt efter Post. Detta sker varje gång jag försöker starta datorn, men jag får olika felmeddelande varje gång. Jag har räknat till över 20 olika felmeddelanden, men jag tröttnade på att försöka räkna och felsöka alla. Det alla verkar ha gemensamt är att det vill åt någon form av drivrutin eller minne.
Här är några som jag skrev ner:
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
CRYPTO_LIBRARY_INTERNAL_ERROR
SESSION_INITIALIZATION_FAILED
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA (Ntfs.sys)
0xc0000145
BAD_POOL_HEADER
SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED (Cl.dll)
MULTIPLE_IRP_COMPLETE_REQUESTS
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
ATTEMPTED_EXECUTE_OF_NOEXECUTE_MEMORY
KERNEL_AUTO_BOOST_INVALID_LOCK_RELEASE
PFN_LIST_CORRUPT
Jag har försökt mig på allt jag kan komma att tänka på.
Jag har:
Kopplat ur och testat RAM i alla konfigurationer.
Kopplat ur alla skärmar.
Kopplat ur alla USB-enheter.
Tagit ur grafikkortet (använde då de integrerade på moderkortet).
Tagit ur alla hårddiskar.
Testat Windows-disken i en annan dator (fungerar utmärkt).
Återställde Windows-disken till 12/5 (senaste ändringen, uppdaterade AMD-drivrutiner för GPU).
Bootat från USB-sticka med Win 10.
Kan inte göra system recovery från Advance setup, för jag måste "välja ett OS" (Windows-disken satt i då).
Jag har flashat om BIOS till senaste (samma som innan, tänkte att det kanske hade blivit korrupt).
Rensat CMOS genom att ta ut batteriet och "kortsluta" de två PINsen.
Inget hjälper.
Datorn är helt stabil under POST och i UEFI BIOS. Men så fort den passerar POST är det bara en tidsfråga innan den blåskärmar. Av över 100 försök har jag nått loginskärmen i Windows en gång, men den blåskärmade innan jag ens han skriva in mitt lösenord.
Eftersom jag flashat Bios och datorn blåskärmar även om jag inte har någon hårddisk inkopplad men försöker boota från USB till Advanced Setup så verkar felet inte ligga i någon lagrad drivrutin eller liknande. Det enda jag kan tänka mig är att det är något hårdvarufel på CPU eller Moderkort som påverkar inläsningen av Windows.
Operativsystem: Microsoft Windows 10, uppdaterad, 64bit
Processor: Intel Core i7 6700K
Processorkylare: Noctua DH-15
Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming
Minne: 2 x 8 GB Corsair Vengeance LPX / 2666MHz / DDR4 / CL16
Grafikkort: Asus Strix R9 390X
Hårddisk: Samsung EVO 840/850(lite osäker) SSD 250GB
Nätaggregat: Antec Quattro 1000W
Övrig kylning: 6st Noctua 140mm
Temperaturer: Alla temperaturer ligger runt 30 grader på moderkortet, mätt i BIOS.
EDIT: Ingen överklocking har skett förutom av grafikkort, som skedde via "Asus GPU Tweak II" och bara inom det medföljande överklockningsparametrarna
Finns det någon annan stans som korrupta drivrutiner kan sparas, eller finns det några andra felsökningssteg jag kan ta?
All hjälp är välkommen.
mehp