Hjälp mig hitta hållbara argument för att skippa giftemål. Sambon tjatar...

Permalänk
Medlem

Ni kan kanske kompromissa och ha "snål" bröllop och sen lägga pengarna på en riktigt bra Bröllops resa någonstans som ni båda vill till.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem

@Diesel: Ditt inlägg var väldigt intressant! Det lät väldigt okonstlat och enkelt! Det är nog nåt jag kommer fundera på

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Planera en fest jag egt. inte vill ha
Betala för det jag inte vill ha
Delta i det jag inte vill ha
Inte kunna känna samma glädje över den stora dagen som min sambo
Låtsas känna samma glädje för hennes skull

Jag får intrycket av att vi missar delar av hela historien. Denna misstanke baserar jag på de två sista punkterna. Å andra sidan har vi kanske inget med den att göra heller. Eller också har du bara förstorat upp problemet...

Hon borde veta att du inte är särskilt glad över att ha bröllopsfest så det borde inte vara något problem att ni är olika glada över den stora festen. Är det säkert att ni vet var ni har varandra? Varför skulle du behöva låtsas vara lika glad som hon?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

@Diesel: Ditt inlägg var väldigt intressant! Det lät väldigt okonstlat och enkelt! Det är nog nåt jag kommer fundera på

Speciellt raden "det blev pengar över" borde passa dig som handsken.

Permalänk
Medlem

@pwntato

För dig är 15k till bröllopsfesten pengar i havet.
För henne är 15k till datorn pengar i havet.

Olika saker är pengar i havet för olika människor

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Om du inte kan "offra" lite pengar för din partners lycka så borde du kanske se över förhållandet som helhet?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

En liten "fest" med familjen, och du blir gift på köpet. Jag tycker inte det verkar så farligt. Borde inte kosta "några tusen" om ni lagar mat själva osv. Några potatisgratänger på ICA kostar inte heller så mycket. Ni kan be gästerna ta med tårta som bröllopspresent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

@Diesel: Ditt inlägg var väldigt intressant! Det lät väldigt okonstlat och enkelt! Det är nog nåt jag kommer fundera på

Kan berätta att det är 3 av våra kompisar som gift sig efter oss.
2 av dem har kopierat vårt upplägg med, inga barn, omärkt kuvert med 2 sedlar i och tid på start och hemgång.

De som inte gjorde så var för att hennes föräldrar stod för hela kostnaden.
Kan bara säga att det var det sämsta bröllop jag varit på. Hög ljudnivå från 170 gäster och massa skrik och gråt från ca 30 ungar.

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Speciellt raden "det blev pengar över" borde passa dig som handsken.

Kommer jag ihåg rätt tror jag det var 140:- över

Som mest var det 2 x 500:- i två kuvert. Minst 2 x 100:-, Det mest udda var det som innehöll 1 x 500:- 1 x 20:- !?!
Edit En del hade mer sedlar än 2 vet jag.

änd
Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Hur långt är för långt när det kommer till att gå med på saker man inte vill göra då?

Tänk dig att du mäter det i 0 till 100.

0-30 är saker du skulle må dåligt av att göra, 31-60 är saker du inte aktivt vill göra och 61-100 är saker du vill göra. Om din fru ligger 95+ i att gifta sig så kan jag inte se att det på något sätt är rimligt att neka så länge du ligger 30+ på skalan. Att inte vilja är inte ett argument för att inte uppfylla din partners stora önskningar.

Ligger du däremot på 5 på skalan, att du skulle ha en mycket negativ upplevelse av att göra det, då är det en annan sak. Men då handlar det inte om att "inte vilja", då handlar det om att må dåligt över det.

Skrivet av pwntato:

@Yorg: Jag vet att sambon kommer få planera allt själv då jag garanterat kommer vara likgiltig hela tiden. Förutom när det kommer till kostnaden.
Tyvärr är det inte så inrotat som du vill få det till.

Alltså, antingen är du riktigt egoistisk (det är för dyrt, jag får inte ut något av det så hon ska inte heller få det). Eller så är du inte riktigt ärlig med varför det är ett så stort problem.

Istället för att fundera på argument för att inte gifta sig borde du fundera på exakt varför du känner sån motvilja mot det och försöka hitta sätt som du skulle kunna göra det på som känns ok för dig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Då var det löst! Rådhus, kaffe o tårta samt resa till Florida. Förslaget gick hem.

