Bluetooth 5.0 tillkännages den 16 juni

Permalänk
Melding Plague

Bluetooth 5.0 tillkännages den 16 juni

Standardiseringsorganisationen Bluetooth SIG fortsätter att vidareutveckla Bluetooth-tekniken i det tysta, och med version fem som presenteras nästa vecka utlovas stora nyheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fördubblad räckvidd låter bra.. det är en stor nackdel med blåtands tekniken av idag..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Aj då! Då måste jag kanske köpa ny laptop och lur igen...

Permalänk
Medlem

Fan vad nice då kan man kanske se det som en standaRd till nästa generation flaggskeppstelefoner och BT-headset

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk
Avstängd

Om min telefon har 4.0 Blåtand, då kan jag inte utnyttja te.x BT hörlurar med 5.0 BT?

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem

Ni som jobbar inom IT och har bra koll på olika kommunikationstekniker; Hur ser framtiden ut för Blåtand? Hänger tekniken kvar bara för att den är så väletablerad eller ligger den fortfarande i framkant för kort-räckvidds-kommunikation?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSeries86:

Om min telefon har 4.0 Blåtand, då kan jag inte utnyttja te.x BT hörlurar med 5.0 BT?

Hur långt är ett snöre?

Lite tidigt att säga något om det då de inte ens släppt på specifikationerna ännu men oftast brukar teknikerna vara bakåtkompatibla.
Däremot kommer du inte kunna använda 5.0 specifika funktioner.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeNMaX:

Hur långt är ett snöre?

Lite tidigt att säga något om det då de inte ens släppt på specifikationerna ännu men oftast brukar teknikerna vara bakåtkompatibla.
Däremot kommer du inte kunna använda 5.0 specifika funktioner.

Tack, då är det meningslöst att köpa ett par trådlösa hörlurar med 5.0 BT, då köper jag ett par med 4.0

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem

man kan ju hoppas att den stora nyheten är att dom lägger ner blåtand och satsar på nåt stabilare

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Inaktiv

Grymt Bluetooth används bara mer och mer, ett ännu strömsnålare läge skulle jag vilja ha. Men det är väl de där fysikens lagar som igen sätter stop för vad jag önskar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

man kan ju hoppas att den stora nyheten är att dom lägger ner blåtand och satsar på nåt stabilare

Vad har du haft för stabilitets problem?
Tycker Bluetooth funkar klockrent, undantaget är på enskilda tillverkare.. Där antar jag problemet kan härledas till dåliga komponenter eller att de inte följer standarden. Sony och Asus jag ser på er. Sony Bluetooth Headset som spökar främst vid tal och Asus Bluetooth sticka som är bara långsam och värdelös latency..

Har inga problem med att köra Pulsbälte, Stegsensor och en bröstsensor som streamar live data till telefonen i realtid samtidigt som jag lyssnar på musik. Skulle inte Bluetooth tekniken vara stabil så skulle datan se ut som en EKG kurva.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Vad har du haft för stabilitets problem?
Tycker Bluetooth funkar klockrent, undantaget är på enskilda tillverkare.. Där antar jag problemet kan härledas till dåliga komponenter eller att de inte följer standarden. Sony och Asus jag ser på er. Sony Bluetooth Headset som spökar främst vid tal och Asus Bluetooth sticka som är bara långsam och värdelös latency..

Har inga problem med att köra Pulsbälte, Stegsensor och en bröstsensor som streamar live data till telefonen i realtid samtidigt som jag lyssnar på musik. Skulle inte Bluetooth tekniken vara stabil så skulle datan se ut som en EKG kurva.

Kör själv väldigt mycket blåtandsenheter och har inte upplevt att jag har haft några problem på flera år, och den största orsaken är nog tyvärr dåliga komponenter eller brist på användarkunskapen.. ^_^

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSeries86:

Tack, då är det meningslöst att köpa ett par trådlösa hörlurar med 5.0 BT, då köper jag ett par med 4.0

Varför inte köpa 5.0 ? De är bakåtkompatibla. och när du byter telefon nästa gång är det garanterat version 5.0 som gäller

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D1976:

Varför inte köpa 5.0 ? De är bakåtkompatibla. och när du byter telefon nästa gång är det garanterat version 5.0 som gäller

Sant, men jag köper ny mobil vart 5'e år eller nåt, min LG G3 köpte jag i våren 2016 så den får stå sig till 2020 Jag hade min HTC one X i 4 år eller nåt, innan min LG G3.

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem

@Mr.Berling:
Absolut är det så. Lite synd att Bluetooth 4.1 lär vara ytterst svårt att få att spela, för tillverkarna.. Speciellt funktionen att ha en enhet uppkopplad till flera enheter samtidigt, eller vidare förmedling av data.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

@Wyver: har genom åren kommit i kontakt med ett stort antal headsets som vägrat funka. (jobbade tidigare som it-support)
när jag hjälpte damen att koppla hennes samsung med hennes fitbit så tog det en liten evighet innan de kunde paras ihop.
min gamla telefon var jag tvungen att para om med min jambox varje gång den skulle användas.
nu förvisso fungerar min lumia 950xl utmärkt med mitt band2 samt min bil, men jag har en kollega vars headset strular var och varannan gång han ska använda det.

har helt enkelt väldigt många väldigt dåliga erfarenheter med blåtand för att gilla det.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Tänk att Bluetooth är kallat efter nånting historiskt från Sverige.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

