Intel och AMD dröjer med nya processorer till januari 2017

Permalänk
Melding Plague

Intel och AMD dröjer med nya processorer till januari 2017

Varken Intel Kaby Lake eller efterlängtade AMD Zen lanseras i år, detta enligt branschtidningen Digitimes. Istället ska båda parter ställa in siktet på CES januari 2017.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sänk priserna då om det finns så många på lager.

Permalänk
Medlem

Nej, då blir de en intel i 4 år till då, tror inte jag kan vänta till efter jul...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

For fuck sake..

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Sänk priserna då om det finns så många på lager.

Varför skulle dem göra det? Folk köper Intels processorer i alla fall för det saknas konkurrens.

Permalänk
Medlem

Att Intel försenar pga detta kan jag tänka mig, men inte AMD. AMD borde ju verkligen försöka få ut Zen så snabbt det bara går, oberoende av hur uselt deras existerande processorer säljer för närvarande? Ju fortare desto bättre, så behöver de inte direktkonkurrera med Kaby Lake initialt...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Varför skulle dem göra det? Folk köper Intels processorer i alla fall för det saknas konkurrens.

De säljer sämre än väntat. De har knappt någon konkurrens från amd så den biten är ju klar. Dock vill de sälja mer så hur ska de göra de utan att sänka priset om det inte finns konkurrens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Sänk priserna då om det finns så många på lager.

Inte så marknadsekonomi fungerar. Intel har effektivt sätt ett monopol på CPUer just nu, varför ska dom sänka priserna? Varför inte höja dom istället. Ingen kan leverera motsvarande produkt då, så efterfrågan finns ju kvar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Att Intel försenar pga detta kan jag tänka mig, men inte AMD. AMD borde ju verkligen försöka få ut Zen så snabbt det bara går, oberoende av lagersituation? Ju fortare desto bättre, så behöver de inte direktkonkurrera med Kaby Lake initialt...

AMD hade ju planerat release vid slutet av året efter intels nya, så de behöver inte flytta speciellt mycket. Dessutom måste de hålla sig god vän med intel då de tillverkar sina x86 CPU'er på licens från intel. Konkurrens men ändå inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Inte så marknadsekonomi fungerar. Intel har effektivt sätt ett monopol på CPUer just nu, varför ska dom sänka priserna? Varför inte höja dom istället. Ingen kan leverera motsvarande produkt då, så efterfrågan finns ju kvar

De konkurrerar ju med sig själva. Folk som har t.ex i5 2500k känner fortfarande att det är ovärt att uppgradera. Om de sänker priserna kan folk övertygas att lämna sina äldre generationers cpu och uppgradera. Det är antingen det eller så får de leverera mer prestanda för samma peng.

Permalänk
Medlem

Fast det har väl redan från början varit sagt i slutet 4:e kvartalet, alt början av 1:a 2017.
Jag är beredd att vänta 1 år till, om inte mer...bara AMD levererar med Zen och den håller vad de lovat.
Inget nytt med andra ord, bara att hålla ut.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Digitimes har ingen källa, det är enbart spekulationer från deras sida, dom ska ha gjort så ganska ofta tydligen.

Permalänk
Medlem

Detta börjar blir extremt tröttsamt. Ge mig lite konkurrens för guds skull, jag är inte intresserad av att betala över 10 000 för en 8a kärnig processor som inte ens är en utmaning att tillverka om man jämför med de långt mycket mer komplicerade GPUerna som tillverkas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

AMD hade ju planerat release vid slutet av året efter intels nya, så de behöver inte flytta speciellt mycket. Dessutom måste de hålla sig god vän med intel då de tillverkar sina x86 CPU'er på licens från intel. Konkurrens men ändå inte

jo men AMD har ju 64 licensen så det slår ut varandra.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Surt, men det är inga problem, väntar med att köpa nytt tills det finns en "uppgradering" värt namnet. Skylake var ju bara meh.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Men vad tror de?? Klart ingen vill köpa gammal skit när det vankas nytt runt hörnet. Det var ju inte så kul att läsa. Men än sålänge är det ju inte bekräftat så man får väl hoppas att det inte stämmer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

buuu!