Tack alla som kommit med bra idéer. Ni som lekt psykologer och försökt rota fram ett djupt problem, sorry att jag var otydlig. Ser även att rubriken är vilseledande nu. Jag ville inte ha en bröllopsfest. Thats it Snål är jag inte heller för den delen. Möjligtvis lat och ego.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Då var det löst! Rådhus, kaffe o tårta samt resa till Florida. Förslaget gick hem.

Tack alla som kommit med bra idéer. Ni som lekt psykologer och försökt rota fram ett djupt problem, sorry att jag var otydlig. Ser även att rubriken är vilseledande nu. Jag ville inte ha en bröllopsfest. Thats it Snål är jag inte heller för den delen. Möjligtvis lat och ego.

Stort grattis!

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Medlem

Grattis och hoppas resan blir trevlig.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Avstängd

Jamen dåså, det var väl inte så svårt, eller hur?
Gratulerar!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Grattis, och kör nu på smörgåstårta

Permalänk
Medlem

Vi kommer allihop på tårta!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

@pwntato: Kolla efter drop-in bröllop som skansen har. Vet ej ifall Gröna lund erbjuder.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Medlem

Grattis!

Vore kul också om du kunde gå in här igen sen efter bröllopet samt resan och skriva några rader!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

Skriv gärna här när det är dags att skiljas också!

Permalänk
Medlem

Det är ju inte ett gott tecken att man börjar äktenskapet med att ena parten vägrar göra något den inte vill även om det skulle göra den andra personen lycklig. Tips är att komma ur mentaliteten att allt du gör måste du vilja göra, annars lär det bli bråkigt i förlängningen.

Det handlar om att ge och ta i ett äktenskap. Min fru tycker det är onödigt att en bil med större motor i och jag tycker det är onödigt att spendera pengar på resor (då jag hatar att resa mer än för att träffa vänner/åka skidor osv), eftersom vi båda vill se den andra lycklig så gör vi båda delarna (och hon genomlider då massa "ointressant bilsnack" när jag hittar något jag är intresserad av). Jag blir lycklig av att se henne lycklig helt enkelt, så även om vi gör saker jag inte vill göra så får jag något av det.

Permalänk
Medlem

@pwntato Det finns inga bra argument för att du hellre vill göra dina behov i ett rum med nya väggar istället för att gifta dig och fira detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är ju inte ett gott tecken att man börjar äktenskapet med att ena parten vägrar göra något den inte vill även om det skulle göra den andra personen lycklig. Tips är att komma ur mentaliteten att allt du gör måste du vilja göra, annars lär det bli bråkigt i förlängningen.

Det handlar om att ge och ta i ett äktenskap. Min fru tycker det är onödigt att en bil med större motor i och jag tycker det är onödigt att spendera pengar på resor (då jag hatar att resa mer än för att träffa vänner/åka skidor osv), eftersom vi båda vill se den andra lycklig så gör vi båda delarna (och hon genomlider då massa "ointressant bilsnack" när jag hittar något jag är intresserad av). Jag blir lycklig av att se henne lycklig helt enkelt, så även om vi gör saker jag inte vill göra så får jag något av det.

Jag tycker å andra sidan att det inte är sunt när man ska vara en del av alla intressen hos sin partner, och vice versa. Klart man måste vara delaktig i den "stora ekonomin", men inte så att man behöver ge upp något i sig. Men det är ju som jag tycker.

Jag skulle däremot säga att jag tycker att det verkar vara ett väldigt starkt förhållande där de kan lyfta de mesta frågor och lyckas ena sig kring ett beslut som båda är nöjde med. Speciellt givet utgångsläget :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Då var det löst! Rådhus, kaffe o tårta samt resa till Florida. Förslaget gick hem.

Tack alla som kommit med bra idéer. Ni som lekt psykologer och försökt rota fram ett djupt problem, sorry att jag var otydlig. Ser även att rubriken är vilseledande nu. Jag ville inte ha en bröllopsfest. Thats it Snål är jag inte heller för den delen. Möjligtvis lat och ego.

En kompromiss.. snyggt! Sådana ska ett lyckligt äktenskap bygga på..
Ha ett fint bröllop och en trevlig resa..!

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag tycker å andra sidan att det inte är sunt när man ska vara en del av alla intressen hos sin partner, och vice versa. Klart man måste vara delaktig i den "stora ekonomin", men inte så att man behöver ge upp något i sig. Men det är ju som jag tycker.

Jag skulle däremot säga att jag tycker att det verkar vara ett väldigt starkt förhållande där de kan lyfta de mesta frågor och lyckas ena sig kring ett beslut som båda är nöjde med. Speciellt givet utgångsläget :-).