@Vangen: Nej, det är uppkallat efter Danmarks kung på den senare hälften av 900 talet Harald Blåtand om jag inte missminner mig

OnT: Kul att de utvecklar den tekniken vidare. Den fyller faktiskt en funktion, jag personligen har sällan haft problem med min BT enhter men det kan nog vara tillverkarrelaterat

Fyllde på lite
Visa signatur

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED and NAS 3x4TiB i RAID-Z1 | 1TB VM Drive | 180GB SSD | XigmaNAS Xeon E3-1225 v3 | 20GB ECC DDR3 | (Dell T20 based) |
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chevrolet_malibu:

@Sebastian V: Nej, det är uppkallat efter Danmarks kung på den senare hälften av 900 talet Harald Blåtand om jag inte missminner mig

OnT: Kul att de utvecklar den tekniken vidare. Den fyller faktiskt en funktion, jag personligen har sällan haft problem med min BT enhter men det kan nog vara tillverkarrelaterat

Okej ah såg det nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Okej ah såg det nu.

Ja just det! Såg allt video du länkade Men du är ursäktad för du är Mas

Då ämnet ändå är Blåtand, någon mer än jag som saknar de första versionerna av blåtand?
Det var kanske inte BÄTTRE förr men bra mycket roligare

Visa signatur

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED and NAS 3x4TiB i RAID-Z1 | 1TB VM Drive | 180GB SSD | XigmaNAS Xeon E3-1225 v3 | 20GB ECC DDR3 | (Dell T20 based) |
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...

Permalänk
Medlem

Den mest intressanta frågan för mig är om 5.0 är tillräckligt bra för att kunna utveckla trådlös VR... Förmodligen inte.

Permalänk
Medlem

Det enda som är bra med Blåtand är den coola blå lysdioden på T68i'n.. och att jag inte behöver någon sladd till Huvudmikrotelefonen. Blåtand är bra, till heaadset, tangentbord och pekdon men dessa behöver inte en ny standard.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

@microblaze:
Det finns hur mycket som helst inom Iot världen som behöver en uppdaterad Bluetooth standard...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Hoppas starkt på en bättre obligatorisk ljudcodec för A2DP. Gärna något likvärdigt Sony LDAC eller aptX Lossless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Den mest intressanta frågan för mig är om 5.0 är tillräckligt bra för att kunna utveckla trådlös VR... Förmodligen inte.

Kan jag garantera dig att den inte har, iaf om du planerar att skicka en video ström. Bluetooth är verkligen inte gjort för hög bandbredd, för det har vi IEEE 802.11 som krossar den flerfaldigt i bandbredd. Det bluetooth är sjukt bra på är energianvändning där det ofta ligger på en hundradel utav IEEE 802.11.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Alltid tyckt Blåtand är en gåta.. så fort telefon åker ner i fickan så tappar saker någon meter ifrån signal. Exempelvis hörlurar

Permalänk

Har ingen koll här men hur är det med ljudkvalitet, 3,5mm vs Bluetooth?
Tidigare var det bättre ljud 3,5mm vs Bluetooth, är nyfiken på ifall det är bättre ljud idag.
Tills det har kommit bättre lurar dvs bra batteritid och smidiga lurarlurar. Mvh Pierre Gbg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pierre232:

Har ingen koll här men hur är det med ljudkvalitet, 3,5mm vs Bluetooth?
Tidigare var det bättre ljud 3,5mm vs Bluetooth, är nyfiken på ifall det är bättre ljud idag.
Tills det har kommit bättre lurar dvs bra batteritid och smidiga lurarlurar. Mvh Pierre Gbg

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på vilken ljudkrets som används. Dock är det inte riktigt rätt att jämföra digital och analog överföring av ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Har ingen koll här men hur är det med ljudkvalitet, 3,5mm vs Bluetooth?
Tidigare var det bättre ljud 3,5mm vs Bluetooth, är nyfiken på ifall det är bättre ljud idag.
Tills det har kommit bättre lurar dvs bra batteritid och smidiga lurarlurar. Mvh Pierre Gbg

Det beror på vilken codec som används. Den enda codec som är obligatorisk i standarden heter SBC och den ger rätt dålig ljudkvalitet. En proprietär tredjeparts-codec som är mycket bättre och ganska vanlig är aptX, men det är långt ifrån alla produkter som har stöd för det. När du streamar bluetooth-ljud till exempelvis bilstereon, trådlösa högtalare eller billigare bluetooth-hörlurar är det nästan alltid SBC som används, dvs dåligt ljud. Ska du köpa bluetooth-hörlurar, var noga med att de har stöd för aptX.

Sony har en codec som heter LDAC som bara fungerar mellan moderna Sony-produkter, men den ger nästan helt förlustfri 24-bit/96khz-ljudöverföring. aptX har en ny motsvarighet som heter "aptX Lossless" men väldigt få produkter har stöd för den i dagsläget.

Min förhoppning är att en modern codec blir en del av standarden så att den så småningom får stöd i samtliga nya produkter.

Permalänk

Dubbel räckvidd?

Så man kommer nu att kunna ha BT-snäckan i höger öra samtidigt som man har telefonen i vänster bröstficka, utan att dom tappar kontakten varje gång man vrider på huvudet?

Det kommer att bli som rena StarTrek I framtiden!