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

De konkurrerar ju med sig själva. Folk som har t.ex i5 2500k känner fortfarande att det är ovärt att uppgradera. Om de sänker priserna kan folk övertygas att lämna sina äldre generationers cpu och uppgradera. Det är antingen det eller så får de leverera mer prestanda för samma peng.

Håller med. Sandy bridge håller än. Speciellt överklockad. Fan. Till och med urgamla fx8350 går att köpa ny. För högre pris än vid lansering!

Jaja...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Att Intel försenar pga detta kan jag tänka mig, men inte AMD. AMD borde ju verkligen försöka få ut Zen så snabbt det bara går, oberoende av hur uselt deras existerande processorer säljer för närvarande? Ju fortare desto bättre, så behöver de inte direktkonkurrera med Kaby Lake initialt...

På Nordichardware står det att källan(Digitimes) inte ger några detaljer på varför Zen ska försenas. Det känns helt enkelt lite svårt att lita på detta. AMD borde ju vilja få ut Zen så fort som möjligt. Det är väl bara att ta nyheten med en nypa salt.
http://www.nordichardware.se/nyheter/rykte-amd-zen-och-intel-...

Permalänk
Medlem

Hmm, varför skulle AMD senarelägga. Det är väl ingen nyhet varken för konsumenter eller AMD själva att deras CPU:er har sålt dålig, efter magplasket med Bulldozer. Om AMD senarelägger Zen beror det på något annat. Så jag är väldigt skeptiskt till denna info. Jag hoppas och tror AMD har lärt sig läxan och att Zen med AM4 kommer att bli bra. Behövs konkurrens inom CPU området. Själv har jag inte haft en AMD cpu sedan år 2000 med AMD Thunderbird.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Lite synd på ZEN, AMD skulle behövt få ut sina nya igår typ

Att kaby lake blir lite senare gör däremot inget då det inte kommer innebära några direkt nya features eller prestanda mer än högst marginellt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0n0:

Digitimes har ingen källa, det är enbart spekulationer från deras sida, dom ska ha gjort så ganska ofta tydligen.

Precis. Mao visste vi ingenting innan och vi vet fortfarande ingenting. Att saker kan försenas är ingen nyhet i sig. Fast det är klart - skriker man att världen går under så får man förr eller senare rätt

Permalänk
Medlem

Kaby Lake = Skylake refresh?

edit: Skrev haswell men menade Skylake.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Inaktiv

Dags att dra till med lite reor/kampanjer eller återkalla produkterna för destruktion. Inte marknadens fel att produkterna inte säljer med de små skillnader vi ser.
Jag erbjuder 1000kr för en 6700K och passande moderkort.

Jag är tveksam till hur bra det stämmer. På Computex sades det att Zen-baserade Summit Ridge (tror jag, har ingen större koll på namnen) skulle nå tillverkarna i år så jag förmodar att de också kommer ut. Intel-delen av ryktet/spekulationen är inte helt orimlig men det har hänt även tidigare att gamla serier fortfarande saluförts.

Jag hoppas uppenbarligen på att bägge företag får ut sina produkter i år. Vi har väntat längr nog, speciellt på Zen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Kaby Lake = Skylake refresh?

Ja kaby lake = skylake refresh

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

klart det går sämre när det inte är någon prestandaökning

Jag kör fortfarande på en i7-2600k@4.5Ghz och har ingen anledning att byta

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det vore bra om redaktionen på Sweclockers i fortsättningen tydligt markerar såna här ryktes/spekulativa inlägg med en "RYKTE"-symbol eller liknande.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Det är väl självklart att Intel inte säljer bra, finns ingen anledning att köpa nytt när sandy bridge funkar fortfarande, lika så med haswell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk

Gäller detta både desktop-processorer och laptop-processorer? För de båda lanseras väl knappast samtidigt?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Blir inte förvånad direkt. Klart man inte vill ha nytt då det enda man bryr sig om på desktop är prestandan, generellt sätt. Är ju mestadels laptops som vinner på nya cpuer då dom får bättre batteritid osv när dom drar mindre ström. Sänk priserna bara så kommer säkert folk börja köpa. En upplåst i5 kostar 2k, medan quadcore i7orna kostar 3k. Inte värt det för den prestandaboosten för dom flesta till det priset.