Man kan inte alltid bara göra saker som man vill, det är inte så livet fungerar. Om man skall leva tillsammans 40-50 år så måste man ibland göra saker som inte är det man helst gör. Om man inte gillar samma saker kan man ju inte göra någonting tillsammans om inte ena parten gör något de inte vill. Man måste inte göra allt tillsammans men om man lever tillsammans så är det ju automatiskt en hel del man gör.

Deras "kompromiss" var ju att hans blivande fru fick kompromissa tills de hittade något som TS ville göra.

Permalänk
Medlem

Nu svarar jag ju inte på det du frågade, men det får du ta

Det finns väl alltid en ursäkt för fest? oavsett orsak? så varför inte bröllop?
Jag och frugan, (firar 7 årig bröllopsdag idag faktiskt) gjorde så med vårt bröllop att vi avsa oss alla presenter.
Istället listade vi saker vi ville ha hjälp med på vårt bröllop som de inbjudna gästerna fick ta åt sej att göra.
t.ex...
brudbukett, Corsage.
Fotograf.
Sång i kyrkan.
Underhållning på festen
Programblad till kyrkan
Programblad till festen
Dukning av festlokal
Städning av festlokal
Rispåsar att dela ut till alla gäster så de kunde kasta ris på oss, (tror det var en variant av socker faktiskt, vi måste vara rädd om fåglarna)
och lite smått och gott.
Vårt bröllop gick på ca 40k, då inkluderat köp av brudklänning, kostym, skjorta, skor till oss båda.
Vin, Öl, Mat/tårta/kaffe, för 75 gäster, (Catering)
Vi tog in serveringspersonal för det ville vi inte att våra gäster skulle behöva springa runt och göra.

Visst fick vi presenter också, men det var inte det viktiga, det viktiga var att alla kom och delade dagen med oss och var delaktiga.

Vi gjorde några tryckta fotoböcker också efter alla fotografier under bröllopet, våra gäster var så snälla att alla delade med sej, (så enkelt nu i den digitala åldern)

Använd fantasin, be din blivande fru att fundera, planera och sedan presentera dej ett förslag.
Kanske inte behöver kosta så mycket mer än ett par 1080ti som du säkert beställer när de kommer

\\Rhames

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Man kan inte alltid bara göra saker som man vill, det är inte så livet fungerar. Om man skall leva tillsammans 40-50 år så måste man ibland göra saker som inte är det man helst gör. Om man inte gillar samma saker kan man ju inte göra någonting tillsammans om inte ena parten gör något de inte vill. Man måste inte göra allt tillsammans men om man lever tillsammans så är det ju automatiskt en hel del man gör.

Deras "kompromiss" var ju att hans blivande fru fick kompromissa tills de hittade något som TS ville göra.

Självklart måste man ibland göra saker man inte vill. Men detta är ju i allra högsta grad valbart. Det handlar inte om andra saker i detta fall, det handlar om ett bröllop.

Visst inser jag att man ibland bör göra saker som man själv egentligen inte vill, det är verkligen viktigt att man delar med sig av sig själv och testar saker lite utanför sin comfortzone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Då var det löst! Rådhus, kaffe o tårta samt resa till Florida. Förslaget gick hem.

Tack alla som kommit med bra idéer. Ni som lekt psykologer och försökt rota fram ett djupt problem, sorry att jag var otydlig. Ser även att rubriken är vilseledande nu. Jag ville inte ha en bröllopsfest. Thats it Snål är jag inte heller för den delen. Möjligtvis lat och ego.

Grattis!! En glad och lycklig fru, en underbar resa och alla glada och nöjda! Bra jobbat!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

(...)
Det handlar om att ge och ta i ett äktenskap. Min fru tycker det är onödigt att en bil med större motor i och jag tycker det är onödigt att spendera pengar på resor (då jag hatar att resa mer än för att träffa vänner/åka skidor osv), eftersom vi båda vill se den andra lycklig så gör vi båda delarna (och hon genomlider då massa "ointressant bilsnack" när jag hittar något jag är intresserad av). Jag blir lycklig av att se henne lycklig helt enkelt, så även om vi gör saker jag inte vill göra så får jag något av det.

Head on the nail... Du Räddade min dag idag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Grattis hoppas det blir kul

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Finns ta mig tusan inget värre än snåla människor! Ett par tusenlappar för att göra sin sambo/flickvän/fru glad vad gör det om 100 år? Man up och ge henne vad hon vill ha. Du har ju tydligen en dator som kostar mer än det hon är ute efter och det tycker du är ok. Fy fan är mitt svar.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan